|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
BMW39. Det tråkiga i kråksången att du kommer att sitta och betala på bilen trots att du sedan länge inte längre har den kvar. (20års lånet) Kan det föresten stämma? Jag fick det till 336tkr när jag lade ihop ränta och amortering med tidsaspekten. Men den själva månadliga ägandekostnaden kan väl anses som rimlig för bilarna i fråga. Även om det på pappret är stora pengar. Kostar att ligga på topp;-) Mvh Jonas |
|
|
Tack för alla svar. bmw_tok: Jo det är ju mycket pengar att låna men har man ingen kontantinsats så är detta oftast den enda vägen, men som du säger så blir det ju mycket lån fast månadskostnaden blir väl ungefär lika mycket(eller lite mer) än om man leasar en sån bil? BMW-jonas du kanske vet bättre angående detta? Sen om man återgår till frågan "att ha råd", så kan detta tolkas på olika sätt, och det handlar väl lite om prioriteringar också. Jag kan även tillägga att jag har en inkomst på ca 35k/mån (brutto) och har inga andra lån eller liknande. BMW-Jonas: jag använde bankens egen kalkylator för lån och räknade fram detta så hoppas att den räknade rätt=) Sen så har du ju rätt när det gäller att man betalar ett lån trots att bilen redan är såld efter några år (20 års lånet). Men räknar man inte även in bostadens värdeökning med åren, så att lånet automatiskt minskar även på detta sätt då bostaden ökar sitt värde? Jag hoppas du förstår vad jag menar här=) |
|
|
Om jag tolkar dig rätt nu bmw39 så har du inga lån alls idag? Det i kombination med din vettiga inkomst gör ju att du borde kunna spara ihop en slant på en relativt kort tid. Varför inte göra så istället och sen låna resterande belopp? Att anta att bostäder och inflation alltid ökar och "holkar ur" lånen är ett ganska farligt antagande. Visst är det allt som oftast så, men inte alltid. Just nu tex är det ju en hel del "experter" som varnar för ras på bostadsmarknaden. Vill inte låta som en tråkig ekonom här (är absolut inte det). Men folk lånar på tok för mycket pengar just nu, speciellt till bostäder! |
|
|
Bmw_tok, Jag läste ditt inlägg men jag reagerade över filosofin över lag. "Att finansiera en bil som sjunker med 50kkr eller kanske mer per år ENBART med lån är ingen bra idé" Det var med detta jag skrev att man bör välja en amortering värd namnet så att den dagen bilen ska lösas inte blir en överraskning. Senare skriver du att på så här pass dyra bilar ska en del vara kontant, annars har man inte råd. Det håller jag helt enkelt inte med om. Har liksom inte med saken att göra. Hur du eller någon annan har förvaltat sina pengar har inte med förmögenhet att göra. Pengar i madrassen eller investerade i annat. Vem har råd eller inte? |
|
|
bmw-tok: Jo visst kan jag spara men detta lär ändå ta sin tid, säg att jag sparar så mycket som 7000 kr/mån, vilket ändå skulle ta ca 5 år för mig att spara ihop till ca 400-450k eller hur? Även om jag går in med en kontantinsats på ca 200k så lär detta dröja minst 2-3 år för mig att spara denna summa och vid denna tid börjar ju faktiskt bilmodellen att bli lite gammal eller håller du inte med? Men jag förstår ditt resonemang också angående prisras på bostäder och jag vet att det har talats mycket om detta nu, men en eventuell prissänkning följer ju alltid av en rejäl uppgång... Sen så håller jag med dig Anders S, att ha råd med en bil har inget att göra med hur man köper bilen egentligen, har man ingen bra inkomst kan man inte heller låna eller? |
|
| Att spara 7000kr/mån är ju en väldigt bra idé. På 3år har du då 210kkr och är en bra kontantinsats på en bil som kostar ca 3ggr så mycket. Att bilen som modell är gammal om 3år...köp en annan bil då om du tycker så. Bilar finns hur mycket som helst och kommer alltid att finnas. Annars kan du ju se det som att bilen är precis lagom buggrättad om 3år :-) | |
|
Antingen så sparar man i tre år för att köpa bilen man vill ha och får den tre år för sent. Eller så lånar man till samma kostnad (inkl alternativkostnad för kapital) och får bilen direkt. Inget svårt val i mina ögon. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Samma kostnad kan det ju aldrig bli. Du får ju betala ränta på 200kkr mer än om du satt dem som kontantinsats. Sen ska man väl egentligen också ta hänsyn till den positiva ränta/avkastning man själv får av pengarna som "jobbar" på banken i 3år. | |
| Jag tror nog att det är roligare att äga en relativt ny m3:a eller m5:a än att äga bilen lite innan en ny kaross kommer! | |
|
Hur man än vänder och vrider på saken så blir det alltid en dålig affär. Mer eller mindre. Frågorna man får ställa sig själv är har jag råd och är det värt det? Tycker man så då är det bara att handla. Vi kanske bara lever en gång:) Mvh Jonas |
|
| BMW-Jonas: Jag har samma inställning=) | |
| O en sak till, TRO mig det e alltid värt att åka i en ny M-bil=))) | |
|
Jo, visst lever man bara en gång och roligt ska man ha. Så jag ska inte argumentera mer....men, låt mig bara få göra en liten ovetenskaplig beräkning. Skillnaden att låna 200kkr mer vid 6% ränta är 12kkr/år, alltså 1000kr per mån. Att spara 7000/mån i 36mån ger ju 210kkr på sparkontot. Men placerar man detta på ett bra sätt kan det relativ lätt ge 15-20% avkastning per år. Om vi räknar lite lågt så kan vi säga att dessa 210kkr är värda 300kkr efter 3år. Skillnaden att låna hela beloppet på 600kkr eller att spara i 3år först blir då 1000 + (90000/36) = 3500kr per månad under dessa 3år. Det tycker iaf inte jag är ungefär samma kostnad. |
|
|
Såhär ser jag på det. Om du tar 200.000 kontanter och stoppar in dem i en bil så förlorar du ungefär 10% årligen som du kunde ha fått som avkastning. Kostnad = 20.000 kr årligen Om du istället lånar 200.000 så kostar det runt 6% per år = 12.000 kr Här är all amortering borttagen men jag tror du förstår vad jag menar i alla fall. Kostnaden för ett kontantköp är ju den avkastning du går miste om. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
För det första så spar man inte 7000:- i månaden om man tjänar 35´ brutto i månaden, åtminstone tror jag få människor skulle göra det. Ännu mindre tror jag någon skulle göra det för att spara ihop till en bil, 3 år senare ! För det andra så är exemplet med sparandet och placering av dessa inte räknade på ett korrekt sätt. Sparar du 7´ i månaden så har du fått ihop 84´ det första året. Du har inte 210 när du börjar... Och inte tror jag man ska räkna med 40% avkastning på kapitalet heller !(210´ blir 300´ ?) Sist men inte minst, när du har dessa 210-230´ kr, och kan få avkastning på säg 10% om du placerar dom rätt. Ska du då slänga in dom ett bilköp istället? Vansinnigt enligt mig. |
|
| Av ren erfarenhet vet jag att sparande varje månad för att köpa en bil inte går så bra, speciellt när det gäller att spara i flera år! Sparandet börjar exempelvis med ca 7000 kr/mån och avtar för varje månad som går...helt plötsligt sparar man endast 3000kr/mån och vissa gånger kanske bara 2000 kr, detta oberoende av inkomst, jag tror inte man skulle orka spara till en bil i 2-3 år även om man tjänade +50k/månad! Dels för att det tar en massa tid och dels för att bilen är gammal när man väl har sparat sina pengar! | |
|
Man får ha automatiska överföringar så man helt enkelt inte kan fuska! Så har jag själv gjort och det funkar bra för mig. Det som däremot inte har gått som tänkt för mig och som jag får ge Anders S rätt på, är när man väl fått ihop en slant som man tänkt använda till något, tex en bil. Då kommer snålvargen fram i en och det blir helt enkelt ingen bil, man fortsätter spara och kör vidare i det man har. Men min förhoppning är ju ändå att de finns de som kan spara och sen använda pengarna till det man tänkte från början :-). Men det kostar att låna...ganska mycket till och med. |
|
|
"Men det kostar att låna...ganska mycket till och med." Du envisas med att påstå att det är dyrare att låna trots att flera inlägg ovanför på ett mycket tydligt sätt beskriver att så inte är fallet. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Finns ingen som kan "beskriva" att det inte kostar ränta att låna! Sen att vissa tycker att det är värt räntekostnaden för att ha en fin bil eller liknande det är en annan sak och har beskrivits i diverse inlägg ovan. Så visst kommer jag fortsätta envisas att det kostar att låna. Annars skulle inte bankerna gå med vinst :-) |
|
|
Jo, det kostar att låna. Men vad kostar det att binda upp pengar du har istället för att förvalta dom? Det är väl det som är frågan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.