AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.920

Turbo vs Kompressor

Sida 1 av 2
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Nu efter att ha skummat igenom lite info kring kompressormatning kontra turbosatser, undrar jag ju då varför man skulle välja turbokonvertering när man kan - till samma pris eller t.o.m. billigare - välja kompressor?

E
1.156
E
320 ci cab -04
Det beror på vilken karraktär man vill ha på motorn. Om jag hade en 330ci 01 skulle jag välja en kompressor. 330 ci -01 har en relativt stor motor och man vill förhållandevis enkelt kunna plocka av delarna inför nästa besiktning eftersom bilen är rätt ny. Dessutom kan det vid en eventuell försäljning vara bra att kunna plocka av delarna och sälja dessa separat vilket vanligtvis ger mer pengar totalt.

Vill du ha massor med effekt och gärna meckar så är turbo valet för dig. Men det är mer komplicerat och därmed dyrare.

E
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Men ger verkligen turbon så mycket mer effekt än en kompressor?

Är det alltså enda anledningen i så fall till att man väljer en turbo?
E
1.156
E
320 ci cab -04
En kompressor tar lite kraft från motorn, kompressorn skall drivas runt. Därför är det ovanligt med kompressor på fyrcylindriga motorer och vanligare på 8 cylindriga motorer.

Tittar man på de som tar ut 1000 plushästar ur t.ex. BMW:s M50S30 (M3 e36 3 liter) osv använder turbo. Sen sätter de motorn i en E30 och får en inte helt lättkörd bil...

Alla lösningar är en kompromiss, även valet mellan turbo och kompressor. Vad vill du få ut och vad får det kosta. Vill du att grejerna håller 100 mil eller 10000 mil. Turbo / kompressorkonverteringar är inte "bara" Min gissning är att det finns 1000 som vill, 100 som försöker och en som lyckas bra. Och den som lyckas bra lägger ner rätt duktigt med pengar på sitt projekt.

Sen gäller det ju inte bara att bygga en motor som ger 1000 hk resten, dvs drivlina etc skall hålla etc.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
E - jag siktar inte på någor 1000 hk, utan snarare runt 50-100 kanske.

De färdiga kit jag kikat på ligger på mellan 50-80 000 Sek och inom det intervallet är kompressorn billigare, varför jag alltså ställde frågan varför man inte i alla lägen väljer en kompressor då.

För att få ut mer än 100 hk extra, kräver väl även en eftermonterad turbo ganska högt ladd och därmed ökat slitage.....gissar jag?

Med de lekmannamässiga slutledningarna tyckte jag att en kompressor rimligen vore mer prisvärd både med tanke på pris, effekt och ur slitagesynpunkt.
E
1.156
E
320 ci cab -04
På en 4-cylindrig motor så kan det vara ide att ha turbo men på en 6:a och däröver så blir det med dina önskemål effektivast med kompressor. Allt beror på vad man vill ha och varför. Fördelen med kompressor är att den är lättare att montera av/på vilket underlättar vid besiktning försäljning etc.

Jag tror att de flesta, med din kravspec, väljer kompressor. Men både kompressor och turbo har nackdelar respektive fördelar.

E
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Vilka är nackdelarna med kompressor förutom att den tar några få hk ur motorn till sin drivning?

Vilka är nackdelarna med turbo jämfört med kompressor förutom monteringen?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Turbo kräver mer jobb vid montering, annan grenrör, smörning o kylning, intercoler är ett måste o massa rör mm...
Kompressor kan vara så lätt som bara bulta på o dra en rem(o mappa?).

BMW - Beroende Med Wilja!
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

En intercooler är att föredra vid kompressor med,så länge det inte handlar om skruvkompressor.
Och ska man dit med en slungkompressor,innebär det minst lika mycket jobb som med turbokonvertering.
Som sagt tidigare,så stjäl en kompressor ganska mycket effekt pga drivningen.
Men vid kompressor så har man en jämnare effektkurva redan från botten,medans en turbo behöver lite tid på sig för att bygga tryck(beroende på hur stort avgashus och turbon är).
Detta med att bygga tryck med turbon går ju att lösa med restriktor som rallyebilarna har,men det sliter nått makalöst på motor!

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

JW
41
JWSE30
BMW e30 320 -89
80k räcker till ett riktigt fränt turbobygge, mer pulver för pengarna helt enkelt med turbo skulle jag säga. Mer beprövad koncept dessutom.
Och nej det krävs inga höga laddtryck för en effetkökning på 50-100hk.
Ett laddtryck på 0.5-0.6 på min m20b20 ger ju ungefär 70hk ökning utan att överdriva. Din betydligt modernare 3liters sexa (?) med 4ventilsteknik osv vilket jag antar att det är lär ju svara ännu bättre på laddtryck.

Kan förövrigt rekomendera ppf www.pure-pf.com, en guldgruva när det gäller information om överladdning av beemers, försäljning av delar m.m.

Hoppas detta va till hjälp mvh jonas

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jatack alla informatörer.

Prismässigt verkar det skilja en hel del mellan de båda "aggregaten" hursomhelst. Gissar väl på att ett kvalitéts-kompressorkit går lös på sådär 50´och ett turbodito ytterligare 20-30´.

Kompressorn skulle väl ge ca 70-80 hk (vissa säger uppemot 100) på min bil, och turbon något mer....så för mig vore valet kompressor då, om det blir aktuellt.

330-mike: För mig så gav kompressorn 110hk, så visst går det plocka ut endel :)
Ma
20
MartinGbg
323Ci -00
Turbo ar "bang for the buck" helt klart men till en nyare bil med besiktning & begransad mekkunskap sa finns det ju flera fardiga "bulta-pa-kitt" med kompressor som duger gott.

Skall man ha 50hk extra med turbo sa racker det med en sa liten snurbo att man anda har laddtryck ifran tomgangsvarv. Lagg ar mycket overskattat pa en modern turbo, savida man inte plockar ut orginaleffekten ganger 3 dar det da kravs lite mer segstartade doningar...

Mvh

Martin
JW
41
JWSE30
BMW e30 320 -89
För 80k kan du ju göra en riktig installation me sprut o kompsänkning osv o då pratar vi inte om några 50 extra hästar:D

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
JWSE30 - javisst, men som jag skrev ovan så blir ju kostnaden då sådär 20-30 tusen lägre för en riktig kompressor. Och då talar inte jag heller om några 50 extra hästar ; )

(enligt itouch gav det ju t.o.m. 110 hk, så då ÄR det effekt i bitarna. Har du bänkat den effekten förresten, itouch?)
Ma
20
MartinGbg
323Ci -00
Jag ar ganska ny har forresten & far ursakta mina a, a & o. =) MEN...

Kan du mecka och vet med dig att du vill ha mer eftersom sa ar turbo ett bra val.

Skall det vara enkelt och du vet att du t.ex inte kommer att jaga sadan effekt sa att motorn maste oppnas for kompsankning, packningar, kolvar osv. Ja da funkar kompressorn.

ESS tar val ca. 50k for sina...?

PPF tar val ca. 50k for sitt kitt till t.ex. m50b25 som ger 450hk och betydligt mer ifall maskinen (bottendelen) ar byggd for att fixa det.

Smaksak helt enkelt... =)
330-mike: Har den bänkad hos ESS före och efter, så japp :)
JW
41
JWSE30
BMW e30 320 -89
Bra sagt martin, precis vad ja menar kan du meka eller är beredd o lära dig o har nån kompis kanske som är haj på det hela så skulle jag satt ihop ett eget turbo kitt helt klart.

Bara o börja plugga annars;)

Dom nyare bmw motorerna svarar tydligen fint på ladd o håller bättre, o de funkar ju bra med dom äldre så tycker de e lite bortkastade pengar o köpa färdiga kitt. Men visst e de praktiskt o så.

mvh

Di
11
Dieselboy
Oljebrännare...
Ärtan på PPF håller på att bygga turbo på en sådan motor...
Länk
Tre sista sidorna...
Ska bli kul att se hur det går...
Hur går det 330-mike blivit nån kompressor? är själv sugen på att sätta dit en, är dock orolig vid ev. skador så försäkringen inte kommer gälla..
Bmwtjejen: Jag har snackat med mitt fbolag, dvs IF och motorgarantin upphör men resten gäller som vanligt. Du behöver inte oroa dig :)
Isåfall skulle alla som bara bytt turbo osv inte få ersättning heller.
Så länge bilen gått igenom besiktningen så är det grönt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.