|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej. Vad anser ni om min bil? Länk Jag har aldrig varit med om mera svårsåld bil. Många har mailat, men ingen varit och tittat på den. Bilen är idagsläget den billigaste -99 Touring på blocket. //Stefan | |
|
Mycket bil för pengarna. Troligen drar mätarfuskade och sämre skötta bilar ner hela marknaden något. Kanske köpkretsen i den prisklassen är känsligare för bränslepriserna än för nyare/dyrare bilar med stor motor. Det verkar vara köparens marknad nu på E39:or. En 540 har ju också lite mer entusiaststatus och de flesta "entusiastaffärer" kanske gjordes tidigare på vårkanten. Bara spekulationer. AE |
|
|
Fel tid på året att sälja. Jag har nästan samma problem - men inte en enda har hört av sig! Tur man inte sitter i sjön. Verkligen synd när man trots allt har en lågmilare med klockren historik. Länk |
|
| du ska absolut inte sänka ner priset mer,ha tålamod o lycka till med försäljningen... | |
|
Hej. Tack för era svar. Jag har dock haft bilen ute ganska länge och börjar därför bli fundersam. Det spelar ingen roll vilket pris man sätter så verkar folk inte kunna "läsa" priset. Alla frågar efter sista priset. I min mening så fattar jag inte att priset alltid skall vara avgörande, när jag köper bil så brukar jag gå på skicket och sedan på priset, men, men, kanske jag som är knasig då. //Stefan |
|
|
Jag var intresserad av din bil för några månader sedan och hörde av mig. Vi kunde då inte komma ens i närheten i att komma överens om pris. Min analys varför bilen inte blir såld är: - Avsaknad av Skinn, har sålt en 528 e39 för fem år sedan och blev nästan dumförklarad hur jag kunde ha den dåliga smaken att ha en bil utan skinn! - Avsaknad av automat, själv föredrar jag manuell, men majoriteten vill ha automat - Avsaknad av Xenon och därmed lyktspolning är kinkigigt i Sverige, kort sagt så är din bil inte så välutrustad helt enkelt. 540aspranterna förväntar sig i regel extremt välutrustade bilar. - Du ligger för sent i fas med ditt pris, för ett halvår sedan hade du legat mer rätt. - Bilar med v8 är inte så heta just nu. Min slutsats är att "dicka o" är fel ute, du kommer sannolikt att behöva sänka priset för att bli av med den. Ett tips kan vara att ha riktigt lågt pris och få budgivning har funkat för mig på en till synes osäljbar 530i 93:a. Hursomhelst lycka till, kan du tänka sig en 9-5 aero kombi med 21000mil och skinn i bra skick i byte plus lite pengar, hör av dig! |
|
|
Hårda bud i Mellerud! Ligger jag också "fel" i pris simon_en, vore kul att höra din åsikt. |
|
|
Lite kul att gå på så där om allt som är fel med utrustningen och sen avsluta med att vilja köpa den?! Och att ta en Saab i inbyte dessutom ;) AE |
|
|
Anders: Det ligger faktiskt en hel del i vad Simon skriver. BMW köpare ÄR i de allra flesta fallen bilintresserade personer och dessutom extremt kräsna vad gäller fabriksmonterad utrustning. Ett ganska tydligt bevis på att bilen har fel pris är att den fortfarande står osåld. En bil är ju faktiskt inte värd mer än vad någon är beredd att betala för den. Reagerade också på avsaknaden av helläder och xenon. Det fanns spekulanter som gnällde över att xenon fattades på min 320 E46 när jag skulle sälja den nyligen så det verkar vara ett slags mantra för vissa. På en 520 E39 hade det kanske inte gjort något men till en 540 förväntas det att bilen skall ha minst helläder. Jag trodde faktiskt att detta var standard på modellen, 540 var ju lite top-of-the line när den kom. Jag tycker personligen att en 540 borde vara värd mer än motsvarande 528 men det är som sagt marknaden som styr och i dagsläget med höga bensinpriser och klimatdebatter klingar det illa med en V8 under huven. OT: Mixtus: Harsjälv sålt en 320 -04 nyligen, om du vill ha lite feedback/best practice vad gäller E46 fötrsäljning så får du gärna maila mig. |
|
|
Simon_en (som brukar ha rätt bra koll på prisbilden) menade nog att det ur ett försäljningsperspektiv är till nackdel att sakna vissa detaljer (han föredrar ju tex. själv manuell låda), inte att en bil måste vara dålig för den sakens skull. När jag sett era bilar inser jag att det verkligen inte lönar sig att fixa upp sin bil annat än för sin egen skull. E39 har fallit rejält i pris och jag får väl vara glad att jag sålde min förra dyrare bil i tid och ersatte den med en äldre bil som jag dock brännt lite pengar på för optiska förbättringar, men nu blir det inget mer. Mvh Mikael |
|
|
Ni har för "slarvigt" tagna, dåliga bilder i annonserna.. Fler bilder och lite puts av säljtexten.. Men vad vet jag.. Kryssar runt dagligen på blocket och kollar 540 och 530 annonser.. Jag vill dock ha ett "Äkta" m paket helst manuell och gärna från en handlare som inte får den röda saftblandaren att gå igång när man använder sökfunktionen.. Det ser mörkt ut.. Jag törs inte köpa en begagnad e39 privat då jag inte är tillräckligt påläst och kall.. Ingen av de där annonserna känns "seriösa" på nåt sätt. kan inte sätta fingret på det riktigt.. Men nya bilder och lite tweakning av texten så.. SKjut inte på pianisten han gör så gott han kan :) Nygräddad BMWCS member |
|
|
Tack Hool för kritik. Men, säger man A får man säga B! 1. Vad exakt är det som är oseriöst i min annons? Jag är mycket tacksam för svar i denna del. Detta är en av de fräschaste, mest välskötta och mest väldokumenterade bilar jag har haft (sett till bilens ålder), något som jag har försökt att beskriva i annonsen. Att den då känns oseriös upplever jag spontant som chockerande. Du måste berätta vad du upplever är oseriöst! 2. Vad vill du se för bilder som köpare? Duger det med att man kan skicka mer bilder vid förfrågan eller vill du ha massor av bilder redan i annonsen? Min tanke med bilden var att "sticka ut" från mängden eftersom jag är så trött på alla dessa "vanliga-snett-från-sidan-bilderna". Men om jag är fel ute så skall detta givetvis åtgärdas. Stort tack för svar! |
|
|
Jag däremot tycker inte den känns oseriös. Vad jag själv brukar vilja ha i bildväg är någon interiörbild där man ser säten. Samt en över mittkonsolen så man ser design och utrustningsnivå. |
|
|
Annonsen är inte bra (gäller Touringen) det är därför ingen faller, info: n är dålig och bilderna under all kritik, ser ut som du vandrade ut till 540iT/6: an och knäppte av ett par bilder när annonsen skulle ut, på parkeringen!!, om du vill ha hjälp så skicka powerpost till mig så kommer det gå mycket bättre. Att Simon inte kom överens med dig förvånar mig inte, han köper endast till fyndpris, jag önskar honom lycka till mig att hitta en BMW detta årtionde, fynden finns där Simon men du gör på fel sätt, även du är välkommen att posta så får du tips=) Mixtus din annons är ännu sämre än Stefans, jag bara häpnar... Jag vet inte var jag ska börja, rubriken, 540iA-97 (Individual eller Nachtblau) 12300mil hade jag skrivit, du har än unik lack men inga exteriörbilder?? Att den varit rostig skulle jag inte ta upp i annonsen, "inte hunnit" polera köper inte jag, tror möjliga köpare har samma åsikt. Försök ha rena annonser, framhäv inte saker ni tror är negativa (endast sommardäck) framhäv positiva saker, 6vxl, Individuallack, skriv ut servicetillfällen, utrustningslistan är bra att du tog med Mixtus även om läderfärgen ska vara med och framför allt gör det roligt att köpa just din bil, människor ska bli "kära" Den här blev jag "kär" i Länk med 17" eller 18" och lackeringen åtgärdad är den lättsåld för 65-75tkr här i Sverige, tyvärr förstod inte säljaren att jag är seriös så jag kommer inte ta in den i samlingen(; Men jag har nog att göra med befintlig vagnspark, får leta upp lämplig 518g (miljöBMW) Touring eller annan 540iT/6 i stället nu när jag sålde(; min solid röda 540i-95 med 21000mil och tygklädsel för 78500kr, visst låter det bättre med 540i/6 Hellrot/Anthrazit Flockvelour #736/797 som var det jag skrev i annonsen. Stefan visste du att din 540iT/6 E39 är en av knapp 1000 540iT/6 E39 tillverkade, hälften med Vanos, en unik bil alltså=) Stephan |
|
|
Mixtus.. Annonsen känns ihopslängd och den där bilen har legat till salu länge.. Det jag vill se är insida med ibräda och så vidare.. Utsida fram och bak samt även gärna motorrum och bagage. Nygräddad BMWCS member |
|
|
Här börjar vi få en klassisk övervärderings vs undervärderings debatt :-) Skönt att den håller sig på hyffsad nivå dock. Faktum kvarstår, oavsett vilket läger man tillhör: -E39 är en gammal modell som idagsläget främst tilltalar bilintresserade spekulanter som redan är BMW frälsta. Särskilt en modell som 540 som är extra svårsåld pga driftskostnaderna (skatt/försäkring/bensin/service) som är viktiga faktorer om bilen skall användas som bruksfordon. -De fåtal intressenter på en 540 E39 har extremt höga förväntningar på fabriksmonterad utrustning. Saknas en löjlig detalj som tacklucka, elrollo eller bara det att den har beige istället för svart skinnklädsel kan det vara kört. Jag tror tyvärr att pre-faceliftade E39 med närmare 20kmil har en betydligt mindre kunkrets än vad vi BMW-tokar (obs mig själv inkluderad! :-) här på forumet ens kan förutse. Mixtus. Glöm vad jag skrev tidigare, trodde att det var 318 E46 du syftade på... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Finns enbart ca 487 st tillverkade 540T manuell låda med M62TU motor. detta är alltså en UDDA BIL , resten är utan Vanosmotorn som Stephan påpekar.Nu gäller det att hitta den udda köparen osså :) Tycker priset är helt rätt för en -99 utan skinn om bilen ha rätt historik, en tungt utrustad skruvad (11-12.000mil) manuell -01 såldes för 129 tusen i Örebro till ovetande köpare som "fyndade". för några månader sedan. Nu skiljer det en del på pris på 99-01 pga faceliften, och visst rasar E39 rätt fort. 17.000 mil på en välskött 540 är "inga mil alls" och med manuell låda är det bland det mest praktiska och roliga man kan köpa. Man kan helt enkelt, väga upp körglädjen emot avsaknad av en massa utrustning Dessutom kostar en begagnad skinninredning inga hutlösa pengar utan är överkomligt. Tyvärr är ju ingen bil mera värd än vad någon vill betala för den, men 90.000 tusen känns absolut inte dyrt i mina ögon trots/även att jag är "part i målet". En välskött/välunderhållen fin bil kostar några kronor mera, vill man inte betala det kan man köpa "vraken" på blocket för 60-70 tusen. Viket som vanligt kostar skjortan i slutändan oftast. En bättre annons med bättre bilder skulle nog locka flera intressenter gissar jag som övriga. ///MVH Hasso Länk |
|
Anders-72, grejen är att jag har inte de utrustningkraven själv. Vet dock hur de flesta brukar resonera när det gäller BMW med stora motorer och utrustning. Orsaken till att jag gillar den är att just att den har manuell låda och tygklädsel. Dessutom gillar jag att prova olika bilar, 540 med manuell låda vore trevligt också! |
|
|
Jag tänker inte bemöta Stephan735is utlåtande av mitt köpbeteende/värderingar, vi kommer inte överens. För 1-2 år sedan var jag pricksäker som värderare. Nu kanske mer avdankad och hyggligt ägare/förare av överladdad saab som pendlarbil (bejl) till vettigt pris. Kanske är jag skadad av mina egena och bekantas erfarenheter att sälja BMW vid min bedömning/värdering. Dock verkar vi knappast vara ensamna om våra erfarenheter. Därför krävs det ett riktigt bra pris för att jag ska vara intresserad av en BMW eftersom kommande köpare kommer att ställa höga krav vad gäller lågt pris/hög utrustningsnivå i sin tur! Saab är inte mycket bättre eller sämre, BMW och Saab är nog de lägst värderade märkena på begmarknaden men av olika orsaker. Hursomhelst hoppas jag att aktuell säljare blir av med bilen. |
|
|
Jo, jag förstår till fullo dina synpunkter. Gillar själv manuell och med en 540 får man ju faktiskt ut mer av effekten på bakhjulen, samt att körningen blir mer aktiv. Läge att fynda, när andra vill ha mer "direktörsutrustning" som skinn och automat. Inget illa ment, men just att du ville köpa den, fick mig att tänka på en gammal scetch ur macken när Claes Eriksson står och och totaldissar en dams Mazda eller var det Datsun som till slut har så grava fel att den inte går att rädda och avslutar med att vilja köpa den ;) AE |
|
|
Anders-72, bra humor!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.