AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
13.151

Hur använda matt-tvätt?

Sida 1 av 2
Funderar på att tvätta mattor, fram och baksätet bagage luckan mm och läste att matt-tvätt skulle tydligenn vara "the shit" och får bilen att lukta närmaste ny!

Men hur går det till egentligen, vet inte hur en sån maskin ser ut, funderade på om jag tvingas riva ut stolar och baksätet eller om man går loss på sätena innifrån? Jag har en storfläck i baksätet som måste bort, den va där när jag köpte den.

Jag har halvläder och ska väl hitta nått medel för lädret.. och hur gör jag med taket? Matt-tvätt där med?

Vilket medel är att rekomendera för all plast inredning som finns, är ett lager av dam eller tunt tunt grus överallt.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
För att få bilen riktigt ren invändigt får du räkna med att det är en 3-stegs operation som kan ta upp till en dag men det är det värt!

Det första du kan göra är att ta bort allt löst i bilen. Mattor med mera.

Sedan går du igenom bilens inredning med en bra dammsugare. mjuk borste på hårda material och en hård förlängare på mjuka material. Detta för att undvika repor på det hårda materialet och komma åt på trånga utrymmen. Låt ögat söka sig till smutsen.

När du är klar med inredningen kan du torka runt lister med mera för att få bort smutsen där.

Därefter torkar du av alla ytor du ser med en hink med bara varmt vatten och en trasa. Löser sig inte smutsen kommer det med andra omgången. Det är en myt har jag själv upptäckt att man behöver en massa medel när man kan göra det ytterligare en gång med enbart ett par droppar diskmedel i vattnet. Byter man vatten ofta och kramar ur trasan får man med mycket smuts.

Då är du klar med första omgången.

Sedan är det dags för varv 2. Här har jag skrivit ett reportage hur man tvättar fönstren på miljömässigt skonsammaste sättet. Länk

Det blir dessutom väldigt rent.

Varv 3 är finliret.

Det som är kvar nu, om du lagt lite tid på jobbet är dels innanför ventilationsgaller, bakom pedalerna samt övrigt.

Detta avhandlas i ett kommande reportage om invändig tvätt samt kemning.

Lädret ordnar du bäst såhär. Länk

Om du efter detta vill ha lite trevlig nybilsdoft i bilen rekommenderar jag BMWs vinylspray eller Meguiar 40 som är min personliga favorit. Länk har den.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Extra textilmattor och gummimattor tvättar du lättast genom att lägga lite miljövänlig avfettning på dom och spola av dom med högtryckstvätten på lämpligt avstånd.

Mvh
Asken
va
82
vagabond
320d -02
Har ljusgrå inredning som blir smutsig som f*n trots att jag alltid är själv i bilen så några inredningstvättar har det blivit. Funkar klockrent med mattvätt, se bara till att få det lilla munstycket, som används till möbler, när (om) du hyr ut annars är det meningslöst med det stora munstycket.
När du sprutar och jobbar in medlet före tvätten med sprayflaska t ex se till att täcka allt annars blir det fläckar när det har torkat.
Ju mer grejer du kan plocka ut desto enklare/bättre blir det.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En matttvätt hyr man enklast på t ex Länk

Sedan fyller man väl med varmt vatten och börjar tvätta. Renast blir det om man gör det i 3 omgångar med hela bilen. Efter den andra omgången kan man applicera ett rengöringsmedel på fläcken om den inte har släppt.

Mvh
Asken
Någon som vet var man kan hyra en mattvätt i Linköping?

/ Micke
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
prova på Länk Jag tror de är rikstäckande.
Mvh
Asken
Var köper man "tvätt" medlet till matt-tvätten?
Och hur mkt kostar en sån dunk?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är knappast miljövänligt att använda tvättmedel om man inte måste. Tvätta hela bilen 2 ggr med varmt vatten noga först. Sedan om du har fläckar kvar, tag lite biospray alternativt tvättmedelsflingor. Medelst en tand- eller rotborste och gnuggar du mjukt på fläcken. Sug sedan bort smutsen och vips är det som nytt.
En dunk tvättmedel kostar minst 1.5ggr hyran av tvättmaskinen vad jag kollat men det kan skilja lokalt.
Mvh
Asken
Jasså? Är det så dyrt?
I så fall blir det en mindre dunk eller nått :)

Ska låna en kompis matt-tvätt men måste köpa medlet, var ska jag vända mig och finns det nått "rätt" namn som jag ska fråga efter?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den som säger att det behövs medel har bråttom. Den som använder varmvatten i 2 omgångar tar det soft och har kul:)
Mvh
Asken
Den som säger att det inte behövs medel har inte tvättat många klädslar...

Visst i vissa enstaka fall kan man klara sig, men det är inte många..

MVH/
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den som uttalar sig i fallet bör ha nått tresiffrigt själv inom en snar framtid för att ses som kunnig i fallet...,

Asken Kiosk&Bilvård var på sin tid en framgångsrik rörelse...

Det många gör idag är applicerar momentet stress i handlingen. Då slutar hjärnan att fungera rent intelligent och blir en maskin. Jag om någon vet. Har varit maskin i väldigt många år...

För att smuts skall lösas väl behöver man lösa upp det med vanligt rent varmvatten, annars är det inte så stor chans att man får med sig smutsen upp då munstycket passerar.
Jag tror inte det räcker med varmvatten och en borste för den fläcken jag har, och det känns lite fräschare. Tydligen skulle en genomgående matt-tvätt göra så att lukten i bilen blir bättre.

Så, var köper jag tvättmedlet och hur mkt kostar det?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Prova först med varmvatten och borste 2 ggr. Sen lite vanlig biospray eller liknande på. Du kan slå i en skvätt av din favorit aftershave i andra omgången så får du väldoft så det räcker....

Kommer gärna och visar dig på plats om du inte tror mig....

Mvh
Asken
Jag tvättar inte allt för sällan klädslar på både BMW och andra bilar, och bara vatten fungerar väldigt sällan/aldrig.

Och på firman jag arbetar räknas bara resultat, vi plockar alltid ur stolarna ur bilen, och tvättar med ph neutrala rengöringsmedel och hetvatten.

Sen vet jag inte om det där angående rakvattnet var ett skämt, men man vill ju att materialen som interiören är gjorda av ska skapa doften och inte rakvatten..

Och är det dålig lukt som inte går att få ur bara med hjälp av tvätt så finns det ozonmaskiner (vilket jag inte rekomenderar om det inte är ett måste)

Även maskiner som "avjoniserar" och tar bort lukterna på ett mildare vis.

MVH/
Så jag borde vända mig till Cramo om jag förstått det rätt?
Vilka fler säljer och hur är priserna mellan dem? Nån som vet?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nicklas O: Jag betvivlar inte ditt resultat. Det du skriver om medel slutade jag med när jag studerat kemikalieinspektionens hemsida noga. Då gick det upp för mig vilket miljösvin jag varit utan att tänka efter. Önskar dig lycka till. Nu ska bil 102 bli kemad av mig:) mvh asken I 08 är hyreshuset i jkbg prisgynnsammast för hyra när jag kollade runt sist. Köpa maskinen är minst 8kkr för en bra. Man ska äga så lite som möjligt, billigast så:)
Ringde till Cramo i fredags, de hade varken matt-tvätt eller matt-tvätts medel.. Ringde till deras depå i Huddinge.

Var ska jag vända mig för tvättmedlet?
Jag har ringt runt och besökt olika matt-tvätts firmor, kemtvättar med mera och ingen säljer. Biltema har ej, inte ens Clas Ohlsson..
Ska försöka hos rekondare och se om de säljer medlet, om inte ska jag fråga om jag kan få köpa lite svart.

Är det ingen som vet en konkret butik?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bimmerkid, powerposta mig så får du låna lite av mig men det behövs inte om jag får visa dig. Mvh asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.