AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.994

BMW 318i -89 körningsbekymmer vid fullast

Sida 1 av 2
Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
Hej,

Har stött på ett konstigt fenomen, när jag kör BMWn ensam och utan last så går den jättebra.
Men när vi lastar i väskor o så i bagaget och baksätet och är tre personer i bilen så blir den skitskum att köra..
Går att köra på första andra och tredje växeln men sen orkar den inte längre och det går inte att varva mera än ca 2000varv.
Stannar jag då bilen och står stilla så går den att varva som en demon...

VAD är felet?
Finns det något som heter fullastsensor eller något? Såg att det sitter såna på e36 och e46 men jag vet inte riktigt vilken funktion dom har, och jag vet inte om det sitter såna på e30:orna...

Snälla, behöver hjälp!

suck...squeece...bang...blow...brilliant!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har aldrig hört talas om något liknande, kanske kan det vara bensinpumpen som inte orkar med vid fullast??

Går det inte att smyga upp bilen i fart eller är det omöjligt att varva mer än 2000rpm med 3personer i bilen även i en nerförsbacke?

Jag har samma fel som du fast oberoende last, dvs bilen orkar inte varva ur på 2,3,4,5 endast ca 5000rpm vilket gör att bilen ger upp vid 180km/h = tråkigt!! Men stillastående går varvräknaren upp på rött.

Jag mistänker igensatt katalysator dvs monoliten i den har lossnat och täpper till.
Defekt kamaxel? Min Touring varvar endast på ettan och delvis tvåan. På femman orkar den bara upp i 130 km/h. Jag är övertygad om att detta beror på att kamaxeln är nedsliten, som på "alla" M40.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
FRIFART: Ja det går att få mera varv i nedförsbacke.
Kalle: Ett kamaxel fel borde ju vara permanent och när jag kör bilen själv så visar sig inte felet. Så jag tvivlar på att det är kamaxeln i det här fallet.

Kan även nämna att jag kör på 100% E85 sedan en tid tillbaks och det frestar ju på bränslepumpen mera eftersom etanol har lägre enerivärde.

Men jag har också tänkt på katalysatorn, går det att undersöka hur den mår utan att plocka ner hela avgassystemet?

Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
vad har du gjort för att den ska gå på etanol? asså, går den lika bra som vanligt eller? hur mycket drar den?

//Sången ur sexan är ljuvligare än fågelsång..
Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
Den går lika bra och är piggare, förutom detta felet nudå.
Vad jag har gjort, typ ingenting...
Bytt bränsleslangar, filter,

Nu har jag köpt en FlexiTune-II databox men den är inte monterad ännu.

Börjar faktiskt tro att det är katten som är igentäppt, för kör man med E85 så löser etanolen upp gammal Harts som bensinen har byggt upp inuti motor och slangar.
Denna skit ska ju sen ut nånstans och lämpligt är ju via avgassystemet och där hänger katalysatorn och suger i sig all skit. ;)

Eller nån som har nån annan teori?

Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
Jag har en katalysator från min Golf GTI G60 som ligger o dräller.
Borde väl sitta som en smäck!?

Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
ok, men slangar å filter måste man väl inte byta eller? visserligen är de inget stort jobb men ändå.. vad drar den då? testa att rensa katten då, å till nästa besktning fixa en annan begagnad, eller som du säger smacka dit den från G60:in..

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Detta är ett gammalt problem, just med att bilen inte orkar varva upp, att den kan det på friläge vittnar om att LMM är okej, jag har bytt och ingen skillnad uppstod.

Om någon månad vet jag om min katalysator är igensatt iallfall, för då blir det nytt sportsystem!!

Kör man hårt med bilen och varvar mycket bör grenrören kunna bli så varma att de blir röda ifall katalysatorn är igensatt och därmed får man en indikation på att just monoliten har lossnat. Jag vill inte prova detta då M40 inte känns i form för sådan körning trots att min kamaxel är mycket fin utan skavanker.
Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
Hloddovic: Det var gamla skrumpna slangar som jag bytte ut.
Faktum är den att när du kör en motor med bensin så bygger du upp skikt med harts, detta fastnar även på insidan av slangar. När du sen börjar köra med E85 så löser du upp all harts i motor och i slangar. Om då slangarna har brister iform av porer eller sprickor som tidigare har täckts upp av harts så kommer det börja läcka när etanolen löser upp hartsen.
Så för att vara på den säkra sidan ska man byta bränsleslangarna.
Och bränslefilter bör bytas 2-3 gånger under ett halvår efter att man gått över till E85. Efter det årligen.

Bränsleåtgång då...
Jag tankade fullt med E85 i BMWn och åkte till Växjö, 30mil.
Väl framme tankade jag fullt igen och kollade då hur mycket det gick i och tänkte att det kommer minst gå i 30liter men redan efter 15liter var det fullt.
Så jag skäms för att säga det men bilen drar 0.5liter milen med E85 och ca 0.8liter milen med bensin.
Jag ljuger inte, och bränsletanken ljuger inte heller. ;)

Jag ska prova att plocka bort katten kanske i helgen, och köra utan katt ett tag så motorn får vädra ur sig sina beläggningar.
Sen sätter jag dit katten från G60:n.

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Har du provat att köra tomt i tanken och sen fylla på med vanlig bensin? E85 har ju ett lägre energivärde, kanske därför den inte orkar med full last? Eftersom den drar så litet kanske bensinpumpen är trött och inte orkar pumpa fram tillräckligt vid belastning. För det "normala" är väl att den ska dra mer med E85, inte mindre?

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
låter helt sjukt bra, ska tanka etanol sen.. köpa nya slangar och ett filter... lätt värt.. :P

Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
VillaRosa: Ja det är sant, nej jag har inte provat att tömma tanken faktiskt.
Kanske skulle skaffa fram en grövre pump att prova med.
Jo, det ska dra mera E85 än BF95 så något konstigt är det.
Men faktum är att när jag åkte dom 30milen till Växjö så hade jag en tung högerfot och varvade rejält och det var inga konstigheter alls då.

Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
så du har inte gjort något annat? låter för bra för att vara sant... =P vad drar den stadskörning då? körde du i vintras på etanol också, hur startade den då?

Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
Vet inte vad den drar i stadskörning.
Vägen ner till Växjö innebar stadskörning i Mariestad, Skövde och Jönköping samt då Växjö. Så en del stadskörning är redan inräknat.
Det är nu på sommaren som jag kör helt och hållet på E85, under 10grader celsius blir det startsvårigheter och fantastiskt låg tomgång.
Dessa "buggar" ska sorteras ut med FlexiTune-II boxen som är en komplettering till den vanliga databoxen, men som sagt har den inte kopplats in ännu.

Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
vad är de för box d, kostar och var får man tag på?

Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
och bränsleslangarna, vilka är det och tjockleken på dem? bytte du de stora bränslefiltret som sitter i motorutrymmet eller satte du ett enklare litet filter på slangen bara?

Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
Hloddovic: Skriv FlexiTune i Google så hittar du till en svensk sajt som drivs av två ingenjörer som bygger databoxen. Köps i byggsats, alla komponenter och kretskort ingår och det kostar 510:- inkl frakt om du förskottsbetalar till dom.

Bränsleslangarna var vanliga slangar med härdning inuti lagrena, testade för 10bars tryck för att vara på den säkra sidan. ;)
3mm tjocklek ungefär och samma innerdiameter som orginal.
Ja självklart bytte jag det stora bränslefiltret i motorrummet.
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
ok, var på biltema idag å handlade filter och slang, väntar bara på att tanklampan ska börja lysa så man kan tanka... =) då ska jag söka på de. tack för tipset. du kör med orginal filter och avgas va?

Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
Gå inte över till 100% E85 på direkten utan börja med att blanda ner kanske 25% E85 sen 50% och slutligen 100% E85. Annars kan det bli tokigt.
Motorn får en chock och alla gamla beläggningar löser upp sig på nolltid.
Ta du lite pö om pö.
Jo, orginalfilter, från katt och bakåt har jag satt 2.5" rf rör.
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
ok.. ja jag ska prova... körde en liten etanol blandning ifjol i min omega 3000 tyckte nog den blev lite piggare... men märkte inte att den drog mindre..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.