AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.827

350 mil med nya E60:an

Sida 2 av 2
"Den enda nackdelen med bilen är bakhjulsdrift..."

Inte vanligt att man hör det från BMW ägare :)
Snittar nånstans runt litern och kör ingen direkt snålkörning... Dock rätt mycket landsväg. På den bil vi hade innan så var det inga sport/komfortstolar... Dock på denna och nu upplever jag inget mer ryggont som jag hade innan. Tycker jättebra om e60ans skinn, lättskött och elegant.
Det där med bakhjulsdriften... Okej jag kan förstå det om man åker i typ en e30 325 full med småbarn men ärligt talat...

Vad spelar det för roll om man åker i en så ny bil som e60n? Den är ju knappast mer snabbbenägen än en framhjulsdriven bil.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Min har gått snart 3900mil och detta med vinterkörning... Är otroligt mycket enklare med en bakhjulsdriven som E61. Den går dit man vill och alla säkerhetssystem håller kursen från dikena. Frun hade en Peugeot 307 och den gick rakt fram hela tiden tyckte jag. Samma med de Saabar jag hade innan BMWn.

Min ligger på ca 0,73 om jag tuffar E4 upp till Norrland och 0,65 på små landsvägar. 0,9 i stan. Inget att klaga över, bilen är stor, tung, har automat och med massor av Hk när stora aggregatet går in.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Folk tar lite för lätt på det här med bakhjulsdrift "-Bakhjulsdrift är inge bra på vintern!" Inte ett ljud om viktfördelningen. En BMW´s motor har sin tyngdpunkt bakom framaxeln, koppling och växellåda väl bakom framaxeln och slutväxelns tyngdpunkt vid bakaxeln ungefär. En Volvo V70 med tvärställd motor har totala tyngdpunkten för hela drivlinan ganska nära framaxeln. Kasta en slägga får ni se vilken del som går först :) Det är alltså inte bak- eller framhjulsdrift som är avgörande, det är hur man löst helheten.

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.