|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har av någon anledning slagit till på ett par (fram och bak) Zeckhausen stålomspunna bromsslangar. Har fått för mig att det är bra. Dessutom snyggt. :-) Har kanske för mycket fritid trots allt. Är det svårt att byta oljan själv? Har hittat lite info här när jag sökt, men letar efter en 1 2 3 instruktion. Nån som har eller vet var det finns? Men, det är ändå snart dags för bromsljebytet enligt serviceschemat så jag kanske låter BMW göra't när bilen ändå är inne. Fast dom kommer säkert att sura när jag kommer med mina stålslangar och kommer väl inte att vilja byta alt ta hutlöst betalt för att göra det... Tack för alla tips i frågan. Niklas Fransosen | |
|
Att byta bromsslangar är väll något som jag tror att verkstaden hellre gör än att byta bromsrör. Så dom borde inte gnälla över att du kommer kanske tar anslag att det tar 1h så är väll kanske en tusen lapp som försvinner beror ju på vart i landet du befinner dig för det är olika priser på olika åf. Att byta oljan själv ska väll inte vara så svårt det är väll att man ska lufta efteråt. Men det har du säkert läst. Har inget direkt svar över hur det är att byta olja själv. Men om du ska byta slangar själv kanske du skulle kunna strypa tillförseln till slangarna på något sätt så att du slipper bli olje lös för bromsarna och sen byter dom ju vid service. Kanske något att fundera på vad vet jag. Hoppas det löser sig // mvh Stefan |
|
|
Stefan, ja jag har funderat på det, att försöka se till att inte så mycket olja försvinner, borde ju gå att proppa tillfälligt på nåt vis och sen överlåta det stora kladdiga jobbet till en verkstad. Bor i Stockholm så det är väl inte den billiga landsändan förståsss :-) Ska lura lite på det där och så försöker jag nog själv. funkar det inte så har jag lärt mig att inte byta den oljan själv. Friskt vågat, hälften vunnet heter det visst. :-D Eller var det brunnet?? Niklas Fransosen |
|
|
Är inte så anvancerat att byta olja, ut med den bara, lufta ordentligt och så tror jag man ska börja lufta bakbromsarna. Jag har gjort det på min bil och man fick lufta ett bra tag men det var ju bara att fortsätta till det blev bra. Det borde du kunna göra själv, en polare att pumpa på pedalen kan vara bra! Mvh Johan |
|
|
Johan, låter förnuftigt att lufta bak först. Ja va fan, det kan ju inte bli mer än fel och så får man göra om. Inte nån rocket science precis, även om man inte vill fuska med bromsarna. Hur mycket bromolja kan det tänkas gå åt? Niklas Fransosen |
|
|
jadu det beror på hur dålig du är på att lufta. vet inte vågar inte säga hur mycket kanske runt en halv liter men lita fan inte på mig. :) men börja från höger bak sen vänster bak höger fram och sist vänster fram så ska det gå bra. Annars brukar Novation i uppsala inte säga nej till något sådant kan jag tänka mig. Men när du luftar se till att alltid ha olja i behållaren den får inte bli för låg för då blir det fel och du måste lufta om. Hoppas det går bra. // mvh Stefan |
|
|
Fransosen, lämna in, bromsar är en viktig säkerhetsdetalj. Innan du byter dessa delar själv bör du göra det tillsammans med någon som gjort det tidigare. För att kunna byta till stålomspunna slangar måste du tömma bromssystemet på bromsvätska. Du har dessutom låsningsfria bromsar, innebär det något krångel vid själva luftningen? E |
|
|
"För att kunna byta till stålomspunna slangar måste du tömma bromssystemet på bromsvätska" - Va?? Jag hade gjort det själv på följande vis: Ta av de gamla slangarna Montera de nya Lufta ur det hjulet du nyss bytt på lite fort så att du ser att det finns vätska hela vägen iallafall Fortsätt till nästa hjul När du är klar med bytet av alla slangar så öppnar du nippeln på det hjulet som är längst bort från H-cylindern (h-bak som konstaterats). Köp ett luftningshjälpmedel på biltema för en femtilapp. Det är en burk med en slang och en backventil i änden på slangen (i burken). Denna slangen kopplar du till luftnippeln och fyller burken med lite bromsvätska. Nu går du in i bilen och trampar lite på bromspedalen (tryck INTE ner den i botten, då riskerar du packningarna i huvudcylindrarna). Nu går du bak och kollar så det inte är några luftbubblor i den genomskinliga slangen. Är det det, så gör om lite till, är det inte det, så skruva till nippeln och ta bort slangen. Gör samma på V-bak, sen h-fram och sist v-fram. När du tror att du är klar med alla så startar du motorn och trycker ned bromspedalen och kontrollerar att den känns som innan. Distinkt och inte svampig dvs ;) Hur mycket vätska du har i systemet står i boken, men bromsvätska är inte spec dyrt, och du kommer att spilla lite. Köp en halvliter på mekonomen, kostar inte en hundring ens. Men det är klart, ska den in på service så är det väl bara att be dom göra det också - ska vätskan ändå bytas så är det ett snabbt jobb. |
|
| Att lufta med den gamla pedalpumpningsmetoden på en bil med ABS tror jag inte fungerar bra. Har du bara tillgång till tryckluft kanske du kan låna en trycklyftsdriven vacuumluftare. Man skall inte krångla till det. På gamla bilar kan det även vara nådastöten för tätningen i huvudbromscylindern att sitta och trycka pedalen i botten, men det tror jag inte är största kruxet här. | |
|
Nu blev jag nyfiken. Jag är inte dryg eller så, utan frågar för att jag vill veta. Varför går det inte att lufta med pedalpump på en abs-bil med motorn avstängd? ABS_en jobbar ju knappast när bilen är av? Naturligtvis går det med vacuumluftare också, det är ju ännu bättre.. Nej, på en -03a kanske det inte är några problem med pedalen i botten eftersom h-cylindern inte börjat rosta ;) men man vet aldrig - och en sån lär va dyr. |
|
| Anders-72. Jag tror det bara är att man får bara pumpa fler gånger om det är ABS. Jag tycker mina bromsar har tagit helt okej de senaste 1,5 åren sen jag gjorde det på min bil. Aldrig varit något problem med att stanna. | |
| Man kan ju köpa en bromsluftare på mekonomen som man kopplar mellan behållaren till bromsvätskan och ett av däcken. Fungerar klockrent och man slipper hålla på och pumpa med pedalen. Jag luftade bägge bakbromsarna på mindre än 5 min. Riktigt smidigt. Kostar 159 kr. | |
|
Ojoj, många bra tips och synpunkter. Tack alla som svarat. Jag tror att jag ska kunna få till det själv med alla dessa bra tips. Köpa en bromsluftare på Mekonomen och nån liter olja och sen en solig lördag så ska det nog fixas :-) E, av vilken anledning måste bromssystemet tömmas för att jag byter till stålomspunnet?? Bromssystemet lär ju inte veta att det är annorlunda slangar, eller tänker jag galet? Självklart ska man vara nogrann när man håller på med bromsar och andra säkerhetsdetaljer. Bromsklossbytet gick ju fint för lite sen och jag tänker vara försiktig och bara köra lugnt runt kvarteret för att känna så att allt stämmer innan jag ger mig ut på en läskig 50-väg Hua så det går undan på dom... Niklas Fransosen |
|
| Finns ingen anledning till att tömma systemet på bromsvätska bara för ett byte av bromsslangar. Skruva bort den gamla slangen, dit med den nya och lufta sedan så är det klart. | |
|
Förresten, använd ordet bromsvätska istället för bromsolja, så att det inte riskerar att blandas ihop. Bromsvätskan har inget med olja att göra, förutom att bägge vätskorna är hydrauliska men det är å andra sidan alla vätskor ;) Kolla efter vilken typ av bromsvätska du ska ha. Om det är DOT4 som inte kan blandas med DOT5 eller om man inte ska ha i DOT5 när man haft DOT4 tidigare för att gummipackningar tar stryk. Minns inte vilketdera. |
|
| Det är nog lite olika på olika bilar, men rören på en ABS-bil går ju via ett hyraulblock och volymen olja är nog lite större. Bilmekar brukar rekommendera vakuum, men det är ju inget som säger att det är omöjligt att tramplufta. Att bromsvätska inte är olja bör man tänka på när man skruvar slangar. En liten klick fett eller motarolja på gängen är bra för det är lätt att det skär annars. Det har hänt mig en gång. man lär så länge man lever. | |
|
Fler bra tips, tackar och bockar för det. Framgår det i instruktionsboken huruvida det är DOT4 eller DOT5 i min kärra? Eller är det kanske nån här som vet. Tänker mig att göra bytet av slangarna själv och göra ett allvarligt försök att lufta systemet, men sen i vart fall lämna bort hela härligheten till BMW för ett korrekt bromsvätske :-) byte och få stämpeln i boka. Ja, jag vet att man kan göra det själv och spara pengar och att det kanske inte är så viktigt med stämplar osv. Fast jag gillar dom! Och så vet jag sen att det är luftfritt. Niklas Fransosen |
|
|
DOT5 är silikonbaserad och ska inte blandas med DOT4 eller användas i bromssystem som ej är avsett för detta, annars riskerar diverse packningar att ta stryk. DOT5.1 är däremot vad jag förstått den senaste i ordningen av "vanliga" bromsvätskor och ska vara blandbar med DOT4 klassningen. Misstänker starkt att du ska ha DOT 4 i din, men kan vara värt att kolla upp. Angående mängdåtgången så räkna minst med en liter, och ska du byta i hela systemet köp två. Bättre att stå med en flaska över än att det tar slut när du som bäst luftar. Se till att behållaren ALDRIG blir tom, ABS hydrauliken tycker inte om luft. Lås pedalen i botten när du byter slangar, så slipper du att bromsvätskan rinner efter, kanske inte helt och hållet men det hjälper. Riktigt att gängorna mår bra av lite fett, men använd helst bromsfett speciellt framtaget för ändamålet. Bromsvätska bör ej komma i kontakt med andra petroleumbaserade smörjmedel, inte bra för packningarna det heller. Lycka till! //Devva |
|
|
fransosen:.det heter bromsvätska och inte bromsolja. alex |
|
|
Hej alla som är engagerade i mitt lilla projekt. Jag har lärt mig många saker. - Det heter bromsvätska - Det är DOT 4, enligt instruktionsboken i vart fall. - Många här kan väldigt mycket och delar med sig. Visste jag sen förut men det är lika härligt var gång man frågar. - Att man klarar mycket själv bara man vågar och tar reda på hur man gör och ser till att ha rätt förutsättningar. De nya slangarna är på väg nånstans mellan USA och mig så jag får dom väl vilken dag som helst. Jag ska se om jag inte kan genomföra bytet till helgen. Om vädret som lämpar sig mycket bra för att åka öppet håller i sig vill säga. Ska se om jag inte kan lägga upp nån bild när jag fått allt att fungera sen. Vet inte om det alls syns eller om det bara blir "bättre" för att jag vet. Niklas Fransosen |
|
|
När jag byter till exempel bromok på en "normal" bil så tar jag en klamma och sätter runt slangen. När du byter till stålomspunna kan du inte göra det. När du tar bort slangen så börjar det rinna bromsolja. Visst kan man raskt trycka dit den stålomspunna slangen och sen lufta, men då droppar det olja hela tiden vilket inte är så skoj. Sen behöver man ju byta bromsolja med .. jämna .. mellanrum så varför inte när du byter till stålomspunnet? Mindre slabb helt enkelt. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.