AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
48.312

120d - verklig förbrukning?

Sida 4 av 5
2008 9-3 TiD 150 hk sedan 4.4 l /100 km snålkörning (men motorvägstempo), 2-3 pers, 225 45 R17 (2.9 bar). Verklig förbrukning, tank till tank.

Faktum är att FIAT-dieseln men även senaste generation 1.6D drive är mkt snåla. Väl värda en provkörning!

Passat TDI BM är väl annars den uppmätt snålaste bilmodellen IRL.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Bmw står ju för efficiencydynamic, det betyder inte den snålaste bilen, utan den ska vara snål att köra men fortfarande skitkul Att köra. Tror inte Volvo 1,6d med Typ 100 trötta hästar är så "rolig" att köra? Hellre 1dl milen till och rolig bil:)
1.6D går bättre än du tror. Den är inte trött.
Jo den är rätt trött om bilen är större än en fiat punto
jag gillar att jämföra förbrukning kontra effekt :)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
238hk med 0,5l/milen tycker jag är roliga siffror:) går att komma ner mer men då är det ju inge roligt längre:p
Ma
8
Matrix24
Z3 M roadster -98
120d -06
528i -87
Trevliga siffror absolut! :)

Man får väl vädra sina funderingar här på forumet istället för i verkliga livet för då kan man få nörd stämpel..

En del är väldigt negativa till boxar, men att det kan bli felkoder, färddator inte stämmer osv.

För mig är en mappning när man kör bilen och ställer parametrar efter exakt min motor, just mitt exemplar.

En box som kopplas mellan givaren på common rail och styrenhet och på så vis ökar trycket och därmed bränslemängden är då en "enklare" variant, en del säger att det sotar och kan förstöra.

om man tar promothec så är det box och i "plus" utförande något högre laddtryck. De har ju även en produkt bt-m där man nu kan lägga i sin programvara.

För mig känns det ju lite som vtech då, men möjligt att vtech justerar andra parametrar ändå än bara bränsletryck och laddtryck, steg 1 och 2 som dom kallar det för.

Någon som har koll på allt detta? Mitt mål är egenltigen lägre förbrukning och sen undrar jag hur mycket man verklgien kan spara med bibehållet körsätt. Före och efter siffror. Och då vad man tankar, verklig förbrukning. Inte vad datorn har för uppfattning.

Sen undrar man ju om vtech då har bättre förbrukning med "mappnings" modellen än "box" modellen. Eller om dom egentligen gör mer eller mindre samma sak?

mvh
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Testade en gång på väg hem från Åre, tankade fullt i Åre byn och sen tankade jag fullt i Sundsvall, enligt datorn 0,38! Enligt mätning 0,39. Då kördes det väldigt försigtigt och aldrig över 110. Detta var med mappning:)
Blir ju lätt så att med fler hästar blir det ofta lite roligare att gasa, därmed ofta lite högre förbrukning efter trimning.

När jag pratade med Maxe i Trosa om min bil och olika parametrar och då bl.a. sotning, så fick jag till svar att dom ställer på lika mycket bränsle som luft och därmed skall det inte sota lika mycket! Sen är det ju fler parametrar men det var ett exempel.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag körde min 120d-09 2600 mil och färddatorn visade när jag bytte in den 6.0 liter/100 km, vilket var 10% mindre än den verkliga förbrukningen vid blandad körning.

Jag lyckades aldrig ens på långkörning komma under 0,6 verklig förbrukning och det tycker jag inte är imponerande. Jag kör konstant 30+ hastighetsbegränsningen.
Nu kör jag en 320d ED-10 och denna är markant snålare, trots att den ännu bara har rullat drygt 200 mil och knappast kan betraktas som inkörd.

BMW CS #5139
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Lite allmänt om bränsleförbrukning (läste nyss hela tråden).

På min hoj (F 800 GS-08) med färddator så tycker jag (svårt att avläsa exakt) att förbrukningen ökar med ca 50% från ca 90kmh till ca 120kmh, från 0,4 till 0,6l/m.

Med bilen (528i -97) så ökar förbrukningen när snittfarten mellan tankningarna minskar. Snittfarten är inte sällan ca 45kmh (och verkligt snitt ca 10% lägre pga fel dimension på däcken)!

Leif L
Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus.
J-L: en etta har faktiskt lite sämre luftmotstånd än en trea, kör man snabbt som du gör så märks det nog.

Matrix:
V-tech säljer ändå en färdig programmering på din originalfil över nätet och förlitar sig på motorstyrning att lamslå motorn om det är nåt tokigt. De kan iaf styra över detta så det är fördelen gentemot en box.
Och visst, man får välja effektnivå och då hoppas att deras gissning stämmer med din bil, har du inte mätt så vet du inte. Sist jag kollade har V-tech i Sverige ingen egen effektmätning på bänk. Det är bara om man lyckas få en bänkning hos Maxe att man har en chans att få en lite grann skräddarsydd program. Om man lyckas få en tid. Och komma dit. Och det kostar extra. Även då görs filen inte inomhus, men det sker över nätet till Polen. Bättre än inget men nog inte detsamma om programmeraren är densamma personen som har hand om din bil.

För att få en skräddarsydd bil måste man läsa ut mycket mer än effekten på hjulen. Man måste komma åt insugtemp och tryck, dpf tryckfall, lamdavärden, avgastemp, etc. Sen kommer man inte undan att göra flera körningar och efterföljande finputsningar för att kunna säga att programmet är gjort efter just din bil... tar minst en halv dag och jag har inte hört talas om nån svensk trimfirma som gör så på VARJE bil. Kanske för att de flesta kunder vill betala så lite som möjligt??
Men men, gör man inget tokigt räcker det nog med en standardtrim. Det blir gissningar iaf, för motorkonstruktion är en gissningslek med felutfall, marginaler och en svårkontrollerad och tuff omgivning (varierande underhåll, miljö, förare, mm.). Ni som kan engelska, länkar till en diskussion där jag skrivit ännu mer hur jag ser på den saken: Länk

Corzair: tror ej att han ställer på lika mycket luft som bränsle. Då måste turbotrycket öka mycket och då har turbon sjungit färdig betydligt tidigare på de högre varvtalen. Dessutom blir det ju för stor risk att saker inte håller. Fast lite grann höjdes den säkert. Lästa han ut dina lamdavärden när du trimmade? Man kan ju se ganska bra hur mycket den sotar där. Just då iaf...

Tillbaka till huvudämnet: jag tycker att effekt/förbrukning är fantastiskt bra för alla våra 2l dieselettor (bortsett 116d då kanske)! I längden är det faktiskt det som är "roligast", mer så än att ha t.ex. ballaste ljudet...
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Vad det blev och inte blev kan inte jag svara på för det vet jag inte:p dock så vet jag att turbon laddar rätt bra och sen mattas ganska tidigt, växlar vid ca 4100-4200rpm. Nej någon mätning har inte utförts, har tjatat om bänkning men få tid hos honom är ju inte det lättaste;)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Onehp vi borde Träffas någon gång och kika lite på varandras bilar, trots att dom är lika:p
Ma
8
Matrix24
Z3 M roadster -98
120d -06
528i -87
Tack alla för svar och bidrag samt nytt liv i strängen! :)

Det är klart att det även är en prisfråga, en halvdag med bänk och tekniker skulle inte bli gratis precis.

Slutsatsen är att man kommer en bra bit på vägen med ett standardprogram. Hur som helst skulle det iaf. i förbrukning aldrig gå ihop sig med nåt annat, men man ska ju också ha kul under tiden.

En observation jag gjort är att vid längre körning är det stor skillnad på förbrukning mot kort, även landsväg. De första 2-3 milen innan motor och oljor blir varma så ligger förbrukningen högre.

Även om bilen väldigt snabbt blir varm i kupe. Det jag fått förklarat med att man har ett el element i kylvattnet på den för att snabbare få korrekt förbränningstemeperatur, och trevligt med tidigare värme i cupe.

Man kan då fundera på motorvärmare; jag tänker att den ändå bara värmer kylarvattnet, och det blir ändå varmt fort i dessa bilar. Klart med en cupefläkt på 500 watt är bilen varm å skön att sitta i och avtinad om man inte har garage.
Å andra sidan en viss kostnad i el var dag och 5000 i installation. Men för soppa förbrukningen inget att lägga pengar på..

En nyare bil hade vart coolt och efficient dynamics fantastiskt men inte min prioritering ekonomisk just nu... :) är för snål för att ta värde minskningen tror jag.. :)

Onehp; tack för tips, ska läsa den!

Fortfarande lite tunt med före och efter box/mappning förbrukningar?

Kompis som hade 530d -01 menade att 1,5 dl sparades per mil, aktiv körning, Promotech box.

Tack alla,

mvh: Ola
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag tror inte alls på att en bil drar mindre genom att man tillför mer soppa! Eventuellt då om man nu kan växla tidigare och riktigt snålköra, men inte vid aktiv körning! Och som det står tidigare i tråden visar datorn fel med box, så frågan är hur han mätte det?
Hej Matrix: var försiktigt med dina antaganden om värme. Den elektriska värmeelementen sitter nämligen inte i kylarvattnet, den värmer istället kupeluften direkt. Så det är lätt att tro att motorn/kylvattnet är varmare än den är.

Våra motorer tål ganska mycket ändå men om motorn låter råare än vanligt vid gaspådrag - även efter 10min körning - är det dags att lyfta högerfoten lite.... bäst är att vid varje gaspådrag öka lite grann, då blir det ingen värmechock och motorn värms snabbt. Kör hellre med en lägre växel och högre varv och mindre gas, än högre och mer gas (vrid är det som sliter vid låga temp).
Ma
8
Matrix24
Z3 M roadster -98
120d -06
528i -87
:)

Tackar för info, finns alltid mer att lära. Då är det altså en ren komfort grej. Intressant. Antar man fortfarande har värme via kylarvatten i kupe eller är det helt borta nu?

Då är det antagligen så att man fortfarande har en del att vinna i motor livslängd och förbrukning med en motor värmare.

Vid kall bil ligger jag gärna runt 2000 varv och lätt gas. Lite ovant med dessa nya bilar utan temp mätare där man inte vet när vattnet är varmt i motorn. Tyckte det hjälpte til tidigare att välja betende.

Om man sen börjar fundera på olje temperatur, så vet jag med mig på z3 m hur snabbt vattnet blir varmt i jämförelse med att oljan uppnår rätt temperatur för att vara tillåten att ge full gas.. där finns ju även olje temp mätare. Trevligt..

Märker ju ur bränsle förbruknings synpunkt att det är höga växlar och låga varv som vinner. Så länge motorn orkar. En längre uppförsbacke och hastighet som kommer under 80 på 6an, ner på 70 och varvet kommer ner under 1400 någonstans.... då blir det orkeslöst och känns som man borde peta i 5:an istället för att ge massa mer gas. Motorn borde ju vara effektivare där den har större vridmoment.

Läste på om hurden variabla turbon fungerar.. imponerande uppfinning.. Får erkänna att man är ltie teknik kåt..

Ha de bra alla,

ola
Corzair: skickade PM på garaget, inte fått?

Matrix: Länkade bilden borde gäller en 07/2006 120d: Länk
Nr.3 är din tillsatskupévärmare.

Finns ju som du säger vissa bilar med eldriven motorvärmare som sitter i kylvattnets system, dock en sån har jag inte hittat för våra bilar...

Om du har kallgarage eller bilen står ute så lönar sig en motorvärmare absolut!
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jo jag har fått, svarade precis:)
Ma
8
Matrix24
Z3 M roadster -98
120d -06
528i -87
Halloj,

Tänkte uppdatera lite i förbrukningsfrågan.

Jag fick tag i en promotech box och har kört 1 tank med den.

På gotland har vi inte salt och det sandas sparsamt. dvs, vid denna årstid är det svårt att utnyttja den extra kraft som eventuellt finns, det blinkar som en julgran i instrument med "ta hand om mig" system om man försöker.

Tycker mig ha ägnat mig åt Eco driving tidigare tankar och lixom denna, växla vid lågt varv, motorbormsa etc.

Jag kör mest landsväg, dryga 5 mil till jobb. Vi har ju inga motorvägar så ligger väl mest mellan 70-100 vid väglag som nu.

Som tidgare skrivet verkar extra kalla nätter göra viss skillnad innan motorn blir varm. I stort känns det osm det har varit rättså lika väder de senaste veckorna också..

Slutsatsen är, ingen skillnad. Körde på 0,55 innnan och körde på 0,55 efter. Klart det bara är en tank och kanske man inte ska dra några snabba slutsatser. Men mitt syfte med box var primärt mindre förbrukning och dt verkade iaf. inte bli några drastiska förändringar..

Nu är det klar med eco driving och nu ska det njutas av väglag med avstängda hjälpsystem.. med ett av få märken som har fint avvägd bil och bakhjulsdrift!

God jul på er alla!

//Ola
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.