|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Jag har nu funderingar på att köpa en E24 628 från 1977. Jag har förtstått att Karmann var med på tillverkningen av denna bil. Och folk säger bara ROST när jag nämner bilen. Men ingen verkar ha nån direkt koll på speciella svagheter på den. Den är väl baserad på E12, men det ska väl gå att få fram delar till det man nu kan behöva? Vad ska jag annars tänka på när jag tittar på bilen i fråga? MVH Morgan. | |
|
Tänk på att den första årsmodellen var det otroligt dålig kvalité på,bl.a så läckte de in vatten "överallt",vilket ju inte är speciellt lysande milt sagt.. Nu är din visserligen en -77 så den kanske hade bättre "passning" ,beroende på exakt när den tillverkades...Dock vet jag inte hur länge de hade STORA problem, men just i fallet 633/628 ska man nog passa sig för allt för tidiga årgångar :/ Mvh Janne. |
|
|
Hmm...Kom på en sak till>>>Fanns verkligen 628Csi redan 1977? Tror den kom -79 först...Kanske bytt motor i ditt tilltänkta objekt?? Eller är din någon specialare med förgasare? Mvh Janne. |
|
|
Det är denna jag har sneglat lite på. Länk MVH Morgan. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Mig veterligen så producerades första 628:an 1979-06 och blev totalt 5885st. 1975-10 blev första 630Cs och 633Csi tillverkad för Europa och 630Csi 1976-06 för USA. 1977 års Europa modeller fanns bara som 630Cs och 633Csi. MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Ta reda på VIN så kanske jag kan få fram vilken modell det är! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Hej igen. Regnumret syns ju i annonsen, men där fick jag då inte fram nåt chassinummer. Men det står att det är en 628csi från -77 på vägverkets hemsida. Importerad -88. Men sen står det en tilläggsinformation som lyder, "F99B IMPORTERATS FÖR EGET BRUK MOTORNS FORDONSTYP BMW E12-6I 1980 MOTORFAMILJ E23 I MOTORNUMMER 6574164". MVH Morgan. |
|
|
Chassinummer 4360351. Enligt RealOEM är det en 630 CS producerad 06/1976, motor M30. Tidigare information om bilen bland annat; 2003, "Amatörrenoverad under en 9 års period". 2004, "Karossrenoverad och lackerad av fackmän". Göran |
|
|
Ok, tackar för infon. Men hur kan det skilja så pass mellan vägvärkets info och bmw:s info? MVH Morgan. |
|
|
Såg ju väldigt fin ut iaf,absolut värd priset tycker jag trots den utbytta motorn och m.a.o. icket i "originalutförande".. Tycker också utseendet på den motorn(tidiga M30 inspr.) är suveränt läckert med det "ormliknande" insugsrören :) Det enda som jag såg på bilderna när jag kikade "lite snabbt" var att slutröret hängde "lite för långt ner "...Men det är ju lätt att fixa :) Mvh Janne. |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
"MOTORNS FORDONSTYP BMW E12-6I 1980 MOTORFAMILJ E23 I MOTORNUMMER 6574164" Verkar som motorn är bytt till en från E12: Series: 5' E12 Model: 528i Body: SEDAN Region: Europe Manufactured: 05/1980 Kanske därför han kallar den 628. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Jag skulle också tippa på att den motorn är tagen ur en 528i E12,låter ju rimligt mht infon man nu fått :) Jag vet inte exakt tillverkningsändring,men visst ändrades toppens kylkanaler också just vid årsskiftet 1979-1980(evtl lite tidigare)...Bra om det är den "moddade toppen" som du nu har i ditt tilltänkta objekt.. Annars var ju den tidiga sexan(före 1980) känslig för just detta med toppdefekter pga överhettning.. Fanns märkning på toppen ang. tillverkningsdatum,men kommer tyvärr inte ihåg var på topplocket eller exakt vilket datum ändringen gjordes som sagt...tyvärr,men det kanske någon annan kan svara på mera exakt. Finns säkert info om det i "sök inlägg".. Mvh Janne. |
|
|
Den aktuella bilen saknar listen bakom bakhjulen, men det visste du väl redan! Jag importerade en 630CS -76 år 1985! Jag gjorde en ordentlig karossrenovering då med bla blästring av alla ställen som var ytrostiga och som jag svetsat. Jag kan inte påstå att den karossen är speciellt mycket sämre än på andra bilar från samma tid. Inte läcker det in något vatten heller på min bil! Annars rostar dom på samma ställen som andra BMW-bilar från samma tid! Tex skärmar, skärminfästning, infästning fjäderben fram och bak, trösklar, nederdel av dörrar och luckor, golv längst fram mot trösklarna mm Är bilen någorlunda bra svetsad är det jätteviktigt att den blir rostskyddsbehandlad direkt efteråt och minst var tredje år därefter (om man åker med den på vintern). Inte sådan där fuskbehandling som man får på rostskyddsfirmor utan en ordentlig variant som innefattar borrning av ca 80-120 extra spruthål, tvättning i balkar, torkning i 1-4 veckor (beroende på väderlek) mm Per L |
|
|
Första årsmodellen av E24 tyckte t.o.m. BMW själva hade så låg kvalité att de flyttade tillverkningen från karmann till Dingolfing för att få "lite fason på den".. Så just -76:an var nog ingen höjdare från början..men de flesta är ju mer eller mindre borta nu eller renoverade mer eller mindre,oftast mer :) Du Per L har ju en väldigt unik E24 som du ska vara rädd om vilket jag nog misstänker att du är :) Värderas nu också högt bland "samlare/entusiaster" enligt vad jag förstår. Mvh Janne. |
|
|
Hej igen. Tackar för alla svar. Jag blev ju såld direkt när jag såg den. Har tagit lite nya bilder på den. Kika på länken och berätta vad ni tycker. Länk MVH Morgan. |
|
|
Ok,du handlade pärlan snabbt ser jag! :) Snygg vagn,helt klart :) Mvh Janne. |
|
Ser fin ut tycker jag! Grattulerar, du är nu officiellt med bland E24 gänget! =) MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Har alltid varit lite förtjust i E24, och nu har jag äntligen köpt en. Men folk har väldigt roliga reaktioner på dessa bilar. Typ hälften av dom jag har pratat med har tyckt jag har köpt en skitful bil. Och den andra hälften har tyckt den varit jättesnygg. Antingen älskar man den, eller så hatar man den. Verkar inte vara nåt mellanting. Hehe... Jag älskar då den i a f. =D MVH Morgan. |
|
|
Ser riktigt fin ut. Försök få tag på listen till bakskärmen, den ser lite "tom" ut därbak. Komfortstolarna har en tendens att inte vara så komfortabla efter 30 år men det är inga problem att bunta om dom. Rent generellt tycker jag att den E28-baserade e24 är en bättre bil, men den tidigare har en annan charm och jag upplever den mer som en klassisk veteransportbil. Lycka till med kärran. mvh Magnus Melkersson Sextrettifemman: Länk |
|
|
Kul att du köpte den och hoppas du får många trevliga mil i den. Jag har bara haft positiva reaktioner på min bil (eller så vågar folk inte säga att de tycker den är ful =). E12-baserade bilar ser iofs inte lika moderna ut vilket jag kan tänka mig att glyttar inte gillar. |
|
|
A Lind, för mig som kommer från en annan del av landet än dig, så kan det ibland vara på sin plats med en översättning. Vad är en Glytt? Angående reaktioner så får även jag bara positiva omdömen. Den vanligaste är i stil med; "BMW's snyggaste modell nånsin. mvh Magnus Melkersson Sextrettifemman: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.