AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.969

335 vs peugeot 407 cuope diesel!?

Sida 1 av 2
ch
164
chris76
328 T-97
såg ett konstigt "test" i automobil för ett tag sen,,,,,,335 iC och 407 coupe v6hdi........de första ja tänkte va att bmw mosar pegan så in i h**vete,,,,men blev chockad att de bllev tvärtom!!!!!...pegan fick mer poäng!---mer komfort o bättre utrustning.....gick visst hem hos testgubbarna...ha....själv hade jag hellre tagit en snikutr 320ci än en fullsmetad 407:a........eller?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Totalkostnaden borde vara inräknad i den bedömningen. Peugeot kanske är mer prisvärd och att det var det som fällde avgörande? Det torde skilja bortåt 200k mellan en sullsmetad 407 coupe och fullsmetad 335i

Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Håller med, hellre en snikad 320ci än en 407.a.. Men de baserade nog testet på prisvärdhet och total ekonomi.

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Det handlade väll lite om deras gemensamma historia som bilbyggare och modeller som följts åt under åren.
Sen att peggan har lika bra komfort kan man förstå,men som sagt vad väljer man en 335 dubbelturbo med ett fett BMW emblem på ratten eller en komfortkryssare från Frankrike med förvisso bra vrid men diesel motor?Enkelt :-)

Mpower
Vilket skämt... Skulle hellre köra en 116i än Peugeoten.

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Peugeot 407 är en bra bil med snygg design till ett vrakpris.
Jämförelser med BMW haltar nog lite då jag tror BMW
överträffar Peugeot på det flesta punkter utom på säkerhetsområdet,
men så är ju BMW prissatt därefter.

Men jag tror dessa bilar vänder sig till olika målgrupper.

/L
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
För den stora feta , lata som bara vill åka "behagligt" dvs med låg ljudnivå samt en mjuk och mycket skön fjädring som sväljer det mesta
i kombination med ett lågt inköpspris finns inte så mycket annat än Peugeot
på marknaden.

Peugeot 407Cupe är i mina ögon en ful bil, men som attraherar den målgrupp vara högsta önskan är skön komfort i kombination med ett så lågt inköpspris som möjligt. 407Cupe' är en skön och behaglig bil, men varken roligt eller snygg så för mig går den bort då jag hellre i så fall väljer en
begagnad fullutrustad 5-serie från BMW, 530D kanske?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Tror iofs att 407 coupe kan vara riktigt rolig att köra. Fransosena brukar göra körglada bilar när dem vill.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ni kommer väl ihåg 205 GTI från slutet på åttiotalet med 129 HK?

Rappligare och skramligare bil har jag aldrig kört, men körglad det var den! :)

/L
ch
164
chris76
328 T-97
dom borde testat bilarna var för sej....
eller pegan mot typ huyndai coupe....
tror knappast pegan e rolig o köra som en liten gti bil....tänk när man kommer för fort i kurvan med 1.7 ton framhjulsdrift...trökit...---med handbroms går de kanske..ha
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Sedan när har svenska motortidningar något vett i skallen?
Bilar som totalsågas internationellt älskas av svenska motorjournalister.
Dessutom är vissa tidningar otroligt upphängda vid ett visst märke och höjer dessa till skyarna.

Det är väl ett välkänt faktum att Peugot har en fruktansvärt dålig kvalitet. De packar bilarna fulla med ny het teknik som pajjar oavbrutet.

Nej tackar vet jag tidningar som Evo och program som Top Gear som vågar säga vad de tycker. Teknikens Värld och Automobil är vinklat skräp.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Själv tycker jag att "Top Gear" är fruktansvärt oseriösa när det testar bilar. Det är roligt att titta på men knappast konsumentupplysande. Det är producerat för underhållning och inget annat.

Teknikens värld är extremt konsumentupplysande och totalkostnaden väger tungt när slutbetyget sätts efter ett test. I TV kan man ju alltid läsa om hur underbar BMW bilarna är att köra och att det är en körmaskin. BMW faller oftast på mållinjen i tester på grund av små bagageutrymmen, höga kostnader, etc...

Därav tycker jag att tidningar som Teknikens Värld & Automobil är betydligt bättre än plojprogram som Top Gear. Det vore ju patetiskt om BMW skulle vinna alla tester i mediavärlden.

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
LexCom: Bra inlägg.

Man måste alltid fundera på vad en recensent har för värderingar när han/hon ger betyg. Det är inte smart att fråga någon som hatar actionfilmer om "Pirates of the Caribbean" är sevärd om man vill ha ett nyanserat svar.

Hillstreet: Vinklat skräp? Ja, kanske det - men nog är Evo och Top Gear lika vinklade, men åt ett håll som passar dig bättre. Svårt att argumentera med/mot tyckande. Jag tycker ialla fall att en bra recension innehåller två huvudsakliga ingredienser:

A) Fakta och uppmätta värden, för bilar till exempel en jämförelse med vad biltillverkaren uppger för data.

B) Känslor och intryck med en bakomliggande argumentation. "Körkänslan är sjukt bra, för att bilen ligger som ett strykjärn på vägen, man tappar aldrig kontrollen" osv osv

När Jeremy Clarkson sitter och skriker "Koenigsegg must be Swedish for My head just exploded!!!" är det underhållande och förmedlar mycket känsla - men kanske inte så nyanserat. Hur recenserar en så'n kille en Audi A3 1.6? "WHOOAA it's very plain!! So normal!!!"

Så chris76, mitt aningen snirkliga svar är att det är klart att man kan argumentera för att en Pega 407 kan vara bättre än vilken BMW som helst - om man värderar Pegans karaktäristiska egenskaper som bäst/viktigast. Kolla istället vilka styrkor Pegan hade jämfört med BMW:ns och dra dina egna slutsatser.

/ElakaKatten

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hm Teknikens värld och Automobil kan inte jämföras med varandra pga att den ena tidningen är till för normalbilisten som prioriterar högt utrymmen, säkerhet, pris, medan körglädje och design ligger lägre på listan.

Automobil är en sportbilstidning i jämförelse där man faktiskt med nya A-testen visar vad bilarna går för på ett mycket subjektivt och bra sett, sedan kan folk säga vad de vill!!

I mitt tycke är Teknikens värld slit och släng blaska som en dagstidning med tunna tidningar och många nummer = dålig kvalitet och man riskerar att slänga tidningen när man läst den/om man orkar.

Automobil är något man sparar till eftervärlden pga att det är en egen värld och uppbunden i en tjockare tidning med fler sidor samt innehåller betydligt mer "uppfinningsrikedom", speciellt i den nya generationen med målningar, collection, lite spionbilder, projektbil där dessutom fler medarbetare arbetar med en större spridning på bilinnehav.

En riktig kulttidning för den som gillar udda bilar och snabba bilar både billiga och dyra, inga tråkiga mängdbilar där inte och det tackar jag för iallafall.

TopGear är underbart och har mycket mycket underhållning, men så subjektiv anser jag då inte att det är med tanke på alla Tiff, Jeremy osv är
väldigt positiva till allt engelskt och är inte dåliga på att visa det.

Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Hajjar inte hur ni kan tycka att en jämförelse mellan en Peugeot 407 och BMW 335 är seriös?
Den som vill köpa Coupe i den pris/prestandaklass där 335 ligger skulle inte ens tänka tanken att jämföra med en 407 som har över 100 hästkrafter mindre. Då jämför man istället med Audi S5 eller Merca CL.

Vad ska de jämföra härnäst? M5 med Skoda Octavia RS?

FRIFART: Det måste varit länge sen du kollade på Top Gear, Tiff har inte varit med på kanske 8 år :-)
Top Gear, Fifth Gear och engelska motortidningar tycker jag fokuserar mer på känslan. Ärligt.. bryr du dig särskilt mycket om att din 335 coupe rymmer 10 liter mindre än t.ex Audi A5 eller att bränsleförbukningen diffar på 0.01l/mil?
Finner oftast Teknikens Världs sifferorgier otroligt ointressanta.
Hos Automobil irriterar jag mig på att de verkar ha ett lite för stabilt hard-on för Audi för tillfället.

//Joakim

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Hillstreet:

Antar att du har läst testet mellan Peugeot 407 och BMW 335 eftersom du dömmer ut "jämförelsen" som oseriös. Vilken inriktning hade den?
ro
133
rolle10
335ci M Xdrive -11
Man behöver inte läsa testet för att dömma ut det, skratt....

Heja peugeot ??
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
LexCom: Läs första inlägget. Räcker inte det?
De jämför en dieselcoupe i en prisklass mot en bensindito i en helt annan prisklass. Dessutom är de inte i samma galax prestandamässigt.

Här är inriktningen...
"A-MATCH 2 x GRAN TURISMO. Två bilbyggarfilosofier strålar samman i ett gemensamt tema: den fyrsitsiga mellanklasscoupén. BMW 335i med turboladdad bensinmotor och Peugeot 407 med likaledes turbomatad dieselmaskin."

Ser som sagt fram emot nästa heta möte..
"A-MATCH 2 x SUPERSEDAN. Två bilbyggarfilosofier strålar samman i ett gemensamt tema: Supersedanen. BMW M5 med V10 och Ford Mondeo ST220."

Forden kommer vinna för den har billigare reservdelar och drar en tredjedel.

//Joakim

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
rolle:

Störst, bäst och vackrast...

Hillstreet:

Jag behöver veta intriktningen på testet innan jag kan bedömma det. Är det en "head to head" duell i prestanda är inte jämförelsen relevant. Då har inte Peugeot något där att göra.

Men handlar testet i först hand om prisvärdhet så är utgången inte lika självklar... Testet kan vara relevant beroende på hur man ser på det. Och eftersom Peggan vann så handlade ju testet garanterat om andra sidor hos bilarna än just prestanda.

Hade 335:an krossat 407:an så hade vi inte haft den här diskussionen. 335-ägarna känner sig trampade på tårna tror jag ;)

Citat : "Hade 335:an krossat 407:an så hade vi inte haft den här diskussionen. 335-ägarna känner sig trampade på tårna tror jag ;)"

Nah ingen vettig 335i spekulant skulle väl överväga en 407HDI...;-)

Normalt tyckar jag att Automobil är en bra och seriös tidning, men det där testet verkar kanske lite märkligt , åtminstone borde man jämnföra med en BMW diesel.

//Anders
Ac
383
Acous
e21 318i -82
blandar ni ihop orden subjektiv och objektiv? blir helt förvirrad av era inlägg.

elakakatten har helt rätt i sitt inlägg där han skriver om olika sorta test. Man ska alltid sikta på att vara objektiv, men med bilar är det lite svårt eftersom de väcker känslor hos många, så man kan försöka förklara sina känslor så att läsaren förstår varför journalisten tycker så.

De "journalister" som bara tycker, är ju inte riktiga journalister, visst kan det vara kul att läsa/se på sånt men det är bara kul så länge man håller med.

Det finns ju mediafolk som gör en massa puckade listor på vad som är "inne" och "ute", hur seriöst är det? Lasse Anrell på sportbladet är ett exempel på ett riktigt megapucko som bara tycker om allt och alla, visst man kan tycka om saker med sina polare när man snackar med dem, men som journalist i tidning eller på tv, nej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.