|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag står inför att köpa min första "riktiga" bil, och jag behöver verkligen RÅD! Jag har hittat den här: Länk som ju verkar toppen på alla sätt. Bra utrustad, och det är väl ett bra pris? Men Tornspiran Bil ABs hemsida är ju minst sagt bristfällig. Jag får inte direkt förtroende för dem.. Är det någon som har några erfarenheter - bra eller dåliga - av dem? Och någon som tycker någonting om priset eller annat på bilen? Jag är inte så himla insnöad på det här med bilar och skulle verkligen behöva lite hjälp! TACK! /Linda | |
|
Hej Linda, och välkommen till forumet! Jag bor några hundra meter ifrån Tornspiran, och har varit där för några år sedan o provkört ett par bilar - men har aldrig handlat av dom. Det som är lite "lustigt" är att man driver affären i samband med en lampaffär, det är samma person som äger båda om jag förstått det rätt. Så när man är intresserad av en bil möter man honom först i lampaffären, och sedan går man bakom huset o plockar fram bilen ur ett tämligen litet garage...detta kan naturligtvis ha ändrats sedan senast. Det KÄNNS lite oseriöst, men behöver ju så klart inte vara det. De har väldigt fräscha bilar exteriört, vad jag sett genom åren. Lycka till, rent spontant tycker jag att det är ett bra pris på just denna bilen! |
|
|
Hej. Och tack för svaret! Jag skrattar nästan ihjäl mig åt lamp-/bilaffärsgrejen. Det var nytt. Och det låter ju rätt.. annorlunda. Ok. Jag ser om jag får några fler svar och vågar mig på något köp. Tack igen! /Linda |
|
|
på Länk kan man kolla vad en bil bör kosta, om du inte vet reg.nr tar du "inget reg.nr" och skriver in vad du vet om bilen. Och jag är inte säker... men har inte BMW 3 års garanti? isåfall bör ju garantin ta slut 2009 nånting, 081231 har den bara ett års garanti i praktiken. Kanske bara felskrivet? Lycka till // Bjerser |
|
|
Bjerser: BMW garanti. BMW nybilsgaranti gäller under 2 år och dessutom har du 12 års rostskyddsgaranti. Garantierna gäller produktfel, och i hela Europa. BMW 3 års fri service. Din nya BMW får fri service de 3 första åren upp till 8000 mil*. Det innebär att du kostnadsfritt får ordinarie service, i enlighet med bilens intervallsystem, utförd hos din auktoriserade BMW - återförsäljare/verkstad i Sverige. BMW försäkring. En ny BMW är automatiskt vagnskadeförsäkrad i 3 år. Mvh, /Wille |
|
|
Ahaa.. Tusen tack för de upplysningarna! Då återstår frågan om man vågar köpa en bil från en kombinerad lamp-/bilhandlare? Vad kan gå fel och vad måste jag passa mig för vad gäller de jag köper bilen av? Oäää, jag är livrädd för att bli lurad på något sätt. /Linda |
|
| Bjud 410' men att du då ska få med en kristallkrona. Konceptet bil-/lampaffär ger ju upphov till helt nya möjligheter istf det klassiska "men då ska jag ha med vinterdäcken"-köret. | |
|
varför ska du köpa en 335 ci för 410.000??jag tycker att bmw har tappat sitt stuk lite på den nya karossen..det ser lite för spacat ut..bara min åsikt! du kan få en mkt finare bil för dom pengarna..te.x en fin M3:a den hät typ: Länk M-power |
|
|
WilleW: Gäller verkligen den fria servicen importerade bilar? Hur är det med vagnskadegarantin på importerade bilar? Avtalet som används i Sverige är väl mellan BMW Group Sverige och If -> inte applicerbart på import? Jag kanske är ute och cyklar när jag antar att bilen är importerad, men av bakgrunden på bilden att döma är den inte tagen i Sverige och i kombination med avsaknad av regplåtar antog jag att det är fråga om en importbil? Vagnskadegarantin hade jag varit noga med att kolla upp om det nu är en import eftersom den håller nere försäkringskostnaderna rätt väsentligt de första 3 åren om man bor i en större stad... /Teo |
|
|
Warrior, Det där var ju kanske den fulaste M3:an på mycket länge. För övrigt tycker jag argumentet, köp en E46 istället för en E92, inte riktigt är relevant. Eller? |
|
|
BmwWarrior: Olika bilar, olika intressenter... Det finns lite skrivet om handlaren också:Länk Mvh, /Wille |
|
|
Sea Dweller: Jag skulle kanske varit lite tydligare... Jag gjorde bara ett utdrag från BMW, det är lätt att blanda ihop fri service, vagnskadegaranti och nybilsgaranti. Fri service får man definitivt inte på importer, vagnskadegaranti likaså (är jag nästan helt säker på). Nybilsgaranti vet jag inte hur det står till med, om detta är en import så får vi hoppas att säljaren inte far med osanning i annonsen? Mvh, /Wille |
|
|
WilleW: Tror att nybilsgarantin gäller även om det är en import? Linda: Om nybilsgarantin gäller till och med 13 dec 2008 borde bilen vara uttagen första gången 13 dec 2006 vilket skulle innebära 2000 mil på dryga 6 mån. Spontant borde man kanske kolla upp om den första servicen utförts, om inte borde det väl vara dags för den inom 500 mil beroende av hur bilen körts? Är det en import så får man antagligen stå för den kostnaden själv. /Teo |
|
|
WilleW; din länk går till tråden JAG precis startade om Haga Bil, ej Tornspiran...rundgång? :) |
|
| Edit: NU trillade poletten in - sorry! | |
| Jag har hjälpt en kompis att titta på objektet ifråga. Vi hann bara till bakgrundskollen (så jag har inte sett bilen på plats). Jag kan berätta följande. Tornspiran har köpt bilen av en liten handlare i södra Tyskland som i sin tur skall ha köpt den från en bmw-handlare i Tyskland. BMW-handlaren skall ha fått den som inbyte från en "professor" som bytt upp sig till en M5:a. Jag har bett Tornspiran och den lilla handlaren i Tyskland om kontaktuppgifter till dels bmw-handlaren, dels professorn för att kunna ställa frågor om bilen. Trots löften har jag inte sett röken av dessa kontaktuppgifter. Vi tyckte bilen kändes skum och har därför lagt ner. | |
|
Anders S: om det var den fulaste då vill jag se den snyggaste du har sett.. M-power |
|
|
det här med pilpriserna på den sidan teknikens vräld kan väll inte stämma för då skulle bilarna va riktigt billiga. |
|
|
Det som skiljer en svensksåld och en importerad är vagnskadegaranti samt fri service i 3 år. Förstår inte rikigt hur de kan begära 419 tkr för en fullutr 335.. när de ligger på 43-48.000 EUR i tyskland om man handlar hos BMW. Hade kollat upp den hos BMW innnan köp.. |
|
|
Jösses, ingen av er har handlat från firman eller överhuvudtaget sett bilen. Ändå framhåller ni den som ett krockat, stulet vrak. Tornsprian har funnits i flera år med samma namn och ägare, fuskfirmor brukar inte bli särskilt långvariga. Vad har det för övrigt med saken att göra att killen också har en lampaffär? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Tycker inte det var speciellt bra pris faktist. Livet börjar vid 9G... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.