AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
26.994

Kopplings problem M3-96a!

Sida 1 av 2
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Hej!
Lamell och tryckplatta är bytt för ca 2000mil sedan, bytte båda cylindrarna till kopplingen + slang och ventil på slangen i går..Och nu tar Kopplingen längst ner i golvet, och den vill "dra" lite när jag står still med växel i.. Vad är problemet tror ni? Har luftat enligt konstens alla regler..
Tacksam för svar..

Mvh Johnny
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Läste för inte så längesen i en tråd om någon som hade samma problem om jag minns rätt också på en M3 3.2?
Var någon slang som blev gammal och sliten, testa att söka :)
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Hej!
Jo, jag har sökt och slangen dom skrivit om har jag bytt. Därför jag frågar igen :)

Mvh Johnny
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Plockade bort kopplingscylindern på växellådan, satte en magnet på kopplingsarmen och tryckte, det är ett spel på över 1 cm innan den trycker på kopplingen. Vet att ägaren innan bytte lamell o tryckplatta och svarvade av svänghjulet en aning. Kan det vara så att jag måste skimsa ut kopplingsarmen så spelet minskar?

Mvh Johnny
Fi
44
Findus
Bmw M3 cab -96
Bmw 330 cab -02
Bmw 316 Coupe -94
låter precis som de fel ja hade.. ja hade köpt en ny slang på BMW o trodde allt skulle bli bra...

men det visade sig att bmw:s original slang inte klarar värme.. så fort den blir varm så expanderar den när du trycker på kopllings pedalen.. då blir det ju inte så mycket tryck på tryckplattan... fick fixa en "stålslang" ist
(folket på BMW verkstaden ville inte hjälpa mig med det)

det finns mer att läsa om problemet med slangarna här på forumet.. tror ja sökte på "tappar trycket"
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Okay.. ja, skumt de där.. men jag hade ju problemet redan när jag åkte ut från garaget efter slang bytet, så det hann ju inte ens bli varmt..
Ska ialla fall plocka ner lådan imorrnbitti, sitter visst nån plastkula på kopplingsarmen som kan ha gått av säger dom på bmw..
Får hoppas på det, man vill ju kunna använda bilen nu när det snart är semester:)
tackar för svaren.

Johnny
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Jaha, har inte blivit klokare efter dagens meck med bilen..
hade nere växellådan och bytte plastkulan på kopplingsarmen, den var sliten ca 3 mm om man mätte o jämnförde med den nya. Satte ihop eländet i hopp om att det skulle vara kulan som var problemet, men inte..
Precis som innan, kopplingen kopplar ur när pedalen är i mattan..
Ingen annan som har nån teori på mitt problem? :)
Tacksam för svar!

Johnny
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Idag åkte lådan ner igen, bytte lamell, tryckplatta,urtrampningslager..
Precis som inna ialla fall.. Nu har jag bytt allt som går att byta i kopplingsgrejor!! Det enda som är kvar är svänghjulet.. Svänghjulet är svarvat/slipat i samband med att kopplingen byttes för ca 2000mil sedan, bände lite försiktigt med en skruvmejsel på svänghjulet, det är ju tvådelat. Det glappade lite gran, vilket jag har hört att det inte ska göra. Nån som vet om detta kan vara problemet?
Jag håller på att bli tokig på det här nu...:(

Johnny
Ke
31
Keep racing
BMW M3 -96
Hej Bula!! Kom Ditt kopplingsproblem helt plötsligt, eller efter hand?? Annars efter allt som Du bytt så kan problemet vara att Du INTE fått ur all luft ur hydraulsystemet. Bäst är att pumpa olja bakvägen via luftskruven på slavcylindern. Lycka till!!

MVH från en som modifierat kopplingsslangen till stålomspunnen......
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Keep Racing:
Kopplingen har alltid tagit långt ner (åtminstone så länge jag haft den,ett par månader) fast den har ju alltid kopplat ur även om det var långt ner.
Anledningen till att jag bytte båda kopplingscyllindrara var att kopplingspedalen fastnade i golvet ett par ggr.
Vi har luftat till förbannelse, men vi har haft tryck i behållaren å öppnat nipplen på cylindern nere på lådan, har kört igenom flera dl vid det här laget :) Sen provade vi med att ta bort cylindern på lådan o trycka den i botten o försöka trycka luften ut i vätskebehållaren. Vi får inte ur mera luft nu iaf.
Men kan det vara så att det enda sättet är att trycka in vätskan nerifrån o upp istället, för att få ut luften? Helt klart värt ett försök!
Har kollat upp svänghjulet o pressat på det lite i en press, och det glappar inte onormalt mycket, så nu kan vi utesluta svänghjulet.
Har ju som sagt även bytt lamell, tryckplatta,urtrampningslager igår, så ALLT i kopplingsväg är ju nu bytt.. Börjar kosta pengar det här nu tyvärr.. :)

Johnny
Ke
31
Keep racing
BMW M3 -96
Hej igen, Bula. En bit plastslang, en vanlig oljekanna (ren) och bromsolja. Sen går Du på luftskruven på slavcylindern (lite lagom öppnad) så ska Du se att det blir lite bättre frikoppling. Du kan också ha en medhjälpare som håller koll på hur många luftbubblor som dyker upp i bromsvätskebehållaren.......

MVH Keep racing
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Keep Racing:
Tack.. Ska prova de där! :)
Får hoppas de gör susen, om det nu skulle fungera efter det här så har jag iaf blivit en jävel på att ta ner växellådan på en m3 ;)

Johnny
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Har idag monterat dit svänghjul , växellåda.. Har luftat med oljekanna o slang o pumpat in vätska i kopplingscyllindern på lådan. Likadant fortfarande!!??
Tog bort slangen som går till kopplingscyllindern och ska få en stålomspunnen i morgon. Känns inte som att det är problemet, men måste ju ialla fall utesluta den, den har ju inte ens gått 5 mil slangen sedan jag bytte den..
Ni som har haft problem med slangen, hur bettede sig eran koppling?Tacksam för svar!

Johnny
Fi
44
Findus
Bmw M3 cab -96
Bmw 330 cab -02
Bmw 316 Coupe -94
Jag bytte min slang för att det var en spricka i den gammla.. med den nya så va det svårt att få i växlarna och efter en stund när den blev varm så va det helt omöjligt att växla..

ditt svänghjul var väl svarvat?? har du kört med det efteråt?

det kan inte blivit fel svarvat så att måttet mellan svänghjul och tryckplatta är fel..

Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

jo, mitt svänghjul är svarvat. Men jag har kört med det efter det och det har fungerat.
Precis samma symptom som du säger ,har jag oxå. efter en stund får jag inte i växlarna, ska prova med slangen ikväll så får jag hoppas att det är problemet.

Johnny
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Nu jävlar fungerar det igen! :)
Fick inte den stålspunna slangen i tid, så vi satte dit ett kopparrör istållet för slangen, och nu så fungerar de! Kopplingen tar flera centimeter tidigare nu :)
Så efter helgen blir det att mecka dit den nya slangen..
Tacksam för dom tidigare svaren!

Johnny
Fi
44
Findus
Bmw M3 cab -96
Bmw 330 cab -02
Bmw 316 Coupe -94
Kul att det fungerar igen!!

det e ju otroligt dåligt att bmw:s original slangar inte fungerar..
du har väl precis som ja köpt både slav o huvudcylinder helt i onödan..
när det egentligen va slangen det va fel på..
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Findus:
Jag har inte bara bytt slav o huvudcyliner, jag har också bytt lamell,tryckplatta,urtrampningslager,slangen,ventilen på slangen,kopplingsarmen. Ja, det belv ett dyrt kalas, men nu rullar det igen iaf.. :)
Riktigt illa att en ny Bmw Originaldel inte håller måttet...

Johnny
Fi
44
Findus
Bmw M3 cab -96
Bmw 330 cab -02
Bmw 316 Coupe -94
det lätt inte kul.. lät riktigt dyrt..

har du original tryckplatta eller har du en hårdare??

har du pratat med dom på bmw om deras dåliga slangar..
du har ju lagt en hel del pengar helt i onödan.
tjenare. vart kan man få tag på stålsomspunna slangar som håller ? jag tror att jag har samma fel på min 3,2. mvh/v.r
Visa användare
80
Bula
Alpinvit 325 Touring-06

Findus: Jo, visst blev de dyrt tyvärr.. Men är glad att de fungerar nu iaf. Kör med original tryckplatta.. Har inte pratat med Bmw om problemet.

Bmw4Real:
Jag gick till en lokal firma här i stan som sysslar med hydraulik.
Dom fick ta originalslangen o löda dit anslutningarna ifrån den till den stålspunna. Blev kalas fint!

Johnny
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.