AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.008

Värdet på M5 E39 stabiliserat sig på sista?

Sida 1 av 2
Mo
133
Mortaz
M5 -00
M Roadster -98
Har följt kursen på M5 E39 i bra många år speciellt sen man vart ägare till en ifjol och tycker mig bestämt märka att värderaset börjat avtagit ganska kraftigt på sista tiden om man ser till hur dom sjunkit mellan 04-06 , hittar lik för 160-170 men finns många fina som fortfarande går för allt mellan 200-260k vilket är samma kurs som i början av fjolåret om jag inte minns fel.
Sen har jag alltid funderat över varför det är så att M5 samtliga modeller får ett mer ostabilt andrahandsvärde än M3 samtliga modeller menar M5an är en dyrare bil från början knappast lika ungdoms intressant som M3an och visserligen brukas M5or hårt av vissa men knappast i samma utsträckning som folk gör med M3or , synpunkter?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med dig till viss del angående prisnivån. Tittar en del i Tyskland och priserna ligger ganska stabilt samtidigt så är det många bilar stått osålda ett bra tag. De bilar som dyker upp med lite fördelaktigare pris försvinner snabbare. Tror nog att man för 220-250 idag för en fräschare bil än för 1 år sedan.

___
//Ulf
kilroy
Jag tror personligen inte att "prisraskurvan" har planat ut riktigt ännu. "Mortaz" funderingar kring M3/M5 är intressanta. Varför sjunker M5 snabbare än M3? M5 är en dyrare bil men går att hitta till förmånligare priser som begagnad. Möjligtvis är målgrupperna för M3 och M5 inte riktigt identiska men nog körs en M3 på samma sätt som en M5?

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Priser på blocket och priser i verkligheten är två olika saker. Jag tror att det kommer att rasa bra mycket mer. Gissar på att det går att få en M5:a för strax över hundringen innan året är slut.
Mo
133
Mortaz
M5 -00
M Roadster -98
kilroy;
Jag tror ivarjefall att M3 kan ha en tendens till att bli lite hårdare behandlad än en M5a även om båda modeller används till sportigare mer aktiv körning.
Men vilket som hur uppstår detta fenomen kring prisraset som skett på både E34 och E39 M5 då båda dessa vagnar har ett högre nybilsvärde än motsvarande modell för treor som kommit ut därpå?
Hur ser kurvan ut om man gämnför E34 M5 mot E39 i hur dom dalat i pris med åren någon som vet?
Sen att säga priser på blocket och priser i verkligenheten tror jag skär sig lite jag har fått begärt pris på alla bilar jag någonsin sålt på blocket då folk anser att det pris bilarna står i där är just vad dom är värd i verkligheten vad ska man annars gå efter bilhandlares inpriser det funkar väll inte hlr dom är ju alltid lägre då dom måste hålla marginaler?
Jag är tobakshandlare om folk komr in till mig och frågar vad ett paket cigaretter är värd ska jag då ge dom mitt inpris på denna vara?
Nja faktiskt tror jag inte det komr dala såpass mycket innan årets slut då värdet var relativt likt fjolåret och ändå höll sig.
Om man tar hänsyn till alla risiga objekt på marknaden osv så tror jag personligen M5 E39 har ett värderas på runt högst 15-20k per år att vänta framöver.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ledsen Mortaz, men jag tror att du är helt fel ute. Trevligt för dig att du har fått det du begärt på blocket. Tyvärr så är jag ganska säker på att verkligheten är en annan. Det prutas hej vilt där ute och det haglar av fantasipriser på blocket. Massor av bilar ligger ute månad efter månad och så kommer plötsligt en chocksänkning. I värsta fall händer det fortfarande ingenting och så ligger skambudet nära tillhands. Ganska vanligt förekommande vill jag påstå, särskilt när det gäller BMW eftersom märket är sönderimporterat.
Är det inte så att man kan få en fräsch bil för 150-160tusen nu för tiden? Visserligen tidiga exemplar med relativt höga mil (ca 15-20000 mil) men dom bilarna som jag har sett verkar långt ifrån vara lik.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Efter prut så tror jag absolut att det går att landa på de pengarna.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Och här av vi en för 119000 ...

Länk

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
"Lite fix" är ett bra begrepp som kan innebära vad som helst dock :)

AE
såg också den annonsen.. någon som har ringt och fått lite mer info om vad det innebär..??
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det lyser PANIK! över hela annonsen. Lite fix låter illavarslande, helt klart. Kan säkert springa iväg till 50-tusen i ett andetag. Men det visar att V8-skräcken sprider sig. Jag tror stenhårt på min teori. Runt 100-tusen innan året är slut (gäller naturligtvis inte de riktigt, riktigt välskötta svensksålda lågmilarna - men hur många sådana finns det?).
En anledning till att M5an sjunker snabbare än M3an är att M3an är billigare att äga. Jämför med stora och dyra 7-seriebilar, snacka om prisras på dessa.

Flåklypa
kilroy
Skiljer det verkligen så mycket i ägandekostnad på M3 och M5 att det skulle motivera den stora skillnaden i värdesänkning?

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Billigast just nu: 139-, 147- och två för 149-tusen. Därefter följer 150- och 155-tusen osv. Verkar som att den lägsta prisnivån börjar stabilisera sig kring 150-strecket. Nog borde det väl gå att hitta ett hyfsat köp bland alla dessa?
ll
34
llengets
335ci-07
Även jag tycker skillnaden i ras på m3/m5 är märklig.Hur som helst så är ju en 10000 milad m5 för 180000 förbannat mycket/härlig/brutal bil för pengarna,om man har råd att ta hand om den.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
e39 m5 kommer att sjunka mer
det snakades likadant om e24 m5 för ngt år sedan här och nu får man dom för kaffepengar e39 kommer även att rasa till dom nivåerna spec när den nya v10an börjar gå ner lite i pris.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag tror att de sunkiga bilarna som är pre-facelift kommer att sjunka mer.
De fina facelift bilarna kommer att sjunka lite till och sedan stabilisera sig.
Precis som med M5 E34, de två sista årsmodellerna är riktigt dyra om de är i ett fint skick.

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Någon som vet vad faktiskt pris ligger på? Billigast just nu är 129, därefter följer 139, 141, 149, 149, 150, 150, 155 osv. Borde gå att få en bra M5 prutad och klar för 150. Kanske dags att shoppa nu?
visst man kan få en M5 för 150k men skall du ha en bra och fin så får du nog räkna med iaf 180. Sen finns det ju några som ser riktigt fina ut ex denna bara sätta på facelift ljusen. Länk M5:an oo Invidual visst den är lite dyr men jag är extremt sugen någon som har vart o kollat på den? Den ser ju väldigt fin ut o det är ju verkligen komfort o sport i ett! Tips och tycken om den mottages gärna!

When batman takes a vacation he does the Gumball
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Wsemme: Länken fungerar ej...

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.