|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
De nya mobila kan vara svåra att se och hitta även om man har Active GPS eller inlagda points i navin..... Länk Fler fartkameror på vägarna Övervakningen av bilisterna ökar. Nu skaffar sig polisen 31 nya mobila fartkameror som ska upp längs landets vägar. Utsatta platser som skolor, vägarbetsplatser och hårt trafikerade sträckor prioriteras. De nya mobila kamerorna består av 11 polisbussar med nya kameror i och 20 kameror som står på släp. - Kameror är bra för att sänka medelhastigheten och vi hoppas få ner olyckorna och minska antalet skadade och döda i trafiken. Syftet är att sänka hastigheten på vissa utsatta platser. De kommer att vara väl synliga. Vi vill inte sätta dit folk, men vi måste få större respekt för hastigheten, säger rikspolischef Stefan Strömberg till TT. Under tisdagen visade han upp det första mobila exemplaret. Tre kameror tas i bruk i sommar, fler kommer i augusti, men först under 2008 är samtliga 31 levererade och ska kunna användas på vägar runt om i landet. Den största fördelen är att de nya kamerorna går att flytta och kan användas på olika ställen under samma dag, betonar Vägverket och polisen, som samarbetar om satsningen. Främst vid skolor, vägarbetsplatser och hårt trafikerade sträckor placeras de ut. - Poängen med de här kamerorna är att de är för temporära behov. Att det inte blir fler beror på att polisdistrikten inte beställt fler, säger Ingemar Skogö, generaldirektör på Vägverket, som betalar huvuddelen av satsningen. Sedan tidigare finns 700 stationära fartkameror på det statliga vägnätet. Tidigare mätningar från Vägverket visar att fortkörarna blir färre när hastighetskameror sätts upp och att medelhastigheten sjunker med åtta procent. - De fasta kamerorna har enligt teoretiska beräkningar räddat 20 personers liv hittills, säger Ingemar Skogö. Under de närmaste sex månaderna sätts ytterligare 175 fasta kameror upp. Tillsammans med den nya mobila varianten får polisen under 2008 cirka 900 kameror att övervaka bilisterna med. - Då kommer det här få avgörande betydelse. Vi kommer att ställa upp dem på strategiska ställen där vi inte kan övervaka i dag, säger Stefan Strömberg. | |
|
Såg detta i går på nyheterna och tycker fortfarande att det är en av de mest korkade satsningar man gjort från VV inom nollvisionens ramar. Skulle med glädje vilja se den statistik från de vägar som inte hade kameror tidigare och hur olycksstatistiken förändrats efter uppsättningen av dessa "polisdummies". Sedan är jag lite osäker men kan det vara så att de som kör ratfulla blir nyktra när dom ser en kamera?? Eller blir må hända den trötte pigg som en lärka när han passerar plåtskåpet?? Sedan tror jag definitivt inte att de notoriska farsyndarna undviker kameravägarna för dom vill ju också vara med och påverkas av dessa "livräddare"?? I så fall är ju kamerorna riktigt bra. Nä, fram med bevis för att olyckarna minskat på de vägar där kamerorna satts upp så kan jag börja tro att dom gör nytta. Annars anser jag att dom ska skrotas för detta är ett slöseri utan dess like med mina skattepengar. |
|
|
Sahlin: Ennligt TT så har hastigheten där det finns kamera minskat med 8km/h. Någon fakta eller info som säger att det har minskat olyckorna är jag mycket tvecksam om det finns överhuvetaget. |
|
|
Fartkameror vore kanske helt okej om det inte vore för att det alltid ligger nån tomte längst fram mycket under hastighetsbegränsningen. Folk blir frustrerade och när bilkön har sniglat sig förbi kameran kommer dom livsfarliga omkörningarna. Håller med föregående, lite statistik vore intressant. |
|
|
Statistik finns inte och kommer knappast att finnas heller. Undrar om det finns statistik på hur många miljarder de tar in årligen på böteslappar från skåpen..? |
|
| Måste de inte ha en fet skyllt framför de mobila kamerorna också då? Tycker fartkamerorna är rätt tandlösa nu när det är en skyllt precis framför varje kamera. Blir i praktiken att man får hålla hastigheten i 100m var eller varannan kilometer för att sen köra på som vanligt. Är mkt tveksam till att det sparar några liv. | |
| Hur ska dom lyckas ge er statestik på folk som kunde ha dött? | |
Paap Reeder |
... är det CW-radar även på de mobila skåpen? MVH /// Paap R |
|
Hur bra är de "filmer" som klistras på nummerplåterna? Skyddar de ordentligt? Jag funderar på att skaffa sådana om de ger ett fullgott skydd. För mig är de påtvingade hastughetsgränserna en plåga. Jag är noga med att bara köra fort när traffiken tillåter. Hastighetskamerorna ger en obehaglig ryckig körning och jag tror många känner sig frustrerade over den ojämna traffikrytmen eller den som ligger längst fram och skapar bilköer. Den som för säkerhetsskull kör 5km under gränsen. Men som sagt, skyddar de filmer man kan klistra på nummerskyltarna mot fartkamerornas onda öga? |
|
|
"Hur ska dom lyckas ge er statestik på folk som kunde ha dött? " Om antalet döda sjunker med 10% över en given mätperiod så har dom ju redovisat just det du frågar över. |
|
|
i stockholm har vi ju inte så många kameror och man känner sig ju trygg när man vet var dom är. Jag respekterar helt enkelt inte hastighetsgränser och kommer göra allt för att fortsätta skita i dem. Jag har redan en mask i bilen.. kör hällre runt med solbrillor och rånarluva än att köra lagligt. Men man kanske kunde skaffa sig en radarstörare. Det är olagligt. Men vad ska dom göra.. komma och göra en husransakan i bilen 3 månader senare för att deras kamera har fått fnatt. tveksamt va.. Annars får vi väl börja såga ner dem =) jag tror det kallas civil olydnad. (Snälla autopower-gubbar.. ta inte bort mitt inlägg för att jag inte håller med lagen med motivet att det inte är bmw-relaterat! tack på förhand.. ) |
|
|
Såg på Top Gear i tisdags där det var någon kock som gav tipset att man kunde klä kameran med gladpack så blev bilden helt dimmig samt att sabotaget inte syns så väl. Instämmer för övrigt med A Lind. |
|
Vantage |
Om jag vet att det finns kameror placerad utefter vägsträckan så gasar jag mindre iaf. Nog funkar "skrämsel-taktiken" allt för mej !!! I synnerhet när semester kassan tynar bort redan vid +10 km/h. Sen är det så här... Om vi alla som rattar en beemer erkänner att frestelsen är påtagligt stor att få känna "själen" i våra motorer så kan detta leda till flera olyckor om inte det dämpas av något. Klart att högre fart leder till fler olyckor, och att förneka detta är som att intala sej att vi inte har en klimatförändring förestående !! Om vi rattar en bil med 60 eller 360 hkr under huven så är det väl inte så svårt att räkna ut vilken av bilarna som har den högsta snitt hastigheten eller hur ??!! Sen hur mycket för fort man kör och konsekvenserna av detta vet jag inte, men poliser borde se till allmänt trafikbeteende lika mycket då idiot omkörningar och andra vansinninga körningar blir allt vanligare på våra vägar. Med risk för att ta mycket skit för det jag skrivit här och nu av forumet så vill jag bara säga så här.... Jag har 2 barn och vill inte att min resa skall sluta i en katastrof pga en vettvilling som gillar att köra racing på allmän väg. Detta gäller naturligtvis alla bilister / motorcyklister oavsett märke. Vantage |
|
Jag delar absolut inte ickes inställning! MEN! Som det är nu har vi ett trafiksystem som inte respekteras av medborgarna. Jag tor att systemet måste förändras för att gemene man skall känna det vettigt att följa hastighetsgränserna. Om polisen lägger krutet på rattonykterhetskontroller istället tror jag vi kan närma oc nollivsionen på ett vettigt sett. Jag tror absolut att kameror kan tjäna ett syfte på utsatta vägsvsnitt, men i det stora hela så tror jag mer på att öka polisens synlighet i trafiken. "Jag har 2 barn och vill inte att min resa skall sluta i en katastrof pga en vettvilling som gillar att köra racing på allmän väg" Jag delar din farhåga till fullo! Det finns så många miffon i trafiken som på bekostnad av andras säkerhet anse sig ha rätten att köra som de vill! |
|
|
Tycker att "Vantage" och "Bones" har sunda åsikter angående hur folk kör bil. Däremot gillar jag inte alls "ickes" ideér som jag enbart tycker är löjliga. Insikten att man inte är odödlig brukar enligt forskare komma vid 25-års ålder så det bör nog gå upp et ljus för dej också när som helst Däremot är jag tveksam till två punkter i "Vantages" inlägg; Att högre fart automatiskt skapar fler olyckor är ju faktiskt inte riktigt sant. Visserligen ökar risken att en olycka inträffar i takt med att hastigheten ökar men mycket beror ju även på omkringliggande omständigheter. Trots allt så händer det färre olyckor på motorvägar än på landsvägar. Då är det ju faktiskt så att omsändigheten i detta fallet är att det inte finns mötande trafik på en motorväg och då är risken mindre för en olycka. Farten har alltså mindre betydelse. Däremot ökar ju risken att olyckan blir betydligt allvarligare om farten är högre. När det gäller klimatförändringar så är jag inte heller lika säker på att det enbart är vi bilister som håller på att förstöra vår miljö. Kraftiga klimatförändringar har inträffat i miljoner år och mej veterligen fanns inga bilar för så länge sedan. Däremot köper jag att det är ohälsosamt att släppa ut skit i luften. Frågan är bara hur mycket det påverkar. Enligt många forskare låter det ju som att världen skulle gå under om femtio år om vi inte gör något. Sorry, men jag blir bara så trött på att höra tjatet om klimatförändringar hela tiden. Om tio år så har dom säkert kommit på att det är något annat som är boven i dramat och då blir det ett jäkla tjat om det. |
|
|
hmm.. gladpack! bra idé! När jag får pröjsa 2400kr för att ha kört 126 på 110 väg mitt på ljusa dan med torrt väglag så klassar jag det som ett skämt. Jag kan lika gärna köra 150 vilket borde vara en rimligare hastighetsbegränsning. Jag står för att jag skiter i hastighetsbegränsningarna för att det är för roligt och för att jag kommer snabbare dit jag ska. Men jag kör fanimej för fort med omdömme. Jag kör saktare än hastighetsbegränsningen tillåter också.. tex vi skymda övergånställen och i villaområden med höga häckar. Jag släpper alltid in folk, håller avstånd, dricker inte alkohol alls, stannar och sover om jag är trött och blinkar tydligt dit jag ska. Däremot kör jag alltid om på insidan.. det är så många som har svårt att förstå att mittfilen inte är körfältet man ska ligga i =) Och på natten.. då det är biltomt.. då går det fort. Vad är vitsen att köra 70 på essingeleden mitt i natten.. eller i södra länken? Det är ju ffs motorväg! Hastighetsbegränsingarna och trafikrelger i allmänhet är helt enkelt riktlinjer.. och jag litar hellre på min egen bedömning om när de är lämpliga att följa. Problemet är ju att vissa inte är kapabla att göra dessa bedömningar.. dom som inte är det tror jag inte hindras av kameror. Om folk bara började köra bil i stället för att åka bil skulle det nog gå bättre =) |
|
|
sahlin jag har passerat 25 =) jag har varit med om flera krockar.. ingen där jag varit förare ska påpekas. Och jag är väldigt rädd om livet. Det är därför jag kör fort på ett ansvarsfullt sätt. Men ibland.. då riskerar jag gärna mitt eget liv.. faktiskt. Livet är inte värt om det inte är roligt också.. Men om jag kör 130 i klaratunneln mitt i natten där man inte kan få möte så är det verkligen bara mitt liv jag riskerar också.. |
|
Vantage |
Jäpp håller med ... Tyvärr medger inte mitt plånka-skinn större utsvävningar när det gäller möjligheterna att köra race på bana, och tiderna då sjö-isarna var tåliga nog för bilar är snart ett minne blott. Var långtifrån den lugna bilisten i min ungdom men som vederbörande ovan skrivit .. Citat"Jag tror absolut att kameror kan tjäna ett syfte på utsatta vägsvsnitt, men i det stora hela så tror jag mer på att öka polisens synlighet i trafiken." Slut citat. ...nog är den enda lösningen mot 0-visionen Att reglera med bilar som berövats motorstyrka för risken med fortkörningar olyckor etc skulle vara en lösning tror inte jag heller på. Men naturligtvis så träder den mänskliga faktor´n in i alla lägen.... Att köra en bil med bra prestanda fartmässigt lockar många yngre ( och i viss mån äldre ) förare att passera tillåtna gränser. BMW ger både fart,körglädje och komfort. Farten uppskattas mest hos de yngre garanterat och komforten när man blir äldre...körglädjen delas garanterat av alla oavsett ålder :-))) Tyvärr som med det mesta så tvingas myndigheter till drastiska åtgärder när vi alla missbrukar systemet. Oavsett om det gäller bidrag,skatter eller nå´t annat så tenderar det till att utnyttjas felaktig av en skara människor. Då denna skara sakteliga växer så blir det åtgärder som dessvärre drabbar alla ( om man nu kan kalla detta drabbas ?? ). För med handen på hjärtat eller vad ni vill.....försök övertyga den/de som drabbats av att anhörig,barn,mor,far etc förolyckats tackvare en onödig omkörning,fyllkörning,höghastighet eller dito överskridelse att vi har all rätt att gasa på. Att kameror mobila som fasta nu placeras ut i vårt avlånga land rår vi själva för....allesammans.. För... Vi respekterar vare sej oss själva som trafikanter eller fotgängare mfl om vi hela tiden spränger gränserna för vad som är tillåtet. Och tillverkarna uppmuntrar oss att göra detta med ökad prestanda etc. Om...ja jag säger om all utveckling som nu gjorts med ökad prestanda hkr-mässigt och väghållningen också satsats inom alternativa bränslen så har vi haft lösning i bilarna redan nu eller för 10 år sedan....!! Vi kommer att få finna oss i flertalet förändringar framöver oavsett vad vi tycker eller ej. Att all statistik från ex VV skulle vara absurt tvivlar jag starkt på oxå. Det dör 500 pers/år pga av alkohol,fortkörningar etc. Hur många av dessa som är barn i trafik törs jag inte ens tänka på... Dom lär sej av oss sk äldre bättre vetande personer, så arvet de yngre trafikanterna har idag är vårat arv ( vi äldre ). Så ni yngre, oavsett hur frestande det är att köra i 200+ i sommar så gör det gärna på ett säkert ställe isof. Och vi äldre, beteende är vad som vi lär de yngre att verka i trafiken... Vantage |
|
"icke" Ditt resonemang bygger på att du själv är en enormt duktig chaufför med ett riktigt gott omdöme som aldrig brister. Konstigt då att det fortfarande händer olyckor i trafiken eftersom 95% av alla bilförare resonerar som dej. Kanske dags att ändra attityd?? |
|
Vantage |
Sahlin: Beträffande Miljön så menade jag inte att vi bilister är hela orsaken till detta, nej nej långifrån :-))) Däremot att höra tvivlare som hela tiden skyller ifrån sej att " det inte finns något som kan kallas klimatförändring " ....det gör mej less oxå. Detta är i princip samma sak som att säga att Hitlers Jude-utrotning aldrig existerat !!! Människan är mästare på att förneka saker som är obekväma och minnet av tidigare mindre trevliga händelser glöms snabbt bort !! Fakta när det gäller klimatförändringen är: Vi har skapat den !!! Vi måste agera ...ALLA... Vad som orsakat den är Industri, fordon och skogskövling. Att sitta och säga att det inte beror på mej eller min bil fattar jag inte heller. Klart det gör.....tycker du inte det så ta dej ett par bloss från avgassystemet då och njut av den friska doften... Skitsamma det som gjort har gjorts, och nu börjar vi få skit för detta... Dags att agera då och ge våra barn ett så bra arv som vi kan lyckas med. Vantage |
|
Vantage: Jag tror också att något håller på att hända med miljön men är kanske inte lika säker på att det är enbart beroende på människans nedsmutsning av naturen. Visst, att släppa ut skit i luften är inte hälsosamt, eller som du skriver; det är ju bara att ta ett par bloss så förstår man :) En annan bidragande orsak är säkerligan att man skövlar enorma mängder regnskog runt om i världen. Detta i samband med ökade utsläpp av koldioxid är ju definitivt ingen bra kombination. Min åsikt är att naturliga klimatförändringar har funnits i så många miljoner år och då är det inte människan som påverkat förändringarna utan detta har skett genom naturlig förändring. Däremot är det ju relativt säkerställt att vi påverkar den nu. Sedan vet jag inte om din jämförelse med jude utrotningen var så speciellt lyckad. Ett annat problem är att media har en förmåga att tjata hål i huvudet på folk angående detta problem. Om, och jag säger om, det nu visar sej att klimatförändringarna delvis beror på något annat, som t.ex. naturliga orsaker, vad händer då?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.