AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.570

BMW-olycka omnämns i SvD idag... blir trött!

Sida 3 av 4
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Undrar vad journalister brukar köra för bilar? Sånt här är rätt intressant tycker jag, det handlar ju om hur ett varumärke uppfattas. Journalister kanske uppfattar BMW som en bil av ondska; den körs av rika, snabbt, hamnar i olyckor... att det sedan är så mycket mer med BMW, t.ex. att den kan köras av mindre rika som tröttnat på Volvo, att den körs lugnt och gubbigt, det är inte lika kul att skriva om.

Det är mycket man kan ogilla med medias rapportering. Senaste tiden har jag stört mig enormt på deras rapportering från Tour de France (orättvisa påhopp). Fast det är ju ett helt annat ämne ;)

/Leo
LeoniAquila: Jag fick tillfälle att tala med några journalister från UNT häromdagen. De var förfärade när jag berättade att jag pga den låga journalistiska nivån inte längre prenumererade på svenska tidningar (inte helt korrekt eftersom jag får Svd på söndagar). Hade jag berättat att jag saknar TV hade de troligen svimmat.
Jag förmodar att du inte ser på tysk TV, för då skulle du nog irriteras än mer. TdF är tydligen en stor händelse där och ZDF och vad nu kanalen heter avbröt pga doping sina direktsändningar från tävlingen (jepp de visade tävlingen live i Tyskland). Jag saknar som sagt TV men ser på ZDF:s nyhetsprogram Heute via webben.

Mvh
Mikael
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
FredrikF> Givetvis är det så, men utan tvekan har den politiska inriktingen viss inverkan på vilka journalister som jobbar där. Ett exempel är dom två lokaltidningarna här, vänster-VF och blåmoderata NWT. Känslan genomstrålar hela tidningen.
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Mikael, intressant! Men hur intar du då nyheter m.m.? Läser på nätet och granskar kritiskt som få?

Känner till detta med tysk TV och TdF, tycker att det är vansinne.

/Leo
LeoniAquila: Nätet och då främst NYT och emellanåt DN som läsning och ZDF för nyheter och The Economist, SvD på söndagar och vi Bilägare (och emellanåt något smaskigare som tex AMS) i pappersform samt emellanåt morgon-/lunch- och kvällsekot i SR för att inte tappa kontakten alldeles med det land jag bor i. Dessutom vissa nyhetsbrev och detta forum. Fungerar bra för mig, men vi är alla olika.
En fördel med denna typ av konsumtion är att jag missar den typen av BMW-nyheter som svenska medier tycks ägna sig åt (utländska medier har en mer avspänd attityd), en annan är att perspektivet blir ett annat. Exempelvs inser nog inte de som endast följer svenska medier hur otroligt stor nyheten om Vattenfalls hantering av dess tyska kärnkraftsverk är i Tyskland.

Mvh
Mikael
Här är ytterligare ett bidrag till den offentliga smutskastningen av BMW och dess förare:
"Av okänd anledning kolliderade den motorstarka gamla BMW:n när den var på väg ut mot E6:an söderut från Ullevimotet." GT 15/8
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Typiskt att den var "motorstark".

/Leo
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Nu är det dags igen....

Länk

inte så illa den här gången men ändå!

JJ
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Apropå Svd.

SvD i tabloidformat kan väl numera anses vara något av Aftonblaskets morgonbilaga, tidningarna har samma ägare. SvD:s chefredaktör är inte oväntat hämtad direkt från aftonbla..

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Nja nu ska vi inte hacka så mycket på svd, den senaste tiden så har det faktiskt varit artiklar om olyckor utan att märket har nämnts.
Bla ett par st bmw har gått åt utan att det har angetts märke.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
FredricF
"Slog axeln ur led" !!
När man ser bilden på resterna av det som en gång varit en bil i vilken axeln slogs ur led så är väl artikeln snarare reklam för BMW och dess krocksäkerhet än ett påhopp

/Fredric
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Se här, GP har en bild på en E39 i olycka, men det står i alla fall inte att det är en BMW!

Länk
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Läste detta för en stund sedan: Länk

Det var tydligen av yttersta vikt att nämna att tjuvarna körde en BMW. Det vore ju mer intressant att veta vilken BMW det var i sådana fall och om den hade några utmärkande saker så kanske man skulle kunna tipsa polisen om man såg den vederbörande bilen. Att bara nämna att det var en BMW känns föga givande, för det snurrar en del sådana runt Ingarö (bl.a jag själv).

Mvh/ Niclas
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Heden.. kan bara hålla med dig.. kanske ett regnummer... borde ju det vakna vittnet som visste att dom skulle stjäla däck och inget annat kunna upplysa polisen om....

JJ
FredricF
...hmm.. tjuvarna hade en "stor BMW" och "fick med sig ett antal däck". Själv kör jag 540 touring och vet att om jag skulle stjäla ett "antal däck" där "antal" är större än 4 så fick jag nog hyra släp.

Slutsats: Tjuvarna körde minst en X5/X3 eller så var dom riktiga amatörer. Eller så var det cyckeldäck dom stal.
Så ser du en BMW X5 med kulhål så ring polisen.

/Fredric
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
BMW - en bil för unga gamblers!

Länk
Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Det här är väl en trevlig kontrast=)

Länk

"I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god"
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Vilken Norge historia :) Trevlig sådan också!

Mvh/ Niclas
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Gäsp................ja man blir verkligen trött på grund av detta, varför bry sig??

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har man en sån här blir det bara att heta "bilen" ;)Länk

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.