|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
BMW tjenen. Om du ändrar på orginalmotorn på en bil, dvs sätter i en turbo eller kompressor så måste bilen regbesiktas med detta för att kunna framföras lagligt på allmän väg. Det är mycket svårt att regbesikta en 325 -04 med överladdning. Min gissning är att det är i princip omöjligt. Men till det viktiga. I och med att du framför ett fordon som är overladdad utan regbesikting, som itouch gör, så upphör din bilförsäkring i princip att gälla. Händer det en olycka så får du i värsta fall personligen stå för alla kostnader i slutändan, även om olyckan inte hade något med "överladdningen" att göra. E |
|
| E: Är tyvärr en myt som har funnits länge och kommer fortsätta, du blir inte ersättningsskyldig vid en olycka, de skiter fullständigt i vad du har i din motor. Dock gör inte bilprovningen det. | |
| Nu talar jag inte av egen erfarenhet, utan av ca 10 säkra källor jag pratade med innan jag beslutade mig. Två av dessa källor har råkat ut för olycka med sin överladdade bil och inte fått något problem. | |
|
Itouch>> vad sa försäkringsbolaget när du frågade om det? Blir det högre premie me då? eller är det bara att om det händer nåt med motorn så blir man utan ersättning? Mvh Johanna |
|
| Bmwtjejen: De sa att motorgarantin upphör att gälla omedelbart, men vid vanlig olycka så gäller samma villkor. Men de sa att i värsta fall blir självrisken högre om det skulle bli tal om mod på bilen, men man blir utan ersättning som vissa påstår. | |
| rättning: Man blir aldrig utan ersättning som vissa påstår ska det stå. | |
| Hm nu fick jag mycket att fundera på =P | |
| Förstår det, jag funderade och sökte information i ett helt år innan jag bestämde mig :) | |
| :) lär nog göra detsamma, om ja inte säljer bilen innan:P | |
| Inte sälja bmw inte :) Har du fler frågor så finns jag på msn, lättare att förklara mer ingående där. Lycka till med funderingarna. | |
|
Så länge bilen gått igenom besiktningen är allt grönt. Låt turbon / kompressorn sitta kvar och besikta. Då skall det i normala fall komma en propå om regbesiktning. Och din 330 ci kompressor går inte att regbesikta. Alltså är din bil inte besiktad med kompressor, dvs inte godkänd att framföra på allmän väg och därmed gäller inte försäkringen. (Detta gäller givetvis oavsätt om lyckas "lura" besiktningsmannen eller inte) Pressa If lite så skall du få se. I princip gäller samma sak med "chippade" bilar. De som satt på turbo och som försäkringsbolagen upptäcker får igen ersättning vid en eventuell skada eller stöld. Det hela är är rätt logiskt, eller hur. Du betalar en försäkring för en bil, utan kompressor, med ca 230 hk och kör med en med ca 300 hk och ett helt annat vridmoment. Vid en eventuell stöld så kan du inte räkna med att få ersättning för kompressorn. Samtliga som kör med icke regbesiktade bilar med turbo (oavsett vilken besiktningsmotor de använt) vet att det kan bli problem om det upptäcks vi eventuell skada och att de kan bötfällas av polisen. De hoppas helt enkelt på att inte orsaka någon skada och om så är fallet att turbon inte upptäcks. Det värsta som kan hända är att du med din 330 ci kompressor krockar med personskador som följd och att du är vållande. Ditt försäkringsbolag upptäcker kompressorn och ersätter motparten men skickar vidare räkningen till dig. Det just personskadorna som är de i särklass dyraste för bilförsäkringsbolagen. Du tvingas leva på existenminimum resten av livet. Det är givetvis ett värsta senario men inte otänkbart. Sen kan man ha många synpunkter på vägverket och regler osv. Men så ser rättsläget ut idag. E |
|
|
E Du vet inte vad du pratar om. Trafikförsäkringen täcker alla perssonskador vare sig du kör full, stulet eller trimmat. Sen att det kan verka och vara helt sjukt att man inte behöver följa reglerna är en helt annan sak och en diskussion jag inte tänker ge mig in på. Då jag själv brutit ryggen i trafikförsäkringsmöjligt fordon och har kontakt med en av landets bästa advokater inom detta område så är jag säker på min sak. Maskinförsäkringen kan dock (troligast) sluta gälla vid trimm. Men bilen i övrigt berörs inte av det. Om du krockar får du ut ersättning men inte för ett motorras. Min bil 330xi med kompressor fattade tex eld i motorrummet då bilen skar, vevaxeln gick genom blocket. Jag fick ersättning på det som skadadts vid branden men inte på övrig motor då den både gått strax över 10000mil och var trimmad med kompressor. |
|
|
E Felaktigt påstående "Det just personskadorna som är de i särklass dyraste för bilförsäkringsbolagen" Bilförsäkringsbolagen har inget att göra med trafikförsäkringen, dom bara förmedlar den "skatten" till staten. Det regeringen nyligen gjorde var att höja trafikförsäkringen så att den bättre skulle täcka upp alla utgifter, hade ett privat försäkringsbolag haft hand om denna försäkring skulle den varit mycket högre då dom inte vill gå med förlust utan dom kräver en vinst på alla försäkringar. |
|
|
Ibland orkar man inte... Trimma bilen och skriv/försäkra den på blinda mormor 95 utan körkort ... så blir du VIP-kund hos försäkringsbolaget när du smäller. E |
|
|
E Håller med dig, ibland orkar man inte. Förstår inte att det finns sådana som du som säger hur en sak eller annan fungerar utan att i själva verket ha en endaste aningi frågan. Tyckte det kunde vara av vikt med lite riktig info i tråden då du bara skriver vad du läst i din 95-åriga mormos skvallerblaskor och tror att det därmed är sanning. |
|
|
Riktig info. I så fall bör informationen vara, kontakta ditt försäkringsbolag och ta reda på vad som gäller. Är du så dum att du tror att försäkringsbolaget glatt betalar ut pengar när du kvaddat din obesiktade ögonsten så kör hårt. Om du tittar på flera trådar på det här forumet så inser du hur hårda/ orättvisa eller rättvisa försäkringsbolagen kan vara. Din attityd tyder på omdömmeslöshet. Försäkringsbolagen bedriver affärsverksamhet. Det innebär att de följer avtal. I avtalet som du skriver med ditt försäkringsbolag när du tecknar en försäkring står det att bilen skall vara besiktad. Är din kompressormatade bil besiktad? Svaret på den frågan är nej. Du vet det, jag vet det och försäkringsbolaget vet det. Alltså riskerar du själv att få stå för kalaset om det smäller. Om det inte vore olagligt och helt fritt från konsekvenser att framföra en obesiktad bil varför är det så många diskuterar den frågan på forumet. Frågan, hur skall man lagligen kunna köra turbokonverterat? Du säger att du varit i kontakt med en advokat. Alla advokater jag träffat säger att de tror att lagen skall tolkas på ett sätt men tillägger alltid att i domstol så kan de aldrig garrantera ett visst utslag. Det är därför jag skriver " det värsta som kan hända". ryk, du gör som du vill, jag har en annan uppfattning än dig och det står jag för. E |
|
|
E Jag som inte vet ett enda dugg om denna försäkringsfråga utgår också från att det du säger är rimligt! Jag utgår helt enkelt från att försäkringsbolaget kan göra precis vad dom vill om dom upptäcker att bilen avviker från försäkrat skick och dessutom inte skulle ha fått framföras på allmän väg. Och jag skulle troligen inte kunna göra ett dugg åt det om olyckan är framme! Per L |
|
|
Per L Det utgick jag också ifrån tills jag kollade upp fakta. Dessutom efter tre kompressormatade bilar och jag aldrig har haft strul med försäkringsbolaget vid olycka så är jag av annan uppfattning. Men det är upp till var och en och tro vad dom vill Tack för mig i denna tråden |
|
|
Det finns ibland en "bara" attityd på trimforumet. Det är bara att trimma och åka. Min erfarenhet är att det aldrig är bara. Därför vill jag ballansera diskussionen lite. I försäkringsfrågan har jag vid ett tidigare tillfälle varit i kontakt med en försäkringsman som godkänner entusiatförsäkringar och försökte skrapa lite på ytan. Jag håll på att bli av med entusiatförsäkringen bara jag antydde att jag skulle konvertera. Jag är inte jurist men jag tolkar lagen som att försäkringsbolagen gör helt rätt när de nekar ersättning vid skada med en obesiktad bil som framförs på allmän väg. Sen kan det kanske finnas en och annan som får ersättning trots att de turbokonverterat men det beror då troligtvis på att skaderegleraren inte kände till turbon. Sen tycker jag som många andra att reglerna för olika typer av trimning är lite väl hårda. Uppgraderar man bara övriga bilen med bättre bromsar osv så borde den gå att besikta osv. och givetvis försäkra. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.