AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
48.311

120d - verklig förbrukning?

Sida 5 av 5
Något måste vara seriöst fel eller?

Har en 120d och min körning är 600m till motorväg där jag spenderar 10-20 mil innan det är dags för stopp.

Det finns inte en chans att komma under 0,65 på f-dator och då håller jag fartbegränsningarna!

Är inte alls imponerad, tvärtom. nu har jag varit ledig och åkt lite mindre motorväg, vips så står det 0,78!

Det är siffror man klarar med en lika stor bensinare! Vad är då vitsen att åka diesel till en merkostnad av 2000 extra i skatt/år??

Väldig märkligt att merparten av inläggen kör på allt från 0,45 till 0,55 med 18" och diverse toppfartsprov??

Med vänlig hälsning en grymt besviken 120 ägare...grymt nöjd med bilen i övrigt dock!
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Hallå

Nedan beskrivs förbrukningen i olika situationer för min BMW 120d manuell 177hk. Märk väl att bilen drar betydligt mer över 100kmh. Min uppfattning är att du aldrig kommer ner i landsvägsförbrukning på svensk motorväg.

Blandad körning 0,62 (stad och motorväg i ca 140)
Åre-Stockholm med snitthastighet på 140, 0,75
Landsväg max 90kmh på 6ans växel 0,48
Stadskörning ca 0,68

Kontentan är att du KAN köra en 120d riktigt snålt om du håller hastigheten och kör lugnt.

/Fitch
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Skiljer ca 1dl milen på att ligga i 110 eller 120, så testa att sakta ner eller åk till bmw och kolla om något är fel, kan ju va igensatt pf elr något, vad vet jag.
Martin E
Den gamla 163 hk dieseln drar signifikant mer, nästan 1dl per mil.
Om du har en sån modell så är det en fullständigt normal förbrukning.

Ok. Tack för svar. Då är det väl bara att "lida" vidare eller byta till en -07:a.
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Har kört 5000 snart med min och tycker den går rätt billigt med tanke på vikten på högerfoten samt hur lite den drar jämfört med gubbens 320dAT xDrive.

Vinterdäck 16" dubb - 0,55l/mil i snitt (färddator)
Sommardäck 18" RFT - 0,67l/mil i snitt (färddator)

Färdas 80% E4 mellan Luleå-Ö-vik eller inlandsvägar mellan Skellefteå-Östersund.

Ligger nästan notoriskt 25-30km/h över gällande hastighetsbegränsning och tänker aldrig "ecodrivingtankar".

Har nästan aldrig något bagage att prata om eller några passagerare och nitrogen i vinterdäcken (huruvida det påverkar låter jag vara osagt).
Am
15
Ambro
320d Touring xDrive -11
Min 120d -09 ligger på 0,54. Verkar inte vara någon skillnad om jag kör på mina dubbfria vinterdäck eller mina sommardäck(RFT).

Dock har jag nästan aldrig AC:n igång. Med den så stiger förbrukningen ca 0,1.

Kör mest fram och tillbaka till jobbet. Kör genom Södra Länken större delen av sträckan. Har ett rödljus på vägen som nästan alltid är grönt. Annars blir det mest åkning på 50-70-vägar. Nästan aldrig inne i innerstaden.

Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Ja sedan jag börjat koppla ur ACn betydligt lägre förbrukning! Att jag inte tänkt på det tidigare harmar lite.
jo
5
johnsan
120d -08
Min 120d -08 ligger på 0,63 blandad. Kört en hel del landsväg men ävne mycket i stan. Märker även jag en jätteskillnad om jag ligger runt en 1200-1400 varv på en växel.. drar runt 0,4-0,5 då..

Får revidera min något negativa syn på förbrukningen :)

Nollade trippen vid senaste tankningen. Dator visar på 0,61 men verklig förbrukning visade sig vara 0,54.

Konstigt att det ska slå så men kul är ju att det var åt rätt håll!

Om jag inte nollar datorn vid varje tankning blir det ännu mer felvisande.

Huvudsaken är ju dock att den drar lite i verkligheten.
IRL är det inte så stor skillnad i förbrukning mellan 163 och 177hk. Vid skyltad motorvägsfart skall den ligga kring 0,5L/mil, sen kan naturligtvis däckdimension spela stor roll. 18-tums M-sporthjul pillar säkerligen upp förbrukningen med någon deciliter jmf med standard 16-tum.
tomas28
Bmw 120d - 08, vid fullt gaspådrag ca 230 km/h 2.6 liter/milen

Egentligen vad som är intressant är vad drar bilen vi fullt gas på drag i max km/h

Spelar stor roll om en 120d drar 0.49 eller 0.53 skillnaden är så liten även om du kör 3000 mil per år. För detta är ingen besparing ändå om du har köpt en ny bil för 250k.

/T
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej alla

Jag har en 120D (no shit!) cab -08 och jag tycker inte alls det är svårt att kommer ner på specifikationens förbrukning som jag tror är 0,43. Det kräver ju dock att det är plan väg, 100 km/h och helst ingen klimatanläggning på och inga omkörningar även om det funkar även med klimatanläggningen på.

Jag hade en 318i -05 (bensin alltså) som skulle dra 0,57 på motorväg som jag fick att gå på 0,49, men det krävde ju att jag körde i 90 km/h, utan klima, gärna bakom en lastbil och körde på tomgång i vissa nedförsbackar.

Jag vet inte om jag bara är en fenomenal bilförare :) eller bara har tur... Men jag lutar åt det förra.

Alexander Kjellström

Fastighetsmäklare
Bostadsagenten
Välkommen Alexander!

Köra snålt = planera körningen, hålla avstånd = bra förutsättningar för att vara en fenomenal bilförare ;-)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Exakt! Riktiga män kan köra snålt! Är det någon som vet hur EU-cykeln för bilkörning ser ut? Den lär väl vara 100 km/h, ingen klima, inga ner- eller uppförsbackar, inga omkörningar, farthållaren på och högsta växeln?
st
26
stiffler10
325XiA Touring -06
Ingen tvekan om att 120d och 118d är bilar man kan köra snålt med. Men en något mer nyanserad bild av det hela är att vid blandad körning är de inte utmärkande snåla. Med blandad körning menar jag då verkligen 50/50 renodlad körning i stockholms innerstad och landsväg.

Skulle vilja påstå att dessa dieslar går att köra fantastiskt snålt med men om ( 90-100 på landsväg) men om man kör dom lite mer aktivt är de faktiskt absolut inte lika imponerande på den fronten.
Ni
85
Nimbus
F22 M240i -17
Till er som stänger av ACn för att spara 0,05L/mil. Tänk på hur mkt du måste köra för att spara ihop en skuren AC-kompressor. Låt den knappen vara är mitt råd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.