|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vilken oktan kör ni med? har en 525 från 2001 och boken rekommenderar 98. | |
| Jag kör på både 95 och 98 om vartannat i min Z3 2.8 -00. Eftersom jag använder milen för att njuta av himlen medan jag kör så spelar den ev lilla effektökningen från 98 ingen roll för mig. CruiZa lugnt i sommar! /Pane | |
|
95 oktan från Jet __ Bilblogg: Länk |
|
| 99 oktan Shell | |
| Jag kör med 98 oktan. Betalar gärna 20 kr extra per tank för lite bättre kvalité på bränslet... | |
|
98 oktan/Jet |
|
|
98 från Statoil. Märker stor skillnad mellan 95 och 98! |
|
Transocean |
95 numera. Gjorde lite tester med Jet 92 för ett år sedan (den fås i Norge där jag bor, i dk och i tyskland), märkte ingen som helst skillnad mot 95 men gick tillbaka till det oktantalet BMW rekommenderar. Juha |
| shell v-power eller 98 | |
|
Shell V power eller 98, 95 när ekonomin är riktigt dålig. Känns som att bilen mår bättre av 98 eller V power. Mvh |
|
|
98 oktan eller bättre. Dels blir draget lenare dels sjunker förbrukningen något vilket till en viss del kompenserar prisskillanden. Jag misstänker att det är lättare att känna skillnaden med manuell låda. Jag har också märkt att bensinkvalite varierar mellan olika bolag/stationer runtom i landet. Det händer att man tankar 98 men det känns mer som 95. Vad tex danskt bensin beträffar ser jag inte heller någon större skillnad mellan 92 och 95, däremot är de båda klart sämre än 98. //Alexx |
|
| 98 oktan för det mesta. 95 oktan på vintern när inte alla kusarna behövs eller när det är priskrig på 95 okt. | |
|
Har hört, och faktiskt märkt en sak... jag tankade 95 på okq8 när min 540 var nyinköpt. Den hackade som tusan, så jag körde upp benisnen och tankade 95 på statoil..då gick bilen ok. Har hört det som alexx sa attdet ska tydligen dra mindre om man kör 98. Har märkt att med 98 så går bilen lite bättre. Beemoholist javisst! |
|
|
När man håller på och byter mellan olika oktan så tar det antagligen en stund innan styrsystemet ställt om sig optimalt för det man har i tanken. Någon som testat att koppla bort batteriet efter byte 95 -> 98 ? Svekke |
|
| Är det inte sensorer som känner spiktendenser och sänker tändningen momentant ungefär som SAAB´s gamla APC-system? Vad annars har styrsystemet att gå på? | |
|
En glad amatör (som jag) skulle kunna tro att det finns en variation av parametrar som lärts in i styrsystemet och detta kanske tar viss tid att lära om då vissa förutsättningar ändras? bränslets oktantal (knackningssensorer), luftens temperatur, lmm-karaktär, lambda-karktär etc. som sen resulterar i val av optimala tändkurvor och insprutningskurvor. Nollställning av systemet har jag inbillat mig att en del ibland gör. T.ex. bytte jag båda katalysatorerna för ett tag sedan och då bilen plötsligt kunde andas bättre tyckte jag att det var lika bra att "nollställa".. Svekke |
|
|
Just nu testar jag alkylatbensinen Aspen 4t, som har RON 95 men höga MON 90. Att jämföra med 98 & 99 oktan som har MON 87,5. Aspen ska ha något lägre energiinnehåll än mackbensin, men klarar något mera förtändning & hinner nyttja bränslets energi mer till fyllo vid hårdkörning, vilket MON-värdet reprecenterar. Därmed lite mer motoreffekt, renare utsläpp, renare motor :-) Aspen fuels: Länk Tankställen: Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Måste tillägga att vid körning med ett torrt bränsle, som alkylatbensin & alla blyfria bensiner, (ej V-Power) bör helst ha en bränslesmörjtillsats till varje tankning med rätt dosering... åtminståne vid var 4:e tankning. Detta för att hålla komponenter i bränslesystemet i optimal trim, för bästa motoreffekt & lägsta förbrukning... även utsläpp. Shell V-Power har en smörjande & renande tillsats i bränslet så den är inte i lika stort behov av en bra bränsletillsats för smörjning (inte bara rengörning som STP injektioncleaner). Jag lade i min första tillsats av Euro-Ad (för smörjning etc) nu i samband tankning av Aspen-bränslet. Det är en jäkla skjut från motorn med Aspen + Euro-Ad (+ kemisk bundet syre). Testa... så känner ni skillnaden :-) Bra tillsatser till bränsle, för effekt & miljö: Euro-Ad: Länk Omega 991: Länk Tri-pak: Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
| Vad säger ni om Red Line? | |
|
Om tillsatser vore något att ha skulle oljebolagen för länge sen ha sålt ytterligare produkter, tillsatser eller andra typer av bensintyper. Extra tillsatser gör nada men säljs enkelt med påkostad reklam. Sorgligt egentligen. |
|
|
Ack ni klentrogna ;-) Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.