|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Tja. Tänkte informera om vad som kan inträffa med våra exlusiva stiliga vagnar angående tändningslåset. Problemet börjar med att låset har en tendens till att bara snurra i cylindern utan att tändningen går på. Detta är ett problen som verkar ha blivigt vanligt på dom äldre E38orna och i mitt fall slutade det med att motorn inte gick att stänga av. Låset är fast i körläget.. För att stänga av bilen fick jag dra ur kabeln till luftmassemätaren och sedan lossa minuspolen till batteriet. Jag ringde sedan till automax och frågade om det va vanligt men fick svaret att "det händer" Jag skriver detta för att ni ska byta låset direkt om det börjar snurra. Låset kodat efter era nycklar kostar ca 650:- Pärlan: Länk | |
|
Ingen som har ett krånglande lås mer än mig? Det är iaf en på jobbet med samma problem på sin E38. Kärleken: Länk |
|
Ug-Lee |
Min kan ta ett extra varv ibland. men det brukar jag oxå göra. sommar o go bil. |
|
Sådant händer och det finns trådar i ämnet inklusive ett tips, som inte fungerade så bra för mig. Jag lämnade in bilen när tändningslåset "släppt" några gånger iom att det kan bli dyrbart att strunta i det. Mvh Mikael |
|
|
Om detta händer, va inte snåla. Jag tänkte att jag skulle ta det vid nästa lön och byta det. Tyvärr hann jag inte så långt och nu är bilen obrukbar. Jag har läst lite tips om det och även sökt i forumet. Jag provade idag att spruta i 5-56 och banka försiktigt på låset som en låssmed på forumet föreslog men det va utan framgång! Mitt lås kommer på måndag enligt BMW i kalmar och då har jag varit utan den feta tysken i en vecka :( Kärleken: Länk |
|
Ug-Lee |
Är det svårt att byta? finns det nån beskrivning för det nånstans? |
|
Hade samma problem och väntade en gång för mycket och kunde inte heller stänga av bilen =) Blev till att lämna in den och byta både tändningslås och rattlås. Kostnad över 2000:- i alla fall... lite surt... Så som sagt, byt så fort nyckeln tar ett extra varv!!! |
|
|
Perkele också... Man får väl hoppas att det inte rasar helt, mitt tar också ett extra varv ibland... Bra att folk tipsar, beställer ett idag =) En trimmad traktor är fortfarande en traktor |
|
|
Tips är vad forumen delvis är till för! :P För er som är intresserade så funderar jag på att författa ett mekar-tips på byte tändningslås om det finns intresse.. Kärleken: Länk |
|
Ug-Lee |
Det finns, för jag byter. när jag vet hur. |
|
Vad tusenfotingen! Detta har hänt för mig med nån enstaka gång. Nu hinner jag inte få det bytt innan vår 1000-mila-semester om 14 dar? Har redan bilen på BMW (de har haft den en vecka nu) för byte av kondensorfläkt. Ok! Vill de ha den längre får de byta låset med. Vill inte bli stående i pizzaland pga. detta. 650:- är en "piss i mississippi" om man säger så. /S |
|
|
OK! Spanar efter "mektips", men då får du rappa på..... /S |
|
|
HJÄLP! Lustigt att denny tråd just skapats. Har 3 bilar hemma på gården och skulle flytta dem lite. 750 startar först men sen dör den direkt, vet inte vad som händer riktigt. Hur som helst. Tändningslåset har fastnat i "körläge" tror jag. Motorn är dock av men sätter man en nyckel i tändningslåset så händer ingenting, sitter bergfast och går ej att snurra. Har haft problem med att tändningslåset snurrar men trodde det berodde på startspärren. Vad skall jag göra nu? Bilen går ej att starta, nyckeln kan ej vridas. Bärga till bmw? Tacksam för tips. Har för övrigt testat att smörja låset lite försiktigt... |
|
|
Hej. Jag har också råkat ut för att tändningslåset bara gick runt när man skulle starta. Sökte på forumet (tändningslås AND snurrar)och hittade denna diskussion: Länk Dagen efter beställde Jag ett nytt för 620 kr inkl. moms hos Bmw (leveranstid ca 5 dagar). Det är lätt att byta, man får göra sig en ca 50mm lång "pinne" av 0,8mm tjock pianotråd och bocka de yttersta 10mm av den i en 20° vinkel. Hur man gör om man inte kan vrida nyckeln vet Jag inte. /Stefan |
|
|
Nu hittade Jag länken till bild på verktyget. Länk samt mer diskussioner i ämnet: Länk /stefan |
|
|
Okej, jag ska byta mitt på måndag, om detta händer med bilen någon annan stans än hemma går det att få igång den. stoppa i nyckeln i låset och kortslut startmotorn.. Döda sedan genom att skruva bort sladden till luftmassemätaren.. Mvh Kärleken: Länk |
|
Ug-Lee |
Jag beställde lås idag, dom på Ericsson och månsson på bmw i kristianstad påstår att det är rattlåset som skall bytas, och ingen programering behövs,det är nått i rattlåset som släpper, kostnad minns inte helt rätt på öret med ca 650kr |
|
En fråga till er som fortfarande har hela lås. Vart sitter det lilla hålet som man ska stoppa i verktyget i. Jag behöver veta det för att veta om jag ska borra uppifrån eller nerifrån.. Det är hur hålet sitter när tändningen är av som jag vill veta.. Kärleken: Länk |
|
|
För att byta låsettar man ett gem och bockar till så det passar, hur det ska bockas kan ni prova med det nya låset så ser man när det funkar.. När man byter gör man följande.. Stoppa i nyckeln ochy vrid till radioläge, stoppa i gemet tills det klickar. Dra sedan låset rakt utåt. Tagge, jag har ju samma problem som dig och ska prova imorrgon att borra ett hål precis över själva låsningen och sedan pilla ner den uppifrån. Mvh Kärleken: Länk |
|
|
Mitt batteri har laddat ut pga bilen står i tändningsläge. Tur att bagageluckan går att öppna. Ska kolla lite uinder helgen. Har iaf lokaliserat hålet. Får hoppas att det går bra. Lycka till Subidius, håll oss uppdaterade. Tur för övrigt att jag köpte en till bil igår. Annars hade jag fått åka buss i helgen. |
|
|
Tagge. Ja till skillnad från dej så är jag bil-lös. Det går att starta och köra bilen genom att kortsluta stift 11 och 14 vid serviseåterställaren i motorrmmets högra sida (passagerarsidan) när låset fastnat i körläge. Förövrigt går min bagagelucka inte att öppna utan att lägga spännig på pluspolen i motorutrymmet eftersom nyckeln inte passar i bakluckan :S Jag åker nog på att byta hela rattstågen (eller rattlåset som det kallas) Mvh Kärleken: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.