|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Denna text är saxad från SvD idag... "BMW körde ner i Malmö kanal Sverige 25 jun 08:02 En bil körde ner i kanalen vid Bastionen i Malmö vid 5.45-tiden på måndagsmorgonen. Enligt vittnesuppgifter rörde det sig om en svart BMW som i hög hastighet gick av vägen, ställde sig på högkant och for ner i kanalen. Två unga killar sågs av vittnen sedan springa från platsen. Räddningstjänsten har genomfört dykningar i kanalen under morgonen och kunnat konstatera att inga personer blev kvar i bilen. Polisen har letat efter de båda ungdomarna under morgonen men inte kunnat hitta dem. " Det är nog första gången bilmärket är bland det intressantaste i en olycka.. minns för några månader sen var det en tjej som körde ner sin bil i vattnet.. och med den olyckan så stod det inte i nån tidning vilket bilmärke hon hade... Men det är klart hade dom skrivit det så hade det kanske varit dålig reklam för saab.... Mvh Janne | |
|
När det gäller "skumma" saker, brott osv., då är det ALLTID läge att skriva att det är en BMW (eller Mercedes)... en trend, eller ett faktum att alla kriminella kör BMW??? /Leo |
|
|
Kanalen i Malmö är en populär badplats för bilar. Vill minnas att det var en BMW förr gången också.......... /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Det var en SAAB förra gången... ---- BMW CS #6212 E61 530iaM Platingrau - Lev v28(...?) |
|
|
Men förrförra gången var det en BMW...;) ___ //Ulf |
|
|
Inte alltid "dårarna" kör BMW ibland kör fartgalningarna Volvo också... Och även Volvo mfl. hängs ut i media. Länk Påståenden att det bara skrivs om BMW i negativa termer i media är nog en smula överdrivet och fabricerat av BMW-ägare skulle jag tro... ;) /L |
|
|
Det vete håken om media är så nyanserade. Jag har fått intrycket att namns nämnande är situationsrelaterat. Om det är bus nämns gärna BMW men inte andra, om det är frågan om förrymda brottslingar/getaway efter ett brott, nämns nog alla biltillverkare tex rymde i vit Volvo, Sabb, BMW etc (fast när rymde någon senast i en Toyota Corolla?). På intet vis en vetenskaplig undersökning från min sida, endast en känsla jag fått. Mvh Mikael |
|
| läste en artikel om midsommartrafiken och dödsfall, då hade 4 fatala olyckor skett och bara i ett fall nämndes bilmodell...en BMW. | |
|
Leffo: Jo visst står det i den artikeln att det är en ovlov men inte som första ord i rubriken... Janne |
|
|
Ja, det är svårt att vara vetenskaplig här, men en känsla - en förnimmelse kan betyda mycket - även om jag tror att alla här tycker mycket om just BMW. Kanske media påtalar vad det handlar om, just då det är lite annorlunda? På samma sätt som i detta BMW-fall, störde jag mig en del på en artikel för några år sedan om en "chalmerist" som hade dött. Varför skulle hon kallas chalmerist? Hon dog inte i egenskap av chalmerist, hon dog av helt andra skäl. Varför inte kalla henne 27-årig småbarnsmamma? Detta var en mycket tragisk liknelse med BMW-fallet insåg jag just, men ni ser poängen - tydligen är det något märkvärdigt med chalmerister - och även med BMW... (kan tilllägga att jag själv är chalmerist men anser inte att det är så speciellt). Och när det är något märkvärdigt så måste media påtala detta. De säljer väl bättre då. /Leo |
|
|
LeoniAquila: Du skriver "något märkvärdigt...". Då anser även du att det något speciell kemi mellan BMW och media. Men varför? De är inte de dyraste, starkaste, snabbaste bilarna och dessutom relativt vanliga. Ändå ses det som något särskilt. Mycket märkligt. Jag undrar hur denna inställning till en bil uppkommit. För övrigt håller jag helt och hållet med om resonemanget. "Direktör häktad på bordell!" skulle kunna vara en rubrik, däremot har jag svårt att tänka mig att media skulle skriva "Snickare häktad på bordell!". Det måste kittla lite, men varför kittlar BMW? Med idiotens envishet önskar jag att alla slutar läsa våra skräp(kvälls)tidningar inte för att morgontidningarna håller en sådan fantastisk nivå, men de är oftast bättre även om SvD tabbades sig i detta fall. I en grå forntid var avståndet till tyska Bild gigantiskt, så är inte längre fallet. Kom just att tänka på en konspirationsteori. BMW är uppskattad av invandrargrabbar (Pizza- kebab- etcbil). Ett kryptiskt sätt att "komma åt" dem genom att nämna en BMW i en text där brott har begåtts och med tanke på att smeknamnen är allmängods ger det en underförstådd förortsanknytning? Nej nog för att media laborerat med svensk medborgare som omskrivning men det är nog för långsökt. Mvh Mikael |
|
|
Leffo. Det roliga med artikeln var ju att turbon "föll av" vid en avfart. Vilken härlig kvalitetssågning av ett svenskt varumärke som i stort sett aldrig förlorar en testduell av t.ex. "helt opartiske" herr Collin :) AE |
|
|
mikaelodoris: Ja, jag tycker väl att BMW är lite lagom "märkvärdigt", men det är orättvist av media att nämna märket i samband med just kriminalitet. På liknande sätt kallas den inte sällan "lyxbil" av tidningar som Aftonbladet, oavsett modell. Jag är inte ute efter att skriva ned BMW, bara nyansera bilden lite. Jag tycker ju väldigt mycket om märket. Nu finns det väl inga BMW-ambulanser (däremot Mercedes som väl får anses behandlas lika illa som BMW i media), men tänk om media skrev att "den svårt skadade mannen fördes iväg i en snabb BMW-ambulans! Det vore väl mer positivt! Ditt direktörs-exempel var för övrigt bra. Och din konspirationsteori verkar mycket kontroversiell ;) /Leo |
|
|
Leffo: väldigt kul artikel faktiskt, kan se händelsen framför mig! :) /Leo |
|
|
Första meningen i artikeln i sydsvenskans nätupplaga lyder, "En BMW-jeep kraschade ner i kanalen mitt emot Centralen tidigt på måndagsmorgonen." Det borde innebära antingen en X5 eller X3 för att bli en BMW jeep, hur låser man upp alla fyra hjulen i en sådan med tanke på abs, dcs x-drive osv? 150-160km/h och sen kastar man i Park eller? Artikeln i sin helhet Länk // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Tsaros: Det finns gränser då fysikens lagar sätter stopp för färden oavsett elektroniska hjälpsystem. Med 150-160km/h som stadskörningsfart med en SUV är det svårt att ha oddsen på sin sida :) AE |
|
|
Absolut, att man kan åka av vägen är jag med på, men att lämna 60M bromsspår efter sig ser jag som relativt komplicerat i en modern bil av x-typ. Det är själva upplåsningen av hjulen jag har svårt att greppa, inte resten :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
DSC urkopplat för lek med eventuellt stulen bil? Mvh Mikael |
|
|
Det kopplar inte ur ABSen. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Så sant så sant. Fel tänkt av mig. Men hur i hela världen lyckas man få långa bromsspår efter en modern BMW? ABS-systemet råkade gå sönder just då? Mvh Mikael |
|
|
Lite roligt faktiskt när Aftonbladet skriver om turbon.. Reportern får det att låta som turbon är en ryggsäck med dynamit som plötsligt "ramlar av" och då går bilen bara 90 km/h! :) /L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.