AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
28.797

Tändningslås E38 som snurrar! Varning!

Sida 3 av 4
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Hej igen!
Tusan vet om det inte bara är nyckeln som är sliten, som gör att den snurrar.
Blev lite orolig efter att ha läst det här precis innan vår 1000-mila-semester, eftersom det hade inträffat.
Det inträffade igen, 300 mil hemifrån, men till min förtjusning endast med min slitna reservnyckel.

Visst, byter man tändningslås, byter man nyckel, men jag undrar; Tror Ni inte det räcker med nyckeln?
Låset blir aldrig lika slitet som en nyckel man har med sig överallt.

/S
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Hur upplevs det som när låset snurrar? Har någon enstaka gång haft problem att få igång bilen. Känns precis som startspärren inte slagit från. Alla lägen i låset finns men startmotorn snurrar ej. Är detta också ett tecken på att låset är dåligt eller kan det vara så enkelt som dåligt batteri i nyckeln.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Naha!
Snurrar den så snurrar den utan nåt som helst motstånd, säkert flera varv om du önskar.
Du har nog inte "snurrproblem" David Öfverdahl-Forslöf.

/S
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Tack.
Antar att jag får prova byta batteri i nyckeln då.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
David Öfverdahl-Forslöf:
Snurrar inte startmotorn igång, har du nog problem med själva bilbatteriet (ev. om inte, nåt jordfel).
Köp ett riktigt "VARTA" med de egenskaper som passar Din körstil. Det gjorde jag, trots att jag tydligen inte behövde. De har så stor kapacitet (<100Ah) så det tar mer än 2 dagar att få ording på det med en standard-Ctec, särskilt om man inte kopplat bort det från bilen. Mitt gamla var helt okej efter 3-4 dagars laddning.

Är det inget direkt fel, köp en C-TEC-laddare och lägg på den så fort Du får tillfälle, gärna ett par-tre dagar. Rensa nycklen med en tandborste eller en tops, kan vara skit i den.
Är nyckelbatteriet slut, kan du inte öppna bilen mad fjärren i nycklen,?

/S
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Nej något fel på bilbatteriet tror jag inte att det är. Det är något som hindrar den från att gå igång. Räcker med att jag tar ur nyckeln och sätter i den igen så snurrar den igång som inget har hänt.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Om låset snurrar beror det mest på låset som sagt, visst funkar det "oftare" utan att snurra med en ny nyckel men felet kommer snart att återkomma. Byt låset istället! Hade det varit nyckeln det varit fel på så hade ju inte låset skurigt sig på min och skalmans bilar.. Jag har skickat in ett mekartipps igen och fått bekräftat av "janne-autopower" att han mottagit det såd et borde dyka upp när som! Mvh Kim

Kärleken:
Länk
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Nu ligger mekartipset upplagt!

Kärleken:
Länk
Ug-Lee
Du kunde fått med hur du gjorde för att montera tillbaka låsringen :-)
Själv tog jag ett spännband model mindre å satte bulten igenom öglan, sen drog jag spänbandet igenom ski säcken å fäste i koforten, sen kunde jag hålla spänn på spännbandet med kroppen för att hålla rattstången uppe, och låsringen gick lätt att montera tillbaka.

Visa användare
847
Subidius
750 -91

Nu förstår jag inte hur du krånglade till det :P Jag klämde ihop låsringen, sattedit den. La dit hylsan över och tryckte med en liten radiomejsel tills den ploppade i. Men jag skulle skrivit det kanske..

Kärleken:
Länk
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Jag lämnade in min på Autopartner och de ville promt byta hela rattlåset och aluminiumhöljet också (den har snurrat några gånger nu), eftersom det är aluminiumet som slits, vill de mena på.

Så notan (har inte hämtat den ännu) blir rätt dyr trots att jag var ute i god tid, innan det hände något. Jag får visst räkna med runt 4000:- för detta.

Visst, det låter rätt okej, men frågan är om de verkligen behöver byta allt detta?
Trodde jag skulle komma undan med den där 1000-lappen för låskolven och det, men..

/S
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Nån annan som har bytt "allt" med ev prisuppgift?

/S
fr
176
frejo
535iA -98
Jag fick en prisuppgift på BMW i GBG och då skulle det ligga på cirka 1200 för ratt- och tändlås och lika mycket för jobbet. Men hur vet man om det räcker med bara tändlåset? Mitt snurrar kanske var 30 gång.
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
frejo;
Ja precis, hur vet man det? Mitt har nog inte ens snurrat så ofta, men det har hänt utomlands när man har hela familjen med sig,, och då snurrade det rejält, så jag trodde inte jag skulle få ordning på det.
Fick ordning på det när jag bytte nycklen till den mindre slitna iofs.

/S
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Bytte lås på min idag eftersom den har snurrat runt allt oftare. Hade senaste veckan faktiskt i nyckeln i startlåset dygnet runt då när den fick grepp så hade den grepp. Låste sedan bildörrar med den andra nyckeln.
Bad för säkerhets skull en mekaniker att byta lås eftersom det ska vara en så väldigt enkel operation med rätt verktyg. Hade förberett med att lossa kåpor. Efter en timmes väntan gav mekanikern upp och rekomenderade mig att även byta rattlås men jag avböjde. Åkte hem och parkerade bilen och tänkte att nu kan jag testa när jag ändå har ett nytt lås hemma. Vrid om till radioläge, stick in gemet och drog bara ut låset...
Ska det va så??
400kr extra för arbete som inte blev gjort.

/Aimo
Har beställt ett nytt lås och idag ringde dom och sa att det kommt !

så det blir att hämta det och se om man klarar av att byta det själv!

Några tips på verktyg?

Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm..
Hämtade låset och frågade på skojj om byte ingick i köpet ?
Nej det tar vi extra betalt för sa han.

Då byter ja själv sa jag. Hejdå.
Han såg lite paff ut.

Lyckades byta låset själv iallafall efter ett par svordomar =)

Tur att man hade nya låset för att testa hur det skulle gå till.

Jag lyckades bäst med mellanstort gem. inte dom där minsta.

Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Mr_Hope
Har du bytt själva infästningen i aluminium, som Autopartner i Kristianstad yrkade dyrt att detta måste bytas eftersom det är det som slits (=100% dyrare).

Alla som INTE bytt hela infästningen i aluminium, utan bara låset och senare fått problem igen;
Rapportera här, så man kan urskilja om detta behövs eller ej, endast för efterkommande som annars blir lurade av bilfirmor de med.

Bara för att hjälpa oss med "Auto-Power".....

/S
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Vad kostar det att byta på Bmw då? (inkl låset)
Jag bytte endast lås cylindern som kostade 713kr på bmw

såg inga skador på infästningen. dock gjorde jag rent det från några småbitar som trillat ur låset.

det vart en ehelt annan känsla att vrida på nyckeln helt glappfritt!
förut glappade sjävla låset lite i alla ledder, kändes lite rappligt.

men när ni bytt lås så kanske ni får problem om ni har en sliten nyckel för då passar den ju inte så bra ihop med nya låset.

så ta den fräschaste nyckeln ni har eller köp även en ny nyckel.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.