AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.579

Hårdare växlingar i min V12:a

Sida 1 av 2
Paap Reeder
Hej!

Har nu börjat sälla mig till cruisergänget som "kaptenlöjtnant" talade om - efter att förra veckan "ha klarat ett laserskott rakt i pannan" - och har därvid uppptäckt att vid normal hantering så växlar lådan litet hårt tycker jag.

(Det är inte bara fördelar med att köra lugnt och sansat som V.V vill)

Har inte noterat det i den vardagliga körrutinen enligt: "You got to step on it, man!" men har som sagt märkt det nu.

Undras om "molle325" eller ngn annan kan kommentera detta med hårda vxlingar.

Inte "dunk, dunk" utan inte heller smooooth som M535:an sköter det på.

MVH /// Paap R
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Testa att dra ur batteriet över natten så att minnet i automatlådan nollställs. Den anpassar ju sig efter körsättet och kanske har lärt sig att växla hårdare än normalt. Vet inte, men det är ju värt att testa.
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jag hade hårda växlingar på min 97:a. Jag lämnade in den på en verkstad som bytte olja enligt alla amatörföreskrifter. Resultatet vart inte som önskat, fortfarande ganska hårda växlingar speciellt när lådan var kall.

När jag var i Tyskland förra veckan så bestämde jag mig för att byta olja i lådan på en auktoriserad firma där nere.
Kan bara säga en sak. VILKEN SKILLNAD.........

//Faktor
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Det jacobc skriver är en vanlig missuppfattning, lådan anpassar sig inte över tid. Såfort man kör mjukt ska den börja växla normalt..

---
Min bil: Länk
Paap Reeder
... men är en ZF4HP24EH verkligen en låda med adaptiva egenskaper?
Ni som har nyare fordon kanske har dylika egenskaper på era lådor men jag tror det är tveksamt med min gamla låda.

MVH /// Paap R
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Det har du nog dessutom rätt i :)
Har du kollat oljenivån? Med för lite olja kan jag tänka mig att växlingarna kan bli hårdare. Skulle oljan ha blivit bränd vid något tillfälle är det inte heller bra, men det visar sig nog på annat sätt (slirar vid växlingar har jag fått för mig). Är den någonsin bytt? Gammal och skitig olja förbättrar knappast egenskaperna heller.

Känns som att det är rätt meningslöst att komma med några tips när man själv mest gissar. Molle325 får nog styra upp detta snarast :)
Men jag tror inte jag är helt ute o cyklar iaf :)

---
Min bil: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
När byttes oljan och silen senast?

Finns det något glapp i drivlinan? Är det glapp så kan du få fenomenet att vid fegkörning så gör glappet att det blir ett tyck, medan när man står på lite så är drivlinan i spänn hela tiden och glappet märks inte.

Om du redan har fixat oljan så tycker jag att du ska leta efter glapp, t ex knutkorset efter lådan brukar bli dåligt. Jag vet att några här har bytt, prova att söka. Läs också: Länk

ZF5HP24EH fick adaptiv styrning i de sista årmodellerna av E32 750i, jag tror inte din 91:a är det.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ok
31
okt.no
750IAL -88
750IAL -89
2x 745ia -84
323I -82
adaptiv styrning kom på 91:a + den nya motor styringen "M 1,7"
Paap Reeder
okt.no!

Är du säker på att en ZF4HP22EH har adaptiva egenskaper?? Att jag har DME 1,7 vet jag men jag har inte sett eller har koll på detta med adaptiva egenskaper på lådan.

Erik! Jag skall ta en riktig resaerch på knutarna.

MVH /// Paap R
ok
31
okt.no
750IAL -88
750IAL -89
2x 745ia -84
323I -82
Hei, papp sorry, lockup kom med 91:a den er ikke adaptiv.
Prøv og bytt oljan, filter kan du tveta/vaske, da det bare er netting filter, bytta O-ringen over filteret. Slarkig drive lina kan det også være. Min 750 byttet jeg denne CV joint. Länk
Lådan din heter ZF4HP24EH inte ZF4HP22EH
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Tjena paap: Som jag förstår kan den växla hårt på flera olika växlar vid liten motorlast. Då kan man misstänka att lådans tryckreglering EPC felar. Hur fungerar den?

För att växlingen ska bli bra med en manuell låda måste ju gas och koppling koordineras. Med automat är det likadant, gas och koppling måste koordineras för att automatens växling ska bli mjuk. Skillnaden är ju att föraren påverkar endast gasen medan lådans styrbox (EGS) via tryckregleringen (EPC) styr automatens kopplingar så de aktiveras lagom snabbt för att möta förarens gas vid varje växling. Ju mer gas desto mer öppnar EPC tryckventilen och desto högre tryck matas till lådans kopplingar som aktiveras snabbare vid växling. Det är samma princip som att hantera kopplingspedalen snabbare vid växling när man accelererar häftigt i en manuell bil.

Om tryckregleringen felar kan en automat rent ut sagt växla som en körskoleelev på första körlektionen. För lågt tryck -> berörd koppling aktiveras för sakta i förhållande till gaspådraget, motorvarvet hinner rusa upp och automaten slirar på lamellerna innan nya växeln går in och varvet sjunker. För högt tryck -> berörd koppling aktiveras för snabbt relativt gaspådraget så växlingen blir hård med ett ryck. Trots konvertern går det faktiskt att få ”kärringstopp” med en automatlåda vid växling i krypfart om trycket är tillräckligt högt. Det har jag varit med om några ggr på en 735 e32.

Jag måste kolla några sladdar på schemat för felsöket återkommer.......

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
...ok tillbaka igen. Eftersom det är paap antar jag att oljan är i gott skick och nivån är korrekt. Ta en titt på kanonkontakten så där är god kontakt.

Prova att nolla EGS minne. 4HP24 har adaptiv styrning som lagras i minnet och består i att EPC ökar trycket under lådans livstid för att kompensera kopplingskolvarnas längre väg att gå allteftersom lamelltjockleken minskar. Nollning av minnet sänker EPC trycket vilket gör växlingarna mjukare. Normalt sett nollar man bara minnet efter renovering när man slängt in nya lameller med full tjocklek. Men ibland kan tryckanpassningen drivas för högt med resultatet att växlingarna blir ryckiga/hårda och då kan det tillfälligt hjälpa att nolla. (Det andra adaptiva systemet (AGS) som anpassar till körstil kom 09/92 på 750 men detta kan inte nollas eftersom det inte lagras i minnet. Anpassningen till körstil är momentan.)

Om inte detta hjälper, testa solenoid MV5 (sköter EPC trycket) genom att ohmmäta mellan violett och röd kabel i kanonkontakten, ska ligga mellan 1.8 ohm (kall låda) och 4.8 ohm (driftsvarm låda). Om värden ligger utanför, mät direkt på MV5 och om värden utanför även där byt MV5. (På din 4HP24 sitter solenoidventil MV5 på ventilhusets vänstra ovansida, som nr 7 på Länk annars byt kabelhärva härva nr 8 Länk som strömsätter alla MVs.

Om MV5 och kabelhärvan ok, gå till lådans styrbox (under höger A stolpe tror jag på 750in?), och ohmmät i kontakten mellan stift 1 och 22 i kontakten som återigen ska ligga mellan 1.8 ohm (kall låda) och 4.8 ohm (varm låda). Du kan räkna med ca 0,2-0,3 ohm ohm i kablarna mellan kontakt på lådan och boxen. Med diagnosutr kan man även voltmäta MV5 under färd så att den får korrekt signalstyrka från EGS beroende på gaspådraget. Känner du ngn lådrenoverare så kan du be honom göra det. Då passar han såklart på att testa alla växlingsventiler så inget fel där.

Hittas inget elfel ovan behöver man ta isär ventilhuset och kolla lite prylar därinne särskilt en dämpare samt mod tryckventil som kan kärva i sin cylinder så att trycket inte sjunker så mkt som det ska vid låg motorlast.

Om mekaniska skicket är fint inne i ventilhuset återstår egentligen bara att kopplingskolv eller lamellbelägg. kan vara lätt skadad med tex släpp från stålet.

Har du ett ventilhus i reserv kan du även prova att sätta in det istället och se om det påverkar växlingen.

molle
Paap Reeder
Tackar så väldigt mycket för svar!

Är det samma ventilhus på 4hp22EH och 4hp24EH?

Nu är växlingarna inte på något sätt "sörande" men "noterade" i a f varför jag frågar.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... sedan har ju Robbans läge skrämt upp en också ...

MVH /// Paap R
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
molle325: Det där med EPC var intressant info. På min förra 750 (årsm 98) hade jag ett fel med lådan som gjorde att när man gjorde kickdown från 5an till 3an så hann motorvarven rusa för mkt innan 3an smällde i. Det var nästan som att den missade att mellanlanda på 4an. Nu är den bilen tyvärr skrotad, så problemet behöver inte lösas, men man är ju ändå nyfiken vad det berodde på. Min BMW-verkstad ingen som helst aning om vad det kunde vara...
I övrigt fungerade den helt perfekt. Jag "avhjälpte" problemet genom att alltid slänga i 4an innan jag tröck plattan i mattan :)
Bilen hade gått 19.000 mil.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Imponerande kunskap, molle325!

Erik

___
Paap Reeder
Erik W!
Jag printar ut varje ord Molle säger ... om utifall att ???

Bara jag får vatten på kölen på båten så skall jag ta itu med detta. Har en "packe" boxar jag skall testa.

Fick blixtsnabbt upp en box från ECP (saknade en som reserv eftersom jag på ngt sätt lyckats kortsluta min ena originalbox för 2 år sedan) och medan jag bytte olika boxar hit och dit - även EML - noterade jag en märkbar skillnad i motorgång direkt efter start

Har inte hunnit "ta i detta" ännu men antingen har boxarna litet olika karaktär eller så måste man "nolla dom" med handskarna på och batteriet av samt sedan boota om dom samt synka spjällen för att dom skall bli "likadana".

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... det här måste nog Molle325 kika på.

Som jag skrev ngn annanstans så "tuppjuckar" min kring dragläget och det resulterar i att om man kör med CC inkopplad så kan den plötsligt rycka till litet nu och då.
Lättar man på gasen 0,64 mm så går motorbromsen i samt vice versa vid + 0,5 mm gas ... det blir ett juck.

Om inte LU ligger i är den normal.

Trodde först att EML- boxen var boven men iom detta med LU kan väl inte boxen vara boven?
Skall dock genast byta box när jag kommer hem ty jag har inte tidigare noterat detta juckande!

Eftersom inte fenomentet finns "under" LU inkopplingsfart ... ca 78 kmh ... kan det inte var "fel" i drivlinan vad jag kan begripa.

Har "bollat" med olika boxar före avfärd och tror att det är fel i EML- boxen. Fick felkod F3 i DME / 7-12 (Torgue clutch) men tolkar det som ngn sorts "koppling" i DME-boxen och inte i konvertern ty vad skulle DME 7-12 ha att göra med konvertern? ... i s f skall det väl vara EML- boxen som är kopplad till lådans styrning och inte motorboxarna direkt.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Får du några felkoder från lådan?

Erik

___
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
paap: Tuppjuck... det var klurigt, tror det är något med motorboxarna. Att det märks mer när LU är inkopplad är kanske naturligt.

Torque converter finns annars i DME som felkod 54 om inte LU går in när DME förväntar sig det men DME nr 3 är bränslepumpens relä åtminstone i min lista (baumtool). Ja du har ju två ECUs för 1-6 och 7-12 som kan ge oberoende koder. Vilken diagnos kör du?

Du har ju en EPROM bil. Har du provat att pumpa fram felkoderna med gaspedalen så koderna kommer fram direkt på kombiinstrumentet?

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Johan: Nja om det bara var den växlingen 5-3 som inte synkade bra är jag säker på att det var ”negativ overlap” som låg bakom. Lådan var ju en slirkopplande låda där 5-3 växling sker med överlappning dvs att ”4ans koppling” går in strax före ”5ans koppling” släppt så att bägge kopplingar samtidigt ligger på och slirar tills dess att planetväxelns roterade delar synkats klart. Först då släpper 5ans koppling helt och 4ans koppling tar över allt vridmoment.

Detta sker genom att lådans box under växlingsögonblicket jämför varvtalen mellan lådans ingående axel (turbinen) och utgående axel och pulsstyr bägge kopplingar så att det blir en mjuk övergång från den ena till den andra kopplingen. Optimalt är att den släppande kopplingen i varje millisekund släpper exakt lika mycket vridmoment som den nya kopplingen tar över. Detta kallas zero overlap och innebär att växlingen sker optimalt helt utan kraftöverföringsavbrott, växlingen känns inte.

Negativ overlap innebär att den släppande kopplingen släpper lite för tidigt, alternativt den att den koppling som ska ta över aktiveras lite för sent (vi talar millisekunder här) så att kraftöverföringen avbryts kort och motorn rusar upp i varv innan nästa koppling hinner aktiveras och växeln går i.

Jag är säker på att det var negativ overlap mellan kopplingarna A och D i ditt fall men varför detta skedde i ditt fall vet jag inte utan felsök, ibland är det elektroniskt i mjukvaran men oftast hydrauliskt eller mekaniskt.

En kickdown 5 till 3 på en 5HP30 sker förresten genom att D kopplingen släpper samtidigt som A kopplingen går in -> lådan landar kort på 4an. Därifrån fortsätter det med att B kopplingen släpper samtidigt som D kopplingen återigen går in -> lådan landar på 3an.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.