|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Visst är det så, Stefan! Det hinner vi också iom att både du och jag vill ha lev våren 08. Mvh Jonas |
|
|
Grattis till väldigt fina bilar! Hur är det vid beställning av denna m3:a, måste något betalas kontant vid beställning eller? Hur har ni gjort? |
|
|
Det är väl som vanligt? Om man finansiera bilen via billån så betalar man kontantinsatsen när man hämtar ut bilen, annars hela summan då? Kontraktet med bilsäljaren är väl det som binder en till bilköpet? Mvh, /Wille |
|
| Tjena Wille, okej jag förstår så man betalar ingenting alls vid själva beställningen, men man är bunden till köpet av bilen via kontraktet...så om man inte genomför köpet blir man tvungen att betala en viss straffavgift kan jag tänka mig? | |
| Ni som beställt, kommer ni att använda BMW:s egna finansieringsform eller betalas allt kontant? | |
|
För min del så har jag alltid betalat mina bilar kontant. När det gäller 335d så får det bli ett leasingupplägg där 40% kommer utgöra kontantinsatsen och företaget får lyfta halva momsen. 36mån uppläggningstid. Löser bilen efter 2 år. M3:an kommer bil en kontantaffär. //Stefan |
|
|
Jag kör mina bilar som tjänstebilar. Betalar ca 20% i kontantinsats. Betalar extra skatt i form av horribelt förmånsvärde. Kör oftast bilen 3 år. Byter sedan mot något annat. Är pedant så ställer er på kö för en kanonbil 2011;) Man behöver inte betala någon summa i förväg vilket verkar vara fallet i bl.a USA. Mvh Jonas |
|
|
BMW-Jonas Kryssat i utrustningslistan och kan bara konstatera att du har rätt vad det gäller priset. 140.200:- i tillval +bil landar på 788.200:- brutto. Det är väl smällar man får ta. Då är inte dsg-lådan medräknad. Vet du möjligen vad den kommer kosta. //Stefan |
|
|
Vet inte men jag har kalkylerat med dryga 40tkr. Den gamla smg kostade ca 34tkr. Mvh Jonas |
|
|
Kan man inte komma ur ett kontrakt? Det kan ju hända mkt under en leveranstid på 6 månader?? Hur livet tar sina ändringar kan ju vara svårt att förutse, eller hur? Mvh Jonas |
|
| BMW-Jonas: Kan man välja en ny m3:a som tjänstebil? Vad jobbar du med =))) | |
|
bmw39// Egen företagare. Inga avundsjuka anställda alltså;) Driver litet AB tillsammans med min far. Mvh Jonas |
|
|
BMW-jonas: Okej jag förstår, det är ju fördelen med att ha företag=) Själv så funderar jag faktiskt starkt på att köpa ny bil till nästa sommar, antingen den nya m3:an eller m5:an (05-06:a), fast jag har inget företag iförsig men hade tänkt följande finansieringsform: Jag har en obelånad bostadsrätt som gått upp i värde ca 700k sen jag köpte den och enligt banken kan jag då belåna den upp till ca 600k. Som ett exempel kan vi ta en m3:a som kostar ca 800k. Min tanke var då att belåna bostaden med 450k och betala in denna som en kontantinsats för billånet, dvs mer än hälften av den totala summan! Sedan så kör jag resterande 350k som ett vanligt billån. Enligt mina beräkningar kommer det att se ut ungefär såhär: 450k Bolån (med räntan ca 4,20%) = ca 1400 kr/mån 350k billån ( med räntan ca 6,30 %) = ca 5000 kr/mån Summa: 6400 kr/mån detta är då vad m3:an kommer att kosta, så för en m5:a från 2005 lär kostnaden bli lägre än så antar jag då priserna där ligger runt 600k totalt. Låter detta som en vettig finansiering? |
|
| Kan även tillägga att låneperioden för resp lån är 20 år(bolån) och 7 år(billån). | |
|
bmw39: Att finansiera en så pass dyr bil med ENDAST lån tycker iaf jag är helgalet!! Köp något billigare som du har råd med istället. |
|
|
Inget galet att ta fullt lån på bilen. Se bara till att välja en vettig amortering så att den går att lösa den dagen man känner för det. Så länge man inte är mångmiljonär känns det helgalet att binda upp kapital och casha en bil för nästan en miljon. Uttrycket "att ha råd" är inte detsamma som att ha motsvarande pengar i madrassen. Ungefär som att säga att folk med höga inkomster bör bo i hyresrätter tills dom jobbat ihop så mycket pengar att om kan betala villan kontant. |
|
| Nu skrev jag inte att han ska betala bilen kontant heller. Men att inte betala en krona utan låna allt tycker jag är galet...det står jag för :-) Åtminstone när det rör sig om så här pass dyra vagnar. | |
|
BMW_tok: Att köpa sina bilar kontant är inte alls särskilt smart eftersom du då binder upp en massa kapital som du istället kan få avskastning för någon annanstans. Ett kontantköp idag innebär en kostnad på runt 10% årligen med den börsutveckling vi har haft. Räknar man ännu mera safe och jämför med räntebärande papper så hamnar man vid en kostnad på runt 5%. Att kontantköp skulle vara det billigaste är en myt. Däremot är det säkrare om du måste backa ur affären eller får ett stort avbräck i ekonomin. Men det är en annan fråga. Att låna till ett bilköp skulle vara ett tecken på att man inte har råd är nog bland det tokigaste jag har hört på den här siten. (Undantaget han som hävdade stenhårt att hans E34 520 gjorde 255 km/h verklig fart) //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Läser ni inte inläggen pojkar??? Jag skriver inte att han ska betala bilen HELT kontant!! Men jag tycker på så här pass dyra bilar att en viss del ska vara kontant, annars har man inte råd. Att finansiera en bil som sjunker med 50kkr eller kanske mer per år ENBART med lån är ingen bra idé. |
|
|
"Köp något billigare som du har råd med istället." Det var väl ungefär det vi reagerade på. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.