AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.973

Besviken på min nya M3a e36

Sida 2 av 5
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det jag talar om kan man ha många åsikter om. Det jag däremot vet är hur många motorer ser ut på insidan efter 5-15k mil i köer, förlängda serviceintervaller pga dumsnåla fd ägare samt dålig soppa.

De partiklar jag talar om tar inget oljefilter i världen bort. De är 5-20 My stora och orsakar många procents effektförlust då de far omkring samt oxideras fast pga t ex hård körning och ingen tomgångskörning för att kyla efteråt.

flusha pengar ner i toan det gör man när man står i köer eller tankar en mbil på 95oktan:)

Mvh
Asken
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Länk

Här är min gamla 328 touring med m3 motor. Varvstopp på 8600, men samtidigt mer vikt 100-200 på ca 15 sek
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Verkar inte funka bra att klistra in länken så, sök på youtube; m3 touring 328, så får du fram filmen
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
Nu har jag varit ute och klockat 4 repor 100-200

OBS har endast gått efter mätaren+tidtagarur.
tryckte igång uret precis vid 100 km/h och slog av
vid drygt 200 km/h

Sämsta tid: 13.9
Bästa tid 13.5

BMWM3
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det ska inte gå långsammare än 15s i alla fall. Ligger du neråt 20s så är det något som inte är okej. Åk in till BMW verkstad och prata med dem. De kan ju ha några tips...
Då fick man ner den till 16,2 sek putsade 3 sek!!! jag tror att det går att putsa ännu mer...jag fick nämligen i fyran lite sent så den fick arbeta upp varven igen....är det nån som lägger i 5an? det kännde inte som det behövdes!!

'D'
Det låter helt klart som att felet sitter bakom ratten. Gör som ALLA har sagt åt dig, varvar motorn till precis innan varvstopp och växla så fort du kan! SÅ svårt är det inte.

Känns som du bara kör på känn och inte vill varva ur bilen, det torskar du på...tro mig.

Flåklypa
Gemini__
Härligt att du fick ner tiden med tre sekunder. Var det under liknande förhållande som tidigare? Då kan du ju inte ha kört med maximal "attack" tidigare, eller?

//Thomas
det var nästan samma förhållande förutom att det var mer trafik nu! varvade motorn till en bit över 7000varv men jag fick inte i 4an fort nog....där ligger nog problemet! men kan jag kapa ca 3sek på det tro?

'D'
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hade jag bott nära dig så hade jag kunnat vissa dig hur man kör en Mbil. Jag släpper 1:an på 2300-2400varv, varvar tills 7400rpm, kastar in 2 på en hundradel av en sekund, varvar till 7400rpm, kastar in 3:an o.s.v

När jag skriver kastar in så menar jag det, ingen käringkörning här inte.

Varvstopet går in på 7500rpm på en normal m3 bil. Låt inte bilen gå till varvstopet, motorn bromsas ner och du tappar på det. Lär dig bilen och efter ett tag så lär du dig.

Jag har ett annat chip så min varvar obegrensat, måste passa sig annars kan det gå åt helvete.

Skall du köra så här, så måste oljan vara uppvärmd till 90-100grader
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
Nej växla inte till 5:an...dra på fyran till 200.

BMWM3
Sly: Påminn mig om att aldrig köpa en bil av dig. ;)
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
brattsbackman: Hur går det? har du fått någon bättre tid?
jag har inte testat i helgen..vare så mycke snutar ute.. men ikväll blir det en repa... det jag kom på nu ihelgen var att jag kanske ska göra den där repan ensam i bilen! jag har alltid haft med åkare när jag gjort försöket....borde kapa nån sekund?

'D'
Det är självklart det spelar roll om du har folk i bilen...;)
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
jag ska testa min med. Kul att se hur man ligger i förhållande till andra!

Tre vändor = vända nr 1 15.5 sek
vända nr 2 15.0 sek
vända nr 3 14.8 sek

börjar jag närma mig? min M3a är ju helt orginal förutom ett öppet luftfilter!
är dessa tider då acceptabla? bilen har dessutom ingen varvstopp fick jag veta nu i helgen när jag läste förra ägarens garage.org...och jag råkade i min iver på vända 2 varva upp den i 8000 varv och det lät som en mycket mycket liten varv stopp fast endå inte! är det skadligt om man gör det nån enstaka gång med varm olja och motor??

'D'
förresten körde på 98 oktan..men det ska väl inte spela så stor roll v-power(99) vs 98 oktan?

'D'
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Har du inget varvstopp så är bilen troligen chippad.

Hur sitter det öppna luftfiltret? Är det felplacerat kan det mycket väl sinka dig ett par sekunder i det intervallet.
suck!!! jag som ville ha en så orginal M3a som möjligt!!!

det står det på garage.org där förra ägaren har kvar bilen....borde inte bilen ge lite mer prestanda om den är chippad? jag menar 14.8 borde den ju kunna fixa då? men i går när jag nådde 8000 varv känndes det som om det var varv stopp där fast jag märkte inte av den lika kraftigt!!? jag kan länka till hans sida på garage.org ikväll så får ni läsa och bilda en uppfattning om ni vill....

'D'
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.