|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Håller helt med (Icke) köp en radar o laserstörare då behöver du inte bry dig om kamerorna,man behöver inte köra som en dåre för de! | |
|
sahlin.. du har fått fel uppgifter. Det där med 95% stämmer inte. Det är ungefär 80% av alla män i ett åldersspann som jag inte minns. typ 22 till 60 eller något sådant som tycker att de är bättre chaufförer än genomsnittet. Kvinnor däremot tycker att de kör genomsnittligt bra. Placera mig inte i snorungefacket bara för att jag har en busbil. Min morsa kör lika fort som jag (undataget kurvorna..) Känner mig heltrygg när jag åker med henne. Det finns massa andra som kör fort på ett vettigt sätt. Jag möter dom varje dag i trafiken. Jag märker flera som kör fort bra än folk som kör väldigt osäkert och farligt. Jag påstod inte att jag var en bra chaufför. Jag kör med god marginal till mina gränser. Jag har gjort misstag, massor med gånger. Den som påstår att den aldrig gjort ett misstag i trafiken tror jag inte på. Tack vare att jag haft marginaler så har jag aldrig krockat när jag (eller en medtrafikant begått misstag.) Men däremot tycker jag att jag är bra på att bedömma när det är säkert att bryta hastighetsbegränsningarna. I södra länken sitter kameror. Det är 70 i södra länken som är en fyrfilig till tvåfilig motorväg. När det är lite trafik dvs på natten.. då kör jag gärna som om det vore en motorväg i stället. Och då åker lösnäsan med tillhörande mustach och buskiga ögonbryn på! Fast jag funderar på denna.. Länk WAN. Fast jag skulle vilja ha en som bara stör radar. Så att den inte stör polisens laser. Risken är nog ganska stor att man blir stoppad när polisens laser flippar. Men mot kamerornas radar känns det riskfritt att ha en. Det är dags för en förändring! Visa att kamerorna är lönlösa genom att köra med mask eller radarstörare så kanske vi slipper dem. Eller kanske med gladpack =) |
|
|
Hastighets gränserna borde vara individuella. Beroende på bil och körförmåga. Detta är förståss inte möjligt i praktiken men jag är ganska säker på att jag in min 750 är säkrare chaufför än tant Agda i sin Opel Corsa i 150km/h. Vissa fakta ljuger inte, som exepelvis att reaktions förmågan blir längre i förhållande till åldern, Corsan och 750 är.. .. ganska.. .. olika byggda. Corsan är byggd för att vara billig, 750n är byggd för autobahn cruising kosta vad det kosta vill. Men, som sagt individuella gränser är omöjliga så vi får dessvärre finna oss i att vara begränsade till de svagaste i flockens gränser. Förövrigt var det en typ här i nejden som tog ett kamera skåp med älg studsaren. Det fungerade bra. Inga bevis och ett MYCKET trasigt skåp.=D |
|
|
icke: Jag placerar dej definitvt inte i snorungefacket eller något annat fack för den delen heller. Det enda jag menar är att om man hela tiden hävdar att man tycker det är rätt att bryta mot trafikregler (fartgränser) och att man hela tiden säger att man kör med goda marginaler och är bra på bedöma, då tolkar jag det som att du anser dej själv som en mycket kompetent bilförare. Annars förstår jag inte ditt resonemang och att du behöver försvara ditt beteende hela tiden. Om det sedan är 95% eller 80% som tycker att man är bättre bilförare än andra så är det i vilket fall som helst en alldeles för hög siffra. Kanske dags för de flesta att vara lite mer ödmjuka mot medtrafikanterna när man kör bil. Jag ska villigt erkänna att jag också kan köra lite för fort ibland även om mitt behov av forkörning inte är så stort längre, men jag inser att när jag kör för fort så tar jag också en ökad risk att skada mej själv och mina medtrafikanter. Därför händer det inte så ofta. Till sist kan jag ju berätta att även jag var en sju jäkla bilförare när jag var i din ålder. Problemet är att när man blir lite äldre och har mer erfarenhet av bl.a. många år som f.d. yrkesförare på kontinenten så märker man ganska snart att man kanske inte var så bra som man själv trodde. Det är i alla fall jag ödmjuk nog att erkänna. |
|
|
Citat mick750: "Men, som sagt individuella gränser är omöjliga så vi får dessvärre finna oss i att vara begränsade till de svagaste i flockens gränser." Jo, det får vi nog leva med och så funkar det ju oftast i civiliserat samhälle. Man ska värna om de svaga. Om det sedan gäller bilkörning eller sjukdomar spelar väl egentligen ingen roll. Alla människor har ju ett lika värde och ska dessutom ha samma rättigheter. Att du sedan skulle vara en säkrare bilförare än tant Agda kan jag varken bekräfta eller dementera. Däremot har ju Agda med dagens regler lika rätt som du att vistas på vägarna. Hur sakta hon än kör eller hur mycket det än retar upp dej. När det gäller denna typen av saker som du tar upp så har jag faktiskt slutat att bry mej eftersom man har mest ont av det själv. Agda hör ju inte vad jag eller du tänker om henne. Eller hur?? |
|
|
Agda har ju fördelen av att hunnit bli tant iaf...) Alla blir tyvärr inte så gamla, om det sen beror på övertro om sin egen förmåga i trafiken eller annat kan spela mindre roll. Man glömmer ofta att körning i trafiken på offentliga gator och vägar handlar om teamwork, man är ytterst sällan ensam, ens på natten osv. Det handlar om andra trafikanter, om djur, dåliga vägar, plötsligt uppkommande halka, dålig sikt, plötslig sjukdom osv, who knows? Tröttsamt också att ständigt höra att "det drabbar bara mig själv om det smäller..." Vem pröjsar eftervåden? Att klimatförändringen, som är ett obestridligt faktum, skulle bero enbart på den nu levande (eller de senaste) generationerna, på bilar och industrialism osv, är en myt. Klart är att medierna schasar upp det hela, precis som de gör med lite olika intervaller om allt möjligt, är det inte fågelinfluensan som hotar världen så är det miljöförändringar och global uppvärmning.. Det har nog aldrig lagts så mycket krut på miljöförbättrande åtgärder, inte minst på fordonen, som det gjorts de senaste 50 åren eller så. Ändå ökar t.ex medeltemperaturen osv, fast det har den ju alltid gjort med vissa bestämda intervaller de senaste miljonerna år. Problemet är att vi har ett fantastiskt informationssamhälle nu som inte fanns för bara 20-40 år sedan, med internet, satellit-TV från hela världen osv. Detta profiterar tyvärr många medier och människor på, t.ex en viss "nästan president" i USA och andra med feta plånböcker som gillar publicitet osv, för att inte tala om de som tjänar pengar på att publicera tidningar och böcker i ämnet. Klart att vi måste hushålla med regnskogar, köra miljövänligt osv, men att förtränga den verkliga (naturliga) orsaken hjälper ju inte eller? FP |
|
Vantage |
Tja folke..vet inte vad du syftar på i ditt miljö-tänk här i tråden ?? Att bortse från de fakta Al Gore nu har delgivit omvärlden och de förändringar som skett i naturen etc är att stoppa huvudet i sanden likt en struts ;-)) Att inte se att vi människor är del av den stora förändringen är som att be en svensk som aldrig vart längre österut än Visby, att förklara Japaners levnadssätt !!! Vantage |
|
Klart att vi påverkar. Men du måste ju se förändringen i det långa perspektivet, hur stor är vår påverkan då på just temperatursvängningarna "Den globala uppvärmningen"? Eller du menar att de börjat nyligen, för ett par hundra år sen eller så? Greenpeace skickade nyss ut ett brev och tiggde pengar för att "stoppa den globala uppvärmningen". Sen visar de en bild på hur t.ex en glaciär har smält av sedan 1948. Patetiskt, de visade inte hur samma glaciär har ökat och minskat i storlek de senaste 3000 åren osv. FP |
|
Vantage |
Vi kanske spårar ur här i denna tråd ämnad för Mobila fartkameror med klimat snacket ?? Men gör ett sista inlägg ang klimatet här och ber trådskaparen om ursäkt för mitt avsteg från det ämne tråden egentligen handlar om ... Folke: Att inte inse människans del av klimat förändringen är att inte medverka till en förbättring. Våran fientlighet inför denna förändring är inget annat än rädslan för att inte kunna använda vår moderna teknik så som bilar etc. Idag konsumerar vi 30 miljarder fat olja om året och för 50 år sedan 4 miljarder fat !!!Länk En ökning med drygt 700% alltså !! Ett fat är ca 200 liter. Hur stor del av denna olja som bilarna/fordonen står för vet jag inte alls och kommer därför inte att disskutera detta här. Det man kan göra är att ex räkna om bränsle förbränningsvolymer. Det optimala förbränningsvärdet är 4cl i 200lit volym. Som ex ovan visar på så är andelen luft många ggr högre än bränslet ifråga. Den mängd luft som förorenats genom alla år av denna oljas användning på olika sätt är ju astronomisk !! Vad renar/förnyar vår luft då ??? Ta en funderare på detta innan våra egna lögner och förnekelser kväver oss till tystnad..... Vantage |
|
Jepp, det blir avviker från kamerorna, jag rundar av här. Ingen förnekar väl påverkan från t.ex fordon, fartyg, flyg osv. Det jag vill peka på är den ensidiga utpekningen av människan osv som orsak till den globala uppvärmningen. Inte så ofta nämns t.ex att djurhållningen i världen "släpper ut" långt mera CO2 än all världens förbränningsmotorer tillsammans. Slutligen, du nämner aldrig om du är medveten om att den pågående globala uppvärmningen är en del i de sedan miljoner år tillbaka återkommande svängningarna i klimatet? FP |
|
|
Ni ska bara veta hur många industrier som körs på smutsig eldningsolja i förbränningsugnar som kommer från andra världskriget där ord som partikelfilter och rena avgaser inte existerar. Vad jag vet står inte ens bilismen för hälften av koldioxid utsläppen, andra hälften utgörs av maskiner, uppvärning osv där utvecklingen i princip stått still de senaste 50 åren. Tankade en gammal havsgrävmaskin med eldningsolja, 50 000 liter fick han. När jag fråga hur länge det räcker sa han 3-4 veckor. Stanken när han startade upp motorn var outhärdlig.... Och folk gnäller på bilar som man i princip kan andas från genom avgasröret. |
|
| Hej Vantage. Al Gore har inte presenterat några fakta överhuvudtaget. Alla slutsatser du drar av Al Gores olika påståenden blir därför fel. | |
Vantage |
Harry2: Skrev tidigare att jag inte skulle skriva nå´t mer om miljön i tråden ;-)) However..Att Al Gore inte presenterat fakta som du säger låter faktiskt lite komiskt...?? Han formligen travar upp den, men du kanske inte sett filmen ?? Att blunda inför fakta som det rör är inget Du eller andra kan göra för evigt. Sanningen får vi inom snar framtid. Hur stor påverkan vi som människor har i detta kan varken Du eller jag sia om, men att vi skall skylla på naturliga klimatförändringar som den enda orsaken till detta är inget annat än trams. Vi skitar ner och det är inte så lite heller. Med fakta från tidigt 50 tal försöker Al Gore göra oss uppmärksamma på vad som händer i luften. Det svåratse enl Al är att informera om detta utan att göra oss håglösa inför det omöjliga som det ter sej. Vidare hävdar han mfl att det sk Ozon-hålet faktiskt gick att lösa trots kritikers bedöming att detta var För stort problem Globalt. Vi är en stor påfrestning för natiren idagsläget och förändringar krävs oavsett om vi står för 50% bara enl vissa bedömmare. 30 Miljarder olja årligen som belastar miljön på olika sätt går inte omärkbart genom eko-systemt. Det debatterades friskt ang Etanolens rena bränsle egenskaper tidigare här och på övriga platser i år, där konstaterades att de sido-effekter som framställningen bidrog med svärtade ner betydelsen och fördelarna med Etanolen. Då var det inte tal om annat än Milöföroreningar, men när Al Gore påvisar vad som hänt sen tidigt 80 tal så kraxar många att det rör sej om naturliga förändringar ??!! Vantage |
Vantage |
136 SVT Text Söndag 24 jun 2007 UTRIKES Publicerad 24 juni Extrem hetta runt Medelhavet Extrem hetta råder i de östra delarna av Medelhavet. Vid lunchtid uppmättes 44 grader i de södra delarna av det grekiska fastlandet. Sjukvården har försatts i högsta beredskap. I Balkanområdet är många sjukhus över- fulla med äldre som inte klarar av värmen. Rumänska hälsodepartementet uppger att 19 personer dött till följd av den extrema värmen. Flera varningar om svåra värmeböljor i Europa har utfärdats inför den här sommaren. En orsak är att världshaven är varmare. Värmen ser ut att hålla i sig en bit in i nästa vecka. Se bilder på svt.se/nyheterna Vantage |
Paap Reeder |
Al Gore är en frikyrkopastor som har en bra hejarklack av lilafärgade tanter i staterna som tycker han " bara är sååå gorgeous ..." Mig lurar han inte. Han är bl a en av dem som tror att Jesus kommer 2007 ... har han också sagt. MVH /// Paap R |
Vantage |
Paap Reeder: Med risk för att tjata ;-)) Länk Finns flera frikyrko män/kvinnor tydligen och dessa i vårt land ;-)) Vantage |
| ja de är nog klimatförändringarna de har varit 10-12grader hela midsommar???? | |
|
Här finns en del att fundera på: Länk FP |
|
|
Här är mera: Länk FP |
|
|
Jag vet inte om det är naturfotografier dom mobila fartkamerorna har införskaffats för.. Men, jag tror på dom. Mer på dom mobila än dom stationära faktiskt. Nu kan trafikgruppen häkta av en av kameravagnarna utanför det lokala dagiset på väg utt på nåt annat planerat jobb, och på så vis även finnas med kamera där det behövs för tillfället. Vägarbete är ett annat exempel, där folk inte kan hålla högerfoten i styr. I snitt dör två vägarbetare om året i påkörningsolyckor, många fler skadas. Folk fattar inte att 90 km/h en halvmeter från levande människor inte är en bra idé. Möjligtvis lugnar dom ner sig efter en bot, om inte annat av hänsyn till den egna plånboken. Och ja, även mobila kameror skyltas. Så att bli tagen är ett bevis på att man kanske inte är så uppmärksam och duktig förare trots allt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.