|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
nu måste jag lägga mig i igen. :) Du ska vara medveten om att _om_ du inte klarar av att lufta bilen så kommer du inte att köra den till verkstan efteråt, eftersom du då har ingen, eller kraftigt nedsatt, bromsverkan på bilen. Men det är inte kvantfysik vi pratar om.. Säg nu att du kommer att klara av att lufta, så blir vi alla nöjda ;) |
|
|
Grejorna från Zeckhausen kom igår, mycket snabb leverans. Ett litet tips bara, om ni beställer grejor från dom eller ö h t från USA, be leverantören att kryssa i att det rör sig om en gåva (gift) så slipper du betala en massa moms och annat krafs i onödan. Ser mycket bra ut tycker jag, fick dock inte nån instruktion om hur det ska gå till från dom, vilket jag nu frågat efter... Men det passar ju bara på ett sätt så det ska nog gå vägen. Läste i Haynes att ett sätt att minska slabbet var att skruva loss bromsvätskebehållarlocket och lägga plastfolie över och sen skruva tillbaka locket. Får se hur det fungerar :-) Jag är övertygad om att jag fixar det här själv med alla tips och råd jag fått. Ska svänga förbi Mekonomen och handla deras bromsverktyg som man kopplar till reservhjulet och några liter bromsvätska. Sen är det bara att ta ett hörn i sänder och jobba lugnt och metodiskt. Jag är medveten om att bilen inte blir så lysande att framföra på vägarna om luftningen misslyckas men jag rätt gott tålamod så det ordnar sig. Varken kvantfysik eller rocket science så även en kontorsstolsryttare av klass som jag borde greja detta :-D Ska ta lite bilder och kanske kanske blir det ett mek-tips av det. Niklas Fransosen |
|
|
Ett litet tips bara om du ska använda luftningsverktyget. Se till att det sitter ordentligt fast på bromvätskebehållaren eftersom det inte passar helt perfekt på alla behållare. Det kan kännas som att man har skruvat fast det ordentligt men i själva verket så kommer det att lossna så fort man sätter tryck på det med hjälp av däcket. Lossnar det så kommer det att spruta bromsvätska lite runtomkring och det är inte kul. Använd buntband eller något liknande att säkra locket med som en försiktighetsåtgärd. Dra gärna nån gammal handduk runt behållaren med ifall att... Ska du byta alla bromsvätska i systemet så tror jag knappast att luften i ett däck räcker heller. |
|
|
GE, tack för tipset. Tanken är inte att byta all vätska, men behöver jag göra det har jag en andra bil med fyra däck :-D Niklas Fransosen |
|
|
Så, en liten update! Har nu bytt bromsslangarna jag köpte, bilder finns i mitt galleri om nån vill kika.Dom syns inte alls när hjulen sitter på så denna mod kommer nog ingen att lägga märke till. Det var inte så svårt när man väl skaffat fram alla verktyg och ny bromsvätska. Det tog lite tid och var kladdigt och smutsigt, vilket även syns på bilderna. Mekonomens bromsvertkyg funkade kanon och de gummipluppar som kom med de nya slangarna hjälpte verkligen till att stoppa drället. Luftningen var heller inget bekymmer. Har varit ute och provkört och allt fungerar som det brukar. Kan inte säga att jag känner nån väsentligt skillnad, men då har jag bara kört lite lugnt runt kvarteret och gasat på lite extra på en tom vägsnutt som finns. Kanske känner man större skillnad när man är ute på långa turer på autobahn eller så. Nåväl,tack till alla som engagerat sig och kommit med många bra och hjälpfulla tips :-) Nu ska jag slappa en stund med en öl eller två och börja fundera på vad som ska fixas/ordnas/bytas härnäst..... Niklas Fransosen |
|
|
Kul att det gick bra =) Min bil: Länk |
|
| Ibland är det kul att lyxmeka också! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.