AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.191

750 -92 går bara på höger cylinderbank

Sida 2 av 3
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Paap,
låter bra!
Har du kvar min adress?

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Förresten,
Jag mätte spridarna och dom var ok. Jag misstänker att generatorn kanske kan påverka, det är något fel på den så laddningslampan lyser inte när motorn är avstängd. Och den laddar inte heller för den delen, laddningslampan är hel, för om jag jordar den blå kabeln som går till generatorn (via en 10w glödlampa för säkerhets skull) så lyser laddlampan då tändningen är på. Vilken resistans är det mellan fältanslutningen och jord på generatorn? De två jag mätte på var lite olika, 500 resp 800 ohm. Får väl mäta på den fungerande bilen också förstås...

När man startar bilen låter det som att motorn går på alla 12 de första två sekunderna och sedan lägger vänstersidan av, skall försöka rigga så jag ser oscilloskopet när jag startar motorn, då kan jag se om spridarpulserna är OK i början.

Bytte sida på LMM och det gjorde ingen skilnad.

Skall försöka mäta på tändpulsgivarna lite mer också, det var en liten skillnad på pulsformen tyckte jag. Jag vet ju inte hur noga det är...

/Mats J
Paap Reeder
Mats! ... maila mig din adress så petar jag iväg boxen imorgon.

Börjar bli mer och mer övertygad om att det är EML-boxen som släcker ner ena sidan.

MVH /// Paap R
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag funderar på att ta ur de kablarna som går till databussen ur kontaktdonet och se vad som händer... Kan ju inte bli så mycket värre än vad det är nu.
Förresten så borde jag kollaså alla kontakterna i kontaktdonet ser riktiga ut, kan ju vara en som blivit förstörd, jag mäter ju på kabelsidan hela tiden, det är inte säkert signalerna går in i boxen...
Jag powerpostar min adress.

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
SEGER!!!!!
Nu går den på alla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Var ute en sväng och mätte på cylindergivarna och konstaterade att det var väldigt klen signal. (men jag vet ju inte hur stark den skall vara)
Men sedan såg jagatt det gått in lite fukt i kontaktdonet till den fungerande boxen (har ju regnat lite på sistone och jag har allt isärskruvat...
Så jag sprayade på med CRC 2-26, och passade på att spraya i andra kontaktdonet också. Sedan startade jag om och tyckte den tickade mer än förut så jag mätte spridarpulserna på den dåliga boxen. BINGO! helt korrekt signal! Det var de andra sex spridarna som börjat ticka också. (motorn lät ju lite bättre också förstås men jag vågade inte lita på något förrän jag mätt spridarpulserna.) Men den gick jämnare då den bara gick på högerbanken, jag måste nog se över tändstiften på vänstersidan, dom har inte fått bli varma på länge.
Felet var såvitt jag kan förstå att det var oxid eller smuts på någon kontaktyta i kontaktdonet!!!!!!
Nu är motorn betydligt rappare på gasen :) :) :)
Men det händeribland att den går ner och blir sitt gamla jag igen, men då räcker det att starta om så går den på alla igen (lite som windows alltså)

Men Paap, det kanske är lika bra att du skickar boxen ändå för att ha något att jämföra med... Man vet aldrig om den får för sig att återgå till en rak sexa igen...

Så nu är det dags att få liv i laddningen... Hur kul är det att meka generator... Får nog ta ur kylet och jobba framifrån.

Ha en bra kväll alla! Nu är jag nöjd!!!!!!

/Mats J
Paap Reeder
... jo jag drar iväg boxen ändå. Det är ändå ett billigt test med portokostnader.

MVH /// Paap R
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Nu har jag testat med den lånade EML boxen, men bara stillastående på parkeringen och den verkar funka helt ok. Likadant som med min egen box. Men jag skall byta bromsbelägg bak och laga höger halvljus (LKM boxen?) så jag kan ta några provkörningsrundor och se om jag får någon skillnad mellan boxarna. I stort sett går motorn bra men den missar på någon cylinder och jag får väl prova med andra tändstift och mäta tändkablarna. (vänsterflanken har varit vilande i två år så den kan ju vara svår att få igång)

/Mats J
ge
158
geson
E12 528i -79
Hej!

Min fungerade till jobbet, men när jag skulle hem gick den bara på ena halvan.(höger). Orkade knappt upp för backarna. Larmar inte på EML.
Vad sitter dessa boxar som du nämner? svårt att komma åt kontaktdon?
Efter att läst massa trådar, verkar det som det är vanligt att vänster sida
lägger av, hur kommer detta sig?

/Geson
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
geson,
Jag gissar på att soppapumpen för ena sidan lagt av.
Boxarna sitter under svarta locket till höger bakerst i motorrummet. Koppla en tändinställningslampa till tändkabeln på vänster sida och se om den blinkar, då har du åtminstone gnista. Lyft av ljuddämpningslocket över spridarna, sätt spetsen av en lång skruvmejsel mot insprutningsrailen och sätt skaftet mot skallbenet precis framför örat, Då hör du tickandet från spridarna så du vet att dom öppnar. Kolla båda sidorna och jämför ljudet.
Har du gnista och spridare som öppnar då saknas troligen soppatryck. Mäts lämpligen med manometer inkopplad med T rör på slangarna i bakkant på motorn.
Annars får du återkomma.

/Mats J
ge
158
geson
E12 528i -79
Tack!

Ska titta på det i helgen.

/Geson
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Nu är även sista cylindern med, det var tändkabelhatten som var sönderbränd och ledde över. Hittade det när jag skulle ohmmäta kabeln. Man ser ju det inte annars eftersom det är så trångt. Typiskt att det var vänster längst bak också, ganska trångt... Hittade vilken cylinder som missade genom att lossa en spridarkontakt i taget och höra på avgasljudet. Sedan "lagade" jag tändhatten genom att skala av det dåliga gummit så nu går den på alla och fiskebåtsdunket ur avgassystemet är borta. Bak hörs bara soppapumparna numera.

Testade lite och jagkan ju säga att bilen är pigg!!! Frågan är om den inte är piggare än min andra.

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Nu har jag fått igång högr halvljus också så det är dags att leta besiktningstid! Trodde jag skulle behöva löda om LKM boxen, men efter lite felsökning hittade jag en kass säkring till höger halvljus :)
Så nu får man hoppas på att det går att få en återbudstid i veckan, jag är lite sugen på att få en dom på nyförvärvet. Om den skall bli bil eller reservdelar...
Det jag vet är att rutan är kass, men är det för mycket annat som kostar är det ju inte försvarbart att laga upp den även om den är väldigt fin inunder (körd max 5 vintrar i Svenskt slask)

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Fick besiktningstid imorgon 7.40....
Spännande...

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Nu har jag varit inne på besiktningen, totalt 11 anmärkningar! Mest broms och lysen, så det är ju lätt fixat. Styrarmen glappade på axeln som kommer ur styrväxeln, får se om det går att dra fast...
HC halten varväldigt hög! 566!!!!
Så här var avgasvärdena:
CO 0,4 (0,5) HC 566 (100)
CO2500 0,3 (0,3) Lambda 1,01 (0,97-1,03)

Dessutom kollade jag HC värdet vid2500 rpm och då var det nere på 45.
Men byte av olja filter stift osv borde få ner HC till körbar nivå.(allt är säkert minst tre år gammalt)
Att CO är lite högt betyder väl att det är lite dålig förbränning också.
Lambdavärdet är ju bra så sonderna är ok och avgassystemet tätt.
En sak jag funderar på, dom mäter ju avgasvärdena i vänstra slutröret, hur är avgassystemet gjort? kan man få andra värden om man mäter i högra? Eller blandas avgaserna på vägen? Vänstra sidan på motornär ju den sämsta för närvarande.

/Mats J
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Sedär ja.

11 anmärkningar, nu har du inga fritidsbekymmer om inte barnen, jänkarna, huset och frun fyller upp all tid vill säga ;o)

Kul att höra att det går åt rätt håll!

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ja det är ju bra att ha något att göra... Håller på att bygga 60 kvadratmeter carport också, när vädret tillåter... Egentligen är det ju en reservdelsbil, men den är såpass bra ändå så jag tänker nästan spara den. Du har kvar din finbil? Du borde också bygga carport! Eller åtminstone komma och kolla in min "bilsamling"

/Mats J
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Det finns risk att jag kikar förbi...

Ja jag har kvar Highlinen, var dock riktigt sugen på en E39 540 01-03.

Men efter att ha kört en 528 -00 i fjorton dagar är jag inte så säker längre.

Visst det är nyare, snyggare, men bättre????

Saknade komforten i E32an och känslan av pansarvagn. E39 känns otroligt ömtålig.

Nu trampar jag säkert på en del tår. Det är min personliga reflektion och jag säger inte att E39 är dålig, bara inte så bra som jag hade förväntat mig. Den kändes som en bimbo. Snygg ur alla vinklar med alla rätta kurvor och många som slänger lystna blickar. Men efter ett tag känns det bara........tomt.

Hahaha. Mats med det här vädret har du nog din carport färdig 2009 ungefär.
Paap Reeder
Mats!
Har du mätt upp tändkablarna?
CO´t tror jag beror av en läcka efter LMM ... även HC åker upp om en av bälgarna är trasig.

MVH /// Paap R
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Paap, har du kollat vad HC ligger på vid 2500 varv på en bra resp dålig motor?
Motorn missar fortfarande ibland på en cylinder, det hörs när gnistan numera slår i luften då gummit är borta. Jag har sett att bälgen på förarsidan kan vara lite dålig, får ta loss den och inspektera.
Jag har ännu inte mätt tändkablarna, det var när jag skulle göra det som jag hittadeden kassa tändkabelhatten och fick igång sistacylindern, och då var jag såpass nöjd att jag hoppade över mätningen. Får ta det vid lämpligt tillfälle. Skal nog kosta på den ny olja och olje och luftfilter också, och stift...
Men viktigast är att byta den dåliga soppaslangen vid ena filtret...

/Mats J
Paap Reeder
Mats!
Har cruisat litet med min under några dgr ... dryga 100 mil ... och loggat in först nu.
Nej ... en sådan provkörning har jag inte gjort.

Gissar att rycker man ett stift - jordar förståss - så stiger HC med en 100-ing per stift.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.