AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.997

Hur många av oss lider av mekanisk hypokondri?

Sida 1 av 2
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Hej alla glada...En liten undersökning bara. Är normalt sett lite hypokondrisk rent kroppsligt men när det gäller bilar är det nästan värre. Hur upplever ni när bilen börjar bete sig lite underligt...rycker ni på axlarna och kör som vanligt eller reagerar ni som jag...minsta lilla knackljud på tomgång får mig obotligt att tro "jaha, motorras på gång. Bäst att leta ersättningsmotor!"

Hittade en gammal tråd där en person som var orolig undrade om det var normalt att känna vibrationer i bilen när automaten står i "D" vid rödljus. Svaren var roliga att läsa, allt från "helt normalt" till "my god....ta ett piller eller nått :-)". Men....det kunde lika gärna varit jag som ställt frågan!! Jag känner igen mig som tusan så jag undrar helt enkelt...hur många obotliga hypokondriker är vi här på forumet? Det hänger förstås ihop med kunskap och erfarenhet, men jag är ändå nyfiken!

Häpp!
Mu
616
Mustang

540iat -94
Ja.. lite hypondrisk är man nog, stänger av stereon när något kneepigt ljud hörs för att lokalisera vad det kommer ifrån och annat sjukligt beteende.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är man nog allt... men graden skiljer från bil till bil.

__
Bilblogg:
Länk
U-
277
U-turn
Bmw 325-93
Bmw 520-95
Bmw 525IM -95
Bmw 328i-96
Jag är också en bland dom :)
Stör mig på vibrationer på tomgång, ventiltickande, klonkljud från fram-o bakvagn, och elfel är inte roliga.

Mvh, Jan.

My precious
Länk
Går väl inte så långt som att tänka dags att byta motor, men däremot; jaha ett okänt ljud, dags att åka till verkstad och kolla. Det har kostat mig några tusen för ljud som inte hade någon betydelse, å andra sidan har jag aldrig blivit stående med en egen bil.

Mvh
Mikael
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Jaha... Då måtse jag oxå vara en av dom...
Härligt att jag behöver inte känna sig utanför! :)

BMW - Beroende Med Wilja!
JP
156
JPB
728iA - 99
Jag blir alldeles iskall så fort jag hör något jag inte känner igen eller blir varse något jag inte känner igen sedan tidigare vad gäller bilen... Det kan även varit jag som ställde frågan om hur bilen skall bete sig vid rödljus med D-läget i ;-)

Lyckligtvis är det sällan jag hör något jag inte känner igen, men jag är alltid uppmärksam med "tredje örat" utifall något okänt ljud uppenbarar sig...

//J
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Var det ända till jag hade en Bronco en period. Den lät helt enkelt aldrig normalt, så det gick inte att bry sig om småljud, vibrationer och annat. Efter det har jag bivit mer avslappnad. Nån slags konfrontationsterapi kanske :)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Äntligen en tråd om mekanisk hypokondri. Jag lider av en malign form som är extra svårartad eftersom jag kör en halvgammal Jaguar, där vad som helst kan gå sönder när som helst och det kostar ungefär som Kazakstans BNP.

År av skicklig professionell terapi till trots har det inte gått över. Ska vi bilda en patientförening?

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
kicken
enda botemedlet är att göra sitt bästa för att förutse , och "spå" sitt åk genom ett sinnesjukt undersökande och klämmande ,kännande.. plocka isär -sätt ihop...men man kan inte va HELT säker...eller? ../ kicken
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Jo, Kicken, men det är det som är problemet. Jag kan INGENTING om motorer. Hör jag märkliga ljud så reagerar jag direkt (ni vet den där kalla ångestkänslan i magen) medans andra kanska viftar undan det med " äh, det där är normalt på en motor som gått 20k..."

I don't have a clue!!! Skulle vara skönt med en liten "normalt for dummies" för begagnade bilar...typ vilka ljud som får lov att förekomma utan katastofala följder. Klassiska åldestecken som man får leva med etc etc. Men jag antar att det kan variera från bil till bil, vad vet jag.
Haha rolig tråd!
Jag är mekanisk hypokondriker, har precis köpt bilen och lyssnar spänt på alla konstiga ljud och beteenden.

Stänger av musiken o tar ner rutorna vid varje start för att höra om samma ljud kommer igen eller om det kommer nått nytt ljud.

Tjejjen säger att jag letar efter fel på bilen!

Är ju ingen bilmekaniker så jag är alltid lika oroad hehe :D
Skönt att jag inte var ensam!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Lika här, minsta ljud eller ryck från bilen så betyder det att något är fel och bilen kommer säkert att rasa snart! Jag är själv ganska trött på det men unser att jag kommer aldrig att botas från denna sjukdom! :-))

Blogg:M3Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Här har ni en till... och det blir inte bättre med åren! ;-)

----
BMW CS #6212
E61 530iaM Platingrau - produktion nästa vecka!!!
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Instämmer helt och hållet, varje gång jag hör ett ljud som inte är bekant tänker jag domedagstankar och börjar styra mot bildemonteringen.

Speciellt som jag vet att ena länkarmen på min bil inte är bytt så är ju framvagnsljud EXTRA jobbiga, kommer nog att byta den inom kort bara för att veta sen att det är gjort, trasig eller ej.

Listan kan göras lång, alla fel jag läst om som är mer eller mindre vanliga tror jag att jag har på min kärra. Hade jag haft en hundring över hade jag åkt in på verkstaden och sagt byt alla slitdelar och ljudisolera bilen ännu mer!

Det är jobbigt. :)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har i likhet med Hangaround blivit delvis immun mot konstiga ljud och annat då jag kör en 15 år gammal Citroën som bruksbil. Den pyser och fräser mest hela tiden, vissa dagar känns den hur pigg som helst och andra dagar är den grinig och seg. Dessutom är stabilisatorstaget höger fram slut så den klonkar vid minsta vägbula.

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
kicken
hbengtsson:-) ...man behöver nog inte vara alltför orolig "egentligen" , skulle nog tro att dom flesta bmw,s tagit sina piloter från A-B i dom flesta fall , oavsett modell och skick...och det är därför vi kör /äger dessa underbara bilar..:-) ..vad vet man ? kanske bmw fött min hypokondriska "gen" -just för att jag inte haft några "generalhaverier"/problem sen jag skaffade min första?? ..
m.v.h kicken
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Själv är jag mycket "allergisk" mot oljud och blir helt galen av minsta knirr och knarr från kupén.

Andra saker som kan störa är:

* Pedalerna känns inte som de ska. Speciell kopplingen vid motorbroms.
* Full gas i uppförsbacke känns trögt.
* Onormalt hög förbrukning trots normala rutin körningar.
* Handbroms som tar vid ett eller ett par klickar för högt.
* Ljud vid start av motorn som upplevs "konstigt".
* Konstig lukt från AC:n när den sätts på.
* Skrikande ljud från vindrutetorkarna.

Det finns säkert fler gjejer. Men jag får nog sluta nu annars kanske jag måste gå ut och "se till" bilen...

*** En Volvo tutar man på för att köra om,

en BMW tutar man på för att köra ikapp. ***
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Måste instämma med er andra skadade personer.. Nackedeln i detta är att jag även är mekaniker. Kanske är det bara för mej då jag vet direkt vad det är som låter men är givetvis tvungen att fixa det med en gång även om det bara är en bromssköld som ligger mot skivan.. Nackdelen är att man är för petig när Svenson lämnar in sin Volvo (jobbar på volvoverkstad) bara vill ha det viktigaste gjort och jag har skrivit upp 10 saker som bör åtgerdas.. Det händer att man får höra "ni mekaniker försöker alltid luras, jag har sett på TV vad ni håller på med"

Kärleken:
Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Jodå,jag har samma bekymmer som många andra av er här!
Men det har förvärrats sedan jag blev stående i Nyköping, på väg hem till Stockholm från Mantorp nu i Maj.
Alla missljud man hör(vilket ofta man själv bara hör) blir man orolig för!

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag är livrädd!! Det värsta är 735:an för den har jag inte haft mer än 1,5 år. Inte kört så mycket med den. Kan ingenting om den. Har verkligen hypokondri vad gäller den! Det är en del småfel på den oxå dessvärre..

325:an bara går och går. Därför skulle jag bli chockad om den skulle stanna helt plötsligt. Men den kan jag felsöka på relativt bra.

Men det känns som om att bensin och vattenpump borde ge upp snart. Bensinpumpen har gått i 14000mil och vattenpumpen i 13000mil. Å nåt hjulager borde hänga upp sig oxå. :)

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.