AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.688

JAg har köpt en 320 DA Touring vad ska jag se upp med vid köpet?

Sida 1 av 2
Visa användare
19
Rolle Svedlund
320 IA Touring -04
Hej på Er,

Jag har idag bokat ett köp av en BMW 320 DA Touring 2004.
Bilen är Importerad från Tyskland och har gått 9300 mil enligt säljaren...
Mina frågor är som följer:
1; Hur kan jag kolla att det är Ärliga mil på bilen?
2; Finns det nå´t som jag ska kolla extra på INNAN jag skriver på köpkontraktet?

Det är min första BMW så jag vet inte så väl vad det har funnits och finns för sjukdommar på bilen... Väldigt tacksam för snabb respons
Glada hälsningar // Rolle

Grattis till ditt köp.
1) läs importguiden här på forumet
2) kika /sök i forumet som berör import specifikt
3) Sök på den handlare som du har bokat bilen hos, både på autopower och på webben i övrigt
4) Kolla kolla kolla bilen/kvitton/serviceböcker etc. och kolla sen igen.

Lycka till
Visa användare
19
Rolle Svedlund
320 IA Touring -04
Tackar för informationen kollar direkt på Importguiden // Rolle

na
630
navi
BMW325xi -06
När den gått några svenska vintrar (Läs SALT) så har de två typiska ställen som börjar rosta. Dels i framkant någon centimeter in på undersidan av motorhuven. Dels på bakluckan, i underkant av BMW märket. Det brukar inte vara något problem på nyimorterade bilar, men håll koll innan rostskyddsgarantin går ut.
En del har dessutom problem utmed kittkanterna på insidan av dörrarna.
Ett ganska enkelt sätt att få ett hum om milen är att fråga hur länge bilen varit i Sverige. Om den är nyimporterad och rullat under 10kmil finns det risk för att något är skumt eftersom speciellt begagnade dieselbilar är mycket populärare i Tyskland än i Sverige, och därmed dyrare än här hemma.

320d touring med automat som rullat <10kmil är därför knappast en bilmodell som man kan räkna med någon större vinst på att ta hem och sälja här.

När det gäller rost så verkar detta drabba mest äldre E46:or (2002 och tidigare), import eller ej verkar spela mindre roll. Snarare är det slarv vid galvaniseringsprocessen som är boven som rör alla bilar.
Min 320 -04 som såldes precis var helt fri från rost, men jag kanske hade tur?

Att det inte saltas rejält under vintern i Tyskland är tyvärr en seglivad svensk myt. Att många tysksålda bilar upplevs som fräschare beror snarare på helt andra faktorer som tex verkstäders förmåga att kontinuerligt förbättra rostskyddet och den individuella ägarens skötsel.
Gå in på närmsta BMW-verkstad och be om ett utdrag från garantidatabasen och jämför de miltal som kommer upp där med din egen servicebok.
Visa användare
19
Rolle Svedlund
320 IA Touring -04
Tackar Kristoffer_L...
Bilen var vid en DIS koll fixad och trixad med milen.
Firman som skulle sälja den sa att bilen gått 9200 men de hittade serviceuppgifter från Tyskland där bilen var inne för en 11500 mils service.
Tackar igen för ditt svar som gjorde att jag begärde en DIS koll FÖRE köpet.
// Rolle
PS
kollar nu på andra objekt, dock Svensksålda
DS

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Rolle:
Vad heter bilfirman som har den till salu?

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Rolle: jag är också nyfiken på vilken firma det var. Tyvärr är det alldeles för många oseriösa importörer i vårt land som härjar fritt.

Svensksålt är givetvis lättare att kolla upp historiken på, men det finns enstaka fall där även svensksålda bilar drabbas för fifflare.

Samtidigt skulle jag inte undvika importbilar heller. Dock skulle jag importera bilen själv via en tysk BMW handlare. Lite dyrare men i gengäld skottsäkert.

Ett annat alternativ är att köpa en privatimporterade bil som rullat ett par år i Sverige av samma ägare (importören).
Visa användare
19
Rolle Svedlund
320 IA Touring -04
Svar till Stephan och Kristoffer_L!!!
Jag tror faktisk inte att firman som sålde bilen var oseriös, han var förtvivlad när han upptäckte att bilen var fixad...
Det var han som på eget bevåg utförde DIS testet = jag betalade inte en spänn.
Firman heter i alla fall Williams bil och huserar i Trollhättan.
Han håller nu på med en utredning mot firman i Tyskland (Aktoriserad återföräljare för BMW.
DIS testet sa att bilen gått 9200 mil (precis som i annonsen) med de hittade motsägande uppgifter i BMW Tysklands Databas, det var så det kom fram att bilen var fifflad.
Nå´ty som oroar är dock att annonsen finns kvar:sök på 320 d kombi automat pris 159900

Rolle: På nyimporterade bilar så skruvas mätaren oftast i samband med exporten till Sverige, då fordonet s.a.s byter identitet. Allra oftast av någon direkt eller indirekt länkad till den svenska bilfirman.

Utan att ha några bevis så har jag mycket svårt att tro att det skulle vara BMW handlaren som fifflat med mätaren i samband med exporten till handlaren i Trollhättan. Av den enkla anledningen att BMW handlare i Tyskland varken besitter tekniken eller ens befattar sig med mätarskruvade bilar med tanke på risken för sitt rykte.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Rolle: Känner inte till firman men frågan är om han inte spelar lite teater för dig? För det första är det inte så vanligt att de små importhandlarna i Sverige handlar sina bilar från autktoriserade BMW-handlare även om det säkert förekommer. Kan tänka mig att dom köper upp bilar som de auktoriserade handlarna inte anser platsa i deras försäljningshallar vilket är normalt då antalet inbytesbilar i regel är många fler än de dem kan sälja.

En snabb sökning på www.bmw.se visar att för 17.500€ eller billigare finns 4 st 04:or av 320dAT med navi och som rullat under 10.000 mil. Samtliga har den mindre navigatorn samt generellt lägre utrustningsnivå än den du tittade på. I princip få man räkna med att betala en 18-20.000€ för en bil jämförbar med din hos en auktoriserad handlare. Räknar man baklänges från den bil du tittade på så hamnar man på ett väldigt lågt inköpspris i Tyskland. 159.900 -sv moms = 127.920 - regkostnader - hemtransport - vinst för handlaren - lite prutmån etc...Jag gissar på dryga 100.000 + den tyska momsen = 120-125.000kr dvs ca. 13.000€ skulle den ha kostat i Tyskland. Sen går det ju att fuska med mer än bara miltalet som gör att en beräkning som ovan kan se helt annorlunda ut...

Det som talar för handlare är ju att han utan knussel bekostade DIS-testen hos BMW men det kan ju också vara så att han inte var medveten om att dom även gjorde en kontroll mot service- och garantidatabasen.

Detta är bara en tanke från min sida...som bygger på att merparten av alla skruvade importbilar som säljs i Sverige inte var skruvade då dom såldes i Tyskland.

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har ett registerutdrag och annons (159.900) sedan 05/2007 sparad i min mätarskruvarpärm på AKZ425 320D 2004 på Williamsbil som då var enda ägare numera 3 ägare
Det var nån annan som köpt bilen från Karlskorna och ägt den i 6 dagar sedan lämnat den åter till Williams bil.
Anledningen kan du nog räkna ut själv.
De är väl medvetna om att bilen är skruvad.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Hasso
Länk
Mcyket bra inlägg på Aftonbladet Hasso!!

Mvh,
/Wille
Visa användare
19
Rolle Svedlund
320 IA Touring -04
Ja! vad ska man säga efter dessa visa ord...
Jag har i alla fall nu köpt mina BMW, dock inte av Williams Bil i Trollhättan.
Jag köpte 320 IA Touring -03 på Mikaelsson & Nelin Motor i Uppsala.
Bilen har gått 5 400 och ser ut som på bilen jag har lagt ut nu.... Men nya bilder kommer då de aktuella bilderna på AutoPower är på Den mixtrade 320:n... SVENSKSÅLD
Jag är så otroligt nöjd över tipsen jag fått via AutoPower, hade annars stått här idag med en bil som var värd 0 spänn i mina ögon.
Tack alla kunniga på AutoPower än en gång.
// Rolle

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Grattis till bilen!

___
//Ulf
Jag måste också gratulera till bilen! Detta bevisar ännu en gång att den nyimporterade bilen köper man bäst själv på plats i Tyskland hos seriös handlare.

320 Touring 170hk är en härlig bil på alla sätt. Jag tror också att det kan vara positivt med automat till 320 eftersom utväxlingen på den 5vxl-manuella är i väldigt låg (ca 3500rpm i 120km/h).

Firman Michaelson/Nelin har jag fått ett seriöst intryck av, och vad jag vet har de aldrig varit förknippade med mätarfiffel även om de som alla andra handlare aldrig skulle gå med på att göra en dålig affär för deras del ;-)

Köpte också min fd 320 i Uppsala (på Novation/BMW) och om denna bil inte hade motsvarat förväntningarna så hade jag med största sannolikhet valt en motsvarande 03:a som då stod hos dem.
Visa användare
19
Rolle Svedlund
320 IA Touring -04
Nu ligger det bilder på Min BMW 320 IA Toring uppladdat så ni kan beskåda min egen pärla.
Har alltid tyck att BMW ägare snackar mycket om att dom verkligen har en BIL och inte en Volvo eller en SAAB... Nu vet jag att dom talar av erfarenhet...
Ska man ha en BIL så finns bara BMW

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Snygg färgkombination - grattis till bilen!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

Tja inget miltal angivet.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.