AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.374

Trögt vrida runt vänster bak på E34

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har haft en E34 535i ståendes på pallbockar i något år nu och nyligen var det dags för en totalrenovering av bakbromsarna (vilket verkligen behövdes).

I dagsläget är allt demonterat - bromskiva, bromsok, bromsokshållare samt handbromsbackar med tillbehör, se Länk bild. Kardanen är bortplockad dessutom.

Höger bak går att snurra runt (dock med en del motstånd) genom att vrida på flänsen med händerna.
Vänster bak däremot är det tvärstopp. För att kunna överhuvudtaget kunna vrida runt denna måste man ha en 0.5m hävarm eller dylikt (inkilad mellan två iskruvade hjulbultar).

Någon som har några uppslag på varför eller känner igen situationen? Är det så att någon del gör lite motstånd pga bilen varit ståendes i mer än ett år? Nu finns det väl inte så många ställen där det kan kärva. Hjullager, homoknutarna eller inne i diffen är de jag kan komma på. Eller är det bara att börja skruva bort drivaxeln från nav alternativt diff och börja felsöka?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Låter som om bakhjulslagret har rostat ihop.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tog loss drivaxeln från navet igår och visst var det precis lika trögt att vrida runt. Något med hjullagret är inte som det ska. Bara att fortsätta demontera antar jag.
Är det en 36mm hylsa man behöver? Ser ut som en vanlig får plats (ser dock för trångt ut för att få plats med en krafthylsa). Vad gör man sen? Drar av inre flänsen och sedan yttre flänsen eller? Kanske läge att börja söka efter byte av bakre hjullager kanske...
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fyller på lite mer info.

Det var en 36 mm hylsa. En vanlig 36 mm 6-kant Round Corner 3/4" från Biltema Länk passade fint. Jag tog dessutom genvägen att köra med mutterknackaren så slapp jag montera skiva, däck, hissa ned, hissa upp osv.

Med den stora 36 mm kransmuttern loss drog jag av den inre flänsen - se Länk bild.

Det intressanta är att efter jag tagit bort den inre flänsen snurrade allt runt utan problem! Och den yttre flänsen sitter kvar med sin axel genom hjullagret. Så hjullagret verkar inte vara orsaken.

Här Länk är en skiss över bakre hjullagret. Jag har alltså tagit bort inre flänsen (#5) medan hjullagret (#4) fortfarande sitter fast i bärarmen och även den yttre flänsen (#1) sitter kvar med sin axel genom hjullagret.

Det jag märkte var att det var ganska mycket rostflagor och rostbitar inuti utrymmet i bärarmen där den inre flänsen skall rotera. Kan ha varit så att det trillat av och samlats en del rost medans bilen stått stilla och att dessa delar kan ha varit ivägen när den inre flänsen skall rotera.
Nästa gång i garaget får jag rengöra och ta bort alla rostflagor för att sedan provmontera den inre flänsen igen och se om det blir någon skillnad.

Något som dock såg mysko ut på den inre flänsen var att en liten del av kanten in mot hjullagret var "böjt" eller "upphöjt". Ser inte helt korrekt ut - vet dock inte vad för problem det kan orsaka att ha det så. Se följande två bilder för att bättre se vad jag menar.
Länk
Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det är nog vettigast att byta lagret , lite rostflagor gör inte så att det går så trögt utan ger ev bara lite missljud , flänsen på sista bilderna byter man när man byter lager , det är bara en tunn plåtring som skall skydda lagret och brukar följa med när man köper nytt lager.
du det var en hel del rost ;/
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En uppdatering kring problemet (blev lite paus på just denna detalj). Jag rensade ut alla rostflagor och rostbitar ur utrymmet i bärarmen - det var en hel del därinne. Jag gjorde dessutom iordning den tunna plåtringen (kunde inte hitta som reservdel någonstans utan den följer nog bara med när man köper nytt lager som Hewi påpekade) så att den var helt platt. Dessutom rensade jag hela den inre flänsen (samt plåtringen) från all rost och skit med nylonborste på borrmaskin. Nu är flänsen och muttern på plats och nu snurrar allt runt utan minsta problem.

Så jag är nöjd - byte av bakhjulslager får vänta något. Jag får utgå ifrån att det var massa små rostbitar och dylikt som satte sig mellan den lilla plåtkanten och utrymmet i bärmen. Tittade lite närmare och det verkar inte vara mycket utrymme mellan plåtringen och bärarmens "väggar". Men kan hålla med Hewi att det mer borde skrapa och inte kunna göra såvärst mycket mtostånd - men nu snurrar allt fritt och jag är nöjd för tillfället.
Gu
4
Gudfarsan
525 Tds E34

320 Cab E30
Tjenare!

Ingen utav er som vet vart man kan få tag i abs kransen bak till e34? båda mina är brustna.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
ABs-kransen bak sitter om jag minns rätt som en del av detalj #1
Länk

Gissar på att ABS-kransen sitter monterad med krymppassning (dvs använda värme för att montera/demontera kransen).

Har dock aldrig sett dessa ABS-kransar säljas löst. Enklast borde vara att köpa ett par begagnade flänsar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Så fel man kan ha :-)

Första träffen efter man gogglat "abs ring e34" så dyker FEA Bildelar upp :-)
Länk

Så hör med dem...
Gu
4
Gudfarsan
525 Tds E34

320 Cab E30
Verka som att sidan inte funkar, ska testa imon igen. Men ett stort tack för hjälpen

MVH
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, här fungerar sidan (både IE9.0 och Firefox5.0).

Prova annars gå till startsidan dvs
Länk
Gu
4
Gudfarsan
525 Tds E34

320 Cab E30
så ja! Hittade dock ingen lös krans :(
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välj "ABS Ring / Krans" i vänstermenyn.

Upp kommer ABS-kransar för alla möjliga märken. BMW är dock inte med i menyn, men följande text står på sidan:

<CITAT START>
Våra ABS ringar är tillverkade av hög kvalitet och kommer med 10 års garanti.

Vi erbjuder ABS-ringar / Kransar till de flesta bilmodeller, däribland till Ford, Honda, Hyundai, Jeep, Kia, Lancia, Alfa Romeo, Audi, Austin, Mercedes-Benz, Mitsubishi,BMW, Chevrolet, Chrysler, Citroen, Dacia, Seat, Skoda, Smart, Subaru, Deawoo, Fiat, Mazda, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Rover, Saab, Suzuki, Toyota, Volvo m.fl.

Finner ni inte vad ni söker, gör en förfrågan genom att klicka på "Förfågan" i menyn ovan. Vi besvarar alla förfrågan.
<CITAT SLUT>

Så du får kontakta FEA Bildelar, det var därför jag skrev "Så hör med dem...". Inte säkert de har till just BMW E34, men värt att prova.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.