AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.457

Olja i tändstiftshål M54

Sida 1 av 2
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Är det ingen här på forumet som har haft problem med olja i tänstiftshål på M54 motorer?
Tydligen har BMW gått ut med ett service meddelande om att man måste byta topplock på grund av porer i gjutningen av toppen. Det är cylinder nr 2 som är drabbad.
_m
9
_ml_
2002 -75
330xi -04
Länk till service bulletinen:
Länk
_m
9
_ml_
2002 -75
330xi -04
Jag har mest troligt detta bekymmer på en E46 -04. Upptäckte att det läkte olja ner på grenröret för en vecka sedan. Monterade bort motorplastkåpan och såg att det var fullt med olja över hela ventilkåpan. Drog ur tändmodulerna och såg att oljan kom från tändstifthål nr 2 som var överfull med olja. Man såg inte ens stiftet.
Bytte ventilkåpspackning direkt och nu efter en vecka och ca 50 mil senare så är det olja upp till halva tändstiftet. Är bara i tändstifthål nr 2 som är oljefyllt, alla andra är kruttorra.
Det gick inte att se något fel på packningen och jag var mycket noggrann vid monteringen av den nya. Vevhusventilationen verkade också öppen och frisk.

Bild på eländet:
Länk

Ska bli spännande ringa BMW imorgon och höra vad de anser om oljeläckaget.
_m
9
_ml_
2002 -75
330xi -04
Konstaterade just att toppen är sprucken!

Precis som bulletinen säger så är det en spricka i tändstiftkanalen som det läcker olja genom in till tändstift #2.

Sprickan fastnar tom på kort, även om den är hårtunn.
Länk
Syns tydligt efter bara 3 km körsträcka var oljan kommer ut. Har markerat sprickans sträckning och var oljan tränger ut.
Länk

Sprickan är mot torpedväggen.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Rotade runt i lite dokumentation.
Service round the table subjects Torsdag 16 december 2004.
Situation
All Vehicles with M54 engine.
Low milage valve cover leakage, multible replecments of valvecovergaskets.
-Oil filling up spark plug tube up (often cylinder 2)
Cause
Porosity between oil passage and spark plug tube in cylinder head.

Product quality update.
Replace cylinderhead
Report all cases in PuMA.

January 2004

///MVH Hasso
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Aj, trist som bara den. Vad säger BMW om detta? Tar de det på GoodWill?

__
Bilblogg:
Länk
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Verkar konstigt att inte BMW verkstäderna i sverige har hört talas om problemet som dom påstår när man ringer runt.
_m
9
_ml_
2002 -75
330xi -04
Service bulletinen existerar tydligen bara i USA. Därmed vill inte BMW Sverige kännas vid felet och tar det inte på goodwill.
Däremot så ska dom undersöka om inte handlaren jag köpt bilen av för mindre än en månad sedan gör det.

Felet med porer i gjutningen av toppen finns bevisligen även på bilar som inte sålts till USA så man undrar hur mycket som mörkas.
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Undrar om jag har samma problem... läcker nämligen olja som verkar hamna på grenröret långt in. Det kommer i omgångar, var ute och startade nyss och efter ett tag började det ryka så jag slog av och letade.. Men kan bara konstatera aett det droppar och hamnar nedanför grenröret så ska kolla packningen och stifthålen när det är lite varmare i garaget...

Hoppas de är packningen men då borde det väl läka hela tiden?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bholmberg. Kolla upp så att det inte frysit i vevhusventilationen. Trycket som uppstår pressar i bästa fall ut olja ur ventilkåpspackningen och i sämsta fall rakt in i insuget via returen från oljecyklonen. Då kan det bli generalhaveri.
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Oj, tack så mkt för tipset! har inte alls tänkt på det, kan ju hända att den är helt igensatt.. Ska kolla imorgon!
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Bholmberg: Plocka upp röret som går ner i tråget vid oljestickan. Vrid försiktigt av slangen från oljereturen. Testa att blåsa i röret där slangen satt, om det går att blåsa så är det ok annars inte.

Montera isär på ett varmt ställe annars spricker säkert slangarna.
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
kamel2, rätt trångt där.. Inte hittat röret, om det inte är det rör du menar som kommer ut från vevhuset och går ner under insuget?
Hade iaf ingen olja i tändstiftsbrunnarna men det är olja under 1an och 2an på plåten som sitter ovanför grenröret. Är antagligen packningen som är trött så det får bli en stung i garaget nu.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Torka rent och se om det kommer mer olja där. Risken med att montera en ny ventilkåpspackning är att om det är tätt och fryser i ventilationen så kommer trycket bli så högt att olja trycks upp i cyklonen och vidare in i insuget och cylindrarna.
En halvklen ventilkåpspackning som läcker vid övertryck är bara hälsosamt.
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Hm hälsosamt är det inte om det droppar ner på grenröret så hela motorutrymmet är fylld med blårök =) Skämt å sido.. Rätt säker på att det är därifrån det kommer, har torkat förut och det är kladdigare nu, har svårt att tänka mig att vevhusventilation har frusit, men vart brukar vevhusventilation sätta igen sig?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är lite olika, men när det fryser mellan ventilkåpan och oljecyklonen kan det trycka upp olja via slangen mellan cyklonen och oljesticksröret. Då poppar det hål på membranet i cyklonen och oljan rusar in i insuget.
Jag har drabbats av frusen ventilation en gång och då trycktes oljan tack och lov ut på samma ställe som på din bil. Vid normal drift läcker det inte där.
Men om det fortfarande läcker fast du torkat så är det kanske dags att byta packning.
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Okej! Tack för ett bra svar, du har ingen bild som kan förtydliga din beskrivning?
Jag byter packningen hursomhellst nu och samtidigt får jag passa på att rensa vevhusventilationen =)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
När det fryser i slang 2, kan oljan stiga upp i slang 4:Länk
Det brukar vara stopp nere vid anslutningen till oljesticksröret då det är rätt trångt där. Om du bökar med dom delarna som sitter rätt trångt till rekommenderar jag nästan att du skaffar ett "cold-climate-kit" med isolerade slangar och cyklon.
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Tack för ett ypperligt bra svar!
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Hej! Nu har ja äntligen bytt packning och kollat vevhusventilationen. Packningen var hårdare än plast och gick i småbitar när jag försökte få loss den.. Inte så konstigt om det läckt olja där tänkte jag.
Så idag startade ja med ny packning och lät bilen gå ett tag, men till min förvåning ryker det fortfarande från grenröret och det blir små oljedroppar på marken under motorn!

Så till frågan, vad kan det vara som läcker för mig? Det måste hamna på grenröret men kommer inte från ventilkåpan, jag blir inte klok. Tips?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Bholmberg: om det läcker på grenröret finns det väll bara 2 ställen de kan komma från? brunnarna eller ventilkåpan? annars måste det väll vara en spricka i själva blocket?
när jag bytte mina packningar i toppen höll inte en packning tätt till de 3 brunnarna mot torpedväggen. förmodligen felmontering med nått skit mellan packningen. hittade inget fel men fick byta ut den nya packningen igen för att få tätt.

om de skulle läcka för dig från blocket eller toppen på grund av en spricka så kan man tvätta noga och dra på kemisk metall. de ska tåla olja samt bensin. använder det själv när jag limmat plast/plåttankar blocket till en cross och aldrig haft problem senare.
för de som har problem med sprickor i brunnen och inte kan byta själv eller inte vill lämna in så är detta ett kanon-bra alternativ som säkert håller om man är noggrann.

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.