|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett angenämt bekymmer.... Jag går i bilbytartankar inför hösten. Efter sommaren ska vår ständigt trasslande Volvo S80 D5 -07 bytas ut, men frågan är bara vad? En BMW 335d känns riktigt lockande, provkörde en sådan för en tid sedan och blev riktigt imponerad! En fantastiskt kraftfull och härlig dieselsexa och riktigt trevlig automatlåda. Dessutom är E90:n en riktigt trevlig bil i sig med skön väghållning och bra komfort. En annan bil som känns riktigt tilltalande är nya Merca C-klassen. Snygg som få och riktigt go att köra. Har bara kört C200 Kompressor än så länge så jag kan inte uttala mig om hur C320 CDI går. Någon annan som provkört 320 CDI:n och kan ge en liten recension? I övigt kan man väl säga att Mercan drar jämnt med BMW:n i fråga om det mesta men inte i fråga om kvalitetskänslan samt den där riktiga skärpan i chassit. Men bra nära i fråga om det sistnämnda... Med likvärdig utrustning är Mercan ca 40 tkr billigare. Jag kommer att beställa en relativt "ren" bil utan vare sig navigation, telefon, fläskig stereo, stora fälgar eller metalliclack. Bara det nödvändigaste som i det här fallet betyder bl a; Klimat, Larm, Xenon, Drag, Konstläder/Sensatec, Ädelträ, Sportstolar. Vilken bil anser panelen är det vettigaste valet? Kan BMW:n vara värd påslaget på ca 40 tkr? Mvh. | |
|
Köp Mercan.... Varför?? En klippt ny modell som kommer vara "het" under flera år.. Tycker dessutom att designen är läcker.. Vissa problem upstår- modellen finns ju i Avantgarde el. Elegance.. Sportstolar medför att Du i Avantgargemodellen måste köpa AMG-paket.. Med Avantgarde,AMG-paket, Bi-exenon,larm och utökad klimat kostar bilen 450k.. men då får Du ju 7-växlad automatlåda.. och tygklädsel! Skulle nog plussa både metallic och läder! En dag skall ju bilen säljas.. |
|
|
Mercan känns helt klart lockande! Ny modell som sagt känns ju alltid kul, dessutom snygg som få. Jag hade nog tänkt mig en Elegance, kan tänka mig att hoppa sportstolarna i det fallet. Avantgarde blir bara onödigt stötig. En 335d med bl a komfortpaket, sensatecklädsel, sportstolar, sportratt, ädelträ, larm, xenon, aktivstyrning och drag hamnar på ca 490 tkr. En likvärdigt utrustad C320 CDI Elegance landar på ca 450 tkr. Vad beträffar lacken så kommer nog valet att falla på solidsvart vilken bil det än blir. |
|
|
Är inte 330d BMWs motsvarighet till C320CDI? Kanske den ligger bättre till i pris. Men som sagt, Mercedes är ju helt ny och kommer säkert kännas modernare längre och med stora stjärnan mitt i grillen är den ju grymt snygg! |
|
|
Nya c-klass med Avantgardepaket är riktigt snygg, ffa live. E90 (som ju inte är direkt gammal) såg plötsligt utseendemässigt ganska trist ut när jag såg den nya c-klass stå parkerad häromveckan. Å andra sidan kanske det berodde på att E90 inte är direkt ovanlig... Lägg till helskinn och metallic på MBn. Frågan är om AMG-paketet är ett lika stort "måste" som M-paketet är hos begagnatspekulanterna hos BMW? Kanske du kan klara dig utan detta och därmed spara en slant. Något säger mig att MB köparen tänker annorlunda men jag kan ha fel... |
|
|
335d är i en annan dimension är Mercan. Den är ju över en sekund rappare till 100. Om du ska jämföra de två får du nog ta 330d istället och även den är snabbare än Mercan. Har precis haft en '07 E-Klass med sportpaket i en månad och kan inte säga att jag är sådär jätteimpad av Mercedes. C-Klassen tycker jag inte känns lika "nätt" som 3-serien. Håll dig till BMW =) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Ju mer jag funderar så känns det som att det lutar mot en C320 CDI Elegance... BMW:n må vara rappare men det är inte enbart snabbast möjliga transport 0-100 som proriteras. Mercan är i mitt tycke ännu snyggare än BMW:n och efter att ha provkört bilen ett par gånger vid det här laget så kan jag konstatera att den är riktigt go att köra, bara man slipper det onödigt stötiga och bullriga Avantgarde-paketet. Synd att sportchassit är så dåligt, för Avantgarden med stjärnan i grillen är nästan kriminellt läcker...! Jag följer nog Kristoffer_L:s råd och slänger på även metallic och helskinn, det lyfter bilen ytterligare. Tenoritgrå (mörkgrå) eller Palladiumsilver (silvergrå) med svart skinn känns det som. 330d är egentligen BMW:s motsvarighet till C320 CDi, men eftersom inte plånboken säger stopp denna gång så spekulerar jag på en 335d. En grym bil, men Mercan känns helt enkelt lite läckrare och mer habegärlig trots att det saknas 55 hk under huven... Mvh. |
|
| Låter som ett bra val. Nu har jag ju inte provkört någon av de, tvivlar dock inte en sekund att BMWn är ordenligt rappare. Men som du säger, bra (bäst) motor är inte allt och jag instämmer i att Mercan är klart snyggare! Allra helst avantgarde då... O kör på Tenoritgrå, den är läcker i mörka färger! Du tycks ju ha ett par BMWs i stallet ändå :) | |
|
Jo, BMW lär som sagt vara ordentligt mycket rappare men jag betvivlar inte att Merca C320 CDI med 224 hk och 510 Nm är så värst slö! Det lutar kraftigt mot en C320 CDI Elegance, ju mer jag funderar och jag lär nog lägga beställningen till veckan så man får hem bilen nån gång! Det lär ju inte bli förrän i augusti/september antar jag.... Följande spec har jag "skissat" på: MB C320 CDI Elegance Tenoritgrå metallic/Svart läderklädsel Infällbar dragkrok Adaptiva kurvljus BiXenon Parameterstyrning Parktronic Sidokrockkuddar bak Stöldlarm med bogseringslarm |
|
|
Nu är bilen beställd! Men det blev ingen Merca, och ingen 335d heller för den delen... Det blev en 325d, vilket kändes som ett förnuftigare val än 335d som blev lite väl dyr. "Lilla" dieselsexan på 197hk räcker gott, en riktigt trevlig motor! Dessutom ca 100 tkr billigare än en 335d med samma utrustning... Så här blev specen iaf: BMW 325d Automatlåda Svart II Solid Sensatec Beige Advantagepaket Komfortpaket Belysningspaket Dragkrok infällbar Förvaringspaket Lmfälg 159 17" Sportstolar Xenonljus Ädelträutförande Valnötsrot Leverans blir det i september. Mvh. |
|
| Gartulerar! Svart med beige klädsel är SNYGGT! Och valnöt kommer man undan med i den kombinationen;) | |
|
Jag håller verkligen med om att svart med beige klädsel är SNYGGT. Precis den kombinationen valde jag och blir bara mer och mer nöjd med bilen. Jag kan verkligen tänka mig att valnötsrot passar bra. |
|
| Jag skulle ta BMWn men det är nog mest för att jag har älskat 335 från första ögonkastet :P Har aldrig riktigt gillat merca bilarna av någon anledning.. bra val att ta 320 tycker jag. | |
|
zätatre Blir det en September produktion = 08 modell ? |
|
|
Våga prova Mercan! Att äga en Mercedes Daimler Stjärnan Benz är ändå lite speciellt. Om den inte förmedlar lika mycket körglädje som BMW så förmedlar den ialla fall den där speciella känslan att ligga på TOPP, Att man lyckats, att man är en bättre människa. Man "luras" liksom att tro att man kör det bästa som finns inom premiumsegmentet helt enkelt. Smaka på orden: MMMercedessss......... ;) Bara namnet kan ju vara värt ett köp. /Avundsjuk |
|
|
Leffo måste ha levt under en sten i skogen de senaste tio åren då Mercedes genom samarbete med Chrysler och annat trams devalverat sitt varumärke. :-) I min värld är man "på topp" om man har en Rolls Royce Phantom. BMW 7-serie, Mercedes S-klass och Audi A8 har i mitt tycke ungefär samma pondus gällande lyxbilsklassen - det är mest en smaksak vilken man väljer. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
I min värd dvs. bakom ratten på en 318i från -84 med 29000 mil på nacken så ligger man även på "topp" om man rattar en fabriksny helt nykonstruerad kritikerrosad C-klasse. Det är möjligt att våra värderingar om att ligga på "topp" skiljer sig åt, konstigt vore det annars. Men det är klart har man en M5 i garaget och en E38 som slit och släng så har man förmodligen lite andra krav. ;) Beträffande "levt under en sten" senaste tio åren så är det påståendet alldeles riktigt då taket över min bostad huvudsakligen består av blåbetong som får radonmätaren att gå i topp. (höghus från 60-talet) I övrigt var mitt förra inlägg författat med en smula ironi... /Avundsjuk |
|
| Kalle, då måste man vara minst en halvmeter mer "på topp" i en Range Rover V8 Vouge, än i de bilar Du nämnde;) | |
| Det är 2007 och Mercedes är inte TOPP idag. BMW och Audi ligger på 1:a plats. | |
|
André: Det blir så vitt jag vet augusti-produktion och därmet MJ07. Förändringarna på 325d -08 lär vara så små att de knappast är värda att vänta en hel månad på. Om det är en "07:a" eller "08:a" när bilen sedan ska säljas är ju inte så väsentligt längre när det är produktionsmånaden som gäller. Mercan är helt klart läcker, men att köpa första årsmodellen av en helt ny bilmodell avskräcker en aning. Anledningen till att jag ska byta bort min nuvarande Volvo S80 D5 är först och främst "noll kvalitet".... Barnsjukdomarna på 3-serien lär vara lösta vid det här laget och BMW har "lite" bättre kvalitetsrykte än Mercedes... Dessutom är BMW:n faktiskt trevligare att köra. Ännu bättre motor och låda, finare chassi och högre kvalitetskänsla interiört. Jag ser fram emot leveransen om ca 3 månader och kan fram tills dess glädja mig med "frugans" nya 118d 3d som ska levereras i veckan... Mvh. |
|
|
Jag prövkörde en C280 och blev faktisk lite besviken - inte als samma dynamik och "drivers car" känsla som 3-serien och kvaliteten på inredningen är också sett bättre. Jag bestämde mig för BMW omedelbart ;-) //Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.