AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.831

BBS splittfälgar,nya skruvar? vart fiinner jag dem?

Sida 1 av 3
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Tja

har en uppsättning BBS splitt fälgar på vinteräcken,dessa ska göras iordning i sommar.
alltså splittas så kanten ska poleras osv.
Insidan ska lackas i svart.
En fråga dock,de sitter 34 skruvar i varje fälg, var får jag tag på sånna skruva o brukar de vara dyra?
De är hel rostade :)
Farsan fixar lätt snygga Rostfria skrv,frågan är om rostfritt+alufälgar gåt ihop?
Är de låsmuttrar på baksidan?isf går de bra att byta bara skruven då muttrarna verkar klarat sig bra från rosten?

O så en liten till,ifall man slipar bort kantstötningarna för att sedan polera upp kanten med något lämpligt medel för aluminum,går det då att lägga på klarlack utan att detta släpper med tanke på underlaget?
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Skruvarna går att borsta upp och behandlas!
Antingen chroma dem eller guldplättera! :P
Och ja.. de sitter muttrar på baksidan, dessa ska sedermera momentdras i kors och låsas med loctite!
Vid polering av fälgbanan så mister man mycket av glansen vid klarlackering.
Och vid kantstötningar, svarvas dessa helst,då stor risk för obalans annars kan förekomma beroende på hur grov kantstötningen är.

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

Eg
86
Egon84
535iA -92
Syrafast rostfritt (A4) går bra med andra metaller, går ju att polera blanka också.

Är det 12-kantsskruvar på dina BBS, i så fall är jag väldigt intresserad att veta vart du får tag på såna i rostfritt om det går att hitta.
Rostfria bultar går ju att lämna iväg på elpolering och få sjukt blanka...

Jag har låsmuttrar på baksidan av mina, men det är väl vanliga muttrar (ingen konstig gänga...) så det är väl inget att snåla på om du ändå ska ha isär fälgarna.

Det är nog svårt att få nån lack att fästa på polerad aluminium, så det blir nog att putsa och vaxa flitigt...

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
hade ju tidigare en corrado G60,jag polerade blandannat generator samt kompressorn på den.
Folk kom efter med att börja polera/slipa fälgkanter mm, här är en tråd om en grabb som polerat sina fälgar.
Länk

gör ingenting om de mattas ner lite,jag prioriterar mer att de håller sig änn att jag ska få putsa på ett gäng vinterfälgar varenda dag.

tanken är att rusta upp fälgarna så billigt som möjligt men ändå få ett bra resultat,annars kan jag lika gärna köpa nya!(beg)
När däcken åkt av (vilket de gör när jag hittat skruvar) så tar farsan med fälgarna till jobbet, innerdelen ska då blästras är det tänk för att sedan lackas svart, kanten på fälgen kommer ej blästras (lugna :) utan den behandlas så gott de går för att sedan poleras upp och klarlackas, är det tänkt!!
Vet dock inte vart jag ska vända mig för att finna skruvarna,är sånna här fälgar jag har Länk dock är inte mina guldiga :)

E3
1.828
E36
USA bilar
Ska du ha splitfälgarna som vinterfälgar?? Synd på de fälgarna..
Nåväl, du vet väl att dessa fälgar har en tätningsring mellan halvorna också?
Dessa skruvar bör din gummihandlare kunna ordna fram, annars finns det här Länk
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
japp,de har varit de ett x antal år så de kommer de fortfarande att vara ifall inte nån vill köpa dem? :)
har Rondell y fälgar på sommaren o anser att de är mycket snyggare.
de med gummiringen visste jag ej,behövs den bytas tro lr går deanvända den gamla,alternativt nån packning på tub? vad fyller den för funktion?
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Det behöver inte klarlackas. TCnano-fälg fungerar utmärkt som skydd på den nylerade fälgbanan( & ekrarna). Använder den själv efter fälgkantspolering, och fälgbanan är i superskick hela tiden, & lätt att hålla rent dessutom. En behandling per år behövs enbart för detta. Den bästa skydd du kan ge fälgen faktiskt.

TCnano: Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Nypolerade fälgbanan skulle det stå & inte "nylerade fälgbanan" :-P

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
E3
1.828
E36
USA bilar
Givetvis behöver du gummiringen! Hur ska du annars täta mellan fälghalvorna?? Det bir inte lufttätt med metall mot metall
E3
1.828
E36
USA bilar
Jag vet att BBS iaf tidigare avrådde från att själv dela på fälgen
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
menade bara vad fyller den för funktion? för delar du fälgen där så vad jag kan se är de bara själva mittdelen som kommer ut ju? (ingen erfarenhet av detta o därför frågar jag) meningen med en gummiring isf är väll bara för att få vatten mm att inte tränga igenom?
är gummiringen isf hel o fin så är de ju bara te o använda den igen,är den lite skadad kan man ev kleta på lite packning på tub lr dylikt.
dessutom kommer jag dela fälgarna själv isf :)

Tackar för länken roughrider!!!
E3
1.828
E36
USA bilar
BBS splitfälgen består av två fälgbanor samt ett centrum, där har du förklaringen till gummiringen , den tätar mellan halvorna
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
är du säker på att mina är likadana? för så ser det inte ut att delas.
kan man släppa ur luften ur däcket och splitta en av fälgarna för att se?
fast de kanske blir jobbigt för gummi grabben när han ska kränga av däcken?
loftahammar
BBS splitt är 3 delad, har haft sådana fälgar, och om du ska skruva isär dom så får du ta bort däcken innan, och som dom har skrivit innan så sitter det en tätnings ring imellan dom inre och yttre halvorna så att luften inte går ur däcken...

Mvh Robban
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
hmm ok,yeye får väll fixa tätningsringar då,vill ju inte köra runt med pysande däck :)
vart finner man dessa ringar tro?
loftahammar
Vet inte, men läste på nått engelsk forum om en som renoverade sina splitt fälgar, och han tog packning på tub, men var väldigt nogrann med hur mycke du tar, du ska nog inte lägga på för mycke, för man drar nog ihop fälgarn rätt mycke...

Mvh Robban
dr
50
drive
3.0s -75
523iT-98
745i -02
BBS Lämnar ingen garanti på att fälgen inte slår sig när man splittar dom själv.. jag renoverade mina splitt fälgar i vintras, jag sket i att dela dom pga detta. anlitar du bara en duktig lackerare så kan du få det jäkligt fint endå..

\m/
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
jo men skruvarna är ju som sagt rostiga vilket jag fixade till förra året med galv.
Hur får jag 34 skruvar/fälg att se snygga ut?
menar jag vet vad beg fälgar med däck kostar,jag lägger liksom inte pengar på dessa då de inte är i super skick o jag tycker de är rätt fula egentligen.
därför vill jag piffa upp dem på ett enkelt sätt.
Förstår inte varför fälgen skulle slå sig?
sätter man i samtliga 34 skruvar o börjar dra lätt (precis som med en fälg när man sätter dit den) bör ju inte vara allt för svårt?
vi får väll se,kanske bättre att lägga ut dem mot bytes förslag? kan lägga upp bilder på dem i vilket skick de är i!

föresten om man polerar upp fälgen o runt skruvarna,kan man då inte byta ett par skruvar i taget sen?
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

E36!
Fälgarna han länkar bild till,är ju Style 5 fälgarna och inte RS split.
Och mig veterligen är väl Style 5 fälgarna endast 2 delade!!? Eller?

MVH Patrik

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
hehe jahap hur ska ni ha de nu?
är som sagt dessa gammla fälgar Länk (fast det är inte mina på bilden,mina är orörda)
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Mina BBS rs delade split fälgar är nyligenrenoverade,och dett gjordes utan att spräcka dom!
Jag lossade samtliga skruvar och polerade upp fälgbanan utan att "spräcka" fälgen.
Skruvarna borstades upp och sedan polerades dessa!
Style 5 fälgarna är ju lika RS men inte identiska på långa vägar!
Bilder på mina RS efter renovering!
Länk
Länk
Länk

Och en länk där info om renovering finns! Länk

MVH Patrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.