|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag stjäl tråden litegrand, men det kan vara intressant för de två säljarna att få ett bredare register att jämföra med. Så hur mycket anser panelen att jag kastat bort (dvs dagsvärdet) på innevarande bil jag köpte förra sommaren för 75000 och sedan pga att jag inte gillar brister kostat på cirka 15000 för skickets skull och ytterligare 7000 för tekniska brister (parkeringsbroms och vattenpump). Jag har inte för avsikt att sälja bilen förrän nästa år. 98, 540iAT fjordgrå med 23000 mil på mätaren elstyrda sportskinnstolar (montana svart) med värme automat Elratt Avtagbar dragkrok 8 ggr alufälg med ok däck Xenon Aportchassi med sänkning o nivåreglering Avbländande speglar pdc bak Hifi-aktiv högtalarsystem (vad det nu är, men det låter ok) Servotronic Shadowline. Enligt Sjölin och Hagström i Huddinge där bilen tidigare servats har de bytt växellådsolja 2 ggr. När jag köpte bilen fanns det några brister avseende parkeringsskador och små rostangrepp som nu åtgärdats hos aukt BMW-verkstad. Jag förutsätter att panelens prisbild inte stämmer överens med tex bytbil, men jag littar nog (tyvärr) mer på panelen. Mvh Mikael |
|
|
Aportchassi är naturligtvis Sportchassi. Tilläggas kan att vindrutan byttes vid köpet och att jag hann köra cirka en mil innan jag drabbades av mitt livs första stenskott i en vindruta. som tur var så litet att jag fick intrycket att glasmästaren ansåg att jag var skadad för att jag kom tillbaka för den sakens skull. Så ett stenskott i vindrutan. Mvh Mikael |
|
|
Shit vad många som skrivit, det är kul. Hmm, vet inte vad man skall säga, men att annonsera på internet märker jag vara klippt värdelöst, många verkar bara trycka på maila knappen och hoppas på bra svar utan att vara ett dugg intresserade. Dem som har ringt har varit typiskt "vanligt" folk som ägt normalutrustade svenssonbilar. Dom personerna tycker att bilen har perfekt utrustning utan massa lullull som strular med åren, men sedan har dom varit veliga och det har inte blivit någon affär. Sedan angående att handla privat av personer eller på utbildade säljare det är ju frågan. Bilförsäljaren vet ofta inte ett smack om bilen, medans om man handlar privat och får möta ägare öga mot öga och då få en uppfattning om hur bilen skötts skänns bra för mig, jag vet inte med er, men,men. OCH vilka bilder har bilföörsäljarna då på nätet, många suger ju stenhårt, jag tyckte ändå att min bil blänker duktigt på parkeringen i solskenet. Klart att en sjö eller en äng ser romantiskt ut, men spelar det så stor roll. Har faktiskt flera gånger tänkt på att sätta i skinn för ett par tusen och byta till M-ratt, ger mig tusan på att jag skulle fått tillbaka pengarna om jag gjort det förrut. //Stefan |
|
|
Här dyker det upp kommentarer från höger och vänster. Tackar ödmjukast för detta! Mest tacksam är jag för Stephans inlägg som innehåller en hel del matnyttigt. Fler och bättre bilder är något som jag tar till mig eftersom både Stephan och Hool tar upp detta. Nu har jag visserligen fler bilder på lager för den intresserade, men visst borde jag ha med minst en exteriörbild eftersom det är en individualfärg. Jag har också försökt att ge en ”ärlig” bild av bilen, men Stephan är inne på att man skall haussa snarare än baissa bilen, något som jag tror han har rätt i. Servicetillfällena var också en bra kommentar. Däremot är jag lite förundrad över att Stephan inte tycker att jag skall ta upp det åtgärdade fågelbadsproblemet och bakluckan. Jag vill påstå att nio av tio E39:or från 96/97 har detta problem och de flesta annonsörer ljuger även när man ställer raka frågor per telefon. Många gånger har jag som spekulant fått oangenäma överraskningar då jag på plats har kunnat konstatera detta. Så min tanke är att vara ärlig, uppenbarligen tycker du att det är fel säljtaktik. Kanske har Stephan har rätt. Poleringskommentaren skall jag ta bort. Åter igen tror jag att det handlar om att min uppfattning om polering är något annat än normalköparens. Bilen är förstås ren och fräsch men inte maskinpolerad. Hur som helst så skall kommentaren bort. Till sist tycker jag att du Stephan har en lite dumdryg stil mot både mig och Simon in denna tråd. Tråkigt eftersom jag tycker du i övrigt har vettiga kommentarer. Hool: Du har rätt, bilen har varit till försäljning tidigare – men då för 109 500 kronor. Det var därför den inte blev såld av förra ägaren, ett överpris helt enkelt. |
|
|
Verkar vara mycket köpvärda bilar båda två! Men begagnat marknaden verkar vara helt otroligt svår, irriterande svår. BMW dras väl lite med ett rykte att man riskerar få en hårt körd bil, en skruvad bil, eller att de motorsstarka alternativen drar för mycket soppa. Men också att folk är rädda för bilar som gått över 10 000 mil. Teorier som att "efter 10 000 mil börjar problemen". Men många är nog fixerade vid att hitta bilar som drar lite bensin. Samt möjligtvis miljö grejer. Det är ju ohyggligt mycket miljö skriverier i tidningarna just nu och mycket om just miljöbilar. Folk verkar köpa mycket nya bilar eller bra begagnat just nu. Ekonomin går helt enkelt bra i Sverige, högkonjunktur även om vi kanske närmar oss slutet på denna. Personligen skulle jag enbart se en BMW V8'a som en fördel, eftersom jag inte kör så mycket per år. Men jag skulle nog ta ett exemplar som gått max 12 000 - 13 000, helst närmare 10 000 mil. |
|
|
Jag hade utelämnat historiken och berättat den för spekulanten. Säljes pga av Alpinaköp känns ok, men annars ger all historikförklaring mig mest en bild av att något inte stämmer, du har trots allt inte ägt bilen längre än sedan i maj 07. Varför inte bara: Full historik, 3 ägare. HISTORIK Bilen såldes (ny) av Autohaus Meyer i Hannover och all service i Tyskland har utförts av samma firma. Den 3 augusti 1999 köper en svensk bilen, också av Autohaus Meyer. Han betalar 67500 DM och importerar bilen till Sverige. Kopia på köpehandlingar och serviceutdrag m.m. finns. Samma ägare brukar bilen i åtta år och den 4 maj 2007 köper jag bilen. Bilen har full servicebok. Mätaren stod på 50785 km då den importerades till Sverige, men därefter har den inte rullat särskilt mycket. När jag köpte bilen stod mätaren på 121270 km. Nu är mätarställningen drygt 12300 mil. Jag säljer endast bilen eftersom jag skall köpa min grannes Alpina B10 i sensommar/höst. |
|
| Tack för input Robert! | |
|
Mixtus; Alla E39 rostar i fågelbadet, min fars 530iA-01, kompisens 525iA-02, STEPHAN: s fd M5-01 det är standard (i princip) för personer som inte är insatta i det drar däremot öronen åt sig när man ser att rost nämns. Jag är ledsen för mina kommentarer till dig, men när en så unik bil som din är till salu vill jag se detaljbilder både/inne och ute, det är en självklarhet tycker jag och när du är rätt nöjd med annonsen blir jag förbrylad och då brännar jag på så min poäng blir tydligare. Dryg kan köpa att min stil var i förra inlägget, men det jag vill är att hjälp dig Mixtus att sälja din 540iA Nachtblau och få Simon in i en BMW, i hans fall tycker jag det är jobbigt med allt snack om att marknaden bestämmer och sedan förstår han inte varför 540iT/6 E34 (i motsvarande skick) kan ha samma pris i dag som för 5år sedan när hans kollega köpte en på BMW i Tyskland, jag förespråkar att man i stället för att försöka pruta ner en bil 25-40% hoppar den i stället och går efter en bättre prissatt, Asken var intresserad av en 740iA-99 med baksätespaket inklusive champagnekyl (det senare var det viktiga) till salu för 130-140tkr av en privatperson i Sverige, jag visade honom en 2äg extremt (inklusive TVskärm för baksätet) Individualutrustad 750iA-99 hos en Tysk BMWhandlare för €10 000 i bättre skick, historik, ägarförhållanden, utrustning varför i det läget försöka få ner 740: in till 80-90tkr? Du har lite chans att lyckas (och vill du det? Det finns ju uppenbarligen bättre ex), gör bara säljaren grinig och lägger ner tid på ingenting. Skillnaden mellan en dålig och bra annons kan vara du får 33% mindre betalt och har kvar den 6månader längre än du hade med en bra annons, det blev resultatet för säljaren till min Arktissilber 540iM/6-96, om jag inte tog risken hade den nog varit kvar hos honom fortfarande, risken var lönande, det är den 540i/6 jag äger/ägt som fått mest kärlek av tidigare ägare, otroligt skick, finns inte mycket att göra för mig, 4 personer vill köpa den=) Det är min poäng, det går inte säga 540iT/6 E39-99 för 90tkr är dyrt, om du är är en usel/desperat säljare då är 70tkr bra betalt medan en duktig säljare får 110tkr för samma bil. Visst är BMWköpare känsliga för utrustning/färg/klädsel men människor är olika, han som köpte min Hellrot 540i/6 med Flockvelour hade noll intresse för min Arktisgraumetallic/Silbergrau Hell läder 540i/6 som jag försökte styra över honom till, den senare är mycket populärare enligt den allmänna uppfattningen, medan en nybliven kompis gärna vill byta sin Alpinweiss 540i/6 mot en Cosmoschwarzmetallic, Oxfordgrünmetallic (inpopulär färg enligt Johan Autopower) eller Avusblaumetallic, medan Orientblaumetallic (Mörkblåmetallic) är uteslutet, trist standardbilsfärg var kommentaren, sedan har vi E38B12 som älskar Alpinweiss och bara? vill ha den färgen, så har man en Brunmetallic/brun inredning (typ det värsta jag kan tänka mig) E39: a misströsta inte lyfta fram att det är unik bil, det går inte hitta en likadan och några älskar garanterat brunt och då är det en perfekt bil för dom. Stephan P:S; Min nästa E34 540i/6 vill jag ska vara i en skrikig färg, typ Neongrünmetallic, Dakargelb, den senare och en ny i Hellrot vore perfekt då skulle jag äga 540i/6 E34 i Tysklands färger=) normal? Jag har slutat försöka=) |
|
|
Tack Stephan, det verkar som att vi är överens. Tar verkligen till mig din kritik som var värdefull. Skall sätta mig ner ikväll och skriva om annonsen. Kul inlägg förresten! |
|
|
Stephan735i, det är en total missuppfattning av dig att jag uppmanar till prutning på 25-40% av ett pris, det är upp till var och en om man vill pruta mycket eller gå efter en bil som är "rätt" prissatt direkt. De allra flesta är dock inställda på att behöva pruta på sina utsatta priser. Visst har jag gjort några rejäla prutningar i några fall och betydligt mindre prutningar i andra fall, det är ointressant. Det intressant är att inte köpa bilen för dyrt och börja sitt bilägande med en kraftig värdeminskning eller hur? Marknaden bestämmer helt klart, dock är marknaden inte utan sk marknadsimperfektioner, hur ska du bevisa att det resonemanget är fel? Det är de som du försöker att utnyttja när du ska få ordentligt betalt. Hursomhelst har nog både du och jag svårt at lyssna på varandra. Att få in mig i en BMW igen känns tyvärr avlägset, gillar bilarna, men får hela tiden bekräftat att de ska "skänkas bort" för att få till en affär. |
|
|
Simon_en: Varför inte utnyttja det faktum att de måste skänkas även när du köper en BMW då? AE |
|
| Jag håller med om att prisbilden på BMW är smått infekterad. Märket är på sätt och vis sönderimporterat, i vart fall när det gäller vissa modeller. Men jag förstår faktiskt inte din argumentation Simon. Du säger att du gillar BMW, men du avstår från köp. Varför? Du gillar bilmärket men ogillar prissättningen (?). Konstigt sätt att se på bilägande, särskilt för en bilentusiast - för det antar jag att du är eftersom du hänger här på BMW-forumet. | |
|
För den som vill köpa en BMW modell E39 (för att inte tala om E38) 97-99, måste det helt enkelt vara köpläge. Nu finns det som jag ser det inget utrymme kvar för kraftiga värdefall. Jag ansåg att jag gjorde ett kap förra året, men hade jag kunnat vänta till idag hade det varit ännu bättre. Så Simon_en ut och köp ny BMW. :) För övrigt lönar det sig alltid att vänta, ha alla verifikat och en bra annons (inte för att mina bilannonser varit världsbäst men de har blivit allt bättre). Jag sålde nyligen en projektor och hade bestämt mig att om jag bara fick skambud skulle någon släkting få en fin present, vilket jag meddelade tokprutarna för att få stopp på telefontjat. Jag hamnade efter ett tag på den nivå jag önskat (dubbla priset mot tokprutarnas erbjudande), dessutom fick köparen som bonus med sig audio-/videokablar och film eftersom han uppträdde som avtalat och inte kom med några prutförsök i sista minuten. Vad gäller bil kan det naturligtvis vara något svårare att resonera på det viset iom att det kan vara frågan om mycket pengar. Mvh Mikael |
|
|
Mixtus, jag vet inte om jag kan karaktärisera mig som bilentusiast längre, möjligen bilintresserad. Heltidsjobb (drygt) och två småbarn och andra intressen (har man tid för det) gör sitt till. Hjärtat klappar för BMW, men denna gången blev det en 9-5 aero att tuffa i till jobbet. Kanske BMW nästa gång, återstår att se, jag försöker att vara öppensinnig (med vissa begränsningar..:) ). Mixuts, kanske du vill byta mot en 9-5 aero kombi 00 bra skick?...höhö..:) |
|
|
Ha-ha! Tror inte det, men tack för erbjudandet. Fattar dock inte hur du i ena andetaget kan åka framhjulsdriven aero och i nästa påstå att hjärtat klappar för BMW. ;) Förresten, prova och sätt dig i din Saab och fäll ner solskyddet. Då inser du hur usla ingenjörer Saab har ... |
|
|
jag satte ut min 540 igår här på autopower, en 98 touring för 75000 sist jag kikade hade ca 370 st kollat annonsen men inte ett mail .......????? Den lilla rackaren är ju svensksåld och allt men det verkar var kallt på 540 marknaden jag menar snacka om mycket bil för pengarna |
|
|
bmw_4ever: folk som surfar här på Autopower är BMW-fantaster och massor av oss kollar på bilannonser även när man inte letar efter ny bil. I och med att de senaste annonserna dyker upp på förstasidan så klickar man ofta på dom för att kolla in bilen i fråga. Vill du sälja din bil så är det Blocket som gäller i första hand. Powerbörsen är ett bra komplement. ___ //Ulf |
|
| har den på blocket också, men det verkar vara stendött | |
|
Det är nog som Ulf skriver. Jag har inte för avsikt att köpa en 540 till, men är alltid nyfiken på andras och tittade på din. Mvh Mikael |
|
| Jag håller själv på att leta 5-serie touring i prisklassen runt 90000 kr och jag tror att dom flesta hoppar en 540 beroende på dyra driftskostnader. Dom flesta som letar 5-serie ser det som en simpel bruksbil och inte en entusiastbil och då går oftast dom med stor motor bort. Med det menar jag att det inte är nåt direkt fel på prissättningen på era bilar utan att det är helt enkelt SERIÖSA spekulanter som saknas. Jag skulle t.ex inte vara mer intresserad av steffez bil om han sänkte priset till 75000 kr. En 540 går bort för mig och jag är nog inte ensam om att resonera så. Personligen ser jag dessutom skinn och automat som ett krav i en 5-serie oavsett vad det står för siffror på bakluckan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.