AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
26.996

Kopplings problem M3-96a!

Sida 2 av 2
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Hur lång upp ifrån golvet får ni släppa kopplingspedalen på era m3or, innan den börjar dra?

Johnny
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Lyfter en gammal tråd här...

Ni som bytt denna slang till koplingscylindern. Är det svårt? Sitter den åtkommligt?

Vilken slang är det som ska konverteras stålombunden?

Ke
31
Keep racing
BMW M3 -96
Du måste under bilen. Slangen går mellan den s.k. slavcylindern, som sitter till vänster på svänghjulskåpan, och upp till en skarv med ett metallrör från
kopplingscylindern. Lite trångt, men inte omöjligt för händig person. Försök få tag på en metallomspunnen slang, den vidgas INTE. Se gärna mina luft-
ningstips tidigare i denna tråd. Lycka till !!

Keep racing.
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Länk

Slang nr 23 skall bytas ut.
Bara att koppla loss kontakten och lägga den till sidan.

In God we trust, All others pay cash///
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
OK vad bra!

Det får bli ett projekt till våren då bilen är avställd nu.

;)

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Lyfter igen...
Har någon som bytt till stålombunden slang till sin m3 e36 smg?
Får inte tag i någon som kan fixa slangen till mig... har varit hos både hydroscand och Hiflex/Dunlop i Linköping.. men de kan inte hjälpa mig få till slangen med dess kopplingar..
Måste man tex ha ledad slang i ena änden? Eller får man plats ändå att sätta dit den... och sen gänga runt hela slangen?

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Sjobusen; hur ser slangen ut på en SMG, är det samma som på min manuella 6-petare? (dvs som bild 23 i länken ovan)
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
elmgren,
Nä det är nått som skiljer från en vanlig manuell... så här ser slnagen ut Länk

Annars så är det nr 16 på denna bild Länk

Skiljer bara sista siffran på reservdelsnumret....

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Annorlunda stycke i ena änden jämfört med de för manuell låda... Försökte Googla lite åt dej men verkar ju inte vara helt enkelt att få tag på.

Vad är Hydroscands problem, saknar dom pressutrustning för så små slangar eller de har inte ändstyckena eller vad?
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Är ändstyckena som verkar vara problemet... de har inte samma i sitt sortiment.... men ska göra ett försök till hos hiflex/dunlop får vi se... måste ju annars gå att beställa själv ändarna nånstans.. och sen låta dem göra en slang åt mig...

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Elmgren, det är inte så att du har en bild av din slang till manuella lådan?
Är det tom så att bmw säljer en förbättrad version av denna slang?

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Sjobusen; dåligt med det för stunden, jag har ännu inte själv fått fatt i någon stålomspunnen, nu börjar det dock krisa lite. Problemet är att har sexpetade lådan och då behövs ett specialstycke i ena änden för där ska sitta en tryckgivare av nån anledning... Inga firmor har velat pressa åt mig heller.

Har inte hört något om att BMW själva skulle ha stålomspunnen variant, jag har även checkat igenom Motorsport-registren för Gr.A, Gr.N osv utan att hitta nån.

Vill du ha bild på min originalslang kan jag nog lösa det, den ligger här nånstans :P
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Tryckkontakten på din slang har jag för mig om går till farthållaren. Går att ta bort om man kan klara sig utan farthållare..
Ja vore kul att få se en bild på slangen ;)

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Har också hört att den går till farthållaren... dock har jag inte ens någon farthållare, och ämnar inte installera någon heller då det ska föreställa en sportbil, men vill ändå ha dit den som det ska vara :P

Jag fixar en bild ASAP, dock lämnade jag in den på Hydroscand här i Växjö för ett par timmar sen. Har aldrig haft med dom att göra innan men verkar vara bra killar som gärna ville hjälpa. De lånade slangen tills vidare för att mäta och kolla, men de trodde sig kunna lösa alltsammans. Hoppas!

Bilden du har på din slang, hur är högra änden... Har du gänga inuti den kopplingen eller är det bara en koppling du låser med någon bygel eller hur ser den ut där?
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Rättar mej själv, hittade bild på din Garaget-sida... Verkar vara precis samma slang som jag har förutom att du inte har T-blocket för tryckkontakten... Känns som du skulle kunna nyttja slangarna som säljs på t.ex. Ebay?
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Jag har stålomspunnen slang på min m3:a. Den är köpt och monterad på Linköpings Motorsport för några år sedan.
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Var förbi på Linköpings motorsport idag... men de kunde bara göra kopparrör och montera istället...
Nä blir att försöka ta upp pressningen på min gamla slang.. och använda dessa till en ny slang...

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Har hittat en firma som kan fixa slangen åt mig nu. NBM hydraulik i Täby (Stockholm).
Mycket trevliga att prata med.
Ska hämta slangen på posten på tisdag.... får vi hoppas att det blivit rätt :)

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Nice! Får man fråga vad du fick ge?
Hoppas den passar! Jag beställde en på Ebay från England för några dagar sen, den kommer med T-stycke för min ändkontakt. Funkar inte den får jag också prova NBM då :)

Känns som det vore en affärsidé för en hydraulfirma att seriöst börja med just M3 E36-slangar :D
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Ja det vore säkert en lönande affär... ;)
Tror paketet kostar ca 1300kr att få ut.. och då är det väl säkert en 100kr av dessa som är frakt och postförskottsavgift...
Men men.. det är det värt efter allt strul jag har haft med att hitta skiten...
;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.