AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.778

Varför så viktigt med färska däck?

Sida 3 av 4
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Varför bli upprörd när man inte behöver. Tror dock inte att Continentals däckbytarvanor är representativa för normalbilisten. Det där med olika vinterdäck för olika månader är ju nästan lite komiskt. Ponera att följande inträffar: Okt-nov med frosthalka och isfläckar och kanske t.o.m lite underkylt regn. Då ligger dubbdäcken och gottar sig i garaget. Sedan när dom åker på kommer vintern igång på riktigt och det vräker ned 2dm nysnö då ligger de optimala snödäcken i garaget istället. Sedan kommer våren med svallis och ny frosthalka, då är dubbdäcken tillbaka i garaget igen. Det är nog vettigare att välja vinterdäckstyp efter fördelningen mil på olika vägar än att förlita sig till att vädergudarna sitter och lusläser almanackan.
Continental. Hade dimensionen stämt bättre hade jag gärna köpt dina dubbdäck när du varit färdig med dom. Första gången på länge som jag funderat på begagnade vinterdäck :)

AE
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Continental: Du uttalar dig tvärsäkert om konditionen på din bils chassiedetaljer. Hur vet du att dina stötdämpare är i bra skick? Med rätt testutrustning går det säkert att påvisa en försämrad funktion i dämparna. Åldras inte gummidetaljerna i dina upphängningar? Du har snöat in dig på att däcken måste vara perfekta och missar helheten-:)

Sist jag kollade fanns det fina racingdäck för regn........Schumacher ställer inte bilen hemma vid väta.

Ditt val av vinterdäck visar inte på något direkt säkerhetstänkande. Ballhets faktorn verkar att väga tungt i vågskålen. Satsa istället på riktiga smala vinterdäck med hög profil. Jag vill inte ha dig bakom mig med 18" friktion och underkylt regn............ Gärna framför som deformationszon ifall att mina 15" Michelin vinterdäck inte hinner få stopp på mitt åk-:)

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Nu börjar det här bli nåt slags korståg mot mig för att Jag väljer att byta däck ofta, plus att Jag vill uppmärksamma folk på vikten av bra däck. Och helt plötsligt så poppar det upp en massa hintar om Jag kanse upplever mig själv som nån sorts allvetar som kan allt och byter ut hela bilen varje år. Sansa er och läs vad Jag skriver istället för att som der verkar, hetsa upp er.

Jag har inte någonstans påstått att JAG vet när det är dags att byta bussningar, fjädrar mm. Det anlitar Jag proffisionellt folk till att göra då det överstiger mina kunskaper. Vid service kollar de detta. (jo Jag har väldigt bra servicekillar). Skivorna och klossarna får en okulär besiktning, både av mig och av servicekillarna, vilket gör att de är under koll ganska frekvent.

Att Jag sedan väljer att lägga 12-13000 extra varje år på nya fräscha däck ska väl inte rendera i detta "korståg"...
Att det ur MILJÖSYNPUNKT är mindre bra är mycket möjligt.
Jag använder uteslutande dubbdäck på vintern, Gislaved Nordfrost 3 och 5. Enbart 5 kommande säsong.
Det Jag upplevt är att redan i september är det frost vissa morgnar och kvällar. Då är det lite tidigt att lägga på dubbdäck och lagen misstycker också om Jag inte misstar mig.
DÄRFÖR så ska Jag prova att lägga på friktionsdäck under hösten, då det i UNDANTAGSFALL är vinterväglag. SEN när det är riktig vinter, DÅ vill Jag ha dubbdäck. Förstå Ni mitt resonemang?
På vintern har Jag idag 205 55 16 på båda mina bilar och på 325:an så kommer Jag att ha 205 50 17 på vintern. 225 som Jag kommer att ha på friktionsdäcken är ingen extrem dimension och debatten om breda vs smal gäller främst på snö.

olja, Di missade kanske mitt "slicks" inom parentes:)
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Continental: Korstågens tid är förbi-:). En okulär besiktning av bromsarna ger jag inte mycket för. Själv är det årlig kontroll med rengöring, uppsmörjning och ev. svarvning av skivorna, slitna detaljer bytes givetvis. Och det gör stor skillnad.

Du får givetvis göra vad du vill med dina pengar. Men försök att var rädd om miljön.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Allting börjar väl med en okulär besiktning eller?;) SEN, om det behövs, så låter Jag byta det som är "kass". MEN, Jag är som sagt inte kompetent att avgöra vad som är bra eller dåligt med alla av bilens delar. Därför är det bra med folk som har detta som arbete.

Men, det är bra att Du håller bilen i gott, trafiksäkert skick, glöm inte däcken bara...;)
Tror det är dags att kolla på trådens rubrik och lämna personliga "korståg" nu. Själv är jag mest bara intresserad av den tekniska aspekten: Åldras verkligen däck sååå mycket som vissa påstår? Varför kan då 20-40 åriga däck och andra gummidetaljer bevisligen överleva? Det finns naturligtvis alltid nån absolut tidsgräns men var ligger den egentligen?
Fysiskt slitage osv är naturligtvis en annan diskussion, kamrem nämndes som exempel, brukar den bytas efter xxx mil eller xxx timmar/år osv?
Åter igen, NÅN gång tar åldern ut sin rätt men knappast efter ett par år eller?

FP
Frågan är väl inte hur långt man KAN dra ut på det utan hur länge BÖR göra det.
Sedan så är det ne fråga om hur man förvara däcken, liggande, stående, hängande etc, om man tvättar dem innan förvaring, temperatur och ljus vid förvaringen.

Jag anser att man inte ska göra det till en sport att dra ut på däcken så mycket man kan. Läs vad de olika motortidningarna skriver, sålla lite extremer och väg in dina egna erfarenheter och åsikter. Men man ska nog inte förutsätta att motorjournalisterna går däcktillverkarnas ärenden och av den anledningen dra ut på det ännu mer.

MEN, byt hellre för ofta än för sällan;) Och köp bra kvalitetsdäck från början.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Men folkes fråga är berättigad. Hur mycket försämras däckens grepp av rent åldrande (alltså inte slitage pga körning)? Tio procent per år, en procent per år, en promille per år?
No
5.161
Nockenwelle
För att komplettera den ovanstående frågan kan man ju undra vad som fråmst orsakar skillnad mellan ett nytt däck och ett som är t ex fem år gammalt, är det förbättrad konstruktion hos det nyare däcket eller åldrande hos materialet i det gamla?
Det är nog ganska svårt att ge ett generellt svar på hur många procent ett däcks grepp försämras per år. Det är beroende av en mängd faktorer, varav de flesta Jag nämt tidigare, bla förvaring.
Däckens egenskaper och sammansättning från början spelar nog en stor roll i sammanhanget. Slitageindex, dvs däckens hårdhetsgrad påverkar nog oxå.
Ett "fem år gammalt" däck, läs nyproducerat med fem år gammalt koncept, är inte sämre idag än det var för fem år sedan. Jämfört med sig själv. Detta säger sig själv. Men det är (troligen) betydligt sämre än nyare konstruktioner, vilket inte behöver betyda att det är dåligt, men utvecklingen går ju som bekant framåt. Därför är en nyare variant på ett däck alltid att föredra, såvida egenskaperna inte har förändrats för mycket.
Paap Reeder
... man kanske skulle börja kränga däck som bisyssla? Verkar ju finnas en bra marknad ... årtal förutom mönsterdjup ger klirr i kassan.

Jag står på mig: Ingen här på forumet klarar ett blindtest på nya resp 5 år gamla däck. Vinter som sommar.

MVH /// Paap R

Stå Du på Dig, Paap Reeder.
Trist bara att Du missar det väsentliga i mitt resonemang och hela tiden måste ta den sarkastiska flyktvägen.
Det är även trist att den gamla klyschan "snålheten bedrar visheten" verkar kunna användas så ofta när det kommer till just däck.
Paap Reeder
Tycker den här diskussionen påminner mycket om när hustru och jag diskuterar olika rynkkrämers betydelse för hudens vitalitet och spänst.

Hon är frälst och inga argument biter på att en burk för 440:- är i princip rent BS säger jag ... varvid jag alltid får duka av frukosten ...

PS / Vi har diskuterat detta i snart dryga 30 år ... no results.

MVH /// Paap R
Det handlar inte om att bli frälst på något sätt. Det handlar om att respektera liv, om inte sitt eget, så i alla fall sina medtrafikanters.
Att på grund av snålhet köra med undermåliga däck är förkastligt. Om det sedan är för litet mönsterdjup, gamla däck, eller rent av dåliga NYA däck, spelar ingen roll. Det är ändå brist på respekt.

Du, Paap Reeder läser inte vad Jag skriver. Du hänger upp dig på att Jag byter däck oftare än snittet. Min mening är inte att Du eller andra på forumet ska följa mitt exempel. MEN Jag vill att Ni skänker däcken en extra tanke, då de ÄR en väldigt viktig del av bilen som av många glöms bort. Jag har nu i flera inlägg försökt förklara detta för Dig.
Men vill Du fortsätta att ironisera över mig och mina åsikter så gör det. Det enda Du bevisar genom det är din oförmåga att ta till Dig information och på ett moget sätt bemöta åsikter som inte stämmer med dina egna.

Sarkasm och ironi brukar vara sista utvägen för många när den konstruktiva argumentationen tryter. Jag säger inte att det är så i detta fallet, men anser att frågan Vi diskuterar är alltför viktig för att "skratta bort".

Mvh
No
5.161
Nockenwelle
Visst är däcken en mycket viktig komponent, men det är ändå fråga om en kompromiss. Jag har en uppsättning R-Däck på fälg liggande på vinden, bara att skifta. I alla lägen utom när det står djupt vatten på vägbanan (vilket inte inträffat på länge när jag varit ute och kört) ger dessa överlägset grepp och därmed säkerhet. Men de är obekväma och dyra, alltså använder jag dem bara på banträffar. Skulle jag driva detta med däckens egenskaper till sin spets skulle jag naturligtvis köra på R-Däck till vardags och beställa en taxi de mycket få gånger vädret medför risk för vattenplaning.
Nockenwelle, det låter som något Jag själv skulle kunna få för mig att göra;)

Det finns säkerligen många som gör det, med det undantaget att de INTE tar en taxi när det regnar...
Jag vet folk som lånar hjul av andra när det är dags för besiktning, som köper korenaska lågprisdäck (alternativt begagnat), antingen för det" coola mönstret" eller för att ha råd att köpa nya högtalare, etc oxå. eller som lägger på vinterdäcken den 1:e dec, fastän det varit snökaos i två veckor.
Det finns en undersökning av hur gummit i vinterdäck hårdnar. Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag köpte nya "lågpris" däck förra veckan. Känns helt okej. Väldigt tysta jämfört med mina föregående.

När man känner på dem med handen kan man nästan böja mönsterklossarna. Känns otroligt mjuka o sköna jämfört med mina gamla som var av bakelit (världens hårdaste material).

Så jag är övertygad om att mina nya däck är säkrare än de gamla. Trots lågpris...

mvh

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Att det var lågpris är redan klart. Om dom var billiga vet när dom är slut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.