AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.566

Ingen som reagerat på dålig lack nyare 5 Serie ?

Sida 1 av 2
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag stod vid ett rödljus för ett tag sen, när en svart 5 serie av senaste modell rullade upp brevid. Då jag tidigare jobbat på bilackering är man lite yrkes skadad, och tänkte genast, jäklar villket dåligt lackjobb dom gjort på den BMWn, jag tog för givet att den var omlackad.

Men då jag några dagar senare hamnade brevid en annan 5a på en parkering, så såg jag samma sak, en riktig apelsin lack. Jag gick ett varv runt bilen som troligtvis var spritt ny och bara gått några mil, det var "apelsin" på alla hägande ytor, dom liggande såg bättre ut, och det syntes tydilgt att dörrhantagen inte var lackade sammtidigt som dörrarna.

Jag har dom senaste dagarna kollat på ett 10 tal bilar, alla lika apelsiniga.

Premium med apelsin ??
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det var bättre förr men när åt du senast en apelsin?:)

Mvh
Asken
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag trodde jag hade blivit knäpp när jag stor och kollade på en sprillans ny svartmetallic 5-serie här på BMW, och tyckte precis samma sak. Jag trodde först att det var belysningen, men efter att ha kollat noggrannare så insåg jag att det var lacken. Hela bilen var smårulig och såg ut som ett apelsinskal. Jag håller med, hade jag lämnat in bilen på lack och fått tillbaks den med sådant resultat så hade billackeraren fått göra om jobbet! Jag hoppas att det bara är enstaka bilar, för det såg hemskt ut. Min 525 E61 har tendenser åt samma lackproblem, men inte alls lika allvarligt. Ändå trodde jag att bilen var omlackerad, tills tidigare ägaren svor på att bara kofångarna var omlackerade....

Mvh Johan
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Tyvärr exakt samma på min. Faktiskt är också mina kofångare också omlackade (också svartmet) och här är lacken helt slät och fin vilket kan få en att tro att nedre delen av dörrarna har fått sig en omlack då dessa har en tendens till "apelsin". Syns i skugga med motljus, men som sagt jag har också konstaterat att så är fallet på de flesta nya.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Även jag har reagerat på detta. Satt bredvid en E61 som var nästintill flång ny, den hade märkbart tydliga spår av "apelsinskal" i sin lack från ungefär knähöjd (mitten av dörren) och nedåt. Jag har även sätt liknande tendenser på E9X vilket får mig att tro att biltilverkarna tar lite genvägar här och där.

Går det så går det :)

Mvh/ Niclas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det där har jag gnällt över ända sedan E39an presenterades, min 528-96 lika illa där. men det ligger tydligen mycket i klarlacken, för efter ett par rejäla poleringar så minskar apelsinskalen.
Tycker det varit dåligt av BMW att ha "garageklass" på lackeringen, det finns billiga nya bilar som ser betydligt finare ut lackeringsmässigt.
"jake" lackerade om sin lågmilade redan fina titansilver 523-00 pga några dörruppslag, bilen såg mycket "exlusivare" ut med en "slät" lack en Aha känsla , det är ju så här det ska se ut!

///MVH Hasso
Länk
Conan999
Jag skulle överhuvudtaget aldrig köpa en bil med taskig lack i synnerhet ingen för flera hundratusen kr. Prutmån på minst 20 papp där. Lite krav måste man man ha även om det är en BMW.

Conan999
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Jag får frågor om min E90 är nylackad, den japanröda ser otroligt "fet" ut även efter hundratalet automattvättar. Skitsnyggt lackjobb där!

/Mats
Det är i så fall inte klokt att köpa en bil som utrustad kostar typ 300000:-
och få en lack på den som liknar garagemålningsjobb.
Det är ju skandal. Det går utför med BMW tydligen

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Prova och sätt er på huk brevid en ren blank 5a och spegla er, ser ni er själva eller en gubbe som en med parkinson ritat.

Om ni vill se en bil med otroligt fin orginal lack ska ni leta upp en Mazda Zedos, dom bilarna torkas snurrandes med 6 varv per minut i ugn.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
polaren köpte en E90 helt ny, hans lack va också litte konstig, det såg även ut som att han hade små små rostfläckar på vissa delar, försökte polera gick inte bort. Han fick lacka om hela bilen, jag hade nog lämnat tillbaks den.
Jo, jag har noterat att min (och andra) nyare BMW tyvärr inte är helt släta i lacken. Nya typer av miljövänligare lack, kortare produktionstider och pressade kostnader är orsaken.

Tycker det är skam att betala hudratals tusen för en bil och få ett undermåligt lackresultat. Men hag skulle vilja se den som får rabatt pga. apelsinlack! :)

Tycker dessutom inte om apelsin särskilt mycket, tacka vet jag ett blankpolerat Red Delicious!
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
så länge komsumenterna köper läget och inte bryr sig så får vi leva med all utveckling om man nu ska kalla detta för utveckling, tycker faktiskt både av de storheterna i bilvärlden MB/Bmw har tappat grymt mycket på kvalite när det gäller allt i stort sett. och mitten ur ingenstans har Audi tagit över tron skulle jag nog våga påstå.
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Samma haer gaellande lack med 'apelsin'.

Aeven i relation till stenskott aer hela motorhuven helt jaevla 'vittprickig'.

Stenskott aer stenskott, men att ett 'skott' gar direkt in till grundlacken varje gang...???????? Ett lager vattenfaerg eller...???? :>

Maxad; Haller med dig, och tror att det blir en AUDI naesta gang, de AUDI hallit sig till kvalite i bra som daliga tider, vilket de nu langsiktigt tjaenar pa!!!

mvh marineutter
Ja Maxad:

Det är precis som du säger, Audi har gått om BMW och ligger i topp när det gäller kvalite och i mitt tycke även design.

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Alla fabrikanters lacker har blivit sämre sen miljökraven skärptes. Tyvärr är det bara så... lackfabrikanterna är inte framme än vid vattenbaserad färg som är lika bra som den gamla med lösningsmedel...
Jag kanske är ute och cyklar men denna apelsinhud fanns redan på min Volvo 850 och även mina tidigare BMW-bilar. Ni tycks dock behandla något som är värre och som är synligt på håll, vilket låter trist och inte gällde för nämnda bilar. Jag såg dock inte detta när jag provkörde de nya bilarna på BMW on tour.

Mvh
Mikael
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Synligt på håll, tja på min syns det om man sitter på knä i skugga på ca 1 meters håll. Omöjligt att se annars.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Aha ytterligare än anledning att välja VIT på min nästa kärra...

Less is More!

/L
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nu ska man inte jämföra äpplen o päron, men jag kunde inte låtabli att reflektera över ämnet när jag i kväll tvättade vardagsholken, en Nissan Almera -01

Lacken är lika blank/slät överallt, och antalet stenskott i fronten/huven kan man räkna på händerna, inget stenskott har blivit rost.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
det är nog Bmw´s nya lack verkstad som är inte 100%, har inte sett samma tendens på andra bilar iförsig så har jag inte vart lika noga med de heller. Sen har jag har för mig att jag läste nånstans att om det va Bmw eller inte låter jag va osagt men att deras nya lack metod eller färg val skulle underlätta för stenskott o dylikt och även kunna laga det själv utan omlack eller nåt... låter jätte skumt men jag har hört eller läst det nånstans.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.