|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Idag har jag fått hem min andra 750 -92. Jag har skaffat en med lite fel på så att man har något att göra på fritiden... Efter lite snabb felsökning så har vi konstaterat att det kommer ingen puls till spridarna på vänster cylinderbank. Tändning finns, soppatryck finns (ej kollat exakt tryck men det sprutar soppa om man släpper en slangklämma), men om jag kopplar en lampa i spridarkontakten glöder den mycket svagt. Kopplar man lampa på spridarkontakt på höger bank så ser man insprutningspulserna. Är det någon som har en bra ide vad som kan vara felet? Brännt drivsteg i boxen? Finns det en givare som talar om för boxen att det är dax att börja spruta in, typ vevaxellägesgivare? och är det isåfall en separat givare per box?? Finns det någon jordpunkt till boxen som kan bli dålig? Jag kollade också att det finns spänning fram till spridarna, men jordningen (som sker via boxen) uteblir. /Mats J | |
|
Sitter en vevaxelgivare per cylinderbank. Dom sitter på framsidan på motorns vänstra sida (sett från förarposition). prova att byt plats på signalkabeln till dom och se om felet byter sida så har du uteslutit elle dömt ut den. På vevaxlen sitter en rätt fet kuggkrans med tänder runt, det är dom tänderna som vevaxlgivaren känner av. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
Paap Reeder |
... skifta boxarna och kolla om felet går över till den andra banken. MVH /// Paap R |
|
Givarna som sitter på tändkablarna, vad styr dom? Får testa att skifta boxar och givare. Var finns det kontakter på vevgivarna så man kan koppla om? eller får man göra det vid ingången till boxarna? /Mats J |
|
|
Givarna har korta kabelstumpar med 3-poliga kontakter som är lätt att hitta om man följer kabeln från givarna. Bra tips från Paap Reeder där! *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
Paap Reeder |
... testade nu och den slår av den banken som man rycker ur vevaxellägesgivaren på ... likaså gäller dito för cylinderindentifikationen till 6:an resp 12:an. Boxarna är tydligen "dumma i huve´t" eftersom dom inte med en givare av vardera kan räkna ut i vilket läge motorn står och går. Varför har man inte samma "snurrsignal" till båda boxarna?? För LMM gäller ju att man kan rycka den ena av dom. Den är "körbar" utan cylindikation men inte med varvindikationen. Den låter annorlunda ... piggare om man rycker cylind jmf med varvindikat. ... om den infon skulle hjälpa i o m att vi inte kan höra din gå. MVH /// Paap R |
|
Min går bara på högra banken. Om det verkar som att ena givaren är paj så är jag sugen på att ta den friska signalen och mata båda boxarna. Men då kanske tändpulsen kommer vid fel tillfälle. Kan det vara så att vevaxelgivarna används för tändtrigg och sedan används givarna på tändkablarna för att trigga insprutningen? För då kommer ingen soppa om tändningen inte funkar. Annars förstår jag inte behovet av dubbla givare till varje box. Är det som jag antar så är det en givare på tändkablarna som är kass, eftersom det finns gnista på båda sidorna. Menidag är det midsommar och ösregn ute så det blir nog inte så mycket felsökning idag... Jag får väl prova på den riktiga bilen som står bredvid och rycka kablar på den och jämföra... /Mats J |
|
|
När jag hade loss insugen och tätat upp packningarna så hade jag samma problem. Fast jag hade ingen soppa på nåndera sidor. Bekymmret var att jag hade kastat om vevaxelpositions och tändläges givarna på båda sidor. |
|
|
Jag får börja med att ohmmäta givarna och se om det är avbrott någonstans. Tidigare ägare har skruvat med bilen så det kan vara diverse fel. Bland annat är intrumenthuset bytt för man trodde det skulle laga laddningen (som ej heller funkar). Jag vet inte vad mer som är gjort... Funderar på att byta tillbaka till original mätarhus så km ställningen stämmer, eftersom bytet av huset ändå inte avhjälpt något fel. Fick med en extra generator somjag tänkte sätta i, eller bara flytta över kolen, men det är ju rätt trångt. Skall surfa runt lite, eventuellt är det lättare att ta ur generatorn än att byta kolen på plats. (losa kylaren ochjobba framifrån) /Mats J |
|
|
Nu har jag provat med att byta boxar, men felet sitter kvar, så det är inte boxfel. Mätte även givarna, vevaxelgivarna låg strax över 500 ohm båda två och tändpuls givarna var det noll ohm i, "kortslutning" alltså, men det är ju en spole och är det inte så många varv så blir det ju noll ohm i motstånd. Jag mätte då givarna på mitt referensexemplar och värdena var likadana på den bilen. Jag har även kollat EML lampan och den tänds och släcks efter några sekunder, så det bore vara ok. Stamp testet ger inte några blinkningar på check engine lampan (jag satte i en där, för det saknades) När man startar motorn låter det som att alla burkarna är med i ungefär två sekunder och sedan går den ner på hälften. /Mats J |
|
Paap Reeder |
... då är det soppatrycket kvar. MVH /// Paap R |
|
Nu har jag varit ute och mätt på bilen. Mätt med oscilloskop: Vevaxelgivare och tändnings givare ger vettiga pulser in i båda boxarna. MEN signalen ut till givarna skiljer på boxarna! Den till fungerande sidan jordar en kort stund typ 0.5 ms eller nått (kommer inteihåg riktigt) men den boxen som går till andra sidan ger så kort jord att det bara blir en prick på oscilloskopet, alltså väldigt kort puls. Jag satte skruvmejsel mot spridarna och mot örat, då kunde jag höra att på den bra sidan tickar det men på dåliga sidan så var det heltyst. Pulsen är alltså så kort att inte spridaren hinner öppna. Om man då kommer ihåg att felet inte flytas då man byter box skall altså felet bero på en insignal till boxen! Jag kollade även signalerna från båda LMM och de såg ungefär likadana ut. Lite mer störning på den som går till fungerande sidan, men det kan också bero på mätningen. Kollade även lambdaspänningen och på icke fungerande sidan var den konstant 0,1v och på andra hoppade den mellan 0 och 0,2 volt. Alltså rätt kass men det blir ett senare problem. Frågan är: vad för insignal kan korta ner spridarpulstiden till så kort att den inte går på den sidan? Någon tempgivare??? Eller är det en styrsignal från en annan box som tvingar motornatt gå ner på en bank??? Vilka pinnar kan man kolla det på isåfall??? Paap: Jag kan även nämna att jag fulkopplade en kabel från fungerande boxens spridaranslutning, över till andra boxens, då gick den igång på tre cylindrar till så det är inte soppabrist. Man kunde ju koppla alla spridarna till en box men dä bränner man snart drivstegen, men det hade gått att koppla ett par effekttransistorer på fungerande boxen, som i sin tur får driva den trilskande sidan. Avgasvärdena blir ju inte världsbäst men den går mer än dubbelt så bra som nu! Dags för elschemaläsning... /Mats J |
|
|
Kom på en sak, vid motorbroms stängs väl soppan av, kan boxen få en sådan signal någonstans ifrån? /Mats J |
|
Paap Reeder |
... har du konstant plus till spridarna på båda sidor? Eftersom spridarna "lägger upp soppaförråd" före ventilen kan man köra en M70 genom att dutta med en minuskabel till jord från sprutarna - som måste //-kopplas så spridarna öppnar för en dusch. Körde min så ett tag under en felsökningsfas. Vid tomgång kommer man ganska snabbt underfund med "dutt-frekvensen" för att den skall gå rent s a s. Dutta en gång - starta - och så duttar du tills den går rent. Lägg inte upp för mycket soppa ty katten blir sur i ögat. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Anordning för manuell matning av ena cyl-banken. Skall båda bankarna köras manuellt bör det göras på enskilt område eller avstängd väg eftersom båda händerna åtgår till att hålla alla 12 igång. Länk MVH /// Paap R |
|
Konstant plus finnes. Jag driver nog hellre ena banken med den andra hellre än att köra med manuell insprutning, vad skulle dom säga på bilprovningen :) Som det ser ut nu måste jag mäta varje ingång på insprutningsboxarna med voltmeter/oscilloskop och jämföra mellan boxarna. Måste skriva ut elschemat på papper också så det är lite lättare att få överblick. /Mats J |
|
|
Inte hunnit mycket idag, bara mätt lufttempgivarna i bakkant på insugen, dom hade samma resistans, 3Kohm har jag för mig. Har även skrivit ut lite elscheman i A3 format för att det skall bli enklare att läsa dom. Måste försöka gå systematiskt till väga för att hitta felet. Tyvärr hade ena klämman på batteriladdaren lossnat så det gick inte att starta bilen idag annars hade det blivit mer mätning. Kollade även kabeln från generatorn till polskruven på karossen för jag läste att kabeln kunde lämna in av värmen bredvid motorn, men min var frisk. Förhoppningsvis hinner jag kolla alla insignaler till boxarna imorgon och kan då berätta om det är någon skillnad mellan höger och vänster. Passade istället på att montera nylackad motorhuv på min andra 750, den fick en rådjursskada för nästan ett år sedan men nu är den återställd. /Mats J |
|
Paap Reeder |
Om skifta DME- box inte flyttar felet: - DME- boxarna = ok - jordning av DME- boxarna måste kollas ... även i hansdkarna som jordar givarna - cyllägesgivare på "trasig sida" = kollas ... i handsken - dito varvgivare på svängdämparen ..., i handsken - tempgivarna släcker inte ner en bank - LMM likaså. Det räcker med ena LMM i funktion - sedan har vi EML-boxen?? Den skall ju ge order till båda boxarna. Har du möjlighet att testa annan EML-box? Annars kan jag skicka en testbox för prov. Felet är nu så långt lokaliserat till att den inte lägger på jord på sprutarna på ena banken. Jag gissar mer och mer på EML-boxen. Lambdorna kommer ju in i leken först efter 2 min så dom kan det inte heller vara. ... bara en sammanfattning så långt. MVH /// Paap R MVH /// Paap R |
|
Det som är kvar enligt din lista är: kolla jordningen av boxarna, jag gjorde det lite hastigt igår men vill göra det med motorn igång också. Sedan EML boxen, jag kan ju låna från bilen bredvid, men vill ju inte paja den boxen också om det är något annat el på bilen... Så jag vill först felsöka allt annat, tex kolla laddningsströmmen med oscilloskopet så det inte är något dåligt där. Sedan tänkte jag kolla så många anslutningar jag kan på DME boxarna med osciloskop eller voltmeter. Men idag regnar det så det får vänta lite. /Mats J |
|
|
Nu har jag mätt alla anslutningar på DME boxarna, det som jag hittade skillnad på är stift 36, spänningen till "evaporative purge valve" vad det nu är.... På bra sidan varierar spänningen mellan 1,03V och 1,32V, på dåliga sidan är den fast 0,09V. (Biltemavoltmeter, så mätnoggranneten är kanske inte så total) Även lambdasignalen varierar mellan sidorna men det är ju naturlgt eftersom bara ena sidan funkar... Stift 13 vilket jag tror är luftmängdssignalenfrån LMM ger 0,17 på bra sidan och 0,11 på dåliga, vilket kanske skiljer lite mycket, men inte så mycket att den inte skulle gå. Jag tänker mäta matningen till spridarna med oscilloskopet ock kolla om det är något konstigt, spänningen mätt med voltmeter var ju ok. Kanske skall mäta jordpunkterna på den dåliga sidans box med oscilloskopet också, kanske inte klarar jorda ut hela den ström som uppstår vid jordningen av insprutarna. En annan tanke: Vad händer om en spridare har intern kortslutning, då borde det vara svårt att jorda för boxen. Kanske skall mäta spridarsignalen med en glödlampa ansluten istället för spridarna, och ohmmäta alla spridare... När EML boxen stänger ner en bank, går det då ett meddelande i datakommunikationen på stift 86 och 87 då? För jag har inte hittat någon annan stans den kan göra det. Samma sak om en LMM är kass, då skall ju boxarna få data från andra sidan, går den informationen via datalänken också? Eller går den istället på lambda signalen? Men då borde väl EML lampan tändas om boxarna känner av att det är något fel? Stamp testet har jag inte fått att fungera på min bil... En sak till, är DME box numren samma på båda boxarna? (är det på denna bil, har inte kollat på den andra) Någon som har något/flera svar??? (snart dags att testa EML byte??) /Mats J |
|
Paap Reeder |
Mats! Jag kan skicka min EMl- box så behöver du inte riskera nått. Det är den boxen som tuppjuckade för mig kring dragläget men annars funkade den OK. (ToR till Hudik i a f) Den där purge valve är det två små ventilerna som öppnar resp stänger för tankavluftningen och som ligger strax vid AC- kompressorn. Kan inte släcka en bank. Det skall vara samma box-nr p box 1 och 3 från tropeden räknat. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.