AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.782

Varför så viktigt med färska däck?

Sida 2 av 4
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
1,6 mm mönsterdjup är ett skämt i kombination med 60t totalvikt på svenska vägar, med två vattenfyllda rodelbanor i varje körfält som följd.
Ett ännu större skämt är att man kan besikta bilen med vinterdäck från 1976 med större mönsterdjup än 3mm om de bara inte har alltför synliga torrsprickor. Lika uddlösa regler som att man i det militära får köra max 36 timmar i sträck!

AE
Paap Reeder
Grabbar!
... rent nys.

Givetvis inom vissa gränser men i huvudsak - 90% - är det gummigustavs affärer som gynnas och 10% är förbättrade labbvärden.

Liknar litet det dära V-powersnacket. Visst nya däck och V-power fäller avgörandet på F1-loppet men saknar betydelse på exvis bilklubbars konbanor med standardbilar ... utom placebo-effekten för självförtroendet.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
"Lika uddlösa regler som att man i det militära får köra max 36 timmar i sträck!"
... numer är det bara 4 tim i sträck.
Värnpliktsstocken har degenererat på senare år i o m dataspel och surfande.
36- tim är mer go.

MVH /// Paap R
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag klassar nog in någonstans mitt emellan Paap R och Continental i denna fråga. Kör på sex år gamla sommardäck vilket känns helt ok. 5år gamla Hakka2 med alla dubb kvar och bra mönster. Där är gränsen dock passerad och det blir nytt till hösten.
Jaså 4 tim körning bara? Kanske därför man inte ser så mycket gröna bilar i dikena numera :)

AE
Paap R... Det är INTE för konbanan som Du i första hand ska ha de bästa däcken Du har råd med, utan i trafiken. För att ha de bästa förutsättningarna att klara Dig ur en kritisk situation.
Det är inte för att kunna köra snabbare, eller för att kunna bromsa så sent som möjligt innan avfarten, utan av SÄKERHETSSKÄL!

Många inlägg här vittnar om stor okunskap angående däck. Många tror att så länge de är runda, svarta och har rätt dimension så duger tills man blir stoppad för att mönsterdjupet är för litet.
OCH, det gör de! I de allra flesta fall. MEN man vet ALDRIG när det extra som ett bra, nytt däck kan leverera, behövs. DÄRFÖR anser Jag att man ska satsa på det bästa man har råd med och byta innan däcken blir ofräscha.
Jag påstår inte att Ni ska springa och byta däck varje säsong, men en del resonemang här är direkt skrämmande.

Och Jag förutsätter att de flesta här inte har provat att jämföra olika däck under EXAKT samma förutsättningar. DÅ skulle en hel del här omvärdera sin uppfattning.
Paap Reeder
Det är bara så continental att jag efter säkert 30 år i vinterväglag runt Mälaren inte ändrar uppfattning.

90% till Gummihandlaren och 10% till säkerheten ... d v s mindre skillnad än det är med sprillans dubbade i oktober kontra dito samma däck i februari.

Viktigt att man tror på det man gör ... vilket alla damer också gör när dom lägger 440:- på en burk ansiktskräm och känner sig som nya.

MVH /// Paap R

a
Paap,
Ditt resonemang om däcken är skrämmande. Nu är det några år sen jag såg dig mellan konerna och med det jag har i minnet tror jag tyvärr inte du är rätt man att avgöra hur bra däck är.

För övrigt är det ganska stor skillnad i prestanda mellan olika bränslen. V-Power märks inte bara i bänken.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Continental: Vad hjälper nya däck om stötdämparna är dåliga. Jag kör hellre älgtestet med mina "gamla" däck och friska stötdämpare än tvärtom. En bils vägegenskaper/säkerhet beror inte bara på däckens ålder/mönsterdjup. Varför inte lägga in byte av stötdämpare, bromsar och alla leder/bussningar i samband med nya däck. Lika bara att skrota bilen när däcken är slut.......

Ni som kör med gamla däck. Ni gör miljön en stor tjänst!

Men med nollvisionen och 30 som maxfart kan vi lika bra köra med Nordkoreanska bakelitdäck.

Är det inte optimala att satsa på racingdäck? Otroligt grepp och livslängd som en avlöning. Däckhandlarna hade iaf jublat:).

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
olja, Jag förutsätter att ditt inlägg bygger på sarkasm och inte okunskap eller naivitet. Men för säkerhets skull så kan Jag förklara ändå:

Jag menar naturligtvis inte att bra däck ersätter allt annat så som tex stötdämpare, bromsar eller sunt förnuft. MEN det ökar chanserna att klara sig ur en knivig situation, jämfört med om man har gamla, slitna, eller dåliga däck.

Jag vet inte vart Ni vill komma? Kan helt ärligt påstå att det är BÄTTRE att köra med gamla däck än att byta till nya varje säsong?

Paap Reeder gör ideliga försök att ironisera över mitt resonemang, vilket man kan ta. Men det är en annan sak att inte kunna inse vikten av fyra däck av bra kvalitet och i bra skick. Som Jag skrev tidigare så klarar man sig med ett sämre däck i de allra flesta fall, men kanske inte i alla.
Och att gynna företagande genom att konsumera deras produkter har Jag i alla fall ingenting emot, så DET argumentet faller ganska tungt.

Nä det handlar om två saker:1. Okunskap och 2.snålhet.
1. Vet man inte bättre så kan man ju kanske lära sig lite, bäst sker det genom egna erfarenheter.
Att prioritera tex, styling, trim, stereo, mm, framför bra däck, visar på dåliga kunskaper i ämnet.

2. Att Spara några ören per mil (för det är ören det handlar om) för att man inte vill köpa nya däck är enligt mig att vara FÖRKASTLIGT snål.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Håller med Paap i stor del,har däck som hobby.Är mkt hysteri om dessa DOT märkningar,det viktigaste är att välja beprövade märken.
Har sett många lågprisdäck som är som backelit fast datumet är färskt.Tänk även på att lagra däcken lika som mjölk.
Sen har vi dom viktigaste detaljerna i detta sammanhang,lufttryck och hastigheten.Om alla insåg att det kan vara halt på vinter tror jag vi kommer en bit på väg.
Och mitt val är utan tvekan Nokia på vintern o Michelin på sommarn.

Mvh/Micke
Naturligtvis ska man välja de beprövade märkena. De kostar lite mer av en anledning.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Continental: Jag rekommenderar inte någon att köra på dåliga däck. Mina egna däck kör jag aldrig under 3 mm. Visst, nya däck av senaste modellen ökar kanske dina chanser. Men det vore intressant att veta om det verkligen är dina nya fina däck som fäller avgörandet i en knivig situation. Kan du svara på var pengarna gör störst nytta sprillans nya Continental XYZ för $$ eller chassie + bromsar i bra skick? Kanske är en förarkurs är det som ger bäst utdelning. Alla kan inte byta bilen när däcken är slut. Enligt vissa bör t.ex. stötdämparna bytas redan efter 5000 mil o.s.v.. Hur länge har dina egna stötdämpare hängt med? Är du säker på att dina bromsar är i toppskick? Är du helt säker på att däcken du har på din egen bil är det bästa valet? Michelin ZYX kan kanske kapa 3 meter på bromsträckan jämfört med Continental XYZ.

Gillade du inte mitt förslag med racingdäck?

Personligen är jag övertygad om att sunt förnuft har större betydelse än nya däck för $$. Mina Dunlop från 2001 hänger med bra än och har 5-6 mm kvar.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Jo Racingdäck (slicks) är suveräna. På bana. Inte lika bra på regnvåt asfalt.;)

Jo, tack mina bromsar är i bra skick, stötdämparna likaså.
Då Jag aldrig har behållit en bil längre än ca 2 år och 8000 mil så är utslitna dämpare, bussningar, mm, inget problem.

Man kan hårddra det mesta till hårklyverier och Jag förstår att en del anser mitt vala att byta däck varje säsong vara just det. Men Jag vill ju inte få er att göra det heller, som Jag tidigare skrivit.

Jag vill få folk att tänka efter lite.
Att kanske lägga på en femhundring per däck för att få ett toppdäck, eller kanske byta i god tid och inte köra på gamla däck.

Sedan så finns det säkert däck som presterar bättre än mina Continental Sport Contact 3, i olika situationer, men kanske sämre i andra. VILKA egenskaper man prioriterar är upp till var och en. Jag har gjort mitt val: Jag har valt ett däck som har ett suveränt grepp i både vått och torrt, som uppträder konsekvent och som är väldigt kommunikativt, samt är i stort sett befriat från spårkänslighet och som låter väldigt lite.
Visst kan det finnas ljuspunkter även bland koreanska lågprisdäck. Chansen att det ska vara så är bara väldigt mycket minder än om man väljer tex, Conti, Michelin, Bridgestone, Pirelli, GoodYear mm
Continental:
Jag tror möjligen det är ditt inlägg med:
"Själv byter Jag däck minst varje år. en ny uppsättning vinterdäck till hösten och sedan en ny dito sommardäck till våren" osv..
som kan rör upp en del känslor och göra att du får lite mothugg. Helt klart är det din egen prioritering och inget fel i detta men rent tekniskt, tror du verkligen att gummit degraderas kraftigt efter bara nåt år eller två? Läs mitt förra inlägg igen, sätt allt i ett brett perspektiv, betänk i hur många andra sammanhang än just däck man använder gummimaterial.
Eller är det kanske så att det sker en viss försämring de första 24 månaderna som sedan klingar av till knappt något ex. vis de följande 20 åren osv? Jag vet inte, men i annat fall skulle ju däck och annat varit omvandlat till hård bakelit efter denna tid, vilket de ju bevisligen inte är. Nog vågar jag använda min gummikabel eller vattenslang av gummi ännu efter 5-10 år eller??
Att sedan gummi och annat går att snabbåldra rent kemiskt eller med t.ex UV osv i vissa sammanhang är en annan sak men åter igen, i realiteten måste man kanske nyansera siffror och påstående lite, kanske filtrera lite av det som företrädare för däcksförsäljare påstår osv.

FP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Kör man 8000 mil på 2 år så skulle i alla fall mina däck var blankslitna efter ett år. Då skulle jag också tvingas byta så ofta.
Hur snabbt åldrandeprocessen går är ju intressantare för de som kör få mil per år.
Jag har svårt att se att det är något att bli upprörd över.

Då upprör det kanske också att Jag ska skaffa två uppsättningar vinterdäck till 325:an oxå? 18" med friktionsdäck att använda Okt-Nov, samt Mar-April och sedan 17" dubb att ha under dec-Feb;)

Jag lägger på nya däck varje säsong för att Jag vill ha det bästa helt enkelt, värre än så är det inte. En del lägger stora summor på cigaretter, öl, sprit varje år. Däckkostnaden för mig blir inte mer än 1000-1200kr i månaden om man slår ut det. En som röker 15 cigg om dan lägger ut samma summor på det.
När vinterdäcken åker på så vill Jag att de ska vara helt nya och samma sak med sommardäcken. Att skillnaden sedan kan vara försumbar mot ett par däck som har rullat 1000mil och har 7mm kvar, må så vara.
Likadant så byter Jag vindruta om Jag får ett stenskott. Jag gillar helt enkelt inte att laga saker eller att ha något som är halvbra.

folke, mina erfarenheter kommer inte från någon representant från nån däckleverantör. Jag tror inte ens att Jag har pratat med någon sådan nån gång. Egna upplevelser är en stor del i mina åsikter.

Nockenwlle, det var en bil, ett extremt exempel. Jag har inte kört så mycket med flertalet av de bilar Jag har haft. Visst kör Jag mycket NU. Ena nuvarande bilen har rullat 6000mil sen i augusti och ska servas på Fredag. Då byter de även framdäcken. Bakdäcken är fortfarande friska så de får sitta till hösten om de inte slits ner till 4mm innan dess, för då åker de av.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Continental: Byter du bromsskivor, bromsklossar, stötdämpare, fjädrar, hjullager o.s.v. varje år också? Om inte, varför inte då?

Dumt att stirra sig blind på bara däcken (som förvisso är mycket viktiga) när det finns flera komponenter på bilen som är minst lika viktiga.

Har personligen fått uppleva att flera år gammla dragracingslicks har lika bra fäste som ett par nya efter uppvärmimning. Varför skulle det skilja sig så mycket från standarddäck som dessutom redan från början har en mycket hårdare gummiblandning?

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Jag stirrar mig absolut inte blind på däcken! Det är nog snarare så att Jag tittar på något som många andra blundar för/glömmer bort/missar etc. Måste det vara så att Jag stirrar mig blind på däcken bara för att Jag väljer att byta oftare än de flesta andra? Förklara gärna det för mig. Nu handlar ju denna tråden om just däck...

Vid varje service gås bilen igenom och behövs något bytas så låter Jag det göras. Det börjar faktiskt bli dags att byta klossarna så det är lika bra att de får göra det på fredag.
Nu ska denna bil bytas i Oktober så det lär nog inte bli tal om att byta några stötdämpare, skivor eller fjädrar. Men hade det behövts så hade Jag naturligtvis gjort det.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Continental: Hur vet du när det är dags att byta dessa saker då? Det finns ju en massa gummibussningar i stötdämparna som borde föråldras minst lika fort som gummit i däck.

Det jag vill komma till är att det inte finns någon anledning till att byta däck varje år bara för att. Är dom slitna så javisst! Men finns det tillräckligt med mönster på dom så är det bättre att låta dom gå ett tag till. Inte minst ur miljöhänseende.

Förvaras däcken på rätt sätt så håller gummit i många år utan problem.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.