|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej jag är en tjej på 22 år som är BILsexuell (myntade själv uttrycket 2004) och jobbar som helextra på BMW i Stockholm. Nu till mitt "problem"... Jag har länge velat fram och tillbaka i djungeln av bilar, vilken ska jag välja? Vad ska jag tänka på? Och har nu kommit fram till att jag helst av allt vill ha två eller fyrsitsigt och valet föll på en z3:a. Coupé eller cab har jag ännu inte riktigt bestämt mig för, men jag skulle vilja få tips från andra Z3 ägare (ni som inte äger en Z3:a gör er inte besväret!) vad jag ska titta/tänka på vid en provkörning. Jag är intresserade av årsmodeller från -00 och framåt, inte mer än 10 000 mil och inte svagare motor än 2,8. Jag är även intresserad av vad ni gav för era Z3:or samt vad ni anser att en Z3:a som uppfyller "kraven" jag skrev ovan är värd. Jag har satt min ekonomiska begränsning vid 175 000 kr (vilket jag kan casha på en och samma dag) Oerhört tacksam för svar! | |
|
Är inne på min tredje Zäta och har haft både Roadster och Coupé. Coupén är en "blivande" klassiker och antingen är man för eller emot utseendet men alla har definitivt en åsikt om den. Roadstern är betydligt vanligare och kanske inte lika mkt "kult" som Coupén men en svårslagen sportcabbe med lite större motor. Chassiemässigt är givetvis Coupén bättre men även Roadstern är ok. Svårt val Roadster/Coupé men iaf jag saknade möjligheten att "cabba ner" så i slutändan blev det en Roadster igen,denna gång en M-Roadster. För de pengarna du har bör du kunna hitta en bra 3,0 och den motorn är nog den bästa för biltypen avseende prestanda/ekonomi. Givetvis kan en 2,8 i bra kondition vara intressant men 3,0 går betydligt bättre,M-modellen är kanske lite för mkt och kräver nog ett "speedfreak" för att uppskattas och dom kräver betydligt mer "kärlek" och pengar att hålla igång till skillnad mot en 3,0 som i ärlighetens namn räcker länge för biltypen. Roadster eller Coupé får du tänka över ditt behov men motormässigt bör du titta efter minst en 2,8. 140-160000:- ger dej en bra 2,8. 160-180000:- ger dej en bra 3,0. 180-210000:- ger dej en bra Z3M Coupén kostar i regel ca 10000:- mer en Roadstern i motsvarande skick. Svensksålda eller import gör inte så stor skillnad då de flesta ändå är importerade och prisnivån baseras på dessa men en svensksåld kan vara värd lite extra vid senare försäljning/inbyten. MVH/Evotek Min Coupé=Såld! Länk |
|
|
Inget att tillägga, Evotek sa det mesta. För mig så varierar det varje dag, ibland är jag sugen på coupen och ibland är jag riktigt glad med roadstern. Det är vädret och humöret som bestämmer. Testa båda, de är helt olika men ändå exakt samma bilar. |
|
| Jag tycker prisskillnaden är för liten för att INTE välja en M. SKillnaden i ägandekostnader är inte så hårresande som skillnaden i prestanda..... Det är 128 hk(!) mer än 2.8:an som i sig inte är slö, och 90 mer än 3.0:an som faktiskt känns trött och trist i jämförelse, även om det i sig faktiskt är en kanonmotor..... | |
|
Har inte mycket att tillägga egentligen. Har du pengarna och är ute efter lite mer sportkänsla ja då skulle jag välja 3,0:an. Sen ska man se till att försöka få med så mycket "extrautrustning" som möjligt. Sportstolar eller M-stolar gör skillnad både utseendemässig men även komfortmässigt. Fina fälgar är också något som lyfter bilen och är en väsentlig kostnad. För min gav jag i det prisspannet som Evotek nämde ovan. Mvh |
|
|
Om jag har tur (och det hoppas vi jue så klart att jag har) så är inte denna såld och jag kan få komma och titta på den rätt omgående (ska ringa idag och höra efter) Länk men då skulle jag vilja veta ER åsikt om bilen, hur mycket vågar jag pruta? Är det ett rimligt pris som han satt ut den för och är det något jag bör tänka på vid en eventuell provkörning/titt på bilen? Tusen tack för alla hitills inkomna tips/råd! Med vänliga hälsningar Anna |
|
|
Den ser mkt bra ut med få mil,svensksåld? Precis samma inredningsfärg jag hade i Coupén,mkt snyggt. Utrustningsmässigt rätt,oranga blinkers sådär,fälgarna sådär........ Prismässigt kanske lite mkt men det följer med hardtop så det kan motivera priset. Pruta ska man och runt 10% bör man kunna få med tanke på att det är ett privatköp utan garantier,hos en etablerad handlare med garanti kan den vara värd de pengarna men inte privat. Köppris 185 600 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare. Privatpris 162 000-175 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson Ovanstående avser en svensksåld bil hos www.bilpriser.se Samma som ovan men importbil. Köppris 167 900 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare. Privatpris 147 000-159 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson. MVH/Evotek Min Coupé=Såld! Länk |
|
|
Så det är en viss pris skillnad mellan om den är importerad eller ej? Bra att veta. Jag tror inte bilen är svensksåld. Vilka mer frågor förutom om bilen är: - svensksåld eller importerad. Och om den är importerad, när importerades den. - Om den alltid varit servad av en aukturiserad BMW verkstad. - Histiorik över bilen. Det är hardtop till bilen, vilket iofs är bra, men det kan även tyda på att bilen är vinterkörd (står att den inte är det men det finns det jue ingen säkerhet för...). Jag hade hoppas på att få ge 170 - 175 000 kr för bilen. Ps. blinkerfärgen kommer jag och sambon ändra rätt omgående på! Och att bilen står på "original"fälgar tycker jag enbart är bra, då det tyder på att bilen är i originalskick = ett stort plus i mina ögon och nya fälgar är inte svindyrt... |
|
|
Den såg väldigt fin ut... svarta bilar är såååå snygga när dom är rena och välpolerade! 175' borde inte vara nån omöjlighet att få den för... Den har legat ute sen 12 maj(!)... och vädret är ju knappast rätt för att sälja cab och snart är sommaren över vilket gör att han/hon annars kanske får vänta till nästa vår med att få sålt den. Så pruta bör du absolut försöka göra... Köper du fälgar som har samma offset fram och bak kan du lika gärna beställa 20mm Spacers bak oxo om du vill att det ska se vettigt ut. Hystar du på stora fälgar tycker jag 3.0'an behöver sänkas då den är 15mm högre än 2.8'an (båda med M-sänkning)... men det är ju en smaksak som går att ta efterhand och kostar bara ett par tusenlappar om man nöjer sig med fjädrar vilket jag tyckte räckte. Vita framblinkers har jag att sälja om du är intresserad. Sidoblinkers köper du billigt och lätt på ditt jobb. Bak finns lite överallt på internet. Ruggigt skönt med en bil som har gått så kort... och värt varenda spänn extra då den känns som ny! Lycka till! /Magnus Länk Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
OM bilen är importerad SKA alla handlingar finnas tillgängliga såväl svenska som tyska,likaså rutmärkning som bör vara gjort,intyg på startspärr/nycklar. Svenska handlingar: Ägarpapper samt antal ägare i Sverige. Regbesiktning Besiktningar/avställningar Rutmärkning(krav för försäkring) Startspärr/nyckelkontroll(krav för försäkring) De 2 sista kan göras efter köp. Tyska handlingar: Farzeugbrief=Tyska reg-papper som anger förändringar gjorda på bilen,avställningar,reperationer,etc och givetvis en fullstämplad servicebok som kollas gentemot stämplarna,iaf kollas över så att servicar har gjorts i ett rimligt intervall och för att i viss mån stämma av miltalen. Accepterar säljaren en Bildiagnos innan köp är det bra. Denna kan göras av BMW/SBP/M-männen. MVH/Evotek Min Coupé=Såld! Länk |
|
|
Tror förresten den kan vara svensksåld då regnumret börjar på S... tog hem en bil nånstans runt -01 och fick då regnummer SKS. Länk Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Tusen tack killar - ni är mina hjältar! Jo, jag ringde försäkringsbolaget igår, dock kollade vi upp försäkringen på en annan Z3 3,0 som tyvärr var såld, och då påpekade kvinnan på försäkringsbolaget att märkning av rutor samt att alla tre nycklarna finns är ett krav vid import-bilar och likaså att jag kommer förbi och visar upp bilen. Så nu håller jag tummarna stenhårt för att bilen finns kvar och är lika fin som bilderna och annonsen får den att framstå! För i sådana fall blir det cabbat inom en väääldigt snar framtid! För mig spelar det inte så jätte stor roll om bilen är svensk eller importerad från Tyskland, huvudsaken är att allt är noga dokumenterat och att man inte får den där oro-känslan av att det kanske är skruvat med mätarna... Jag skriver/uppdaterar er så fort jag vet något mer om bilen! Med vänliga hälsningar Anna |
|
|
Lycka till. En liten anmärkning bara,bilen ser ut att sakna AC vilket är ok om du klarar dej utan men ett litet - på en annars riktigt fin bil. Kan eventuellt vara en bra prutmån då bilen tappar en del försäljningsvärde utan AC. MVH/ Min Coupé=Såld! Länk |
|
| Visst fan... det har jag inte ens tänkt på, och det står inget om det i annonsen, visserligen är det jue en cab och på sommaren (om vädret tillåter) kommer jag köra så mycket nercabbat som möjligt och på vintern behöver jag bara värme :P men ändå... det är att dra av på priset! Tack för din uppmärksamhet och notis om detta! | |
|
Tycker det är ett krav med AC även på en Cab... det blir minst lika varmt UTAN taket när det är soligt på sommaren! Bilar utan AC brukar ligga rätt mycket lägre i pris... /M Länk Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Z3:an som jag länkade om ovan var precis som alla andra (en annan) jag ringt på, såld. Tycker dock att det är trist att folk inte kan ta bort sina annonser då dom fått "varorna" sålda, så verkligen intresserade spekulanter som jag slipper gå runt och hoppas på att bilarna ska finnas kvar... *suck och stön* |
|
|
Finns fler chanser och nästa har kanske även AC. Bilen bör ha och är mest attraktiv med följande utrustning: AC,sportstolar,överslagsbågar! El-cab,m-chassi,chrome-line,etc är utrustning som är intressant men kanske inte lika viktigt som ovanstående som iaf jag har som krav. MVH/ Min Coupé=Såld! Länk |
|
|
HÄR ÄR DIN BIL: Länk KÖP NU! Visst en -98 MEN Svensksåld Z3M till dom pengarna! hade jag inte redan köpt hade jag nog suttit på flyget upp........... MVH/ Min Coupé=Såld! Länk |
|
|
Tjena. Håller med Evo den silverfärgade kan vara en pärla, annars om ekonomin tillåter så finns det en röd i sthlm som är så gott som ny. I motorvalet tycker jag förstås du skall ha en M då den helt enkelt inte går att få nog av det enda som saknas är ett par hästar till.... Om du inte provkört ngn så är du välkommen att testa min så förstår du vad jag menar. Lycka till M |
|
|
Hej ExiZ! Varit med på forumet med glädje sedan 2 år. Igår kväll tog jag det svåra beslutet att sälja min Z3 M Roadster. Pga för lite kört + barn om 3 veckor. Kunde tyvärr ej hitta mail till dig så jag kunde hålla säljande utanför forumet. Men... tror bilen är helrätt för dig, (205 000kr, här på forumet) efter de diskussioner ni fört. Ring gärna. , FMZ3 (Fredrik) |
|
|
Evotek: Min kära sambo mailade över en länk med den där till mig igår så fort annonsen kom upp, och visst ser bilen kanon fin ut (och är det säkert också) MEN är inte en faceliftad 99:a mer prisvärd? Även om det är mindre motor? Dessutom måste man jue nästan förvara en m-roadster i garage (vi står i kö) då den lär vara liiiite mer stöldbegärlig än tex. en 3,0:a. För övrigt tror jag det skulle sticka för mycket i ögonen på folk om min första bil blev en m roadster, tror inte du? Någon som vet hur det är att försäkra en sådan bil? Om man låter killen både "äga" och försäkra bilen (jag tror inte det är någon höjdare att försäkra bilen på en 22 åring som inte ens har körkort nu utan kör upp om ca två månader...) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.