|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag körde 250 km idag och slog av bilen. Den stod ca fem minuter. Sen när jag startar så står det engine overheated. Man undrar om kanske kylarvätskan är nära gränsen till för låg? Eller nåt annat? | |
|
Gick bilen hårt? Det kan vara ett glapp annars kanhända. Vet inte hur det är på dom nya bilarna men på min gamla E31a får jag öppna huven och kontrollera vätskenivån. Bl a Audi A2 finsn få påfyllningsställen minns jag. Jag har infört som regel att köra bilen på tomgång 30 sekunder före och efter körning. Dels för att smörjningen skall ha en chans att nå ut på samtliga ställen i motorn, dels för uppvärming/ avkylning. Lycka till! Asken A true man tries to listen twice as much as he speaks. |
|
| Det är fullt normalt att kyl-tempen stiger efter avstängning, den "lagrade" värmen i metallen överförs till kylvätskan.... | |
| Den gick inte hårt och detta larm har jag inte fått förut....... | |
|
Tja,du har väl kontrollerat kylvätskenivån? Annars så tycker jag att det börjar gå till överdrift dessa larm som "plingar till" lite "nu och då" och man blir inte klokare för den sakens skull :/ "Teknisk overkill" eller något åt det hållet skulle jag vilja säga.. Dock hoppas jag ju för din skull att någon här på forumet kan förtydliga lite mera angående ditt larm..naturligtvis. Du kanske har en elektrisk vattenpump redan på din modell?,en tanke bara att det är den som "gett upp",men då borde väl det finnas ett larm för den också kan man ju tycka när nu det är som det är med förekomsten av x-antal extra underfundiga larm i dagens bilar.. Jaja.. Mvh Janne. |
|
|
Att ersätta en mätare med en varning är väl inte tekniskt overkill. Du bör agera lika som du hade gjort på äldre bilar om du startat bilen och sett att tempmätaren var på rött. Eftervärme låter troligt med de temperaturer vi har idag. Slocknade lampan efter att vattnet cirkulerat då kan du förmodligen köra vidare. Du har en annan varning för låg vätskenivå. Den har jag fått larm på en gång och då låg nivån strax över min på "stickan". /Mats **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Det är dumt att det inte finns en kylvätsketempmätare i bilen så man kan utesluta falsklarm. Det kom inget larm förrän man slog av motorn. | |
|
Mats>>>Jag gillar mätare ca "1000ggr" bättre än diverse texter som talar om diverse feltillstånd som man(tydligen) inte kan härleda till vad det beror på :) Begriper inte varför BMW bortrationaliserat mätaren för motortemp/kylvätsketemp!? Någonting vill man väl ha lite "manuell koll på"....Eller? Mvh Janne. |
|
| Man borde kunna få temperaturen utskriven på skärmen i alla fall tycker man. | |
|
Hmm...Man får väl köpa och montera en VDO-mätare som på den gamla goda tiden lite snyggt på lämpligt ställe ;))) Mvh Janne. |
|
| Jag kollade nyss och kylvätskan var över max, men det är BMW:s verkstad som fyllt på. Är det inte bra över max? Motorn var kall. | |
|
Tja,för hög nivå i exp.kärlet är ju inte optimalt...Kan ju tryckas ut en del vätska vid driftvarm motor då...men du har ju kört en längre tid? med denna "övernivå", så då är det säkert ingen fara,dvs din höga nivå är inte FÖR hög m.a.o. Mvh Janne. |
|
| Jag har kört länge med det tror jag, men inte på sommaren. Jag ska ut och köra i morgon och se om den larmar.... | |
|
Annars så kan du ju suga ur med lämplig slang det lilla överskottet,nu när motorn ändå är kall... Din maskin har väl också en nivåmarkering där denna nivå skall ligga när motorn är kall? Mvh Janne. |
|
| Det är nivå för kall motor och det är kanske ca 2 dl för mycket.... | |
|
Ja,det lät ju inte alls som någon fara med endast 2dl för mycket...Men jag vet ju inte hur pass känsligt det är på din vagn detta(mht larm och dylikt)... På mina M30 så är det då absolut ingen fara med det.. Beror på hur stort expansionskärl du har..eller hur det är utformat s.a.s. Mvh Janne. |
|
| Det verkar ha varit falsklarm för det har inte kommit igen. Ett tag larmade den ofta på att batteriet börjar bli urladdat, men den har slutat med det nu..... | |
| vilken version av mjukvara har du (CIP)? | |
| Det vet jag inte, men det är aldrig bytt. | |
| Jag skulle nog överväga en programvaruuppdatering med tanke på de olika felindikeringar du tydligen haft. | |
|
Jo...Var det inte så här det började?...Ja, med alla problem som 7-serien fick EFTER att uppdateringar verkstaden gjorde i början,numera är detta antagligen "utagerat", men man ska kanske först kontrollera med v-staden vad som ska göras o ev höra/kolla hur det brukar gå sedan med vagnens alla funktioner av någon "lokal bra BMW verkstad"....kanske?.. Nu vet jag iofs att 5-serien INTE haft tillnärmelsevis lika mycket problem efter dessa uppgraderingar som då 7-serien har/hade!?...men iaf. Vore intressant att höra om några här haft problem efter diverse uppgraderingar av mjukvara på 5-serien E60? Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.