AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.777

Varför så viktigt med färska däck?

Sida 1 av 4
Transocean
Motortidningar samt däcksbranschen tjatar stadigt om hur viktigt det är att montera "färska" däck. Man skall helst inte köpa däck äldre än tre år och absolut inte äldre än fem år. Ok, en månad sedan bytte jag mina 16" mot 15" och sju år gamla Nokian NRV monterades. Jag köpte dessa däck begagnade 2003, då var dom knappt inkörda. Körde sedan endast ett par månader med dessa, därefter låg dom i plastpåsar i källaren fram till maj 2007. Gummigubben som monterade dom reagerade på tillverkningsåret (2000) och påstod att dom kommer att sakna allt grepp och vara farliga att åka med.

Har nu kört med dessa däck kanske 300 mil, ofta i regnväder och dom greppar hur bra som helst. Och jag pressar bilen rätt bra...

Det verkar som om detta med "färska däck" bara handlar om att få oss vanliga motorister till att överkonsumera?

Är det flera här som åker med äldre däck och tycker att det funkar bra?

Juha
Gummi åldras. Det blir sprödare med åldern och egenskaperna försämras. (tänk kamrem).
Detta är inte nåt försök till överkonsumtion utan information om hur man håller sin bil och dess utrustning i säkert skick.
Således är däck en färskvara och bör behandlas som en sådan.

Själv byter Jag däck minst varje år. en ny uppsättning vinterdäck till hösten och sedan en ny dito sommardäck till våren. Jag kör mycket och vill alltid ha däck som presterar på topp. Mina framdäck (på Volvon) la Jag på helt nya i början av April, i förrgår fick Jag ett nytt par som ska läggas på på Fredag. De nuvarande är efter ca 2000 mil nere på 4mm och snart så försämras greppet markant, speciellt vid vått väglag. Bakdäcken är på 7mm och klarar sig tills de kasseras till hösten.

Snåla inte med däcken. De är det ENDA som har kontakt med vägbanan hos er bil. Med dåliga däck så spelar inte några bokstavskombinationer som tex, ESP, DSC, ABS, EBD, etc, någon som helst roll.
Lägg hellre ett par kronor mer på däck än på nåt annat till bilen. bra däck kan spara liv, kanske ditt eget.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vinterdäck märker jag stor skillnad på om de är nya eller ett år gamla. Att byta sommardäck varje år tycker jag nästan är lite väl. Hur kan man slita ner däcken så snabbt till 4mm som 2000mil ? Är det drivning och styrning på samma axel som ger så ojämt slitage? Då skulle jag skifta VF mot VB och vice verca. Kör på Michelin Pilot HX nu som gått över 6000mil. De sämsta har nu ca 3mm kvar. Har köpt begagnade fina Dunlop SP01 från -04 och det bekymrar mig inte ett dugg då de lagras på rätt sätt. De åker på till våren, då 3,5 år gamla och tusenlapparna jag sparade på det lägger jag på nya Hakkapelitta till hösten. Sommardäcken är för min del slut vid 3mm. Då är dom farliga på vatten.

AE
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag hade tio år gamla Michelin vinterdäck som greppade hur bra som helst. Nya Pirelli var sämre.
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Två uppsättningar däck per år?! Jag anar att det helst ska vara däck av märket "Continental" då eller?

Hehe

;-)

“Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.”

Lennart Nilsson (s)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Eller så är det så att Continetal inte håller längre? ;)

Sommardäck är färska längre än vinterdäck som kräver en mjukare gummiblandning. Sen får man ju lägga till däckutveckling i kalkylen.

Kör själv Conti SportContact 3 och är mycket nöjd "Continental" =)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, heter man "continental" här på forumet och har eget företag är det svårt att vara opartisk :)

AE
Jo, jag kör bara med Continental, SportContact 2 i 205 50 17 och CSC 3 i 225 40 18. Och nej, Jag har definitivt inte ett företag i däckbranchen. Jag är vad som förr kallades för "Grosshandlare":)

En framhjulsdriven, manuell, dieselbil kan tugga i sig däck ganska friskt, därav mitt byte. Jag anser inte att Contis däck slits mer än andra. Jag har färska erfarenheter av
Pirelli som slets lika mycket. Och Contidäcken är jämnt slitna.

Att Contis däck skulle vara oerhört mycket bättre än konkurrenternas ser Jag som väldigt otroligt. Men de tillhör alltid den absoluta toppen i fråga om prestanda.
Jag fastnade för märket av en slump och var oerhört nöjd med hur däcken presterade och har sedan dess anbart kört med dem, då Jag känner till dess beteende i alla situationer.

Många underskattar däckens betydelse vid en kritisk situation. Jag vill inte att de ska vara orsaken till en dålig utgång av en incident, därför ser Jag till att alltid ha bilen skodd med bra, nya, färska däck.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok, då hade man fel angående däckhandlare då:) Continental är ett vanligt märke på nya bilar idag, inte minst BMW. Michelin uppger att de går ca 25% längre än närmsta konkurrenter och om det stämmer har jag inte nog med underlag för. Är dock mycket nöjd med mina Michelin Pilot som faktiskt är orginalmonterade på min 01:a(!) och har säkerligen rullat 6000mil+ med bibehållen komfort. Greppet är naturligtvis inte detsamma som ett nytt. Sedan har ju alla tillverkare lite sportigare serier med grymt grepp, men lägre livslängd. Har haft Pirelli av den sorten tidigare. Rena radergummit, passar inte min "familjebil" riktigt. Det bästa är förstås att ha sådana, men då blir det täta byten.

AE
Michelin gör utmärkta däck, men de är ju franska;) (inte kan ma ha franska mackor på en tysk bil:))

Visst blir det täta byten och höga kostnader för min del, men det är en prioritering Jag valt att göra. Vi prioriterar alla olika, jag vill bara inte att man "biter sig i svansen" och prioriterar ner något så viktigt som däck, för att tex, köpa något som INTE är LIVSVIKTIGT.

Välj utrustning för sämsta tänkbara situation.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Michelin var orginalmonterade på många BMW på den tiden. För min del får dom gärna blanda dom nationaliteterna :) Fransmännen gör även gott vin och bröd. Tycker att skillnaden i säkerhet mellan ettåriga och tvååriga sommardäck är promillen av skillnaden på ettåriga och tvååriga vinterdäck är. Då köper jag hellre nya cykelhjälmar till barnen istället.

AE
Paap Reeder
Min uppfattning om färska däck eller inte = Rent försäljningsnys!!

Ytan måste ruggas upp med en liten burn och en ABS- nit på framdäcken sedan ligger skillnaderna på laboratorienivå.

Körde på säkert 15 år gamla TRX- vinter / dubb Mälaren runt i 3 år och bytte en januaridag till mina Nokia friktion. Kunde man märka ngn skillnad?? ... inte på hastighetsmätaren i a f.

Enligt vissa gummiverkstäder skulle man i princip inte kunnat ta sig fram på min a gamla TRX.

Nej ... ren bluff är vad det är - exlusive mönsterdjupet och dubbarnas bett. Det är självklart att nya dubb/friktion har bättre bett än dina gamla från förra vintern som har 2000 mil i dubben ... har inget med däckets ålder att göra.

Gränsar till religiösa påfund.

EN SERIÖS gummiverkstad har faktiskt erkänt detta för mig ... labbnivå är det som gäller.

MVH /// Paap R

Paap,
Du talar i nattmössan!
Man känner skillnaden i gummits hårdhet med fingrarna på ett beggat däck mot ett nytt. Så fort man har haft upp ett däck i arbetstemperatur börjar det åldras snabbare. Det krävs ingen laboratorieanalys för att märka det.
Paap Reeder, det är inte på hastighetsmätaren Du ska märka nån skillnad. Om Du köper nya däck för att kunna köra fortare så tänker Du nog lite fel.
I kritiska situationer där Du behöver maximalt grepp och ett konsekvent uppträdande, DÅ kommer Du sannolikt att märka skillnad.

Man kan komma med vilka bortföklaringar som helst och försöka lura sig själv,men 15 år gamla däck blir ändå aldrig lika bra som nya. LÅNGT IFRÅN!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Klart som f-n att däcken åldras. Gummi, oavsett om det är däck, slangar eller skor föråldras.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag pratade med en däckhandlare och han sa att just Michelindäcken är mindre känsliga för ålder eftersom de använder nästan enbart syntetiskt gummi i sina vinterdäck. Syntetgummit åldras enligt honom mycket långsammare och därför är även äldre Michelindäck oftast helt ok, bara man ruggar upp yttersta ytan på slitbanan - görs enklast genom att köra kanske 50 mil på barmark.

Personligen tror jag att sommardäcken generellt är mindre känsliga för åldrande än vinterdäck. Sedan spelar givetvis lagringsförhållanden in - ett däck som ligger hela sommaren i en sval mörk källare åldras inte märkvärt, medan ett däck som ligger uppe på en varm och kanske ljus vind där temperaturen stundtals är upp mot 40 grader och solen skiner på däcken genom fönster, åldras en hel del...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Sanningen ligger nog som vanligt nånstans i mitten... Klart att det ligger i däcksbranchens intresse att sälja nya gummi, ofta.
Men här diskuterar vi 2-5 år, nångång 10 år som absolut maximum. Om sen degraderingen är linjär eller logaritmisk kanske kan diskuteras, eller hur mycket man märker inne i kupén kontra i labbet osv.
Men inte många tycks ha gjort lumpen här? Där pratade vi inte om några purfärska gummi precis på de olika fordonen. Om de nu är nästan kass efter 2-5 år eller så så borde inte de 20-40 år gamla, sulorna rullat alls eller? Nåt är det som inte stämmer, oavsett om det är person eller terrängående fordon, motorcyklar osv.
Nu kommer kommentarerna säkert om att kraven är större idag men är de det, och ställ det i förhållande till rejält gamla sulorna? Vilken skala skall vi använda efter 20-30 år, minusskalan eller?

FP
Hur säker är en terrängbil 11/13 då? En härlig deformationszon på 2mm plåt framför knäna.
De värnpliktigas säkerhet har väl aldrig varit försvarets starkaste sida?

Det står var och en fritt att välja att köra på färska däck eller på 15år gamla, tyvärr. Jag hade känt mig säkrare om det, dels hade funnits kvalitetskrav på däck, dels en gräns för maxålder. Detta för att Jag inte är ensam i trafiken...

Varför byter Ni kamrem på bilen vid utsatt serviceintervall? Den håller säkert längre. Kan det (som vanligt) ha med ekonomi att göra.

Jag anser att har man inte råd att köpa nya däck, på låt säga en tre-årsperiod, då ska man inte ha bil.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det bästa vore en lag som gällde däckens egenskaper. Det har funnits förslag på maxålder på 7år för vinterdäck om jag inte missminner mig. Det hänger ju så mycket på hur däcken lagras, andelen syntet-/naturgummi o.s.v så åldersregler borde bli ganska missvisande. Det finns ju t.ex helt nya vinterdäck som är mycket sämre än 5år gamla märkesdäck. Hur kommer man åt dem?

AE
Man kommer åt kassa lågprisdäck genom kvalitetskrav. Genomför standardiserade tester som däcken måste genomgå, OCH klara.
I nollvisionen så fokuseras det bara på hastighet. En så viktig faktor som däck finns inte ens med. Bara Du har 1.6mm kvar så är allt frid och fröjd i trafiken. Skrämmande.

Ställ krav på branchen. Se bara hur Euro-Ncap´s tester lett till en självsanering i bilbranchen. Nu är 4:or och lägre nästan undantag, hur var det för 5 år sedan?

Skrämmande är även att många köper däck med "häftigt mönster" som viktigaste kriteriet (efter pris då). Okunskap eller dumdristighet? Jag vet inte vilket som är mest påfallande men att det är negativt för trafiksäkerheten, det torde stå utom allt tvivel.
Enda fördelen med att köra med gamla däck är att de har kvar mönsterdjupet länge så man kan ta sig fram bra i sand...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.