|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| En tant skall fickparkera på en stor gata i stockholm. Hon börjar backa samtidigt som jag passerar förbi och vrider ut sin vänsterflygel i gatan så jag måste gira kraftigt vänster och blir påkörd som följd. Att jag får ta skadorna på den bilen som kör på mig kan jag köpa men vem är vållande??? | |
|
Rätta mig gärna, men det måste väl vara du som är vållande eftersom du girar vänster in på mötande körbana och kör på den mötande bilen. Tanten är ju inte direkt inblandad i olyckan utan olyckan beror ju på ditt agerande. Jämför tex att du kör på en landsväg och du kommer i kapp en husvagn som gör en inbromsning pga att den skall svänga av till höger. Om du då kastar dig ut i mötande körbana och kolliderar med en mötande bil så är det ju inte husvagnens fel direkt utan ditt eget eftersom du inte anpassat hastigheten till förhållandena. Det korrekta hade väl varit att du helt enkelt stannade bilen bakom "tanten" (pga den inkommande trafiken) tills hon var någorlunda färdig med parkeringen så du kunde passera henne utan att inkräkta på den motsatta körbanan. Jag bodde för några år sedan längs en smal men tungt trafikerad gata där jag ofta var tvungen att göra manövrar som "tanten" när jag skulle parkera bilen. Blev ofta köer med irriterade bilister bakom mig när jag skulle parkera. Många av fjantarna kunde t om tappa tålamodet och börja tuta :-) |
|
|
Nu hade hon förvisso dubbelparkerat och det var fritt i min fil jag stod bakom en annan bil och båda vi åker iväg, isamma ögonblick som hon vrider ut sin front i min fil varpå jag måste bromsa och svänga vänster. När jag då står still så kör en bil till vänster om mig in i min framskärm. En trisst situation där det förmodligen kommer tvistas en del om vem som blir den skylldige. Enligt Trafikförordningen 3 kap.46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter. Därmed anser jag henne ensamt skyldig till detta ....vad tycker ni.... |
|
|
Du är vållande till olyckan. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej Håller tyvärr med Jesperado... Det är du som kommit fel i situationen så det är nog bara att gilla läget även om tanten borde varit mer vaken Frasse |
|
| Helt klart jultomtens förrymda jetsläde vars raketsvallvågor fick din körförmåga att haja till. Sen att det gick så fort gör att skulden landar på dig:) mvh asken | |
| Om jag istället kört in i henne då..... gäller inte 3 kap. 46§ enligt er. | |
|
Du är en ligist i en BMW!!! Du kommer farandes i drygt 200 när pingstpastorns fru oändligt försiktigt ska backa ut bilen. P.G.A ouppmärksamhet och förmodat stereiodmissbruk så vrider du på ratten och kör rakt in i den lokala scoutförenings buss. En buss som barnen samlat tomburkar i 5 år för att kunna köpa! Pingstpastorn, ordföranden i scoutföreningen samt byns åklagare och polismästare umgås i Rotary. Vem som är vållande...om du frågar mig så...lycka till. |
|
|
ja så kanske man kan se det. Men är det så att om man backar så går man fri?? I det här fallet så hade det precis blivit grönt och jag hade prcis startat. Jag hade tantens bil snett till höger. Hon hade dubbelparkerat på en cykelban och gjorde sin manöver utan att ge tecken. Jag hade alltså hela min fil till förfogande innan hennes framskärm plötsligt vrider in i min fil. Om inte bilen framför mig kört iväg på engång så hade han fått damen i sidan då kanske du förstår att det inte gick i 200 och att jag fokuserade på trafiken framför min bil. Hela senariot framgår naturligtvis inte i första inlägget men jag blir lite fundersam över varför ni väljer att försvara en backande billist som inte har uppsikt över den övriga trafiken. Man kan ju inte kliva ur och gå fram och fråga varje bil som står till höger om ens egen bil om dom skall parkera snart eller om dom är över 60 år och en kärring.... |
|
| Jerk: Stå på dig o hävda att "tanta" är vållande, direkt eller indirekt...Du har ju abslout inget att förlora på det... | |
|
Fick hon verkligen plats i cykelbanan? Borde inte hennes vänstra hjul varit lite inne i din fil ändå? Kan det vara så att tanten väntade på att bilen bredvid skulle köra iväg så att hon kunde utföra sin manöver? |
|
|
Om jag var dig Jerk skulle jag vara vansinnig. Det händer allt för ofta att folk inte har någon som helst koll bakåt, speciellt när de parkerar av någon anledning. Om det är så svårt så börja åk med kommunisten. Hade tanten kört in i dig om du stannat och inte svängt vänster? “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
|
Jerk: stå på dig. Hon har inget i din fil att göra, förklara detta på ett sätt för försäkringsbolaget så att din ansiktsfärg lyser genom luren. Alltför många skulder "utreds" för lite, bara för att bolagen tycker det är bekvämast att göra upp sinsemellan. (Vill också lägga till att om någon öppnat sin dörr från en parkerad bil så är det dennes eget fel att backspegeln/dörren ramlade av, enligt lagen. Föraren ansvarar för hela bilen inklusive dörrar som öppnas.) Stå på dig Jerk, kan försäkringsbolagen le vackert när du betalar premien så kan de säkert le lika fint när du vill ha användning för din försäkring. |
|
kilroy |
Domstolarna har en tendens till att dela på ansvarsbördan då den ena parten har varit backande. Det gäller naturligtvis inte om den backande vidtagit alla tänkbara åtgärder för att minska risken. Att någon backar sitt fordon inom tätbebyggt område är knappast något som domstolen tycker är särskilt anmärkningsvärt, förutsatt att det går rätt till. Om man inte ger tydligt tecken då man backar ökar sannolikheten för att damen ifråga kan dömas som medskyldig. Att du krockar med en annan bil minskar ju knappast din del i det hela. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Vad är tydligt tecken när man backar? backljusen tänds, det är antingen på eller av. Du åker nog garanterat på detta tyvärr då du gå ut i vänster fil, hade du stått still bakom henne och hon backat in i dig så hade hon varigt skyldig. Det kan hända att dom delar lika där. |
|
kilroy |
Et tydligt tecken när man backar och svänger samtidigt är att man blinkar, precis som vid alla andra filbyten. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
| Tack för alla medlidanden det känns skönt att bli lite peppad. Jag har skrivir ett utförligt händelseförlopp om det hela och skickat till f,b och väntar och hoppas. Det skall bli intressant att se vad som händer. Själv tyckar jag att jag gjorde vad jag kunde under rådande omständigheter, dvs jag han bromsa och veja i tid. Att jag sedan behövde gira till vänster och blir påkörd borde då innebära att det var en nödsituation och den som körde på mig inte han stanna eller veja kan ses som att han inte hade anpassat hastigheten efter rådande omständigheter. Jag inser att det låter ganska långsökt men var drar man gränsen för det?? Det hela gick så fort och efteråt svängde vi runt hörnet båda två inann vi klev ur bilarna och började reda ut saker och ting. Damen däremot hon avvek från platsen utan att fylla i en skaderapport trots att jag han gå och prata med henne om det och påtala att vi skulle göra det tillsammans. Hon stack, men som tur var fick jag hennes telefonnummer och kunde söka upp henne efteråt men hon vägrar att vara tillgänglig och slänger på luren varje gång jag ringer. Så nu har jag gett upp det och överlämnat det ärendet till f,b samt polisen. Jag har en inbyggd känsla att det är ens skyldighet att stanna kvar och reda ut saker och ting när det händer en olycka. Jag känns som ren och skär smitning att avika som hon gjorde. | |
| Jerk, det är smitning och det kan hon få fängelse för hon var kanske hög eller full eller nåt.... | |
kilroy |
"Jerk, det är smitning och det kan hon få fängelse för hon var kanske hög eller full eller nåt...." delorian verkar sitta inne med helt andra kunskaper om fallet än vi andra. Hon var kanske enbent och blind också? Smitning blir det inte förrän domstolen konstaterat att så är fallet. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Kilroy så du finner det ej märkligt att hon bara drog därifrån? Är det så du gör när du krockar med en bil? Observera att jag skrev kanske, jag påstår ej att hon var det. |
|
kilroy |
delorian* Jag tror varken du eller jag har tillräckliga detaljkunskaper om fallet för att uttala oss om, än mindre spekulera i, skicket hos de inblandade parterna. ""Jerk, det är smitning" tolkar jag som ett påstående. Det påståendet kan bara konstateras av domstol. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.