|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
| körde 30 mil igår..låg i 100 hela tiden + några 70 sträckor & körde lungt..0,49l/mil | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag hoppas innerligt att era bilar "släpper" efter ett tusental mil, för dessa siffror gör mig klart beklämd. Det är väldigt långt ifrån BMW:s siffor enligt EU-cykeln, förfärande långt ifrån. I så fall är det bara förbrukningen enligt EU-cykeln som går ner numera, inte bilarnas egentliga bränsleförbrukning..... Skulle vara intressant att höra vad en 118d tar i verkligheten? Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av när handlaren säger att den "släpper". När jag tog ut en ny V70 2,4 t -01 som tjänstebil så fick jag den inte att gå under 0,95 ens på landsväg. Då sa säljaren först 500 mil, när inte det stämde sa han 1500 mil, när inte det stämde sa han att bilen åtminstone släpper vid 3-4000 mil. Inget stämde, den tog fortfarande 1,1 med minimum på 0,95 när jag lämnade tillbaks den på 6200 mil.... Mvh Johan |
hallgren |
Mumkas, kolla här: Länk |
|
Det är nog bara att inse att den uppgivna förbrukningen inte duger till annat än jämförelse mellan olika bilar. Tillverkarna har ju all anledning att presentera låga siffror, speciellt på utsläpp nuförtiden. Undrar just hur relevanta siffrorna på utsläpp är? Är ändå nöjd med min förbrukning relaterat till min förra bil. Tycker att drivmedelsräkningen sjunkit märkbart. M v h |
|
| Förbrukningen beror ju en hel del på hur och var man kör också... | |
|
Jag tycker inte siffrorna är något att vara beklämd över. Jämför med bilen nedan, då är BMW-siffrorna rena sparbössan. Med den typ av körning jag ägnar mig åt, drar min 520d automat 0,8 l/mil. Det är högt men min manuella 525i drog 1,2 vid samma sorts körning, det är ännu högre. EU-cykelns landsvägsprogram motsvarar 70 km/h om jag inte minns fel. Testa att köra så långsamt i en timme och mät sedan förbrukningen, jag kan lova att ni blir nöjda. Men lite försenade kanske... /M "jag hoppas innerligt att era bilar "släpper" efter ett tusental mil, för dessa siffror gör mig klart beklämd. Det är väldigt långt ifrån BMW:s siffor enligt EU-cykeln, förfärande långt ifrån. I så fall är det bara förbrukningen enligt EU-cykeln som går ner numera, inte bilarnas egentliga bränsleförbrukning..... Skulle vara intressant att höra vad en 118d tar i verkligheten? Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av när handlaren säger att den "släpper". När jag tog ut en ny V70 2,4 t -01 som tjänstebil så fick jag den inte att gå under 0,95 ens på landsväg. Då sa säljaren först 500 mil, när inte det stämde sa han 1500 mil, när inte det stämde sa han att bilen åtminstone släpper vid 3-4000 mil. Inget stämde, den tog fortfarande 1,1 med minimum på 0,95 när jag lämnade tillbaks den på 6200 mil.... Mvh Johan" Min bil: Länk |
|
|
Jag får väl säga att jag ändå känner mig nöjd med förbrukningen. Den låg faktiskt lite lägre sist jag tankade. 0,62l/mil på min pendling till jobbet. Och då har jag faktiskt börjat köra lite hårdare. Läg tidigare på 0,65. Tror dock mest det beror på att det inte är några köer på Essingeleden alls nu i semestertider. M v h |
|
|
Jag kör 163 hk motorn. Ligger på 0,57 blandad körning nu. Snart har bilen rullat 1000 mil. Kör över rådande hastighetsbegränsningar konstant ;) Tycker även att bilen har blivit piggare senaste milen. Mvh Jonas |
|
|
Svärfarsan har en 320d (163hk), bor i Sundyberg och jobbar norr om stan. Vid blandad körning där det förekommer en del köer etc, har han snittat 0,63 på 1000 mil ungefär. Ganska bra tycker jag. |
|
|
Har en 118i -07 med 143 hk motorn. Bilens sammanlagda datorsnitt ligger på 5,5 sen den var ny. Vid första tankningarna låg denna siffra på 6,0 men nu sjunker det trots att bilen bara gått 400 mil. Kör man landsväg eller vettig motorvägsfart blir det låga siffror mätt trippmätare kontra verklig förbrukning. Exempelvis förra veckan: Vingåker - Ängelholm 44,5 mil, 20,1 liter. 0,45 (Tankade fullt igen hemma pga priskrig). Jag är nöjd redan nu, men jag tror att dessa värden kommer att bli ännu bättre när bilen är helt inkörd. Jag kör dock på 16" fälgar med 205 däck. Med 18" och breda däck kan nog förbrukningen sticka iväg också. Oo=00=oO |
|
|
Tycker att förbrukningarna ni nämner är klart godkända med tanke på hur starka bilarna är. Fick en sinnesförvirring och köpte en C3 Hdi för att den ser rolig ut och är billig i drift. ( Dessutom miljöbil ) Största anledningen till köpet var att den är så extremt snål och att Citroens Dieselmotorer är mycket bra. Den skall ta 0.45 Blandad och 0.38 på landsväg. Dock verkar de flesta inte klara denna siffra utan ligger strax över. Att komma ner mot 0.4 är en svår bedrift även för denna mycket mindre bil oavsett hur snålt man försöker köra. Läste om 120d idag och blev helt såld ( Även på 118d ) Om bilen klarar den förb. trots att den är betydligt tyngre och har 67 hk mer så är det helt fantastiskt. C3:an var annars mycket rolig att köra med sina 110hk och 240Nm men den är ju bara ett skämt i jämnförelse. Även Citroenägare hävdar att Dieselbilar drar mindre efter ett tag mellan kanske 1000-1500 mil. |
|
| Hämtade nyligen en automatväxlad 120d och höll 190-210 genom Tyskland (så mycket det gick förstås). Körde nattetid i Sverige och det gick ganska fort då också. Totalt landade jag på 0,75 vilket jag tycker är ok med tanke på genomsnittsfarten. | |
|
På min pendlingsväg ligger ett otroligt irriterande litet samhälle där jag måste lunka på i 50 i ca en kilometer. Gjorde ett kul litet test igår. Jag la i femman och släppte gasen och bilden körde i exakt 50 på tomgången hela sträckan utan tillstymmelse till problem. Verkade dra ca 0,2-0,3! Sträckan är helt platt visserligen, men ändå. |
|
|
Körde Arvika - Stockholm i söndags med min 320d (har gått 200 mil). Snittade 0,53. Blandad körning här hemma har legat nånstans kring 0,65. Verkar väl helt okej? Min kärra: Länk |
|
|
Ska väl tilläggas att jag kör automat också.. Min kärra: Länk |
|
| 0,65 låter helt ok. Det är ungefär vad jag hoppas landa på. Registreringsbesiktigade bilen igår och hoppas kunna köra bilen "som vanligt" i Sverige inom kort. Då lär förbrukningen kunna bli åt det hållet. | |
| Jag ligger på 6,0 blankt efter ca 300 mil. | |
| ...och jag kör alltid snabbt :) | |
|
Jag körde ca 30 mil i helgen och landade på ett snitt på 0.58 l/mil enligt färddatorn med lite stadskörning och en stor del med farthållaren på lämplig E6 hastighet :-). Bilen hade gått 800 mil och var manuell med 18 tummare och en massa lull-lull. |
|
|
Ligger konstant på 0,57 med sportpkt. Kör "normalt" ca 20 över på alla vägar :) Mvh Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.