AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.994

Vad ska jag tänka på vid köp av Z3?

Sida 4 av 4
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
ytterligare ett inlägg om plånboken! alltså är inte våra inlägg tidigare helt fel då vi några stycken frågasätter ägandekostnaden för en M
uffe/bildock
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
en 3.0:a en bråkdel bekvämare än en M, men för kroppen förstår jag inte riktigt. Ingen zäta e speciellt bekväm för långresor..

Mvh Markus
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Mena en bråkdel bekvämare för plånboken då alltså.. exiZ, du vet var jag vill komma.. Och du vet själv vad du kommer köpa. Som sagt, prova båda så kan vi snacka sen =)

Mvh Markus
Markus_M3: Nä en Z3 M fungerar jue enbart på bana *skratt*
LeifM
Om man inte ens har körkort och frågar vilken Z3 man skall köpa och då skall "tro" på dem som har eller haft en Z3 så är det väl klart att de flesta pratar för sin sjuka moster.
Innan man överhuvudet frågar så bör man väl ha en åsikt själv.
Mao prova en 2.8/3.0 - M och jämför. Klarar plånboken en M och du tycker om att ha det värsta under huven så OK.
Är du lite förnuftig men ändå flärdfull så är en 3.0 en underbar kompromiss.
Och de gånger du saknar kraft kan du räkna på ena handens stortå.
Märk väl att 231 hk räcker till och blir över i en skakig roadster. En juvel till motor och så nära M du kan komma och ändå behålla lite komfort och pengar.
Men jag vet att allt har sin tjusning.............

Nästa BMW en diesel...
LeifM: Så du menar att enbart pga att jag inte har ett körkort så kan jag inte ha kört ett flertal Z3or (Z4or) eller veta vad jag vill ha? Jag har en åsikt, och den åsikt framgår i tråden som JAG startat. Jag vill ha en bil med minst 2,8 motorn, men självklart står en 3,0 eller en dröm - M roadster högst på önskelistan!

Jag har snart jobbat på BMW i 1,5 år och alla vi som jobbar med bilmärket gillar att köra bil (vilket även är vårat motto!). Jag har övningskört i de flesta BMW´s modeller, från 1-serien upp till stora 5-serien och allt där i mellan.

Jag såg det som en stor förolämpning att jag som övningskörare inte skulle veta vad jag vill ha eller vad som är rätt för mig. Jag vet i allra högsta grad vad jag vill ha och hur jag ska få det.

MVH Anna
Visa användare
886
bildock
Anna
för mig verkar dina kunskaper långt mer vidsträckta än vad vi andra amatörer saknar och knappast kan erövra p.g.a. att vi inte har bilförsäljning som yrke, så då kommer frågan varför du öppnade tråden, vi kanske skulle vända på frågan och du kunde svara oss för ett visst snack finns det väl er emellan på försäjningen så dina kunskaper kunde komma oss tillgodo framledes, då du verkar vara både duktig och kunnig i ämnet, och då körkortet finns i din hand, så kör du nog om grabbarna med M-bilen, som väntar på dig som ägare
mvh Uffe/bildock
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det är fortfarande inte speciellt mkt dyrare att äga en M roadster jfrt med de motorsvagare. Jag har haft min i 6 år, jag vet vad jag pratar om... Det är mkt fördomar om M-bilar och deras kostnader. Har man otur och motorn går sönder är det givetvis dyrare än de svagare varianterna. Men i övrigt skiljer det sig inte speciellt mkt. Och vi sk akomma ihåg att det är ytterst sällsynt att ngt händer med dessa slitstarka motorer. Allt prat om bla vanos har vid lite undersökningar visat sig vara hypokondri och myt/ryktesspridning!
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Beppo -

Precis dit jag vile komma.
Det var dagens sanning =)
Eller vad säger du Leif ;)

Mvh Markus
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Bränsleförbrukning:
M = 1,11/mil
2.8 = 0,97
1.9 = 0,80
1.8 = 0,78
Allt enligt broschyren från 1997

1000 mil med en M kostar alltså 12210:- med en 1.8 blir det 8550:- om bensinen kostar 11:- skillnad 3660:-

(o:

Min bil: Länk
Visa användare
886
bildock
tackar för den listan kunde nästan ana det, skulle vara väldigt intressant att jämföra försäkringspremie på samma sätt under exakt samma förhållanden och bilarna sinsemellan, inte då vad någon tror nu utan relevanta kostnader, förresten det kan jag göra själv med ett reg.nr. på en M-bil och samma årsmodell som min Z
mvh Uffe/bildock
Visa användare
886
bildock
vad jag vill få fram i resonemanget är att hur mycket dyrare en M är att äga och åka, det förstår väl de flesta som sagt att högre kostnad blir det, och då ställa den högre kostnaden mot en enklare Z och jämföra, det är då ställningstagandet gäller inte när man köpt och upptäcker att man inte kan ha bilen kvar, men de flesta försvarar M-ägandet så mycket så det är därför jag blir intresserad men det får inte kosta skjortan då har jag min bil, men kom igen berätta skillnaden vad det kostar......jag fördömer inte ägandet av M säkerligen en kick men av erfarenhet av ett märkes topp produkt kan det kosta mer än det smakar det är det frågan för mig gäller
mvh Uffe/bildock
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Försäkringen för mig skiljde ca 2000:-/år jfrt med en 2.8. Bränsleförbrukningen skiljer en dryg dl/mil i motsvarande körning. Servicekostnaderna är lite dyrare vid insp (ca 2000 dyrare vid insp II) och faktiskt billigare vid oljeservice...
Skillnaden är inte tillräcklig för att avstå enligt mig. Man måste förstå att En M roadster har prestanda som ett riktigt fullblod, den är ju nästan 70% starkare än en 2.8, som i sin tur har alldeles utmärkta prestanda.
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
En M kostade mig 1679:- mer om året än en 3.0
Så det vi vill komma fram till i denna diskution som håller på M bilarna är ju inte att man ska köpa en bara för att man ska ha utan att man faktiskt har råd att både köpa och äga en M då det är så pass liten skillnad.

Mvh Markus
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
exiZ: Som förstabil tycker jag att en Z3M kanske inte är det mest förnuftiga alternativet, även om det med största sannolikhet är något av det roligaste som går att köpa med fyra hjul. När jag var 16 år (är 24 nu) köptes "min" Z3 2.8 så jag fick övningsköra några gånger med den. När jag sedan fick körkort och hornen växte ut när jag körde själv kändes den fruktansvärt snabb och mer än tillräcklig prestandamässigt.

Varför inte köpa en 2.8/3.0 först och sen kanske byta upp dig till en Z3M nästa år? Är man inte van vid prestandan hos en Z3M kan det gå käpprätt åt helvete (jag har själv kört RS-bana med en Z3M och sladdat av...), de motorsvagare varianterna är mer förlåtande och har ju även elektroniska hängslen i form av ASC och på senare årsmodeller DSC. DSC finns visserligen på Z3M fr.o.m. årsm. 2001 då den fick nya motorn, men då utbudet av dessa på marknaden är tämligen begränsat kanske det inte är något alternativ?

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jag har gått i samma tankebanor som Masten. Z3M är rent olämplig som förstagångsbil. Den är mycket slängig i baken och det är lätt att hamna i diket med den. En 2.8 är fullt tillräcklig för att ha kul med. Även den blir vädigt slängig i bakdelen i fuktigt väglag.
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Saknar inte 3,0an diffbroms? Såfall är ju det ännu en faktor att tänka på. Men det beror ju på vad man vill ha men jag tycker att det är en mycket viktig grej för körglädjen. Ingen blir väl glad av att "enhjula" när man tänkt åka brett :(
Tänkte skriva lite ontopic ;)

Som vanligt när man ska köpa bil, ta din tid, leta länge. Finns många bilar och skicket varierar minst sagt en hel del. I alla fall på dem Z3 M jag tittade på innan jag slog till. Jag tycker inte att skillnaden i drifkostnad, inköp och försäkring hos dem motorsvagare bilarna väger upp känslan av en M Roadster. För min del fanns det inget alternativ, skulle jag köpt en 2,8 eller 3,0 skulle jag ändå bara åka runt och suktat efter en M. Kort å gott, har du råd varför kompromissa? :)

Sådär på rakarm... Kolla karosskarvar noga, ack så många bilar som blivit smällda och halvdant reparerade. Suffletten brukar spricka vid rutan i nederkant. Bussningarna i stolarnas underrede är undermåliga och brukar bli kassa så stolarna rör sig lite fram å tillbaka när man gasar/bromsar ½hårt, inte så dyrt men rätt irriterande.
Orginal väghållning är kanske inte i väl avstämd proportion till M motorn. Bot mot det för min del är powerflexbussningar, ökad spårvidd och caster, coilovers och fjäderbenstag sen blev det lite mer anpassat för effekten. Tänk även på att om du sänker bilen så blir det fel hjulvinklar bak då du inte kan ställa bakvagnen :( . Irriterande ja, men det är inte värre än att du får lite snedslitna bakdäck. ;P
Nu får nog en fd. Z3 ägare oxå blanda sig i denna lätt urspårade tråd.

Vill nämligen oxå starkt avråda till en M som förstabil trots att jag aldrig kört någon. Har haft KK i 17 år och många mil bakom ratt och styre. Blev ändå säkert räddad flera gånger av antispinnsystemet på min 2.8. Lite för mycket gas ut ur en rondell vid blött väglag och baken kommer direkt. Det krävs mycket mer körvana än en nybliven körkortsägare/ägarinna har att parera detta på en M som saknar ACS systemet och dessutom har mycket mer effekt.

Ta nu detta på rätt sätt exiZ, alla är nybörjare i början även du och jag kan säga att hade jag haft en Z3 M som första bil hade förmodligen detta inlägg aldrig blivit skrivet. För hornen växer ut, så är det bara och en Z3 straffar en osäker förare utan pardon.

Lyckades själv sätta en 90 hästars Audi i ett träd mitt i samhället vi bodde i då när jag haft kortet mindre än ett år och det gick inte alls fort. Men en total avsaknad på rutin gjorde att jag släppte gasen när jag borde gasat mer och bilen gick sidledes rätt in i ett träd. Hade tur, trädet träffade bakdörren och jag klev ur med enbart glaskross och plåtgnisselljud ringandes i öronen.

Så ta en "gammal" mans råd och köp en 2.8 eller 3.0, för det är väl inte lönt att föreslå en 2.0'a. Det var inte många gånger jag saknade effekt i min bil och ACS systemet är väldigt bra att ha. M'en kan du köpa om några år om suget fortfarande finns kvar.

Lycka till med bilköpet vad du än bestämmer dig för.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.