|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
brattsbackman: Vanligast vid chippning är att varvstoppet flyttas uppåt eller helt tas bort. Din borde slagit ifrån vid 7400 rpm. Som jag skrev i mitt förra inlägg, kolla hur luftfiltret sitter. Placeringen av ett öppet filter kan ge stora effektförluster. Original tar den luft utifrån. Ett öppet filter suger lätt i sig varmluft eftersom motorn alstrar mycket värme. Ett öppet filter måste sitta ordentligt avskärmat med aluminiumplåtar och helst ha något kalluftsintag i närheten för att det inte ska tappa effekt jämfört med original. Jag hade för ett par år sedan en Peugeot 206 RC som jag testade att sätta på ett öppet KN filter på. Intervallet 100-150 km/h gick original på 6,9s. Med Öppet filter och utan avsärmning gick det på 8,4s. Jag bytte tillbaka till original omgående... Tänk dig då hur mycket man förlorar på 100-200 km/h om man har dålig eller ingen avskärmning. Original är bäst! |
|
|
Varvstopp vid 8000 rpm låter som ventilsläpp ;) Varva inte 8000 med en originalmotor, det kommer snart bli dyrt. Stoppa dit luftburken igen och gör en ny mätning så lär du märka vad som är bäst för prestandan, men har du ingen avskärmning eller nått intag för friskluft så lär den inte gå vidare bra med öppet filter. Min bil: Länk |
|
|
Jag testade 100-200 vid ett tillfälle idag. Har det på video och ska lägga upp det på garaget.org Fick 14,7 med stående start från 100. 55 L i tanken, 18"hjul och halvkass växling Tiden togs med stoppur efter filmen. Tror jag kan kapa minst 1 sek på bättre växling och mindre bränsle. kanske ännu mer.. Vid flygande start kanske ännu mer. |
|
|
brattsbackman: Förresten... Vad har du för dimension på fälgar/däck? Det är ju inte helt ovidkommande när man pratar prestanda. |
|
|
Jag provade 100-200 ett par gånger förra veckan, körde jämn fart i 100 på trean och sen full gas upp till strax över 200. Tiden blev 13sek blankt, mätt med driftbox. Vid test tillfället körde jag med original fälgar, ca 50-55 liter i tanken och två pers båda strax över 90kg. Bilen är helt original förutom annat avgassystem. |
|
| Vi ska inte heller glömma bort att det skiljer 35 hk mellan M3 3,0 och M3 3,2 :) | |
|
Min körning på video. Länk ___________________________________________ Är nöjd även om tiden inte blev den bästa vid tillfället. Känner att jag växlade vid rätt tillfälle efter att kollat filmen många gånger, men jag är däremot inte nöjd med växlingen i sig. Svårt att hålla en stor systemkamera och ratten i samma hand samtidigt som man ska koncentrera sig på resten när vägbanan är spårig. Filmen är rättvis mot bilens prestanda i övrigt vad gäller fartökning. Inga uppförsbackar mm. Men som sagt växlingen och mängden bränsle bör kunna göra sitt till för en bättre tid. För bilen spec kolla min pres på garaget. |
|
|
17" M3 cab fälgar 235-40-17 fram 245-40-17 bak Det är nog inte monterat rätt..nu när jag tänker på det!har ni modifierat nått så bilen får kalluft via spoilern?Eller ska jag byta till orginal? men är bilen chippad då blir väl inte det heller bra!? Men är inte min tid hyfsad om man jämför med försöken av 3.2 maffian? :) (ingen ont menat) Kan man lita på timern på färddatorn? den har då iaf jag använt!? här är en länk till förra ägarens garage.org ....där står det "toppfartsspärr och varvtalsspärr borrtagen" Länk 'D' |
|
|
Om du har original luftfilterburk hemma. Testa och sätta dit det. Kan mycket väl göra skillnad. Misstänker du att filtret få i sig varmluft så är det helt klart värt ett försök. Sedan kan du ju fråga den tidigare ägaren vad han har gjort med bilen. Om den är chippad och i så fall av vem. Eller om spärrarna är borttagna utan syfte att höja effekten. |
|
|
jag ska ringa och fråga den tidigare ägaren ikväll....är den inte chippad bilr det nog ett orginal luftfilter som monteras.. 'D' |
|
| Spelar inte så stor roll för chippet om du byter till original luftfilter. Den får i sig tillräkligt med luft ändå. Drar den varmluft är det ju dessutom en kraftig försämring... | |
|
jag va förra ägaren till brattsbackmans m3:a. det är monterat ett JWR chip av en tidigare ägare.(tror det är its fun)? ska ge kanske 10-15 hk men det som märks är att varvtalsspärr och toppfartsspärr är borttagen. tror inte ett chip ger så mycket på en sugmotor. jag va iallafall helnöjd men m3:a och tyckte den gick riktigt bra. provade aldrig att ta tid mellan 100-200km/h eller liknande. men som sagt dem måste ju varvas. händer ju knappt nånting förrän 5000 varv.. hoppas det hjälpt! |
|
|
När jag hade min M5-91 blev jag rekommenderad att inte sätta på öppet filter på bilen pga LMM som kunde bli instabil, insatsfilter ska ju vara minst lika effektivt, men man går ju miste om ljudet..... Rätta mig om jag har fel. Nyfiken på fakta svar. OT men kanske kan vara det som är felet på hans motor? MVH |
|
|
Det är inte det öppna filtret i sig som är skadligt för LMM, det är den olja som man ska spraya filtret med. Motorn suger med sig luftfilteroljan in, och på vägen så sätter sig oljan på tråden i LMM som efter några år av denna "misshandel" till slut ger upp. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
reidmar! Om du inte tror att chip kan ge något på en sugmotor....fråga Flåklypa här vad han tror! =) Men ett chip har i försig en programvara som kanske inte alltid gör sig bra på samtliga bilar av samma modell! En idividuell mappning är ju klart bäst om man vill få ut optimalt styrprogram på just sin bil. MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Hej, Lika bra jag går in och svarar här. Jag har faktiskt ingen aning om hur bra ett chip på varken min bil eller en sugmotor svarar, det varierar mellan olika motortyper osv. Det jag dock vet är att min M3 3.2 har ett chip i och jag har mätt dess prestanda både med tillförlitliga mätare samt emot andra bilar. Faktum är att bilen är lika snabb som en normal M3 e46 eller M5 e39 mellan stora hastighetsintervall. Det är testat noggrant med körning sida vid sida emot dessa bilar samt att resultaten på mätningarna styrker det. Som högsta toppfartsnotering har jag haft 280.5 km/h på GPS och plan väg (e4). Då hade bilen inte mycket mer att ge, någon km/h kanske... Om bilen gick lika bra original kan jag inte svara på....kanske, kanske inte? Flåklypa |
|
|
Är det en mappning som gäller eller ska man prova byta till orginal filter först? Vet nån vad JWR chip är för nått då? seriöst? eller nått budget chip? och om bilen är chippad borde det väl synas på tiden (100-200km/h)?.....ska man nöja sig med 14.8sek eller? jag var och körde bilen efetr kurviga vägar i helgen och min uppfattning om att bilen inte är det monster den borde vara, ändrades. Men helgen jag köpte den så kappkörde jag lite med några polare och dom tyckte att de inte blev ifrån åkt.....och det är just det som stör mig! 'D' |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
JWR chippet är framtaget av Jurgen Weise Racing,som numera har hand om att konstruera seriella prom med Its Fun. Tycker inte du ska hänga upp dig för mycket på accelerations prestandan din bil har,njut av dess totala kapacitet i kombination med väghållning och prestanda istället! ;) Finns en tråd här sen tidigare om just chip! Antingen gillar man OLW eller inte! =) MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
brattsbackman: Eftersom din bil redan är chippad av en leverantör med gott rykte (JWR) så skulle en mappning inte ge särskillt myket extra mot vad du har idag. Mitt råd till dig är att testa med original luftfilter. Det kan göra stor skillnad! En sliten LMM kan också ge försämrad prestanda. Du som har öppet filter på vet ju inte hur tidigare ägare har skött det med rengöring, hur mycket olja som sprayats på o.s.v. Känner du att bilen rycker eller går oljämt på låga varv är det ett täcken på att LMM tagit stryk. |
|
|
Den går faktiskt lite ojämt på låga varv....sk filtret smörjas med nån typ av olja? vars finns sån olja då mekonomen? 'D' |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.