|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
A.G och Grelle, läs hela tråden så kan ni kommentera sen. Här handlar det om futtiga tiondelar som B8:ans tider behöver förbättras för att axa bättre än M3:orna, och det kommer den göra om den får samma utväxling som M3 3,2 E36. Ja, både M3 och B8 har för hög utväxling för att axa optimalt, men de är ju gatbilar och inte tävlingsbilar Sen kan man dra det hur långt som helst, låt båda bilarna byta till optimal utväxling för 0-100, B8:an kommer vinna ändå, för att den har en mycket starkare motor, det är inget konstigt med det. |
|
|
Allt som presenterats hittills tyder på att M3 är längst från optimal utväxling i standardskick. Med andra ord bör den ha mer att tjäna på en ändrad utväxling. För övrigt, varför ska man jämföra två bilar med samma utväxlingsvärden, kugge för kugge i låda och slutväxel? Det är en ganska sjuk idé. Tycker du man ska tillämpa samma princip när man jämför accelerationen hos en dieselbil med en 600 cc sporthoj? |
|
|
Citat: "Jag har sett tidningstest där M3an är något snabbare samtidigt som jag även läst att B8an är något snabbare (Gustav som testat). Bilarna verkar vara så jämna att det sannolikt blir föraren som avgör utgången." Detta håller jag med om, men tiderna som anges på första sidan av denna tråden påstår att M3:an är typ en tiondel snabbare hela tiden, detta hängde jag upp mig på och ställde mig frågan varför? Sedan nämnde någon utväxlingen, och då trillade poletten ner, plötsligt blev allt klart som korvspad, självklart är det skillnaden i utväxlingen som gör att M3:an trots klenare motor vinner med den där tiondelen hela tiden. Sen råkade jag ju skriva att jag slog vad om att B8:an skulle piska M3:orna om den fick samma utväxling, och då blev här en jäkla fart på alla förståsigpåare. |
|
|
Skruva nu inte upp er för mycket, ta en paus och kolla in min hemsida Länk där står oxå en del om utväxling :) |
|
|
Citat: "Sedan nämnde någon utväxlingen, och då trillade poletten ner, plötsligt blev allt klart som korvspad, självklart är det skillnaden i utväxlingen som gör att M3:an trots klenare motor vinner med den där tiondelen hela tiden." Varför är det självklart? B8 har ju en bättre vald utväxling, den är mer gynnsamt växlad än M3. |
|
| Jag börjar tro att vissa här har fått för sig att effekten förändras genom utväxlingar. Så är det inte alls. Ger motorn 300 hk så förblir det 300 hk genom växellåda och slutväxel (frånsett friktionsförluster) oavsett vilka utväxlingar som finns där. | |
| Tycker att ni krånglar till det.Det är effekten i motorn som är avgörande hur fort bilen axar.Det vore optimalt att ha en variator för att kunna hålla motorns varv konstant vid det varv som motorn ger max effekt men det går inte i det här fallet.Om man ska jämföra dessa två bilar så måste man först bestämma hur fort dom ska gå tex 250km/h då ska dom varva ur ungefär vid 250 för att få optimal axeleration.På tävlings bilar så har man en hög etta så att den blir tätare växlad i högre fart och kan då utnyttja bilens effekt så nära det varv som motorn presterar optimalt. | |
|
Kanske som på min B7:a som gör 90 + på ettan :) Hälsningar Ando Gunnarsson Länk |
|
| Jag håller med dig 2002tii. Det är effekten som ger accelerationen och utväxlingarna handlar om att se till att effektregistret stämmer så bra som möjligt med det önskade fartregistret. | |
|
Avgjort , alltså är B8:an snabbare då den har högre effekt:) Hälsningar Ando Gunnarsson Länk |
|
|
Ja, nu väger den i och för sig mer också. Men ser vi bara till effekt och vikt borde den faktiskt vara aningen snabbare. Nu är det i och för sig inte alltid så att angivna effektuppgifter stämmer. Om jag minns rätt mätte teknikens värld effekten på M3 3,2 när den testades någon gång under 1996 och resultatet tydde på att den antagligen gav mer än de angivna 321 hk. I vilket fall är skillnaden mellan de två modellernas effekt/vikt-förhållande så litet att effektkurvans form, luftmotstånd, däckutrustning, m m kan fälla avgörandet, samt hur tung extrautrustning som de facto sitter på det testade exemplaret. |
|
|
Alpina har som filosofi bla att ingen bil som lämnar Buchloe har mindre effekt än det som utlovas ! Ett ex: Länk Bla gamla B10 BiTurbons effektangivelse kom från det att man körde i +35 grader. Så att en B8 har MINST 333hk och 470 Nm kan man vara helt säker på :) Hälsningar Ando Gunnarsson Länk |
|
| Jo, jag vet att Alpina inte ägnar sig åt att blåsa upp effektsiffrorna. Men som redan framkommit är det ytterst jämnt mellan dessa två bilar, vilket betyder att små detaljer kan få vågskålen att väga över åt ena eller andra hållet. | |
|
Citat från FAST > "A.G och Grelle, läs hela tråden så kan ni kommentera sen." Om DU kanske läst hela tråden så hade du sett att jag kommenterat i denna tråd innan du gjorde det, så vad är det som tyder på att jag inte läst hela tråden? Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.