|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| carpenter: Så du menar att du är generös nog att låta mig och min sambo få en åktur (behöver inte köra själv, då jag inte har körkortet i handen i skrivande stund) i din m roadster bara för att få mig att förstå att det är den motorn jag "behöver" och ska välja? | |
|
Faceliftades M-karossen någon gång? Jag hade för mig att den hade samma kaross under hela sin livstid, någon som vet? |
|
|
Jag är absolut ingen expert på Z3 och det är även därför jag dragit igång denna tråd, dock har jag fått det förklarat för mig att 99 skedde en facelift av Z3:an där det skedde små förändringar som att bilen fick ett innertak och att den fick lite andra lysen m.m. Har jag missuppfattat herrarna fel? |
|
| Nej det tror jag inte men bakskärmarna blev ju något "toppigare" på bland annat 2,8´an, det jag undrar är om M-roadstern fick denna bakända. | |
|
Exiz Hejsan, kan inte låta bli att göra ett inlägg, vad ska du ha bilen till? köra utav bara den? accelerera vid varje rödljus för att visa här är jag? eller tycker bara om bilen för att den är vacker? eller rent av bara ha en cabbe? och sedan har du inte körkort ännu och inget garage, och sedan har du fått tipset att en M behöver du. Om jag vore som du skulle jag analysera vad är det jag behöver som vore praktiskt även om jag väljer Z3 och även försäkr.kostnader, en Z3 på vintern skulle du svära ve och förb. över då den är trång och obekväm med snö och elände och bilen har dåligt ja väldigt dåligt rostskydd så den kommer att ta stryk och underhåll med dyra pengar för att rosta det gör den och sedan ha en dyr läcker fin M bil ute på parkeringen låter inte vettigt, men vad ska du köpa då? ja vi leker med tanken att en Z3 VILL du ha då skulle det räcka med 1.8-19, men med faceliften -99 du får en fin fin sådan bil till betydligt mindre pris som för din skull gör precis samma nytta jag tror inte du behöver acca 0-100 på rekordtid du kan nog vänta några sek. till även om det är väldigt underbart att känna sparken i ryggen, men du förstår vad jag menar och en sådan bil är mindre attraktiv att ställa ute, ett alternativ till finns, vi Z-ägare kör med den på sommaren och har en vinterbil som bruks men för din del kanske det är problem med två bilar, jag förstår att alla grabbar som vill hjälpa dig i valet utgår vad dom helst har på önskelistan och allt är välment och det är mitt inlägg också men jag försöker att se helheten att äga en Z för din del och prova dig fram, du kan äga en Z med mindre motor ett par år och sedan köpa en M om du skulle behöva en sådan men då vet du så mycket mer att äga en Z då du har mer kött på benen mvh Uffe/bildock |
|
|
Exiz Hejsan, kan inte låta bli att göra ett inlägg, vad ska du ha bilen till? köra utav bara den? accelerera vid varje rödljus för att visa här är jag? eller tycker bara om bilen för att den är vacker? eller rent av bara ha en cabbe? och sedan har du inte körkort ännu och inget garage, och sedan har du fått tipset att en M behöver du. Om jag vore som du skulle jag analysera vad är det jag behöver som vore praktiskt även om jag väljer Z3 och även försäkr.kostnader, en Z3 på vintern skulle du svära ve och förb. över då den är trång och obekväm med snö och elände och bilen har dåligt ja väldigt dåligt rostskydd så den kommer att ta stryk och underhåll med dyra pengar för att rosta det gör den och sedan ha en dyr läcker fin M bil ute på parkeringen låter inte vettigt, men vad ska du köpa då? ja vi leker med tanken att en Z3 VILL du ha då skulle det räcka med 1.8-19, men med faceliften -99 du får en fin fin sådan bil till betydligt mindre pris som för din skull gör precis samma nytta jag tror inte du behöver acca 0-100 på rekordtid du kan nog vänta några sek. till även om det är väldigt underbart att känna sparken i ryggen, men du förstår vad jag menar och en sådan bil är mindre attraktiv att ställa ute, ett alternativ till finns, vi Z-ägare kör med den på sommaren och har en vinterbil som bruks men för din del kanske det är problem med två bilar, jag förstår att alla grabbar som vill hjälpa dig i valet utgår vad dom helst har på önskelistan och allt är välment och det är mitt inlägg också men jag försöker att se helheten att äga en Z för din del och prova dig fram, du kan äga en Z med mindre motor ett par år och sedan köpa en M om du skulle behöva en sådan men då vet du så mycket mer att äga en Z då du har mer kött på benen mvh Uffe/bildock Bildock: Jag är inte så lätt påverkad som jag kanske verkar med mitt lite klumpiga uttalande om att "andra tycker jag behöver en m-roadster". Jag är inte så oerfaren som jag kanske framstår (både meckar och kör bland annat BMW till vardags) och jag är absolut ingen bilmisshandlare utan snarare en ärlig bilälskare. Jag skulle SJÄLVKLART förvara Z3an i garage vintertid (och garage har vi, men inte intill våran lägenhet utan på vårat landställe, där man kan förvara bilar för längre perioder då man inte måste åka dit titt som tätt för att ta sig en åktur) och det en skam att köra en cab på vintern även om både hardtop finns och bland annat Auto & motorsport(?) skrev att Z4 3,0 (vet att det är en Z4 jag skriver om just nu, men att inlägget generellt handlar om ett eventuellt Z3 köp!) är helt gudomlig som vinterbil - rena leksaken - pulkan. Så du behöver inte vara orolig över att bilen ska rosta bort, dessutom, om det skulle visa sig att det du säger är sant, att Z3 saknar bra rostskydd, så lär jag efter fixa det! Anledningen till att jag skrivit att jag inte vill ha mindre motor (är intresserad av) 2,8 är för att jag är såpass glad i stora motorer med mysigt ljud, samt gillar (uppskattar) bilar med snabbt acc. Det har absolut inget med att göra att jag inte skulle klara mig på tex en 2,2 (har lånat/kört en Z4a med 2,2 motorn och den var absolut både pigg (allt beror på vad man jämför med) och trevlig), utan helt enkelt att jag känner (hela vägen in till hjärtat) att det är en 2,8 eller 3,0:a jag vill ha. JAG personligen har ALDRIG ens funderat på en M-roadster, utan det är mer grabbarna i forumet som påpekat att jag får en sådan, av årsmodell 97 till samma pris som jag får en 3,0 av årsmodell 99-02. (sen hoppas väl sambon lite extra mycket på att jag köper en m-roadster så han får något skojigt att köra på sommaren). Vinterbilen är (påväg att bli - lev. v.36 efter en förening på sisodär 11 veckor!) 120d tredörrars 2008 årsmodell och nuvarande glidar bilen är en E21 323i som är i helt okej (enligt Asken rätt fint skick, men en hel del återstår att göra) skick. Kött på benen tror jag inte jag behöver då det gäller val av motor, men självklart ska jag åka och provköra allt från 1,8 till m-roadstern bara för jämförelse och uteslutningsmetodens skull! Tack för din åsikt Ulf! |
|
|
M-modellen fick inte någon visuell facelift däremot 3-seriens E46 M3 motor med lite lägre effekt(325hk)-01/02 tror jag,i stort sett oförändrad genom åren. Ditt behov av bil vet du bäst själv men när vi pratar bilar pratar vi om en ekonomisk investering utöver det uppenbara som körgläje,etc. Det handlar egentligen om att förvalta sin investering väl,vilket ett inköp av denna typ av bil är beroende av motor/modell. Givetvis är en så ny bil som möjligt i bästa skick med så få mil som möjligt det bästa alternativet MEN en M-modell står sig mkt bättre än övriga Z3. Nu finns det även en Z4 så det gör en Z3 mindre attraktiv på begagnatmarknaden. En M-Roadster kostade närmare 1/2 miljon ny,betydligt mer än övriga Z-modeller. För de pengarna du är villig att "investera" är det bästa alternativet en M eller en 3,0 och det skiljer inte speciellt mkt i försäkring/driftskostnader. Nu har jag dubbelgarage och kör bilen som en ren sommar/nöjesbil utöver min vardagsbil och vintertid är den inte ute utan endast i garage. Du bör nog försöka hitta garage till bilen samt undvika att vinterköra den. Ska du använda bilen som en åretruntbil så är nog en M uteslutet då den kräver minst 17" hjul samt M-modellen har inte antispinn som övriga utan är en renodlad sportvagn utan hjälpmedel. Som jag rådde inledningsvis är en 3,0 fortfarande ditt bästa val och nu när jag vet att du saknar garage och att det är din första bil kan jag inte råda dej till att köpa en M även om det ekonomiskt är den modellen som står sig bäst. Lycka till/Evotek Min Coupé=Såld! Länk |
|
|
Evotek: du har både rätt och fel när du säger att M-modellen inte fick nån Facelift.. :-) Dom fick inte nåt annat bakparti eller nån sån stor karossändring. Samtidigt som 2.8'orna fick det nya bakpartiet så fick dom även kromringar runt ljusen i framlyktorna... dom fick även M'en(!). Det och dom kromade ribborna i grillen är väl egentligen den enda Facelift som hände exteriört på M'en såvitt jag vet. (Så jag håller väl med Evotek om att det inte var nån speciell Facelift till viss del :-) Innertak tror jag väl inte fanns på M'en på dom tidiga heller utan att det kom oxo samtidigt som på 2.8'an? Inredningen däremot var redan från början på M'en med dom "nya" runda knapparna för AC och stolsvärme mm och kromringar. Dom fick inte 2.8'an förrän vid Faceliften som kom 99/04. (Hade 4-kantiga knappar innan) Sen så skiljer det ju lite på mittkonsolen mellan M och 2.8 men det har inte nåt med årsmodeller o göra. Detta är dock orelevant för exiZ då det inte verkar som hon ska ha en M... men jag kunde inte hålla mig ;-) /Magnus Länk Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Som andra har sagt tidigare, prova dig fram och stressa inte. Prova några olika modeller med olika motorstorlek och inredning. Det är inte garanterat att du tex föredrar m-stolar, det finns dem som gillar dem vanliga bättre. Sen min högst personliga åsikt, oberoende motorstorlek och modell så skulle jag inte förvara en Z ute på gatan eller på parkeringsplats, med andra ord är garage ett måste. Lycka till |
|
|
Evotek: Jag vet i allra högsta grad (som både BMW fanatiker och anställd på BMW) att en Z4 finns och som jag skrev ovan så har jag kört den, och föll pladask MEN av den kostnaden det skulle vara att köpa en sådan bil (råd har jag, men vill inte lägga dom pengarna) i kontanter (våga vägra billån!) så föll jag för Z3an som är en bra föregångare! Jag vet m-roadsterns nypris då den kom och jag har, som jag skrivit ovan, inga som helst planer på att plåga en cab (som iallafall jag anser är ren och skär sommarbil) på vintern... Z3 Magnus: Tack! Äntligen någon som har förstått att jag inte är intresserad av en M-roadster (visst den är helt jävla brutal och grym - ursäkta uttrycket!) riktigt ännu. Min ekonomi tillåter det nog redan nu, men det känns lite overkill att ha en m-roadster som första bil, om jag sedan ska trappa upp bilarna (man kör jue inte gärna något sämre, bara bättre) samt att jag som jag skrivit vid ett flertal tillfällen inte vill sticka i folks ögon. Rollebolle: Tack för ditt inlägg! Jag tror att det lutar åt en 3,0. Iallafall som allt känns nu och känt sedan jag skrev tråden för första gången. Och jag har alltid varit svag för BMWs sportstolar/m-stolar då dessa, speciellt m-stolarna gjort att du sitter som gjutet i dom. Jag gillar det lite hårdare chassit, så då kan jag jue lika bra passa på att fråga er "grabbar" om det bara är m-roadstern som har det jag efter frågar eller om vanliga Z3, tex. 2,8 eller 3,0 hade vanligt sportchassi (som extra utrustning), precis som uppföljaren Z4 både har basic/standardchassi, sportchassi och m-chassi. Jag vill som sagt var ha en sportbil, och för mig är Z3:an en ren och skär sportbil, stötig, sportigt snabb (behöver inte vara överdrivet snabb) och att den slickar vägen/kurvorna på det sätt som man förväntar sig att en sportbil ska... Jag står som sagt var i kö för garage och tills dess kommer bilen få stå på p-plats (vår, sommar, höst) med eluttag. Vintern kommer bilen förvaras i garage och jag kommer enbart köra bilen på helgerna (hoppas att den inte kommer rulla så långt) då jag på vardagarna jobbar inne i stan och inte finner något intresse/glädje i att ställa bilen i city. |
|
|
Du gör nog rätt som satsar på en så ny och fin 3,0 som möjligt,den räcker länge och den 231hk motorn hade jag i en 330 tidigare,går riktigt bra. Z4 är tycke och smak,gillar bakpartiet men inte fronten men man kanske vänjer sig,däremot gillar jag helheten hos Z3 som är mer renodlad sportcabbe i mitt tycke och mer spartansk i känslan. Har man ett genuint intresse för denna typen av bilar som du verkar ha lär det nog bli tid för både Z3M och kanske även Z4M i framtiden. Hoppas du hittar en fin bil så syns vi kanske på vägen en dag. MVH/ Min Coupé=Såld! Länk |
|
|
Glömde din fråga om sportchassi. Detta var ett tillval på Roadstern,kallas M-chassi. Coupén har vad jag förstår detta som standard. MVH/ Min Coupé=Såld! Länk |
|
|
nu har du ju kommit så långt att du vet vad du vill ha och vill betala för utan att köpa fel bil då har iallafall forumet gjort den nyttan som du eftersökte, jag själv hade inte den tillgången då jag valde bil utan fick resonera mig fram med utgång av hur min bil skulle se ut, för mig var inte det starka motoralternativet ett krav men allting blir ju så mycket lättare då dina önskemål och krav har ett spann av fler motor och utrustningsalternativ så du hittar säkert DIN bil men att tråden haft många inlägg tyder väl på att det intresserar många att hjälpa dig till rätt bil jag har följt inläggen som varit både kloka och förståndiga så LYCKA TILL med både körkort och "ny" Z mvh Uffe/bildock |
|
|
Evotek: Ja, som allt känns nu är det en 3,0:a som suktar mig allra mest och dessutom känns den riktigt vettig med sina, inte allt för extrema 231hk (samma som i polarens 330T). Z4:an ÄLSKAR jag utseendet på, ur varje vinkel, men precis som du säger så är jue smaken som baken, alla kan inte gilla allt... Så det om jag förstått dig rätt finns det enbart ett M-chassi till Z3 roadstern och inte ett sportchassi och ett M-chassi? Sen undrar jag en annan sak, läste i en annan tråd om en kille som köpt en Z4 och trodde att glasruta bak var extra utrustning, varpå någon snäll herre kommenterade att det är det då rakt inte men på Z3 roadstern var glasruta bak extrautrustning och plast(?)ruta standard? Någon som vet om detta stämmer? Och hur pass stor skillnad det är i sådana fall? Vad för plast? Hårdplast eller sådant som är i liknande material som sufletten? Ps. jag lovar samtliga som skrivit i forumet/tråden att jag ska lägga upp både bilder och beskrivning av utrustningen på bilen då/om jag väl hittar/köper en! Så länge är ni alla välkomna att hålla ögon och öron öppna efter fräscha Z3:or! " I like my money right where I can see it... standing in my front yard. " |
|
|
Har skrivit lite om Z3 en gång i tiden... var längesen och har lärt mig att kanske inte allt var helt korrekt men här får du en liten bild om vad som hänt genom tiden. Länk Det finns 4 sorters säten! Dom vanliga platta standardsätena. (inte så mycket att säga om dom) Sen har vi de tidiga sportsätena som har den lilla runda kudden fram mellan benen som M-sätena har, även den med en synlig nersydd kant runt "kudden". MEN dom har inte ribborna i sittdynan som kommer nämnas att M-sätena har nedan. Detta gör att dom blir aningen hårdare att sitta på. Sen har vi dom som jag själv kallar Coupé-säten då jag såg dom första gången i en coupé. Dom har oxo den lilla kudden mellan benen men inte nån nersydd kant runt den utan hela sittdynan i ett stycke (förutom den lilla sömmen som går i sidled mitt på typ). Inte heller den har ribborna vilket gör den lite hårdare att sitta på. Sen finns det M-sätena som har den lilla runda kudden fram mellan benen med en synlig nersydd kant och "ribbor"(!) över sittdynan och lite annan skärning uppe i ryggstödet än de vanliga sportsätena. Ribborna i sittdynan är mjuka vilket gör att dessa säten är mycket bekvämare när man ska åka långt!!! Det är även hårdare och grövre sidostöd i dessa stolar så man sitter still bättre, men som sagt var ändå mjukare och skönare. Dom riktiga M-sätena återfinns även i vissa "American-edition" utgåvor av Z3 (och självklart i alla M). Jag hade en Velvetblue som kommer standard med M-sätena (säger jag M-säten menar jag dom riktiga med ribbor). Finns även svarta sådana med svartgula M-säten. Dom röda "American-edition"bilarna hade dock dom vanliga sportsätena. Så att hitta en Z3 som inte är M men har dom riktiga M-sätena är ganska svårt. Men dom vanliga sportsätena sitter man oxo bra i så dom duger dom med! M-sportfahrwerk (M-sänkning) har dom flesta Z3'or verkar det som... det skiljer dock en del! Om man utgår från M-modellen (då det ju är M-sänkning vi snackar om) så är 2.8'an med M-sänkning utan facelift 15mm lägre än M'en. 3.0'an med M-sänkning är lika hög som M'en. Och enligt min mening är 2,8'an alldeles perfekt i höjd vilket innebär att även fast 3.0'an har M-sänkning så behöver den (och M'en) sänkas för att se bra ut om man har hyfsad storlek på fälgarna. Jag sänkte min förra 3.0 med 30mm vilket blev skitsnyggt... hade dock räckt med 20mm men hittade inget som sänkte så "lite". Hoppas detta bringar ytterligare lite klarhet i dina biltankar. /Magnus Länk Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Och JA, jag har för lite att göra den här veckan som gör såna här jätteinlägg :-) Länk Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Z3 Magnus: Haha... angående för lite att göra på jobbet är vi nog två ;) Jag efterfrågade dock inte stolarna i Z3:an (dom tycker jag att jag har hyfsat stor koll på, men tack ändå för upplysningen) utan själva chassit... Jag vet inte hur insatt du är men de flesta av BMWs andra modeller har standardchassi, sportchassi och M-chassi och det är däri som min fråga sitter... " I like my money right where I can see it... standing in my front yard. " |
|
|
Haha vet inte vad jag fick det där att du undrade om stolarna från :-) Glasruta har aldrig funnits på Z3 iaf. Tror bara det finns standard-chassi och M-sportfahrwerk. /Magnus Länk Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Ett tips, köp inte fler hästar än du behöver! En 300 hästars Z3 är betydligt dyrare att äga! Själv så tycker jag att Z3 Roadster är en glidar bil och att mina 140 hk räcker länge! Sedan så tycker jag att alla borde bojkotta de försäkringsbolag som har en massa krav på privat imorterade bilar! Jag kan rekommendera att kolla med Moderna Försäkringar!Länk Min bil: Länk |
|
| anmith: Riktigt fin bil du hade där! Den ser ut att vara väldigt fin och välvårdad i lacken för att vara röd. Har du ägt den från första början eller har du haft riktig tur? De flesta Z3:or som jag sett på nätet och irl ser tyvärr inte lika fina ut... Sen gör jue fälgarna sitt ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.