AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.940

Bilen startas INTE efter kamremsbyte, varför?

Sida 1 av 2
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hej, idag bytte jag kamrem på min 318i E36 - 91. När jag bytte så såg jag inga markeringar så jag har bara skruvat los spenrulle, drog bort gamla remmen sedan stoppade in en ny och spände utan att vrida på nåt. Efter allting var klart så ville bilen inte startas.
Kan det vara att jag stälde topen fel och nu är motor pajat?
En sak till, jag har skrappat bort lite rost på rotorna, kan det vara att jag har skrappat för mkt så att nu får den ingen gnistra?

Hur vet man att topen har inte pajats?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Kom på att jag har skrappat på fördelarlocket och inte rotor, och att när altingen var klart så glömde jag skruva fördelarlocket och sätta in kablar när jag skulle starta och testa bilen först, sedan efter jag försökte starta bilen så kom jag på att fördelarlocket med tändkablar var inte koplade. Efter jag har koplat de så hände inte mkt.
Är det möjligt att fördelarlocket stälde sig fel på nåt sätt elr det spelar ingen roll?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Har du satt tändkablarna i rätt ordning i fördelarlocket?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja, jag har markerat de innan jag drog bort de.

Kom på en sak till, innan bytte så pekade rotor till vänster efter byte efter jag försökte starta utan att sätta dit fördelarlocket så peckade rotor neråt. Kan det vara det? Det är väl samma sak som sätta tändkablar i fel ordning elr tenker jag fel?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
???

Rotorn snurrar ju tillsammans med vevaxeln, fast med hälften av vevaxelns varvtal. Om du gör ett startförsök så snurrar förstås rotorn, men "lagom mycket". Klart att det inte påverkar något, sitter kablarna på rätt plats i locket så gör de!

Fördelarlocket går att montera "åt fel håll", men i så fall går det inte på hela vägen utan det blir dålig kontakt. Det sitter ett litet styrspår eller en styrklack på det som gör att det styrs i exakt rätt läge - dubbelkolla detta!

Kanske du har råkat pilla bort en kabel från vevaxellägesgivaren när du grejade med kåpor och remmar och grejer?

Om inget av detta hjälper, så lutar min teori mer åt att du trots allt råkat rubba remskivorna så att kammen är ur synk med veven...
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja, jag har kollat alla kablar, allt siter som den ska.
Men ska det vara nån instälning mellan rotor och fördelarlocket?
Och jag fatar inte hur kammen kan vara ur synk med veven när jag har inte ens rört på nåt när jag bytte, så allting bör väl vara på sin plats.

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
enor, du sa att jag ska dubbel kolla det där mede exakt rätt läge.
Hur menar du?
OM rotorn/fördelaren drivs via kamremmen över ett remhjul så är det högst sannolikt att tändningen står helknasigt pga att remhjulet rört sig en hel del när du satte dit den nya remmen! Isf är det bara att slita dän remmen o sätta dit den när alla 3 (vev,kam,fördelare) är i fas.
Om rotorn sitter monterad på kamaxeln kan du bortse från detta inlägg (är ej bekant med M40 motorn)
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja rotor siter på veven som drivs via kamrem, men jag tror att det finns inga markeringar på M40 motorer. Är nån som har bytt kamrem förut och vet hur man ställer in allt rätt?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Men, kära nån....

Fördelaren drivs inte av nån rem, utan den drivs direkt av kamaxeln (inte av veven, som Tomas_e36 säger). Tomas - jag vet inte hur jag ska säga detta utan att låta elak, men det låter lite som att du har gett dej på ett väl stort arbete för dina förkunskaper. Man bör nog ha grundläggande kunskaper om hur motorn sitter ihop och funkar innan man river isär något så vitalt som kamdrivningen! Som sagt, inget illa ment, men det bästa vore nog om du sökte hjälp av någon kunnig mekaniker för att få ihop det hela - risken finns att du förstör mer än du fixar om du fortsätter felsöka.

Det är hur som helst omöjligt att rubba fördelarens inställning när man byter kamrem, och även om man gjorde det skulle det inte spela jättestor roll eftersom bilen har motorstyrsystemet Motronic, som jobbar med brytarlös tändning. När tändpulserna kommer beror inte på fördelarens läge, utan det styrs av lägesgivare på kamaxel och vevaxel - fördelarens enda uppgift är att fördela högspänning. Det räcker att fördelaren sitter ungefär rätt - gnistan kommer ändå att komma vid rätt tidpunkt.

Det enda som är viktigt är att kamaxel och vevaxel står rätt i förhållande till varann. Det räcker att det har blivit en kugge fel - och det är stor risk för att det blir så när man inte går efter några märkningar - även om det känns som att inget har rubbats.

Visst finns märkningar även på en M40, det kan jag lova dig även om jag inte vet exakt hur de ser ut eftersom jag inte gjort detta jobb just på en M40-motor. Och OM man inte hittar befintliga märkningar av nån anledning - så gör man förstås sina egna märken - tipp-ex är ett utmärkt hjälpmedel - innan man tar loss remmen. Jag vet, det är lätt att vara efterklok.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja jag kanske inte världens besta mekaniker men kamrem har jag bytt en gång å det vara inga problem och jag vet exakt vart allting ska sitta, jag var bara osäkert på det där med fördelarlocket och jag har också gjort markeringar innan jag drog bort gamla remmen. Men som du säger att det räcker ett kugge att det ska vara fel.

Men OK ,hur ska jag veta om jag har stält in alltingen rätt elr fel, nån som vet vart de där markeringarna sitter? Då kan jag kolla om de stämmer nu?

Eftersom du haft byt kamaxelremmen har du antagligen haft löst kabeln till vevaxelgivarn och den där givarn som sitter på en av tändkablarna som jag inte kommer på namnet på.
Kontakterna till dessa sitter på samma ställe och om jag inte missminner mig så passar dom i varandra. Du har inte råkat kasta om dessa 2 kontakter?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Nej
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Men kan någon säga vart de där markeringarna sitter???
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Kolla in www.e30.de ! Under "Do it yourself - motorraum" finns en beskrivning med bilder där allt framgår. Kolla under "zahnriemenwechsel M40"!

Dom använder lite specialbyggda tillbehör där, för att hålla fast kammen och remskivan efter att man nollställt motorn. Märkningen på kammen verkar bestå av en liten pil som ska peka på en fläns rakt upp, och på veven ritar dom ett eget märke..
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ok, tack så jätte mkt
Men om jag råkade ställa in den fel och provstartat det efter, är det kört nu? Elr det går att ställaom den? Jag har ju ändå en reserv motor ifal sånt här skulle hända.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Jag kan inte tänka mig att den skulle slå sönder nåt om den bara hamnat en eller två kuggar snett! Så snäva toleranser är det knappast i en sådan motor...
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Enor, den tyska vebsidan är väldigt bra, tack för det, men jag tror inte att den hjälper mig nu, den skulle vart brå att titta på den innan jag gjorde kamremsbytte. Så nu undrar jag om hur ska jag få alltingen rätt i den där motorn?
Nu är jag säkert på att jag har hoppat över 2-3 kug.
Gör jag ett fel igen så slänger jag bara denna motorn åt ........Lättare stoppa in en annan
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Nu är jag inte säker på hur det är på en M40, men oftast brukar motorers "nolläge" vara när ettans cylinder står i övre dödpunkt. OBS jag vet inte hur det är på denna motorn, som sagt, men det kan man ju se på kamaxlarna - vrid motorn så att kammen står i sitt nollmärke, och kolla vilken cylinder som har totalstängt på både insug och avgas - eller den cylinder som har båda nockarna pekandes så mycket FRÅN lyftarna som möjligt.

När du nu identifierat vilken cylinder som står i tändläge, tar du bort kamremmen, och tändstiftet på cylindern ifråga. Skaffa en lång blompinne av trä, stoppa ner den i tändstiftshålet. Nu kan du vrida runt vevaxeln och genom att känna på blompinnen hitta övre dödpunkt på cylindern. Montera remmen igen och testa.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
OK, men vad äre för övre dödpunkt? Mennar du när cylinder är högst upp?
Och hur identifierar man tändläge?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Tomas... no offense, men jag beskrev ju just hur man identifierar vilken av de 4 som står i tändläge!

Övre dödpunkt är kolvens över vändläge, ja.

Jag tycker verkligen inte att du ska skruva med detta själv, för din egen plånboks skull...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.