AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.971

Besviken på min nya M3a e36

Sida 1 av 5
jag köpte min första M bil i fredags(M3 3.0 -94). Jätte nöjd med bilen i sin helhet. Men jag känner som om det fattas lite av Mpowern i bilen. Den känndes som en lite starkare 328a. jag hade nämligen en 328 förra sommaren och den blev jag förvånad över hur stark den kändes. Så därför när jag köpte M3an så var förväntningarna skyhöga! men som sagt det känns som det fattas lite klipp i motorn!! Nån som har en teori eller kanske 3.0 inte ska kännas som om den är mycket starkare och snabbare?

'D'
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Väldigt svårt att ge några kommentarer på någons känsla. Det bästa råd jag kan ge dig är att testa att klocka hastighetsmätaren i lite olika intervaller. Testa exempelvis 100-200 km/h... En M3 3.0 borde göra det på omkring 14-15s med stoppur.
okej...det ska jag testa! kan det vara några inställningar på motorn? kamaxel?....inspec 2 är nyss gjord så det borde väl inte vara några inställningar?

'D'
100-200km/h på 5ans växel eller?

'D'
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det finns inga inställningar som du själv kan styra över. Motorn kan gå dåligt av andra orsaker men det brukar då tydligt märkas i form av ojämn eller ryckig gång samt ovanligt hög bränsleförbrukning.
den är lite ryckig! men den drar mindra soppan än förväntat. den ligger runt 0,98 liter milen enligt datorn och då är har jag kört ungefär 30mil motorväg i lungt tempo och 20 mil stads och testat vad den går för ett par gånger!

'D'
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Nej, det är plattan i mattan som gäller :) Ge full gas från 80 km/h på 3:an och starta klockan när nålen passerar 100 km/h (flygande start), växla inte förän precis innan varvstoppet. Stoppa klockan när nålen passerar 200 km/h.
"100-200km/h på 5ans växel eller?"

Nu börjar jag förstå varför du inte är nöjd med prestandan...

Flåklypa
vadådå? ska den varvas extremt eller?

'D'
Den skall varvas så mycket det går. Växla 100 rpm innan varvstopp så märker du skillnaden emot 328.

Från tomgång till 5000rpm är det ingen jätteskillnad emot 328an men M3an fortsätter att varva utan avmattning till 7500 rpm (eller vad 3.0an varvar till). 328an kroknar rejält efter 5000-5500rpm och måste växla.

Flåklypa
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

En M-motor går och mår som bäst vid de högre varvtalen,då den skriker efter MMMMMMeeeer!

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

måste testa imorgon! når den upp till förväntningarna så är jag evigt tacksam för eran expertis!!

'D'
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Som ovanstående skriver... 2.8'an har väldigt ork på låga varv men dör av vid höga till skillnad från M'en som du alltid ska ligga på höga varv om du ska ha ordentligt ös.

MEN! Belasta den inte förrän oljetempen är uppe ordentligt!!! Så innan dess får du helt enkelt ta det lugnt... men sen... 6-cylindrig kärlek! ;-)

/Magnus

Länk
Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
Be
48
Berca
BMW M3
Jag är också nybliven M3 ägare (3,2: 321 hk) och har varit tvungen att lära om helt eftersom jag annars åker bilar med turbo (har en Audi Urquattro). Med M3:an måste man hålla i och inte ge efter för reflexen att växla vid typ 5500 rpm som man annars kanske gör med quattron.

Allså håll i till rött!
har nyss testat 100-200 med början på treans växel! tiden blev 19.2 sek...kan man ca så kass i växlingen så att man missar med ca 4-5sek?

'D'
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Gör ett bilstein engine flush med helsyntetolja, tar bort grymt mkt skit som bildas med åren i motorn. Gör en storservice samt tanka 99oktan! Kör sen 3 tankar så ska du se på grejor! Mvh asken
Den låter tyvärr inte helt kry om körningen är i sin ordning. Drog du den till 7500rpm?

Flåklypa
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
Jag kan pröva idag och se vilken tid jag får om du vill ?

BMWM3
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Asken
På vilket sätt menar du att motorn skulle je mer effekt bara för att det spolas bort lite sot.Oljan är jord så att smutsen är alltid löst i oljan.Om det skulle vara så att det har täppt igen några ventiler i vanosenheten så skulle den gå väldigt dåligt så att göra en engine flush är nog som att flusha pengarna ner i toan ungefär.
det blir fan och testa ikväll med!!

'D'
ni är säkert på att det ska vara 14-15sek då?

'D'
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.